handen wassen voor aanraken/bacillen?!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door maartje25, 28 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maartje25

maartje25 Niet meer actief

Hallo allemaal,

Onze dochter is bijna 2 weken oud en ik merk dat veel mensen die in de wagen kijken toch ook even over haar wang willen aaien oid. Maar hoe zit dat qua hygiene?? Ik moest vroeger altijd mijn handen wassen voordat je een pasgeboren baby aanraakte maar is dat nogsteeds zo??

En nog een vraag... ik ben vandaag even op mijn werk geweest (kinderdagverblijd) om haar te laten zien. Nu lopen daar natuurlijk heel veel kinderen met snottebellen etc. Ze hebben niet aan haar gezeten odzo maar achteraf denk ik:" hmmm was dat wel zo handig??" Ze heeft natuurlijk nog geen entingen oid hehad. Had ik het beter niet kunnen doen?

Groetjes maartje

2. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ja ik denk eerste weken deed ik dat ook zo met handen wassen en maakte zich zorgen dat andere aanraken etc.
    Maar na week of 4 liet ik het loos want eigenlijk hoe meer bacterie blootstelling jong hoe beter.
    Kindjes tot 6mnd met normale immuunsysteem worden bijna nooit echt ziek of verkouden eigenlijk.

Ik was bijv geen speelgoed en stofzuig maar 1x in de week moet bij zeggen dat ons huis zo steriel mogelijk ingericht en verbouwd geen tapijten etc.
    In kraamtijd mensen gingen zelf handen vooraf wassen.

3. fafa

fafa Niet meer actief

Tegen verkoudheid word je niet geënt, en ik denk niet dat er kinderen met difterie of polio rondliepen ;) Dus wat dat betreft maken die vaccinaties niet uit.

Wat ik kwalijker vind is dat wildvreemden (of bedoel je kraambezoek?) aan haar zitten. Al is zo'n prulleke nog zo schattig, je komt niet zomaar aan andere mensen.
    Heb ik gelukkig maar 1 keer gehad. Vond dat heel raar. Maar ik denk niet dat ze er zomaar ziek van zal worden.
    Ik waste zelf de eerste weken wel vaker mn handen dan anders, maar vooral omdat je de halve dag in de poepluiers, spuug en gelekte melk zit ;)

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik zou het niet toelaten dat buitenstaanders ongevraagd aan mijn pasgeborene zouden zitten eerlijk gezegd.

Ook het bezoekje aan het kinderdagverblijf vind ik niet slim. Geen difterie en polio misschien, maar er heersen daar vaak genoeg ziektes die bij pasgeborenen echt heel heftig kunnen verlopen, zoals waterpokken. En dat is echt mega-besmettelijk (al heeft een baby vaak nog wel antistoffen van mama. Het is ook maar een voorbeeld)

5. gusto

gusto Niet meer actief

Mensen die hier op bezoek kwamen werden de eerste tijd vriendelijk verzocht de handen te wassen, had van die antibacteriële zeep op de badkamers en toiletten, en in de keuken.

Vreemden liet ik sowieso niet aan mijn pasgeboren baby zitten, vind dat ook raar, ik ga zelf ook niet andermans baby in de wagen aaien.

Bezoekje aan het kdv met 2 weken had ik zelf niet gedaan. Sinds mijn dochter op de psz zit is ze om de haverklap ziek en verkouden, er heerst altijd wel wat. Lijkt me geen fijne plek voor zo'n kleintje. Maar goed, ik stofzuig en dweil thuis ook iedere dag alles en de antibacteriële spray is mijn beste vriend dus misschien ben ik wat te overdreven hier in :D

6. babykonyntje

babykonyntje Actief lid

24 dec 2012
    188
    2
    18
    ...

7. maartje25

Oh jee nu voel ik toch wat schuldgevoelens opkomen :(
    Ik heb wel gevraagd of er kinderen waren met besmettelijke ziektes en die waren er gelukkig niet. De kinderen waren ook aan het buitenspelen dus dacht dat het niet zon kwaad kon?!

Ik heb tot nu toe 1 wildvreemde gehad die dat deed hoor .verder nog niet. Vandaag kraambezoek gehad en hij wastte zijn handen niet en ik heb er niet aan gedacht het te zeggen... ik voel me nu zo dom!

