Hallo iedereen, Mijn dochter van 6 maanden oud heeft sinds haar geboorte haar traanbuisjes van beide oogjes dicht, haar ogen zijn altijd vol met groene pus. We blijven het schoonmaken met afgekoeld gekookt water maar dat wil niet helpen. Volgens de oogarts gaat dit vanzelf binnen een jaar over anders moet ze onder narcose waarbij haar traanbuisjes worden open geprikt en dat willen wij het liefst voorkomen omdat we het doodeng vinden. Mijn vragen zijn helpt het masseren ook?. Want heb vaak op internet gelezen dat het niet helpt en nu mijn belangrijkste vraag, wanneer gaan deze traanbuisjes vanzelf open?. Sommigen zeggen 1 jaar andere weer 2 jaar en weer andere dat het nooit vanzelf zal open gaan, gaat het wel ooit vanzelf open zoja hoe lang duurt het ongeveer?. Graag reacties van ouders waarbij het vanzelf open ging van hun kind(eren). Alvast bedankt. Mvg Lorin
Heb er niet echt ervaring mee. Ons ventje huilt gewoon bijna nooit met tranen en als er al een keer tranen komen dan zijn het er hooguit twee tegenwoordig (eerste jaar eigenlijk helemaal geen tranen). Toen ik dit vorig jaar toen Jesse een maand of zeven was een keer aankaartte bij de kinderarts gaf ze aan dat we idd voorzichtig konden masseren. Overigens had Jesse geen last van pus of andere klachten omdat hij niet huilde met tranen. Nu denk ik gewoon dat hij niet huilt met tranen, of hij moet echt heel erg verdrietig of overstuur is. Het past kennelijk niet bij hem.
Onze huisarts adviseerde masseren wel...heb geen idee of het echt helpt, maar proberen kan geen kwaad, toch? Volgens onze huisarts moet je het wel een minuut doen oid, niet twee of drie beweginkjes. Ik heb geen idee wanneer ze vanzelf open gaan...denk dat je dat het beste aan de oogarts kunt vragen...? Maar denk ook dat het per kind verschilt. Kan het je uit eigen ervaring ook nog niet vertellen, want D. is pas 7 weken...maar ik hoop dat het bij haar ook vanzelf over gaat, want vind dat doorprikken ook maar niets...
Ster27 is het nu wel open bij uw zoon?. Zoja, hoelang heeft dit geduurd?. En wat hebt u er allemaal voor gedaan?. Alvast bedankt. Ik ben gewoon bang dat het misschien nooit vanzelf zal open gaan en dan blijft mij niets anders over dan die operatie wat ik het liefst wil voorkomen.
Wij hebben er eigenlijk niets voor gedaan omdat hij geen klachten had en de kinderarts en het consultatiebureau aangaven dat het zolang hij er geen last van heeft er geen probleem is. Toen hij een maand of tien was heb ik het eerste traantje gespot, sinds dat hij een jaar is heb ik misschien drie keer 1-2 traantjes gezien. Ik vermoed dus wel dat de traanbuisjes open zijn, hij heeft ook geen last van droge ogen, maar dat Jesse gewoon niet met tranen huilt (heb overigens zijn vader in die 13 jaar ook nog nooit met vochtige ogen gezien, ook niet in de kou op de fiets, dus misschien is dit genetisch bepaald).
Hier ook een jongetje dat tot 8 maanden een verstopt traanbuisje had. Van alles gedaan; gemasseerd, met kamillethee schoonmaken (want dat hielp ALTIJD volgens kdv leidster, maar dan hebben wij een wonderkind want hier hielp het echt niet), met uitgekookt afgekoeld water schoonmaken, ooggel gehad. Nou niks hoor!! Op een gegeven moment alleen schoongemaakt met schoon doekje en lauwwarm water (om het toonbaar voor de buitenwereld te houden) en van de een op andere dag was het over met precies 8 maanden. Yeeaaahhh!!! Tuurlijk, als hij verkouden is komt het wel terug die snotogen, maar gaat ook wel snel weer weg.
Ons zoontje had tot 13 maanden 1 dicht traanbuisje, altijd een traanoog, en altijd groene prut. Wij hadden (dachten we) alles al geprobeerd, masseren, schoonmaken etc. en waren al doorverwezen naar de oogarts. Maar die wilde hem niet zien totdat we het volgende drie weken lang hadden geprobeerd: rechterhand vingers tegen de zijkant van het hoofd van je kindje zetten, duim in de ooghoek en 5 keer op drukken, en dat 5 keer per dag. Omdat we hier in Canada zitten en je hier een speciaal soort oogdruppels (met een beetje antibiotica) zo kan krijgen, raadde hij die ook aan, en hij bezwoer ons dat je met de combi antibiotica en oogdruppels 85% van de gevallen oplost. We hebben die druppels niet gebruikt (ben niet zo happig op nog meer antibiotica; zoontje krijgt dat al dagelijks ivm een probleem met z'n urinewegen), en het eerst alleen met die nieuwe manier van masseren geprobeerd. Het was binnen een week weg. Misschien het proberen waard?
Wij gebruiken al een hele tijd ooggel met antibiotica, op advies van de huisarts (hij schrijft het ook voor)...hier helpt het toch nog toe niet (ja, tijdelijk)... Vandaag is het helaas weer heel erg... Dat drukken met de duim ga ik eens proberen.