Wie kan mij helpen?? Wat moet ik hebben? Ik heb de kinderwagen van vrienden van ons overgenomen. Een heel fijn ding, met 3 grote wielen, stevig, er past een reiswieg op, een maxicosi en later ook nog echt zitje voor het kindje. Mijn vraag gaat over de maxicosi. Deze is tevens in de auto te bevestigen (weet niet of alle maxicosi's dit kunnen, daarom zet ik dit er maar even bij) Een baby'tje mag daar maar 2 uur achter elkaar in liggen. Nu wil ik dus eigenlijk een los autostoeltje waar het kindje wél langer in mag liggen. Is dit er? En zijn er ook autostoeltjes waar een baby al in kan, maar die ook langer mee gaan, als het kind dus zelfstandig kan zitten? Heb er geen idee van, dacht, ik vraag het hier even na. Het liefst was ik al lang naar een kinder winkel gereden, maar ik zit echt aan huis gekluisterd vanwege de vermoeiheid en pijn in mijn rug, dat ik het maar even gemakzuchtig op deze manier doe
Naar mijn idee niet. Als je naar de groep 1 autostoelen gaat kijken moeten ze goed kunnen zitten en rond de 9 kg minimaal wegen. Daarnaast is de maxi cosi gewoon het veiligst.
Die grens van ongeveer 2 uur is er omdat het niet goed is voor een baby om lang in dezelfde houding te zitten/liggen/hangen. Maar als je een keertje langer onderweg bent is dat niet zo erg hoor, zolang je je kindje maar niet dagelijks urenlang in de maxi cosi laat zitten. of is er een andere reden waarom je je kindje langer dan 2 uur in een maxi cosi wilt vervoeren?
Een maxi cosi is een auto-draag stoeltje, die zijn er ook van andere merken, maar die zijn juist bedoeld om je kindje in de auto mee te vervoeren. Op den duur bedacht er iemand; oh het is wel handig als je je maxi cosi eventjes op het onderstel kan zetten, als je kindje slaapt bijvoorbeeld, of je ver moet lopen van je auto naar je huis. Het is dus niet de bedoeling dat je de maxi cosi op het onderstel gebruikt in plaats van de reiswieg. Het is voor het kindje het beste om lekker plat te liggen en bewegingsvrijheid te heben ipv opgekruld en beperkt in de beweging in een stoeltje te zitten. Daarom word die grens van 2 uur aangehouden, wedden dat er anders mensen hun kind er heel de dag in laten zitten? Wat jij zoekt, een stoeltje die meegroeit, bestaat wel, dan moet je zoeken naar de 0+1 stoeltjes, die zijn vanaf de geboorte tot 13 kilo met de rug in de rijrichting en vanaf 13 kilo kan je hem omdraaien en tot 18? kilo vooruit vervoeren. Maar ook dan moet je je kindje niet uren per dag erin zetten, een keer een langere autorit is geen probleem natuurlijk.
Zijn wel speciale reiswiegen die je met gordels vast kunt maken. Is misschien een optie als je echt regelmatig lange ritten maakt. Als je af en toe een keer een langere rit maakt, is het niet zo'n ramp hoor.
Bedankt voor jullie reacties! Ik snap idd dat die reiswieg voornamelijk gebruikt moet worden Maar inderdaad dat het handig is om je kindje in de auto in mee te nemen en daarna op de wagen te klikken om even ergens heen te gaan. Maar het gaat mij dus puur over langere afstanden rijden. Niet dat ik naar Zuid-Frankrijk ga met een baby, maar wij wonen in het zuid-Limburg. Voor wij in Nederland zijn (eindhoven voorbij) zijn we al een uur onderweg. Áls je dus ergens heen gaat, zit je vaak meer dan 2 uur in de auto. Maar dan is het het beste om gewoon tussendoor eens even te stoppen. Dan kan ik het beter zo oplossen. Het is inderdaad ook heel veilig voor het kindje, zo'n maxicosi en ja heb nu alle spullen. Vind het ook zonde om nu iets nieuws nog te moeten kopen als het zo ook kan.
Maar je gaat toch niet dagelijks naar Eindhoven of noordelijker, met je baby? Als het sporadisch is, is het echt geen probleem. Eenmaal aangekomen zou ik je baby dan wel meteen overleggen in een echte reiswieg.
Een autostoeltje moeten baby's nooit langer dan 2 uur in zitten op een dag, omdat het gaat om de houding en het stil zitten. Ze kunnen zich amper bewegen en ontwikkelen. Niet goed voor hun houding. Zo nu en dan met genoeg stops is dat vast niet erg, maar beter niet. Wij deden zelfs als we even de stad of het winkelcentrum in gingen de mc bijna nooit op de wagen, maar namen de bak mee. Volgens mij zijn er dus geen stoeltjes waar ze langer in kunnen/mogen.
