Babygirl slaapt en drinkt sinds 2 weken zeer slecht

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Angelajj, 19 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angelajj

    Angelajj Lid

    5 aug 2018
    24
    1
    3
    Vrouw
    Hi,

    Ik weet van moeheid en onzekerheid niet meer waar ik het moet zoeken.
    Misschien hebben jullie herkenning en/of tips.

    Mijn dochter is 5,5 maanden oud (7 april geboren) en sliep al heel snel goed door, meestal van 21.00 tot 7.00 sinds ze 2,5 maandjes oud was. Ook dronk ze altijd goed, nooit problemen mee gehad.

    Nu sinds een week of 2 drinkt ze verschrikkelijk slecht. Elke fles (op af en toe een fles na) is een gevecht. Ik moet echt de speen in haar mond drukken en dan drinkt ze een paar slokjes. De eerste 50 a 70 ml gaat er fluitend in, maar daarna is het oorlog.
    Hoofd wegdraaien, tong uitsteken, boos huilen als ik door ga...
    Ze was een beetje verkouden, maar dat is al een tijdje over.
    Ze krijgt pas sinds een paar dagen een groente hapje, maar dit vindt ze zo vies dat ze het er met melk en al weer uitgooit. Meerdere smaken geprobeerd maar ze gooit telkens alles eruit.
    Gister wat banaan gegeven en dat ging wel goed (4 lepeltjes)

    En dan in er nog het slapen....
    Ze gaat rond 21.00 uur naar bed (ligt aan haar schema die dag ivm wakkertijd en eerste voeding).
    Ze sliep altijd zo mooi door, maar nu sinds een week of 2 is het feest vanaf een uur of 24.00. Bijna elk uur, soms nog vaker, begint ze te huilen. Dan ligt ze op haar buik en weet ineens niet meer hoe ze terug draait (terwijl ze dit overdag heel makkelijk kan) of ze is haar speen kwijt (die ze ook overdag heel makkelijk zelf in haar mond stopt).
    Als ik haar weer terug draai of haar speen terug geef slaapt ze weer lekker verder, maar dit gebeurt dus bijna elk uur, soms vaker.
    Dan geef ik haar rond 4 a 5 uur maar weer een fles (die ze wel opdrinkt) en dan slaapt ze weer een uurtje of 2 a 3 verder.
    Ik heb haar al dikker aangekleed, dacht misschien heeft ze het koud, maar dat is het ook niet. Laten huilen doe ik liever niet, ook omdat ze dan mijn zoontje wakker maakt. Ze slaapt nog wel met een slaapzak en een lakentje, denk dat ik vannacht eens zonder lakentje probeer, al ben ik dan bang dat ze continu haar hoofd gaat stoten en daar weer wakker van wordt.
    Ook slaapt ze op haar eigen kamer en als ik het echt niet meer trek leg ik haar in de cosleeper zodat ik in iedergeval mijn bed niet uit hoef (we slapen op zolder en de kinderen op de eerste verdieping) maar ze groeit zo hard dat ze een beetje te groot wordt voor de cosleeper dus weet niet hoelang ik dat nog kan doen.

    Ook overdag moet ik telkens de speen terug geven, anders zou ze alleen maar hazeslaapjes doen.

    Ondertussen ben ik op. Mijn man slaapt erdoorheen ( die is met geen mogelijk wakker te krijgen en als dat al lukt ben ik al klaar wakker en is hij chagrijnig) of die moet heel vroeg weer op voor werk waardoor ik het de hele nacht alleen doe.
    Vorige week corona gehad, en we hebben nog een peuterpuber van ruim 2,5 jaar dus ben echt helemaal op.

    Heeft iemand de tip of kan iemand mij vertellen hoelang dit nog gaat duren? Ik kan me dit niet meer herinneren van mijn zoontje, die heeft altijd goed doorgeslapen, nooit zulke periodes gehad. ( Ja af en toe een nachtje dat het niet zo lekker ging, maar nooit weken achter elkaar.)

    Bedankt voor het lezen.

    xxx Angela
     
  2. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Als dit (met name) drinkgedrag aanhoudt kun je eens kijken wat een koemelkvrije voeding doet.
    Mijn dochter begon rond de 4 maanden ook met flesweigeren en dat bleek het toen te zijn. Eerst wel drinken maar na ongeveer 60 cc niet meer, dan is de ergste honger weg en waarschijnlijk irriteert de melk haar keel, dus dan wilde ze niet meer.
     
