Twijfels over uitgerekende datum

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Hallobaby, 28 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hallobaby

Hallobaby Actief lid

1 mrt 2014
    228
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 Hallobaby, 28 apr 2014
    Laatst bewerkt: 28 apr 2014
    Ik had in de laatste ronde braaf mijn temperatuurkaartje bijgehouden en testjes gedaan voor de vruchtbaarheid. Ik heb een regelmatige cyclus van 28 dagen en mijn grafieken en testen liepen precies volgens het boekje. Precies op dag 14 (14 februari) had ik de knaller bij de test en een temperatuur dipje. Dus ik dacht, perfect, uitgerekende datum is 7 november, dat kan niet missen.

Echter bij de eerste echo rond 8 weken bleek ik minder ver te zijn en werd de datum gezet op 11 november. Ik kreeg de verklaring bij dat dit kon doordat het soms enkele dagen duurt voordat het eitje zich heeft ingenesteld. Ok, dat begreep ik wel.

Alleen, nog geen 3 weken later kreeg ik de termijnecho, en wat denk je? Ik wordt 10 dagen vooruitgezet naar 1 november. Dit begrijp ik dus niet. Dan zou ik dus 1 week na mijn menstruatie de bevruchting hebben gehad? Hebben de ovulatietesten en temperatuurkaartjes mij voor de gek gehouden? En waarom kreeg ik dan bij een eerdere echo 11 november te horen. Vandaag kreeg ik een nekplooimeting en 1 november klopt nog steeds.

Wie kan verklaren waarom ik de uitgerekende datum zo vroeg ligt? In gedachte blijf ik aftellen naar 7 november omdat ik dat meer vertrouw.

Hierbij trouwens mijn temperatuurkaartje. Als de uitgetekende datum zou kloppen dan zou ik op 7 februari mijn eisprong gehad moeten hebben.
    4c9f0c Fertility Charts

2. Het kan zo ontzettend verschillen.. De houding van je kindje bij het opmeten, hoe goed de apparatuur is (en hoe duidelijk het beeld), de arts die het opmeet.. Bij mijn laatste meting was ons kindje 5 centimeter. 3 dagen daarvoor kwam de meting op 3,9 centimeter (en ik geloof echt niet dat de baby in 3 dagen 1,1 centimeter gegroeid is, het gaat hard, maar zó hard nu ook weer niet ;)). Volgens de 5-centimeter-meting liep ik overigens 4 dagen voor, wat echt niet kan omdat ik niet op de natuurlijke manier zwanger geraakt ben en de dag van bevruchting dus echt vast staat. Een kindje wat qua groei iets voorloopt? Een iets andere meting? Het kan allemaal..

Als jij op de 14e een positieve ovulatietest hebt gehad, zou ik ook rond de 7 november aanhouden! ;)

3. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Ikben zwanger dmv ivf. Wij weten dus precies hoe oid het kindje is en toch was ik ook in het begin 5 dagen verder en nu zelfs 4 weken! Ze meten het kind op en de computer geeft dan aan hoe ver je bent. Tenminste in het radboud... En het klopot nooit! Dan zou ik nu 30 weken zijn als het daaraan lag.

Denk dus dat het indd net de meting is en misschien loopt je kindje iets voor.

4. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tot 12 weken groeien kindjes vrij gelijk, er zijn wel verschillen, maar die zijn erg klein nog. Na ongeveer 12w worden die verschillen groter. Daarom bepalen ze rond 12w de termijn en op basis daarvan de uitgerekende datum. Ze meten het kindje en plaatsen het op een groeicurve, daarbij kijken ze naar het gemiddelde. Heb je dus een groot kindje of juist klein? Dan word je vooruit of juist achteruit gezet op basis van die meting, ook al is dat misschien niet de wérkelijke termijn.
    Na de termijnecho omstreeks 12 wordt de termijn niet meer aangepast. Het is daarom ook niet juist als er door een gyn of vk wordt gezegd dat een kindje x weken voor of achter ligt op groei; je spreekt dan van een klein of groot kindje.

Hier hetzelfde; ik werd een week vooruit gezet bij de termijnecho, mijn bevruchting zou dan plaats hebben gevonden zonder ei of zaad, erg knap ;)

5. Hallobaby

Hallobaby Actief lid

1 mrt 2014
    228
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het komt dus vaker zo. Het aftellen gaat dan wel wat sneller. Ik ben altijd te laat bevallen, bij mijn laatste 2 weken te laat. Ik hou in gedachte 7 november vast, maar weet dat ze nu obv de uitgerekende datum wat eerder zullen strippen, dan hoef ik minder lang te wachten.

We zullen het over over een half jaar wel merken.

6. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Ik lees dit hier nu zoveel dat de data verzet worden door de vk.
    Het hangt af van de grootte van de baby. Nou sorry daar geloof ik dus echt niet meer in. Dus die hele termijnecho theorie klopt niet. Daarom worden er ook zoveel kinderen niet op de uitgerekende datum of daar in de buurt, geboren.

Het zou heel goed kunnen dat je al een hele vroege ovulatie hebt gehad, een week na je menstruatie. Sommige vrouwen hebben dat. Maar in jou geval lijkt het me wel heel sterk, daarna kun je namelijk echt geen positieve ovulatie testen meer hebben hoor. Als ik jou was zou ik lekker zelf 7 november aanhouden en dit in je dossier bij de vk laten zetten en er zelf rekening mee houden. Ik weet niet of ze je wel naar achter willen zetten. En dan is het afwachten tot november.

Mijn termijnecho klopte ook niet. Ik kwam uit op een ovulatie 1 dag voordat ik mijn follikels nog op de echo had gezien. Gelukkig een mooie stok achter de deur en ze gingen akkoord met mijn aangegeven datum. :)

Geniet maar lekker van de zwangerschap meis, dat is het belangrijkste!

7. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Gewoon noet druk om maken. Op papier heb je dan die ene datum en in je hoofd die andere. Als je VK ervoor openstaat kun je wel bespreken wat je doet als de weeen beginnen in de marge tussen de twee data.

Deel Deze Pagina