babygebaren voor eten en drinken

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door fafa, 11 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fafa

fafa Niet meer actief

Mijn dochtertje is nog veel te jong om zelf babygebaren te gebruiken, maar ik begin er nu stilletjes aan zelf een aantal voor te doen, zodat het tegen de tijd dat ze ze echt kan leren een automatisme voor mij is geworden, en we het allebei makkelijk op pikken.

Op dit moment zijn we nog niet aan bijvoeding begonnen en is eten en drinken voor haar dus nog hetzelfde :), maar als ze eenmaal aan de hapjes en aan ander drinken dan borstmelk gaat, wil ik haar ook de gebaren voor "eten" en "drinken" leren.

Maar ik vind die nogal op elkaar lijken. Natuurlijk niet voor een volwassene die z'n handmotoriek goed op orde heeft ;), maar voor een baby van nog geen jaar oud is het allebei een soort van draaiende beweging vanuit de pols/onderarm richting de mond. Meer dan dat kun je volgens mij van zo'n kleintje niet verwachten.

Zijn hier moeders die babygebaren met hun kindjes, en wat gebruiken jullie als gebaar voor "eten" en "drinken": de officiële van de Nederlands doventaal (en verschillen die dan genoeg van elkaar voor een baby)? Of gebruik je een ander gebaar?

2. Trieske

Trieske Actief lid

10 okt 2010
    188
    0
    0
    Waarom zou je haar gebaren willen leren? Zodat ze kan aangeven wanneer ze eten of drinken wil???

Ik zou gewoon goed naar je kleine kijken, ze geeft op haar eigen manier wel aan wat ze wil lijkt me.

Tenminste dat is bij mijn kinderen wel zo, misschien dat ik er daarom vanuit ga dat dat soort dingen zichzelf wel leiden. Net als bij bijna alles in de ontwikkeling zou ik pas zelf iets gaan ondernemen als echt blijkt dat het nodig is.

3. lenka

lenka Bekend lid

13 aug 2009
    754
    0
    0
    NULL
    NULL
    mijn zoontje eet vast voedsel op uur en tijd en hij heeft nogal een goede biologische klok. Maar als hij 's middags honger heeft dan wijst hij naar zijn babycook, wil hij 's avonds zijn fles dan wijst hij naar de microgolf oven, en maakt ook telkens een smakkend geluid.
    Als hij dorst heeft wijst hij naar zijn beker die op het aanrecht staat. Ik betrek hem overal bij dus hij weet hoe alles gemaakt moet worden en weet alles dus goed staan. Hij heeft ze zelf uitgevonden dus hij onthoud dat beter denk dat je samen met je zoontje iets zult moeten zoeken.

4. fafa

fafa Niet meer actief

@trieske: Al ver voordat de mondmotoriek ontwikkeld genoeg is, is de handmotoriek van baby's al zo ver dat ze daar hele specifieke, bewuste bewegingen mee kunnen maken. Intellectueel zijn ze dan ook al op een punt dat ze hun eigen behoeftes goed kennen, en weten wat ze precies van je willen.

Op die manier kun je met een kindje van een maand of 9 al echt communiceren. Dan hoeft je kindje niet voor alles te gaan jammeren/mopperen/huilen en maar hopen dat jij begrijpt wat ie wil, maar het gewoon onmiddelijk "vertellen". Goed voor het zelfvertrouwen van je kind.

En ik verzin het allemaal niet zelf hoor... babygebaren is volgens mij ook steeds populairder aan het worden.

5. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    ik weet het antwoord niet, maar ik lees mee, klinkt interresant.

6. mariska72

mariska72 Fanatiek lid

25 apr 2006
    2.179
    0
    0
    Ergens in t noorden
    Wij volgen hier de "normale" gebarentaal. Eten geef je heel duidelijk in de mond met 1 vinger en drinken geef in je aan als een beker die je vast houd en voor de mond houdt.
    Super dat je baby gebaren wilt gaan doen!! Hier 1 van 3 die heel veel gebaren kent en het alfabet ook al kent. Dochter van 9 maand begint ook al!!
    Succes en volhouden;)

7. misa

misa Niet meer actief

8. fafje

fafje Niet meer actief

ik weet wel van een youtube filmpje dat melk drinken, een soort koe melken gebaar was...

9. fafa

fafa Niet meer actief

@mariska: gebruiken je zoontje van 3 en jij nog steeds gebaren dan? Is dat omdat hij niet (of moeilijk) kan praten? Of heb je een dove/slechthorende in je omgeving? Of gewoon voor de lol?

