dreumes 21 mnd: wel/geen middagdutje?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Jessmin, 15 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Hai allemaal,

Ik heb een beetje een lastige situatie. Mijn dochter van 21 maanden wil eigenlijk al tijden niet meer overdag in haar bedje slapen (lees: systematisch blijven krijsen, 10 min. slapen en dan weer krijsen, dus niet te doen). Maar ze sliep tot een paar weken terug wel in de gang in de buggy of tijdens het lopen. Dat slaapje varieerde dan van een half uurtje tot vijf kwartier. Nu merk ik dat ze dat slaapje steeds later opschuift, en dat ze dan 's avonds om 19.00/19.30 (haar normale bedtijd) niet meer wil slapen. Ze kletst dan tot 21.00 uur, of ze gaat gewoon huilen en roepen dat ze eruit wil. Maarrr... dit merk ik zelfs al als ze slaapt tot 14.00 uur!! Dat lijkt toch vroeg genoeg, zodat je om 19.00 uur wel weer aan slapen toe bent, maar bij mijn dochtertje dus niet. Het enige wat werkt is dat ze maar een half uurtje slaapt; dat kan dan weer wél tot 14.00 uur omdat het zo kort is, namelijk. Maar haar maar een half uurtje laten slapen in plaats van langer kan alleen als ik aan het wandelen ben en zelfs dan slaapt ze soms langer, en ik heb het hart niet haar wakker te maken.

Wie heeft er met zijn/haar peuter/dreumes in dezelfde situatie gezeten? Hoe hebben jullie dit opgelost? Betekent dit dat ze tussen 0 en 1 slaapje overdag zit? Ik vind namelijk 21 maanden erg jong om geen middagdutje meer nodig te hebben (lijkt me althans)... Ben erg benieuwd naar jullie oplossingen. Gewoon een tijdje 's avonds later naar bed laten gaan? Ik moet zeggen dat ik wel erg gehecht ben aan de avond voor hubby en mij te hebben; ben ook echt kapot om 19.00 uur.

Nou dames, tips en ervaringsverhalen erg welkom!

2. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Herkenbaar.
    Mijn dochter is nu 22 maanden maar begon met 15 maanden al met geen slaapje meer willen doen overdag. (heeeeeel vroeg, i know) Heb een tijdlang geprobeerd haar toch gewoon naar bed te doen amar dat was steeds strijd met als resultaat een dreumes die overstuur was en een mama die gestresst was van de strijd. En niemand had geslapen. Daar ben ik dus mee gestopt.
    Zo nu en dan vraagt ze overdag zelf of ze naar bed mag en dan mag ze dus ook. Gevolg is dan wel idd dat ze 's avonds tot 9 uur/half 10 wakker is. En soms heeft ze dagen dat ze niet wil slapen maar het eigenlijk wel nodig heeft met als resultaat dat ze of rond 5 uur even heeeeel vervelend is of op de bank in slaap valt. Lastig (en vermoeiend voor mama) maar het is even niet anders. Ik bekijk het per dag en kijk naar wat ze zelf wil.
    Het lost zichzelf wel op denk ik en er komt een punt dat ze de hele dag goed doorkomen zonder slaapje en dan ook nog eens 's avonds op tijd naar bed gaan. Moet zeggen dat dat hier steeds beter gaat en ze het prima red zonder slaapje in 9 vd 10 gevallen

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn zoontje is bijna 2 en heeft nog echt een middagslaapje nodig maar iedereens slaapbehoefte is anders. In plaats van slapen kan je je kindje ook leren om 'downtime' te hebben. Dat is bijvoorbeeld rustig spelen op de kamer (lichten gewoon aan) of zelfs in bedje. Boekjes lezen etc. De oudste zoon van mijn beste vriendin hoefde ook al vrij snel geen middagslaapje meer maar hij ging wel altijd 's middags voor een uurtje naar zijn kamer om te rusten. Hij ging dan lezen of rustig spelen. Dit kun je een kind ook leren. (heb je ook nog even rust aan je kop)

Deel Deze Pagina