  3. Angelajj

    Angelajj Lid

    5 aug 2018
    24
    1
    3
    Vrouw
    Had ze dan niet eerder wat moeten laten merken? Heb het een soort van getest toen ik nog borstvoeding gaf, heel veel melkproducten gegeten en gedronken, maar daar reageerde ze toen niet op. Ze heeft ook geen uitslag enzo
     
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.908
    3.325
    113
    Komen er niet gewoon tandjes aan?

    En ik denk dat je vooral geluk hebt gehad dat ze al zo lang doorsliep.
     
    JupitR vindt dit leuk.
  5. DR87

    DR87 Fanatiek lid

    2 mei 2016
    1.125
    431
    83
    Er zit volgens mij wel een ontwikkelingssprong rond die periode. Het zou kunnen dat ze daar wat heftig op reageert. Slecht eten en slapen kunnen er dan bij horen. Dat duurt dan een paar weken. Zou ze nog last van haar oortjes kunnen hebben? Dat liggen (en drinken) vervelend is?
     
  6. Lamb

    Lamb Lid

    28 dec 2011
    74
    34
    18
    Heel herkenbaar. Mijn zoontje is bijna 6 maanden en drinkt ook afwisselend goed en slecht.
    Inderdaad na 50 ml begint het geworstel.. Hij eet wel goed zijn fruit- en groentenhapje, dus ik maak me er maar niet al te druk om. Bij hem zijn er net twee tandjes door, maar hij drinkt nog steeds heel onrustig. Ook dat speentjesgedoe 's nachts herken ik, maar dat deed hij eigenlijk altijd wel. Overdag huilt en jengelt hij ook veel meer. Kan nog geen minuut alleen zijn. Heeft jouw dochter dat ook?

    Weinig tips dus, wel herkenning. Sterkte, want het is slopend. Ben al weken verkouden en niet lekker door het slaapgebrek. :confused:
     
  7. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Hoeft niet. Uitslag hoeft ook niet, het kan soms heel subtiel zijn.
    Het hoeft ook helemaal niet zo te zijn bij jouw dochter, maar het is makkelijk getest en je denkt er niet gauw aan als er verder geen symptomen zijn.
     
  8. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Even paar dingen die mij te binnen schieten... zou de speen van de fles te klein kunnen zijn, toe aan een maatje groter?
    Of is ze overdag teveel afgeleid, wil ze alles om dr heen zien en gunt zichzelf geen tijd om te drinken?
    Qua doorslapen denk ik inderdaad dat je mazzel hebt gehad, maar snap wel dat het vermoeiend is.
    Hier kwam ze op die leeftijd 1 of 2x per nacht, met 6 maanden kwam ze elke 2 uur. :rolleyes:
    Of wel, er kunnen allerlei fases en momenten zijn waarop het opeens even minder gaat.
    Anders qua hapjes ook gewoon helemaal even stoppen voor een week of 2 om te kijken of ze daar geen last van heeft.
     
  9. Angelajj

    Angelajj Lid

    5 aug 2018
    24
    1
    3
    Vrouw
    Zou ze het dan niet al eerder hebben laten merken? Toen ik borstvoeding gaf heb ik aardig melkproducten gegeten en gedronken, maar ze reageerde er niet anders op dan de weken dat ik melkvrij at en dronk om dat eens te checken ivm reflux.
    Dus denk niet dat dat het is.
     
  10. Angelajj

    Angelajj Lid

    5 aug 2018
    24
    1
    3
    Vrouw
    Nee ze heeft al 2 ondertandjes, dus denk niet dat dat het is.
     
  11. Angelajj

    Angelajj Lid

    5 aug 2018
    24
    1
    3
    Vrouw
    Ja zou heel goed kunnen een sprongetje, al is die dan wel heel heftig.
    Nee arts heeft naar de oortjes gekeken maar zag niks.
     
  12. Angelajj

    Angelajj Lid

    5 aug 2018
    24
    1
    3
    Vrouw
    Fijn dat ik niet de enige ben. Het is inderdaad slopend en ja mijn dochter kan ook niet alleen zijn. Hoop echt dat deze periode snel voorbij is...
     
