Hallo dames, Mijn zoontje is nu 14 wkn en heeft nog drie grote zussen (van 8, 11 en 13). Het is dus al een tijd geleden dat hier babyvoeding op tafel kwam. Nu zijn er tegenwoordig een aantal apparaten op de markt speciaal voor het bereiden van babyvoeding. Baby-foodprocessors Mijn vraag is: Hebben deze apparaten meerwaarde, wat betreft gebruiksgemak. Of is het net zo makkelijk om een pan water, stoommandje en blender te gebruiken? En als zo'n apparaat meerwaarde heeft, welke raden jullie dan aan en waarom? Ik zal hier nl. echt voorlopig appart moeten koken voor mijn zoon, want wij zijn niet van de hollandse pot. Maar eten meer multiculti. Dus ik wil voor hem appart koken en dan invriezen in bakjes. En ik ben nog niet van plan om hem nu al vaste voeding aan te bieden, maar ben me wel alvast aan het oriënteren Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Ik had een babycook. Ik vond het vooral ideaal omdat het zelf afslaat als de voeding klaar is, maar wel warm houdt. Met een baby die nogal high maintenance was, had ik anders al talloze keren de keuken in zwarte rook gezet omdat ik vergeten was dat de groenten op stonden, tijdens de zoveelste krijsbui. Ik heb overigens nooit ingevroren. Daarmee gaan te veel vitamines verloren. Ik had wel altijd diepvriesgroenten in huis, zodat ik maar een portie moest nemen en in de babycook moest gooien. Tien minuten laten was het eten klaar...
Ik heb geen apparaten gebruikt, maar een pan water met stoommandje en een blender. Werkt voor mij prima. Ik maakte ook meerdere porties en deed deze in de vriezer. Voor de eerste hapjes vroor ik de hapjes in in een ijsblokjes vorm, kon ik zelf doseren.
Nee joh ik vind dat soort apparaten helemaal niet handig. Maar waarom zou je kindje niet mee kunnen eten, zit er in jullie gerechten geen groenten? Ook al maak je een buitenlands gerecht, dan neem ik aan dat er veel groenten in zitten, die kun je hem toch los geven en later wat rijst, pasta of wat er ook in jullie gerechten zit? Wij eten hollandse agv, maar ook rijstgerechten, pastagerechten e.d ik gaf in het begin alleende losse groenten en bouwde dat langzaam op naar een volledige maaltijd. Het lijkt mij nogal nutteloos als je je kindje nu allerlei hollandse pot gaat geven terwijl.je die nooit op tafel hebt staan.
@Shakes, mijn zoontje is gelukkig low maintainance, maar mijn gezin niet haha. Dus vandaar het invriezen. Iig voor de eerste oefenhapjes, want dat gaat om kleine hoeveelheden, dus leek mij praktischer en economischer om iets meer te maken en dus in te vriezen. Maar diepvriesgroente gebruiken is wel een hele goede. Wel goed om te lezen dat het dus wel goed te doen is om per maaltijd dat apparaat te gebruiken. Heb met 4 kimderen al genoeg te doen naast koken @love1990, ik heb kleine bakjes liggen, maar voor die eerste hajes zijn 'ijsblokjes' ook wel heel handig. Doe je ze na het invriezen over in een diepvriesdoos? En zo ja, vriezen ze dan niet aan elkaar? @tuc, we eten veel groente en kruiden die nog niet geschikt zijn voor baby's en zeker niet als eerste hapje straks. We eten overigens wel eens hollands hoor, maar gewoon een stuk minder dan bv mexicaans, italiaans, aziatisch. En ik heb dus een groot gezin. Dan moet je af en toe praktisch handelen en zuinig omgaan met tijd en budget. En ook moet ik rekening houden met de andere kinderen. En ik kan niet opeens mijn hele manier van koken omgooien, zonder gemopper te krijgen van de rest
Wij eten ook niet baby proof, qua kruiden enzo en we hebben een avent 2 in 1 stomer en blender. Het nadeel ervan is voor mij dat hij stoomt en je dus geen rijst of pasta erin kunt garen. Alleen groente aardappel vis/vlees. Maar ik doe nu gewoon een schepje van onze rijst of van onze pasta door zijn gestoomde groente. Het werkt verder perfect slaat af als het stomen klaar is en je kunt niet zomaar de blender gebruiken als de deksel niet dicht zit, en alle onderdelen kunnen goed uit elkaar gehaald worden en in de vaatwasser. We hebben hem echt bijna dagelijks gebruikt sinds de kleine 5 maanden is. Ondertussen is de jongste bijna 1, en stoom ik zijn eten erin, maar pureer het niet meer.
Ik doe ze inderdaad na het invriezen in een diepvriesdoos. Nog nooit last van gehad dat de blokjes aan elkaar vast zaten 😉 Voor de eerste hapjes ideaal, omdat ze de eerste paar keren echt alleen een paar hapjes aten. En je kunt ze ook makkelijk combineren
maar je kan dan toch voor je kleintje evengoed hetzelfde koken? alleen misschien in een apart pannetje of uit de grote pan halen voor je de kruiden toevoegt. met de tijd kun je dan langzaam ook aan de portie voor de baby de kruiden toevoegen
Ja, in de babycook kan je perfect individuele maaltijden klaarmaken. En vooral: alles bij elkaar. Dus groente, aardappel en vlees of vis allemaal samen. Ook rijst of pasta trouwens, met een aparte inzet.
hier gewoon pannetje met evt. een mandje erin. Pureren deed ik met een staafmixer. Of deed het met een stamper glad maken. ijsklontjes heb ik heel in het begin gedaan, maar die van mij is net een vuilnisbak. Dus nu doe ik gewoon alles gelijk in een bakje. Vind ik ook wat makkelijker.