Een vriendin van mij heeft een maxi cosi/autostoel als deze, die kan dus plat en kan de baby dus ook langer in als je 'm plat legt doordat z'n rugje dan plat ligt.. Ze heeft hem geloof ik van een ander merk maar kon die zo snel niet vinden, was geen dure! Maar nu heb je iig een idee Stokke® iZiSleep
Wonderbaby, let wel op: op deze staat duidelijk 'ligstand voor gebruik buiten de auto'. In de auto kan deze niet in ligstand, dan issie niet veilig. Ik zou idd lekker rustig die stukjes rijden. Een keer 2,5 uur is niet erg, als je maar niet dagelijks zo lang onderweg bent. Ze zitten vast in die houding en voor jezelf is dat ook eigenlijk niet gezond. Wij kunnen nog gaan verzitten in de auto, maar dat kan een baby natuurlijk niet. Op de wagen kun je dan lekker de reiswieg gebruiken, dat is een stuk comfortabeler!
Nee, tuurlijk is het niet dagelijks! Maar genoeg stoppen die enkele keer is dan prima. Ben me gewoon een beetje aan het voorbereiden. Willen toch graag volgend jaar nog een weekje weg als het kindje er is, zo einde van het jaar, dus dacht, hoe doen anderen dit?? Maar inderdaad, ga je de stad in, dan is de reiswieg veel handiger en beter. Denk dat ik die maxicosi nooit op de wagen zet. Is zo'n gedoe met ombouwen (of ik heb er de handigheid nog niet in ) Maxicosi puur voor in de auto en ergens naar binnen. Thanks voor de reacties!
Van Maxi Cosi hadden ze een paar jaar geleden nog een soort buggy waar je de maxi cosi op kon klikken. Dat was dan alleen het frame van de buggy, zeg maar, zonder het zitje. (zat er overigens wel bij, maar kon je dus verwijderen) Met de adapters erop kon je dan heel makkelijk de MC erop zetten. Ik heb hem regelmatig gebruikt als ik even naar de supermarkt moest ofzo. Voor lange afstanden is het geen fijn ding omdat er van die buggywieltjes onder zaten. Daardoor loopt hij niet echt soepel, maar voor even de super in en uit, was het een prima ding. Ik weet niet of ze dit nog verkopen van Maxi Cosi, anders zou je eens kunnen kijken of je met universele adapters op een goedkopen buggy iets kunt maken. Edit: O ja, het heette een Maxi-Taxi. Scheelde ook dat ik in die tijd een micra had en dat de kofferbak al vol zat met alleen het onderstel van mijn gewone wagen. Dan moest de bak op de achterbank die dan vol was, Jelle op de voorstoel en dan moest ik voor de boodschappen bij wijze van spreken een aanhanger meenemen... Nogmaals Edit: Ik zit even op de grote MP te kijken en ik zie dat ze nu nieuwere modellen hebben met luchtbanden. Dat is wel een stuk comfortabeler met zo'n kleintje...
Sttt! Het is juist veel beter om je kindje alleen in de auto in de MC te doen en buiten de auto in de reiswieg. Geen foute dingen aan gaan praten nu
onze kindjes zitten ook regelmatig meer dan 2u in de auto (paar keer 4/5u gehad), vaak geen keus door het varen. Nu we eigen schip hebben kunnen we wel beter op geplande dingen inspelen. Als het even kan gaan we sochtends om 4/5u weg,kindjes in pyama+jas/sokken, dan vallen ze gelijk weer in slaap, dan rijden tot ze wakker worden, halfuur pauze in een restaurant en dan de rest. En als we weer naar boord gaan liefst savonnds zodat ze ook slapen, maar dan worden ze vaak niet wakker dus wel heel tijd zelfde houding. Volgens vk kon het geen kwaad als het maar niet wekelijks was, mar 1x in de 2maanden ofzo was niet erg. Maar nou heb ik ze binnen ook haast nooit in een maxicosi/wipper (gehad), wel vaak box
Hihihi.... Dat weet ik... Alleen weet ik ook dat het bij de supermarkt in de regen en/of kou echt niet fijn is als je met een MC of met je kindje moet sjouwen. Want of je dat ding nou op/in het winkelwagentje zet, of je neemt de buggy mee, dat maakt voor je kindje niks uit. (daarbij vind ik een MC op het winkelwagentje levensgevaarlijk, Jelle is er een keer met Cosi en al afgevallen omdat er iemand tegen mijn karretje aanreed.... Gelukkig was ik znel genoeg om hem op te vangen... )
Mee eens met Bluesky: als je even bij de hema een bestelling moet ophalen of je bent onderweg en je komt langs de ah even een pak melk moet halen dan is het wel erg handig. Anders ben je of heel lang bezig: kinderwagen in elkaar zetten-kind uit maxi cosi-in de wagen-boodschapje ophalen/doen-kind uit wagen-in maxi cosi-kinderwagen weer in de auto of je sjouwt je een breuk aan de maxi cosi met kind. En inderdaad maxi cosi op winkelwagen is eng, deed het ook alleen als ik hem niet los hoefde te laten als dochter of manlief mee waren. Maar nog liever deed ik de boodschappen lopend en dan gewoon met baby in de kinderwagen.
Haha, ja ik heb geluk, ik heb dat gedoe nooit gekend met kind uit maxi cosi, wandelwagen in elkaar, kind in wandelwagen en weer terug de hele bups. Auto parkeren, dochter in draagdoek, handen vrij en geen gesjouw. Ideaal!