Dreumes van 1,5 wordt ineens 's nachts wakker.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Novastar, 19 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Hallo dames,
    Onze zoon van 1,5 heeft vanaf dat hij 8 weken is altijd doorgeslapen. Op een enkele keer na als hij tandjes kreeg of niet lekker was hoefden we er nooit uit 's nachts. Nu is het sinds we terug zijn van vakantie (nu drie weken) iedere nacht raak. Het lijkt steeds erger te worden. De eerste paar keer leek er een patroon in te zitten. Hij werd dan rond 23:30 wakker, ongeveer op de tijd dat ik naar bed ging dus dat was nog niet zo'n probleem. Omdat het toen erg warm weer was en hij niet zo'n drinker is gaf ik hem dan wat te drinken (meestal melk, water wilde hij niet) en dan ging hij snel weer slapen. Wij dachten dat hij gewoon dorst had. Nu komt hij steeds vaker rond 1:00 uur of juist vroeg in de ochtend, rond 5:00 uur. Hij wil dan naar beneden en alleen met wat drinken krijgen we hem dan stil. Eerder hebben we hem niet altijd mee naar beneden genomen, een enkele keer wel. Al een paar nachten blijft het zelfs niet bij één keer. Laten liggen helpt niet. Meneer heeft een ijzeren wil en houdt het makkelijk 1,5 uur vol. Soms is hij echt hysterisch. Afgelopen nacht hielp drinken ook niet en zijn we bijna drie uur met hem bezig geweest (gaap). Is dit een bekende fase rond deze leeftijd en gaat het vanzelf over of hebben we zijn slaapritme verpest door hem te snel zijn zin te geven en hem te laten drinken als hij wakker werd? Wie herkent dit en wat heb je eraan gedaan? Ik mis mijn nachten van langer dan vier uur. 😩

2. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ik zou van de melk afstappen en hem water aanbieden snachts. Dit kun je ook in een flesje in z'n bed zetten. Zodat hij het zelf kan pakken.

3. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    #3 Novastar, 19 sep 2016
    Laatst bewerkt: 19 sep 2016
    Dat was het eerste dat we probeerden maar daar trapt meneer niet in, helaas. Zou het echt zo zijn dat we hem met een paar keer al zo verwend hebben? Nu kunnen we natuurlijk voortaan alleen nog water aanbieden en dit ondanks zijn protesten stug volhouden maar voordat we dat doen vraag ik eerst hier om ervaringen. Als straks blijkt dat het een fase is van een paar weken die eigenlijk vanzelf weer overgaat ga ik er 's nachts die energie niet in steken en me de ellende van steeds 1,5 uur of langer wakker zijn op de hals halen, snap je? Maar als het geen fase blijkt te zijn moeten we er wel wat mee anders houden we het alleen maar in stand.

4. Loveloes

Loveloes Niet meer actief

Niet herkenbaar. Hier is ze af en toe wel eens wakker, maar dat heeft ze altijd gehad. Ze verwerkt veel in haar slaap. Als ik dan een speentje geef is het weer over.

Ik zou echt geen melk meer geven. Op deze leeftijd hebben ze dat zo door. Gewoon een slokje water en weer terug leggen. Ik zou ook proberen om hem in bed te laten. Of in ieder geval in zijn eigen (donkere) kamertje.

5. Nemo2

Nemo2 Niet meer actief

#5 Nemo2, 19 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 sep 2016
    Ik herken het ook niet meer, mijn zoontje is ook 1,5.
    Hij word eigenlijk nooit meer wakker in de nacht.
    Rond de 12 maanden heb ik die tijd wel gehad dat hij snachts wakker werd en niet meer wilde slapen.

Ik zou idd de melk niet meer aanbieden.

6. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ik had een collega met een kind dat dit ook deed, en niet een paar weken; ze sliep al maanden niet meer. Gezien dat horrorverhaal zou ik er persoonlijk rap korte metten mee maken. Je kan nog proberen de melk steeds meer te verdunnen, zodat je over een week alsnog gewoon water geeft. Als hij dat slikt heb je misschien iets minder strijd in de kleine uurtjes... Sterkte!

7. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Bedankt voor de reacties. Het is dus waarschijnlijk geen fase dus dan wordt het afleren. Poeh, dat worden zware nachten. Die melk gaat er dus vanaf. En dan is het een kwestie van de langste adem. Wat ik wel apart vind is dat hij nooit in bed staat of zit als ik binnen kom maar altijd nog met zijn ogen dicht in de slaaphouding ligt. Hij huilt dan wel. Soms vraag ik me af of hij wel echt wakker is. Ik ben zelf een onrustige slaper met een verleden van slaapwandelen en praten in mijn slaap. Ik heb ook al gedacht aan nachtangsten maar daar is hij volgens mij nog erg jong voor.

8. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Dat vind ik dan wel weer een ander verhaal. Hoe gaat het dan, wordt hij wakker als je erheen gaat en begint hij dan met ik wil eruit?
    Wat gebeurt er als je helemaal niet gaat, huilt hij zichzelf dan weer in slaap? Ook niet leuk, maar kan voor hem misschien wel het beste zijn, als hij niet echt wakker is herinnert hij zich waarschijnlijk ook niets. Of je aait alleen een beetje over zijn rug of zo.

9. veense

veense Niet meer actief

Hier een dreumes van 16,5 maand, en sinds een week eens in de paar dagen uren krijsen in bed s nachts, meestal tussen 2 en 5! Water troost, aanwezigheid van mama nog meer. Lees overal dat er rond de 17 maanden een sprong is, en dat idee heb ik ook wel, hij heeft ook echt wel last van verlatingsangst.
    Van zijn zus kan ik me dit niet herinneren, maar hij heeft sowieso een behoorlijk temperament...
    Hopelijk gaat het snel over, vannacht na 5 kwartier van alles proberen krijsend in bed gelegd, pas na 3 kwartier was hij stil... Gaat tegen al mijn gevoelens in, maar zolang ik er bij ben gaat hij absoluut niet slapen, en mijn lichaam houdt dat gewoon niet vol. Was vannacht echt misselijk van de moeheid...
    Hij heeft nu wel sinds vorige week een knuffelbeer in bed, dat helpt wel iets, maar niet afdoende helaas...

10. IJsthee

IJsthee Bekend lid

23 feb 2014
    711
    0
    0
    Dat hebben we hier ook wel eens gehad, na ruim 1,5 jr. Als hij niet wakker is zou ik hem toch laten liggen, even een aai over de rug en weer gaan. Want volgens mij slapen ze dan gewoon, dan maak je ze onnodig wakker. Was hier ook gauw weer over.

11. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik heb geprobeerd om hem te laten liggen. Soms slaapt hij dan binnen een kwartier weer in maar soms houdt hij het echt ontzettend lang vol. En intussen liggen wij dan ook wakker. Het lijkt wel of hij pas echt wakker wordt als ik hem oppak. Over zijn rug aaien heb ik ook geprobeerd maar dan huilt hij gewoon door. Als hij dan wakker is begint hij richting de trap te wijzen. Dan wil hij naar beneden. Als ik hem na het troosten terug in bed leg zet hij het op een krijsen en dan is hij amper meer stil te krijgen. Melk drinken helpt dan meestal maar vannacht dus ook niet. Het is inderdaad een behoorlijk temperamentvol jongetje. Superlief en enthousiast. Meestal vrolijk maar oh zo pittig en eigenwijs.

12. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Vannacht is het redelijk goed gegaan. Hij is maar één keer wakker geworden, om 4:30 uur. Omdat wij vroeg naar bed waren gegaan hadden we er al zes uur slaap opzitten. Goede keus, haha! Hij werd echt boos en angstig (zo leek het) wakker maar ik kon hem redelijk snel kalmeren. We hebben hem wat lauwwarm water gegeven en hiervan dronk hij de helft op. Daarna wilde hij zelf weer gaan slapen om om 7:00 uur weer wakker te worden. De melk kunnen we vanaf nu dus wel gewoon weg laten en ik hoop dat het snel beter gaat. Maar vannacht was in ieder geval al veel beter dan de nachten ervoor. 😅

13. Nemo2

Nemo2 Niet meer actief

Dat is fijn!!
    Hopelijk blijft het goed gaan, en kunnen jullie weer lekker slapen :)

Deel Deze Pagina