Jaslynn is 15 maanden en hoewel ze heel erg snel was met zitten, kruipen en lopen wil het praten nog niet echt vlotten. Ze praat aan een stuk door hoor, het is een lekkere kletstante maar behalve daag, die, nee, nouuu, papa, kijk, tinten (drinken), itten (zitten) is de rest van haar gebabbel redelijk onverstaanbaar. Tot voor kort maakte ik me hier helemaal niet druk om en had ik zoiets van, ach het komt allemaal wel, alles op zn tijd! Maar toch vraag ik me nu af, na een lezen van een boel verhalen over wat kindjes van haar leeftijd wel allemaal al niet kunnen zeggen, of ze niet een beetje achter loopt? En waar ik ook een beetje 'verdrietig' (groot woord hoor maar wist geen andere) van word is dat ze nog maar 1 keer mama heeft gezegd maar wel constant papa? Zijn hier moeders van kindjes van rond die leeftijd die ook nog niet zoveel zeggen/zeiden? En zou het nou aan mij liggen dat ze nog geen mama zegt? Waarschijnlijk maak ik me druk om niets maar zit vandaag even in een dipje dus vandaar dat ik het me wat aantrek nu. Groetjes, Jessy
Je maakt je idd zorgen om niets. Hier een dame van ruim 18 mnd die er op los kwebbelt maar totaal inonverstaanbare taal. Er zijn een tiental (misschien 20tal ) woorden die ze zegt, maar dan houdt het echt wel op. Men zegt wel eens dat rond het eerste jaar je kind kiest voor óf gaan lopen óf gaan babbelen. En dat hetgeen waar ze niet voor kiezen op dat moment nog even op zich laat wachten. Komt van zelf! Je kunt het eventueel proberen te stimuleren door prentboekjes met je kind door te nemen, alles benoemen, steeds maar weer.
Vlgs mij ligt ze prima 'op schema' hoor!! Zou me niet druk maken. Elk kindje doet dingen op zijn of haar tempo; ik heb een dame die heel goed kan praten, maar dan nog niet loopt (duurt denk ik nog wel een tijdje ook); lekker laten gebeuren
Oh jeetje zeg pas 15 maanden! Je moet je idd niet druk maken, ze is nog hartstikke klein, kom vanzelf.
jeetje, maak je geen zorgen meid. Mijn zoontje zei toen nog niks verstaanbaars!! Dat begon pas rond de 19 maanden met 2 of 3 woordjes (nog net voor de CB afspraak), en nu kent hij een stuk of 30 losse woordjes.. Maar nog steeds geen mooi zinnen ofzo. En op het CB doen ze daar ook niet moeilijk over. Hij loopt wel achter, maar wel binnen de normen (bij 18 maanden is het minimum zo'n 3 woorden, en papa of mama) Dus wees maar niet ongerust, je kleintje ligt echt wel op schema!!
Bij ons is het niet anders hoor... Liam begint nu pas beter te praten, met 15 maanden was zijn woordenschat nog kleiner als bij jou meisje. Hier word het woordje Mama ook heeeel weinig gebruikt.... En dat vind ik ook echt niet leuk... Hij zegt ook bijna alleen maar papa (of opa) Ik weet dat hij het wel kan. Want bij pijn en nood is het wel MAMA! En het is ook echt niet zo dat hij niks van mij wil weten, maar ik zou het ook graag wat vaker horen.... Toevallig kreeg ik vanochtend een spontaan mama, zonder dat er iets aan de hand was.... Dus er is nog hoop!!!
Mijn dochter kwebbelt er de hele dag flink op los in volledig onverstaanbare taal Het enige wat ze nog kan zeggen is Papa, Mama, auto en aapie (zo noemt papa haar altijd, haha) Ik maak me er totaal geen zorgen over hoor, ik weet ook niet waneer ze het 'moeten' kunnen? Ieder kindje is anders, en zoals je zelf al zegt was jou dochter erg vlot met zitten, staan, lopen enz
Mijn zoon is 14 maand, en afgezien van een paar verstaanbare woorden, kwebbelt hij de hele dag door in zijn eigen brabbeltaal volgens mij is dat kwebbeltje van hem erg moe als hij 's avonds op bed gaat haha. Heeft echt de hele dag door zijn kwebbeltje open, alleen onverstaanbaar voor mij haha. komt vanzelf dat verstaanbaar praten...
kotm van zelf het praten. de 1 is er sneller in dan de ander. mijn dochter is erg snel in praten ,begint nu met zinnetjes. maar daar in tegen was ze wer laat met kruipen en lopen.