Ik vroeg me af of het verschil tussen eten en drinken wel duidelijk zou zijn omdat ik een gebarend kindje van bijna 3 ken - die een flinke spraakachterstand heeft, en zo dus wel kan communiceren - maar bij hem zijn alle bewegingen een soort van wazige zwaaien, en alleen aan de plek op zn lichaam/hoofd kan ik afleiden wat ie bedoelt. Dus "eten" en "drinken" vind ik bij hem ook lastig te onderscheiden. Maar jij kan het dus wel zien bij je kindje?

En inderdaad volhouden :) Daarom ben ik er nu ook al mee begonnen, zodat ik er straks niet meer bij na hoef te denken en het gewoon een tweede natuur is.

10. fafa

fafa Niet meer actief

@jois: die filmpjes had ik nog niet bekeken. Goeie link. Bij die laatste moet ik trouwens eerder aan bier denken dan aan melk :D

@fafje: ja, dat koeien-melken gebaar doe ik inderdaad elke keer voordat ik haar aanleg. Maar nu zie ik dat borstdrink-gebaar van de link van jois, en die is eigenlijk wel logischer.

11. Trieske

Trieske Actief lid

10 okt 2010
    188
    0
    0
    Ik wist niet dat mensen daar echt mee bezig zijn joh. Als ik heel eerlijk ben vind ik het nog steeds een beetje wazig allemaal. Met mijn oudste is heel het traject tot nu (inmiddels praat hij erg duidelijk) prima verlopen. Maar goed, ik ga er eens wat meer over lezen. Ik weet natuurlijk niet wanneer hij me iets duidelijk heeft proberen te maken en ik dat niet doorhad. Wie weet kan ik er iets mee bij mijn jongste.

12. fafje

fafje Niet meer actief

ik wa shet ook van plan, mara het kwam er niet van en was niet te doen in praktijk...buiten dat voelen hij en ik mekaar echt onwijs goed aan...dus uiteindelijk is niet nodig...maar t leek me wel onwijs leuk!

13. mariska72

mariska72 Fanatiek lid

25 apr 2006
    2.179
    0
    0
    Ergens in t noorden
    @fafa..mijn zusje is volledig doof en zij past 1 dag in de week op dus de kids vinden het hier heel normaal dat ze gebaren kennen en leren..

14. fafa

fafa Niet meer actief

@trieske: het hoeft ook helemaal niet hoor, dat babygebaren. Je kind leert inderdaad net zo goed praten zonder, maar het lijkt me voor zo'n kleine wel fijn als ie al vroeg zelf echt kan vertellen wat ie wil. (Al doen sommigen er helemaal niks mee, of beginnen pas terug te gebaren tegen de tijd dat ze ook beginnen te praten)

@fafje: dat is fantastisch, dat jullie elkaar zo perfect aanvoelen. Ik heb hier helaas een kind dat wel eens out of the blue begint te huilen en dan weet ik soms echt niet wat ze wil. Dus dan is het maar wat proberen, tot ze weer blij is... of ze houdt net zo plotseling zelf ook weer op. Dus dan denk ik wel eens "kon je het maar vertellen wat het nu is/was" En het lijkt me inderdaad ook gewoon superschattig als zo'n kleintje gaat gebaren.

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik vind eten drinken ni zo belangrijk om te weten. omdat ze strak op n schema zitten qua eten en drinken. ik gaf geen eten drinken alleen omdat hij dat wilde.(had een mollig kindje met veel honger)ik vond fopspeen handig(hij deed zijn handpalm op zijn mond)bijde handen op de ogen= willen slapen.zei poepoe bij moeten poepen, hij kreeg dan buikmassage, of schone luier. vr dingen zoals= ff wachten, mama komt zo terug, schone luier, we gaan naar buiten, flesje maken, kusje geven, mondje wegen, etc had ik zelf gebaren gemaakt. dat ging vanzelf samen met woorden. maar wel van mijn kant. hij heeft me op n gegeven moment nagedaan.
    kijk een kindje weet dat eten wel komt en dat hij naar bed gebracht wordt etc als je op n schema zit. en daarom heb je niet zoveel gehuil om dat soort dingen.
    dat ineeens beginnen met huilen begint vanaf 4 maanden met die 4 maanden sprong en tandjes beginnen dan, en verlatingsangst bij 8 maanden, dan weer nachtmerries etc. dan komen de frustraties om te staan kruipen...
    je baby weet dan niet waar hij last van heeft omdat allemaal steeds erg nieuwe problemen zijn voor de baby.
    voordat je het weet zeggen ze ook eerst met geuidjes daarna met woordjes wat ze willen.