Hier kookte ik ongeveer 1x per maand een hele voorraad. Pannetjes met allerlei groente op het fornuis en dan ging ik een middagje koken en pureren. Ik kookte de groente gewoon gaar en pureerde dit dan met de staafmixer. Vervolgens deed ik dit in een ijsblokjesvorm en liet het bevriezen. Als het bevroren was haalde ik het uit de vormpjes en deed het in de diepvrieszakjes, schreef erop wat erin zat en wanneer ik het gemaakt had. Elke middag haalde ik dan een paar blokjes (zoveel als hij op kon) uit de vriezer en liet dat ontdooien in de koelkast. Tegen de tijd dat we gingen avondeten kon hij dat opeten. Pas toen hij goede hoeveelheden at vroor ik per porties in in kleinere bakjes, maar dat was rond de 6 maanden geloof ik.
Wij gebruikten een hakmolentje van kenwood ( https://www.bol.com/nl/p/kenwood-ch-180-hakmolen/9000000011157673/?Referrer=ADVNLGOO002032-G-36378602247-S-66858609281-9000000011157673) en gooiden daar gewoon in wat wij ook aten (ook wel restjes die we dan invroren voor een volgende keer). Er kan precies genoeg in voor een paar eerste hapjes, maar vanaf een maand of 8 at hij gewoon een volledig bakje vol. Hij neemt weinig ruimte in, kan goed in de vaatwasser en maalt als het moet heel fijn (maar kan ook grof als hij wat ouder is).. Je moet het eten dan wel eerst klaarmaken, maar je kookt toch en een schepje rijst en groente heb je er zo uit geschept..
Ik heb de babycook. Pureer zijn fruit erin, toen hij kleiner was stoomde ik hard fruit zoals appel ook even. Ik maak elke avond een vers prakje erin. Ideaal. Groenten erin, event aardappel erbij. Stukje vlees, aanzetten en na 20 min is t klaar. Event nog rijst of pasta erbij, pureren en klaar. Hij smult ervan. Alles kan erin. Ik ben er heel blij mee
Ik bedoel ook niet dat je iets anders moet koken, maar ik neem aan dat er in jouw gerechten buiten kruiden ook groenten zitten die wel.geschikt zijn, of welke groenten eet je dan? Die groenten kook je of roerbak je oid? Dan haal je voor de kleinste de groenten eruit voor je de kruiden erbij gooit.
Nou wat ik het nadeel vond van de blender en staafmixer, ik gebruikte het maar even. Op een gegeven moment wil je ook dat de stukken wat grover worden. Staafmixer vond ik lastig. Hier was het eerst purperen met de staafmixer in ijsblokjes, toen bakjes vullen. Daarna zo'n hakselaar ( ja hoe heet zo'n ding ) met 6 maand zijn wij begonnen en met 11 maand stamp ik het met een stampot stamper. Maak ook grote hoeveelheden in. Dus ja vond zoiets zonde want voor die 4 maand.
Hier altijd een pannetje en staafmixer gebruikt. Kookte elke dag verse groente, even pureren en klaar, was zo gepiept. Na de staafmixer prakte ik met een vork zn maaltijdje. En ik gebruikte altijd de groente die ik gebruikte voor onze maaltijd. Gingen er wortelen in onze maaltijd, dan kookte ik een wortel apart voor de baby. Het kost je enkel een extra klein pannetje op het fornuis, meer niet dagelijks.
Yep, ik heb bij beide kinderen de Avent cooker gebruikt! Geweldig!! Super makkelijk en ik gebruik m nog steeds om voor mezelf dingen te stomen of pureren
De Consumentenbond heeft die apparaten getest en die van Philips kwam er beter uit. Je kan de eerste maand gratis lid worden en de test resultaten doorlezen voor alle voor en tegens. Onze oudsten aten altijd met de pot mee, rapley. Dat zijn de twee vreselijkste eters die ik ken dus daarom zeiden we nu met de tweeling doen we het anders en gaan we prakjes geven. Wij hebben dus de phillips gekocht!
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb toch besloten voor een apparaat. Kijkend naar mijn gezin is het handig om wat hapjes in de vriezer te hebben, maar ook op bepaalde dagen vers op tafel te zetten. En ik hou nu eenmaal van koken en keukengadgets Ik heb via mp een mooie babycook solo gekocht voor een mooi prijsje. Komt vandaag binnen. Dus ik ben benieuwd! Misschien maar alvast wat appelmoes uitproberen voor de 3 oudsten, want voor de jongste is het nog net te vroeg. Mee-eten met de pot zal hier in de eerste maanden echt nog niet lukken. Zowel qua soort eten/kruiden e.d., maar ook qua tijdstip van eten. Eten achteraf kruiden is geen optie. Daar wordt het eten echt niet lekker van. En specerijen moet je echt eerst mee bakken oid. Die kan je niet zo maar later toevoegen. En wij eten bv zelden bloemkool (vind ik echt heel vies haha), maar dat betekent niet dat ik dat niet aan de jongste wil aanbieden. En dan moet ik ook nog rekening houden met de dagen dat ik bv drie kinderen naar sporten moet rijden op verschillende en overlappende tijden, schooltijd van mijn oudste (is soms pas om 17 uur uit) en dan is het toch echt beter dat ze eerst huiswerk kan maken. Mijn zoontje zal in het begin echt zijn prakkie apart krijgen. Aan tafel mee-eten met de pot komt vanzelf dan wel. Is met de rest tenslotte ook gelukt