Nou meiden, bedankt voor jullie reacties! Toch wel fijn om te lezen dat dit dus volkomen normaal is. Het is ook zo stom he, ik heb mezelf altijd voorgenomen om vooral gewoon naar mn eigen kind te kijken en haar niet te vergelijken met andere kindjes want elk kind heeft idd zijn/haar eigen tempo en ik wéét dat het wel goed zit en dat het allemaal vanzelf komt uiteindeljk maar soms als ik zo om me heen kijk en al die verhalen lees dan komt er toch een stukje onzekerheid naar boven. Erg leuk om te lezen dat we allemaal van die kwebbeltjes hebben
nou meid ik maak me ook druk maar mij zoontje is ook ouder , hij is 18 maanden , hij zegt nog steeds geen woorden , ook niet gericht mama of papa ,hij praat in zijn eigen taal hele dag door , hij zingt in zijn eigen taal (beren,broodtjes smeren)altijd kortjak ziek ) kan hij heel goed zingen (in zijn eigen taal dan hij herhaalt woorden konijn,poesje.mama en papa , maar hij gebruikt het gewoon niet altijd ,hij zegt het je na verder niet ik maak me ook heel druk over terwijl mensen zeggen dat ik dat niet moet doen , mij zoontje liep met zijn eerste verjaardag ,hij is heel actief ,babbelt hele dag ,maar echte woorden komen nog steeds niet ,ik wil volgende week afspraak maken met cb ik oefen me suf trouwens , we praren hele dag tegen hem , zijn papa, zijn zus en ik ,maar mensen zeggen niet pushen anders doet hij helemaal niks mee,hij begrijpt wel alles trouwens
Meesa, verschrikkelijk is dat he soms, die onzekerheid? En toch als ik je verhaal zo lees dat denk ik, nee joh niets aan de hand, dan kan ik opeens wél rationeel denken, terwijl ik me dan wel weer zo druk kan maken om die van mij ..pffff moeders
ik snap het jesse hahah , ergens is het geruststellen als je hoort dat andere kinderen nog later beginnen met praten ik las laatste dat een kind van 18 maanden nog niet liep ,kon ik ook minder druk maken ,want die van mij liep snel maar praat niet echte woorden ,iedere kind heeft eigen tempo denk ik ,maar ja wij moeders maken ons toch lekker druk over
Ons zoontje is nu bijna 16 maanden en er komt nog niet een zinnig woord uit...ja, babbelen doet hij als de beste (tatatataaatttaaaa..tatatataa etc etc) maar er is niets verstaanbaars van te maken. Geen enkel woord zegt hij nog. Maar hij weet wel al een hoop en hij is echt niet dom. Zijn vader was op zijn derde nog niet verstaanbaar dus als hij het van zijn vader heeft....dan duurt het nog wel een tijdje voordat hij verstaanbaar is!! Tja...wat doe je eraan he...
Oja...en lopen doet hij ook nog niet...we wachten het allemaal maar af! Hij doet het toch in zijn eigen tempo!
ben toch blij dat er meerdere mensen zijn hoor , niet echt blij dat jullie onzeker zijn maar toch meer geruststellend een neefje van hubbie heeft ook tot zijn 3 niet echte woorden kunnen zeggen tja kan je volgens mij verder weinig aan doen , ik praat zo veel tegen hem , duidelijk woorden , sinds paar dagen zegt hij konijn ,zou dat een begin zijn? , maar hij heeft wel steeds fase dat hij een woord paar keer zegt ,maar later niet meer hahah , mij dochter kon met 15 maanden heel wat woordtjes , mama,papa dlinken=drinken , dus het is echt verschil per kind denk ik
Jelle wordt morgen 19 maanden, zegt nu: Papa, mama, dicht, woef-woef, en hihi (paardengehinnik dus ). Opa en oma begint ie net een beetje te proberen. Maar alleen papa en mama klinkt echt duidelijk, de rest versta ik wel, maar anderen nog niet eens zozeer. Zo is woef-woef nog meer 'oevef' ofzo
Niet druk maken hoor, ik heb kleine oppaskindjes (vanaf 2 kunnen ze naar de peuterschool in het dorp), en er waren er maar 4 van de inmiddels al 14 kindjes die al echt veel (verstaanbaar) kletsten rond 15 maanden. Met een maand of 20 is het alweer heeeel anders!
Nou ja, het is al 20 x gezegd, maar d'r is niets mis met je meisje hoor! Lena was ook redelijk rap met zitten en omrollen en dingen snappen maar die praat nog minder. Wel is alles 'papa', maar 'mama' zegt ze alleen in noodgevallen. Verder dan dat, en 'die' en 'poe' (poes) komt ze nog niet. En papa is gewoon een lekker woord om te zeggen denk ik Weet niet wat er allemaal in dat hoofdje omgaat, blijkbaar is duidelijk leren praten gewoon even niet zo'n grote prioriteit. Komt vanzelf helemaal goed hoor, denk dat we over een half jaar graag zouden willen dat dat mondje nog eens even stil zou staan