8. maartje25

Haha nee dat klopt! Ik was zelf ok niet steeds mn handen als ik haar aanraak .. wel heb ik anti bacteriele wasgel staan die ik gebruik na het luier verschonen enzo... maar elke keer handen wassen bij aanraking doe ik noet... is dat dan ook slecht?

9. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Zo vaak handen wassen? Ik zou geen vel overhouden. Na luiers verschonen en voor het maken van een flesje enzo, uiteraard, maar je hoeft ook niet te overdrijven. aaitje over dr wang kan ook geen kwaad, zolang mensen de normale hygiene maar in acht nemen.

Je baby krijgt jouw antistoffen mee dus is niet compleet weerloos tegen al die snottebellen. Baby's met oudere broertjes en zusjes worden ookvanaf moment 1 aan snottebellen blootgesteld. Verstandig om verkouden mensen/kinderen niet te dichtbij te laten komen maar je hoeft ook niet heel panisch te doen.

En juist leuk dat je je baby hebt laten zien op je werk! Lekker genieten en maak je niet te druk ;)

10. maartje25

Gelukkig dat doey me goed AnkeM !

Zokang andere niet aan dr komen is het niet erg?

11. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Inderdaad, laat het een beetje los!
    Je geeft bv. Betere medicijnen zijn er niet voor je kindje. Hier is onze jongen wel verkouden, maar dat komt omdat hij een infectie heeft opgelopend tijdens de langdurig gebroken vliezen. Zijn we nog wel drie dagen weer voor opgenomen geweest. De ka geloofde eerst niet eens dat ik hem snotterig vond. Dat kon volgens haar eigenlijk niet bij baby's van die leeftijd.

En qua handen wasen? Hier gewoon zeep in het toilet en bij elke wasbak te staan. Ik vraag ook echt niet iedereen om de handen te wassen. En ook niet of ze hun handen hebben gewassen na het toiletbezoek. Dat hoop ik maar gewoon.
    Sowieso krijgt nog bijna niemand hem op schoot, dus dat valt wel mee. Ik was zelf mijn handen ook niet extreem vaak. Nadat ik naar de wc ben geweest en zijn luier heb gedaan. Als de hond toevallig tegen mijn hand aanduwt met zijn neus ga ik niet mijn handen wassen. Hij moet toch weerstand opbouwen en wordt buiten ook aan van alles blootgesteld.

12. maartje25

Er zijn namelijk ook mensen die bij je kleine in de wagen kijken (niet aanraken) die een koortslip hebben... als ze op afstand blijven, haar niet aanraken of kussen of hoesten naar haar is het niet erg toch?

13. maartje25

Nee inderdaad zo denk ik er eigenlijk ook over maar als je internet leest dan denk je gelijk "ohoh!!" Ik aai mijn huisdieren ook gewoon zonder daarna mn handen te wassen

Hier heeft ook niemand haar nog op schoot gehad alleen mn man en ik... gewoon alleen al om een beetje rust te bewaren...van hand tot hand gaan vinden we ook niet echt goed

14. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

#14 MMarianne, 29 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 okt 2014

Dit....nooit zo bewust bij stilgestaan en anderen ook nooit gevraagd of ze eerst de handen wilden wassen, vond het ook niet erg zoontje uit handen te geven en al met al werd ie pas verkouden toen ie naar de psz ging. Relax ;)

15. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Hier ook met twee weken op bezoek bij het kinderdagverblijf en er niets aan over gehouden hoor zolang er niets besmettelijkste als waterpokken heerst. En telkens handen wassen voor het aanraken ook nooit gedaan het zal allemaal wel los lopen hoor.

Dus voel je niet schuldig maar geniet gewoon van je kleine en hang de trotse moeder uit en lekker:D

16. maartje25

Dit doe ik zeker!! Google gooi ik vanaf nu af aan het raam uit ;)
    Bedankt voor jullie reacties! Stelt me weer gerust!

17. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Zou me er niet zo druk om maken hoor. Hier wipte ik van groep 3 naar de kleuters en vervolgens naar de peuters, en alle kindjes hingen wel even in de wagenbak en wilde even aaien.

Deel Deze Pagina