Hier nog een onderwerp waar ik nieuwsgierig naar ben... Wie heeft er ervaring met Babygebarentaal? Wanneer ben je begonnen en met welke gebaren ben je begonnen? Heb je ook het idee dat je 'sneller' kon communiceren met je baby? Heb je dit ook aan de oppas(sen) geleerd? En zijn er ook mensen die er niets mee hebben of bij wie het geen succes was? Dat kinderen bijvoorbeeld 'later' gingen praten omdat eea met gebaren wel duidelijk te maken viel? Ik hoor graag zoveel mogelijk ervaringen...
Ik ben er net mee begonnen, dus kan je nog niets zeggen, hij begint nu met dag te zwaaien maar volgens mij doen alle baby's dat.. hihi
Ja ik heb het boek Babytaal van S. Goodwyn (gelezen) en het sprak me aan, maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen. Mijn neef heeft zijn dochter 'echte gebarentaal' geleerd omdat zij een doof vriendje had, maar ik denk niet dat dat helemaal hetzelfde is... Hoop op ervaringen hier
heb net even gegoogelt en lijkt me erg interessant.. qua gebaren baby taal , kan ze nee schudden of ze kruipt naar me toe trekt aan me broek om opgetild te worden.. of is dat niet helemaal wat er bedoeld word hihi
Mijn zoontje zwaait als hij er zin in heeft dat betekend dan hallo of dag. Kom in gebaren taal doet hij al en hij wijst naar de plek waar hij heen wilt. Als hij eten ziet of wilt eten smakt hij een beetje en beweegt hij zijn mond net of hij iets aan t eten is. Ik weet niet of hij "later" zal gaan praten, denk het niet want als hij kom zegt in gebaren taal zegt hij het woord vaak ook tegelijk.
Hier mee begonnen toen onze dochter 6 maanden was,het enige gebaar dat ze heeft overgenomen is die voor speen,nu zegt ze het woordje tut daarvoor zonder gebaar,en alle andere dingen wijst ze of aan met de woorden die of dat of als ze het woord kent gebruikt ze dat zoals drinken,beker, eten,boven,tuin enz. Als ze ergens heen wil zegt ze of voete of lope en daarheen.dus geen idee of het heeft geholpen maar haar woordenschat is groot voor haar leeftijd maar gebaren heeft ze nauwelijks gedaan.( ze begreep wel meestal wat ik bedoelde)nu zeg ik gewoon wat ik wil of haar wil vragen want dat begrijpt ze goed.
Hoi, Wij hebben cursus gehad en lopen in het zh vanwege slechthorendheid van zoon. Wij gebaren veel ter ondersteuning. Zolang je het woord erbij zegt, is het prima. Ik gebruik het dus vanaf dat meneer drie maanden is en ook zeg im altijd het woord. Het vereist veel van je omdat je sneller praat dan gebaard. Ik gebaar alleen belangrijke woorden op dit moment, zoals eten, luier, mama, papa, slapen, fruitje, wandelen, autorijden en zo ongeveer alle dieren omdat die erg leuk vind. Bij horende kinderen is het princiepe baat het niet schaad het niet, zoals je het combineer met gesproken taal. Zoon doet het nog biet terug, maar gemiddelde ligt tussen de tien en 12 maanden. Misschien moeten jullie eens kijken via YouTube of Google op lotte en max. Erg leuk. Ik heb de dvd's en meneer vind ze geweldig. Ondanks dat zijn beperking, was ik het al van plan en ik ben erg enthousiast. Mochten jullie vragen hebben, stel ze gerust. Volgende week heb ik mijn vervolgcursus, nederlands met gebaren!
Wij gebruiken voor de kleinste ook ondersteunende gebaren. Begonnen met 6 maanden .Eindeloos herhalen zonder reactie. Endan eindelijk wordt er gereageerd. Heel leuk! Hij is nu dik 2 jaar, pikt ze nu heel snel op en imiteerd alles. We doen het bij hem omdat hij Down heeft en later gaat praten dan een gezond kindje. Dat scheelt hopelijk wat frustraties in die periode . Lotte en max is inderdaad erg leuk. Ik moet er zelf wel heel bewust mee bezig zijn steeds anders zakt het weer weg in gebruik bij mij. Zijn zus en broer vinden het trouwens ook heel leuk om te doen!
We hebben het een tijdje gedaan, maar weer gestopt. Hij begreep het gebaarvoor melk heel goed. Misschien dat we nu met de tweede weer gaan beginnen. Ik heb het boek van lizza zeviar oid, weet de naam nu even niet precies
Hmmm die discipline is bij ons ook lastig. Ik merk dat een dag snel voorbij vliegt zonder dat we de gebaren die we zouden doen, gebruiken... Wij wilden sowieso de gebaren 'eten' en 'drinken' introduceren (je mag niet teveel gebaren gebruiken in het begin toch?), maar ik denk er niet genoeg aan... Hoe doen jullie dat?
Blijft voor mij ook lastig , voor mij geen automatisme. In het begin deed ik eten , drinken , slapen , in bad , daarna dieren fietsen huis autorijden. En dan steeds meer. Ik denk dat je bij een gewoon kindje al vrij snel hebt dat de gesproken taal de gebarentaal in haalt.