16. fafa

fafa Niet meer actief

@belize: ik wil haar vooral gebaren leren waar ze zelf keuzes mee kan maken.

bijvoorbeeld: ik wil haar gebaren aanleren voor "douchen" en "in bad". Dus als ik bepaal dat ik haar ga wassen, kan ik haar vragen of ze samen met mij onder de douche wil of in het babybadje.

En als ze straks aan het vaste voedsel zit en dus ook water drinkt, wil ik haar (soms) zelf laten kiezen of ze water wil of melk.

Dus gebaren als "we gaan naar buiten" of "wacht even, mama komt zo terug" lijken mij persoonlijk niet zo heel zinvol, want dat kan ik gewoon vertellen, daar heeft ze geen keuze in. Of zie ik dat verkeerd? :)

Dingen als "fopspeen" zijn natuurlijk wel heel handig (al heb ik daar persoonlijk niks aan, want mijn meisje gebruikt geen speen)

En misschien heb ik nou een veel te mooi plaatje n mn hoofd en snapt ze straks niks van dat hele gebaargedoe ;) maar zo wil ik het in ieder geval wel proberen.

17. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    haha fafa je kunt n tuitbeker laten zien of n leeg flesje dan weet je het. maar wat gek van babies is dat ze niet altijd willen waar ze zelf gekozen hebben.
    je bent wel leuk bezig vind ik. ik weet ni of je veel te mooi plaatje of zo hebt of niet. maar wat maakt t uit? je moet wel iets doen met je baby. gebarentaal lijkt me n leuke bezigheid als je het ni te ingewikkeld maakt vr jezelf of vr je baby. waarom niet eerst gebaren ipv gewone taal of zingen of zwemmen met je baby?

18. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

19. fafje

fafje Niet meer actief

`hihi grappig om te lezen, hie rook mn zoontje maakt heel veel met zn stem duidelijk ..dingne als melk of water bepaal ik gewoon..wilt hij het niet, houdt ie toch ehct zn lippen op elkaar hihi...douchen of bad bepaal ik ook..maarja vaak doucht ie in bad :p, als ie de douche niet fijn vindt, laat ie dat dus ook merken...

maar t lijkt me ook leuk hoor en zeker schattig! vroeg me dat idd af of het geschikt is voor elk kindje! nou succes nogmaals!

20. amy1981

amy1981 Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.013
    0
    0
    Door middel van (baby)gebarentaal geef je je kind als het ware een stem voordat hij /zij kan praten.

Ik had dit een aantal jaren geleden gezien bij een neef en nicht van ons. Zij zijn in Amerika opgegroeid en daar was het al erg bekend. Ik heb de resultaten bij hun kindjes gezien en het is werkelijk FANTASTISCH!!! Minder frustraties bij je kindje, omdat hij/zij duidelijk kan maken wat er aan de hand is (denk aan het gebaar voor au/heet/pijn/honger/dorst) En hoe leuk is het wel niet om zo vroeg al te kunnen communiceren met je kindje! Bijkomend voordeel bij hun was ook dat de kinderen eerder zindelijk waren, doordat ze het gebaar voor 'poepen' en 'plassen' hadden geleerd hahaha...

Ik heb altijd gezegd: als wij een kindje krijgen, wil ik de cursus ook doen! En dat heb ik gedaan. Het is een super leuke cursus!
    Je begint met een tiental ouder-/ en kindgebaren. Oudergebaren omdat het 'handig' is (denk aan: eten/drinken/poepen/plassen) en kindgebaren om het 'leuk' te maken (denk aan: hond/poes/bal)
    en langzamerhand breid je het steeds meer uit.

onze dochter vindt het erg leuk. Ze begrijpt de gebaren al vanaf dat ze ongeveer 8 a 9 maanden oud is en ze begon met 11 maanden echt terug te gebaren en dan smelt je echt!!! haha...
    Ze maakt oa de gebaren: meer (van eten), melk, lekker, klaar, hond, vogel etc.

Ik kan het zeker iedereen aanbevelen! Want nogmaals, hoe leuk is het wel niet om al vroeg met je kindje te kunnen communiceren?!?

(tip: Babygebaren - Wat is Babygebaren?)

Deel Deze Pagina