  13. Angelajj

    Angelajj Lid

    5 aug 2018
    24
    1
    3
    Vrouw
    Okay zal het eens met de ha overleggen, als het makkelijk te testen is dan doen we dat maar. Dank je voor de tip!
     
  14. Angelajj

    Angelajj Lid

    5 aug 2018
    24
    1
    3
    Vrouw
    Zou ze het dan niet al eerder hebben laten merken? Toen ik borstvoeding gaf heb ik aardig melkproducten gegeten en gedronken, maar ze reageerde er niet anders op dan de weken dat ik melkvrij at en dronk om dat eens te checken ivm reflux.
    Dus denk niet dat dat het is.
    Nee de speen is niet te klein, als ik een grotere speen pak dan drinkt ze te snel en spuugt ze veel, al geprobeerd..
    Het maakt niet uit hoe druk het is. Zelfs in een donkere, stille kamer drinkt ze nogsteeds slecht.
    Oefen hapjes was ik al een week mee gestopt hierdoor maar ook dat gaf geen verschil.

    En hoelang duurde het bij jou dat je kindje met 6 maanden elke 2 uur kwam?
     
  15. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Dat is niet heel bemoedigend, heeft volgens mij wel een paar weken geduurd en ging ook alleen maar weer slapen met een slok melk. :oops:
     
  16. Angelajj

    Angelajj Lid

    5 aug 2018
    24
    1
    3
    Vrouw
    Pff okay, hoop dat het snel over is.
    Al moet ik zeggen dat ze vandaag overdag ineens goed slaapt en goed drinkt, nu nog snachts goed slapen en ik ben tevreden :)
    Morgen moet ze haar prikjes dus hou m'n hart vast :(
     
  17. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.165
    6.692
    113
    Vrouw
    Misschien doen boventanden meer pijn?
     
  18. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.798
    14.142
    113
    Zetten van de kaak is ook geen pretje. G had er veel last van en gilde t werkelijk uit. R is as we speak aan t spoken daardoor. Als hij gaat mopperen is er wat. Die heeft nu last van zn boventandjes (die G er fluitend doorheen had en allang had zitten).

    PCM en chamodent houden we t een beetje mee in de perken maar de gulzige knaap moest ook ff niet al te veel van zn flessen hebben terwijl hij normaliter gewoon nog stug om fles nr 4 vraagt (bijna 10 mnd dus zou 3 moeten wezen).

    Hij liet gerust meerdere keren 100 staan van een 180+6ookal maakte ik m koeler klaar (wat soms helpt met bijv keelpijn). Of dat na 2, 4 of 5 uur was na een vorige fles, me tof zonder tussenhapje maakte ook niet uit. En niet omdat t teveel was voor m maar vanwege zn mond. Warm eten krijg je nu ook niet voor elkaar terwijl hij een moord doet voor aardappels en doperwten/broccoli.

    Ergste lijkt achter de rug nu (hopen we) en meneer telt gewoon weer tot 4 flessen en blijft net zo lang mekkeren totdat nr 4 is geweest. Warme prak is nog even uit de gratie maar een banaan of een kokostoetje gaat er met liefde in.

    G remde we af qua flesverzoeken, hem niet overigens omdat we merken dat hij met alles eigenlijk een maandje later er achteraan hobbelt. Komt vanzelf wel als hij zo ver is. Van 5 naar 4 reguleerde hij ook zelf en hij volgt netjes zn lijntje.

    Dentinox gebruiken we met hem overigens niet, met G wel gedaan. R. is veel heftiger qua reflux en daarom pakken we hier liever chamodent. Dentinox verdoofd best wel en dat vind ik met zijn gespuug een beetje te tricky maar dat is allicht meer onderbuik gevoel dan wetenschap.
     
  19. Angelajj

    Angelajj Lid

    5 aug 2018
    24
    1
    3
    Vrouw
    Ja zou kunnen maar is dat niet wat snel? Ze is nog geen 6 maanden. Mijn eerste was al 6,5 maand bij zijn eerste tandjes onder.
    Ik zie en voel nog niks boven. Ze lijkt ook geen pijn te hebben.
     

Deel Deze Pagina