draagzak of doek?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door mb90, 27 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mb90

mb90 Bekend lid

17 feb 2013
    706
    25
    28
    Vrouw
    Mijn dochtertje van 2,5 week valt overdag liefst in slaap in mijn armen. snachts slaapt ze goed, lang en in haar bedje. maar tijdens de dag weent ze vaak in haar bedje en houdt dan alleen op als ze op mijn buik ligt.

Vind dit niet erg, heb ze graag vast, maar ik kom dan niet aan mijn huishouden toe.

dus dacht ik om mij een draagzak/doek aan te schaffen. zodat ze bij mij is, maar ik toch mijn handen vrij heb.

wat zou het beste zijn? een doek of zak? en de welke?

pff was een hele opdracht dit bericht te typen met haar op mijn arm...:p

2. Sweetheart

Sweetheart Actief lid

1 aug 2011
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi! Ik heb een draagdoek van ByKay gebruikt en ga dat weer doen. Het is even oefenen om 'm om te doen, maar daarna wilde ik niet anders meer. Je kindje zit er in een natuurlijke houding in, waardoor het niet slecht is voor de heupjes. Ik heb begrepen dat dat bij een draagzak wel zo is, als het kindje er lange tijd in zit. In de draagdoek zou je kindje de hele dag kunnen vertoeven.

Google maar eens op dat merk, er is veel over te vinden.

3. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Een kennis van me heeft de mini monkey draagzak en heb deze even vanhaar geprobeerd, inclusief kindje :p Ik wacht nog even af of het bij ons net zo handig is, maar ben stiekem al een beetje verliefd op dat ding. Heel erg handig, kind vind het fantastisch en je kunt het bijvoorbeeld ook nog als hangmatje gebruiken oid. Heel veelzijdig...

4. pregnantje

pregnantje Bekend lid

17 dec 2012
    788
    656
    93
    Wij hadden beide aangeschaft, maar gebruiken alleen de draagdoek eigenlijk. Ben superblij met mijn Hoppediz (hoewel hij veel te lang is voor mij, maat 6). Intussen ook een Ellevil overgenomen in maat 5, die knoopt wel stugger maar is mooi en stevig.

Op Facebook heb je een draagdoekenmarkt groep waar je tweedehands doeken kunt kopen. Vaak een stuk goedkoper en bovendien al ingedragen.

5. juf85

juf85 Niet meer actief

Die schijnt slecht te zijn. Wij hadden hem als hangmatje, maar daar ligt de baby helemaal niet lekker in, dus gauw weggedaan.

Wij hebben een manduca, dat is een ergonomische drager, veel beter voor je kindje en jezelf.
    Er zijn al veel topics over dragers. Het komt er op neer dat je of een doek of een ergonomische drsger moet nemen. Die zijn vaak niet in babywinkels te koop

6. logo

logo Niet meer actief

Op dit moment ben ik me aan het verdiepen in dragers. Zelf wil ik geen doek ivm knopen, dus dan een draagzak.
    Mogelijk nemen we een storchenwiege of bondolino.

7. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb toevallig deze week een beco gekocht.
    Heb ook de rekbare doek van by kay, maar die vind ik nu niet meer fijn.

8. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    En draagzak (of voorgevormde drager) kan net zo ergonomisch zijn als een doek hoor.
    't Is echt waar jij zelf de voorkeur aan geeft.
    Er zijn heel mooie voorgevormde ergonomische dragers (Bondolino, Manduca etc) en ook heel mooie doeken.

Belangrijk is dat je kinder er in kan in spreid-hurkzit en dat je je kindje nooit draagt met het gezichtje van je af of in kommahouding (wat met de mini monkey het geval is).
    Met het gezichtje van je af is slecht voor de rug van je kindje, in kommahouding loopt met name een newborn baby de kans om te stikken.

Persoonlijk vind ik een rekbare doek vooral geschikt voor een newborn, maar 't is ook een kwestie van smaak en voorkeur;).

Misschien zou je eens een draagconsult kunnen proberen? Dan krijg je gedegen advies over verantwoord dragen en kun je ook kijken wat je prettig vind.

Ik ben vooral (mede om dat DL er heel blij van wordt) een fan van de Hop Tye (Mei tai), maar ook een korte geweven doek bevalt hier prima.

9. brabbelbus

20 jul 2013
    6
    0
    0
    durftedragen.nl is een goeie website voor meer info.. ik wil graag met doek gaan dragen en dan maar knopen .. heb t er allemaal voor over en als je het eenmaal onder de knie hebt is het best wel makkelijk :) .. vooraf kan je oefenen bijvoorbeeld.. ;) met een pop ofzo ;) ..

10. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Ik heb een draagdoek van bykay en ben heel tevreden! Als je het eenmaal door heb is het superlekker! Ze kan d'r uren in liggen en je hebt toch je handen vrij:).

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Een Minimonkey is niet veilig. Door de houding die jonge babies er in hebben (kommahouding) kan het nekje 'knakken' en kunnen ze stikken.
    Met een draagdoek heb je meer verschillende mogelijkheden. Als ze nog zo jong zijn dan is een lange doek van rekbare stof het prettigst (knoopt ook makkelijker als je minder ervaren bent), als ze ouder en zwaarder zijn is geweven fijner. Een ringsling is ook erg handig.

Kijk gewoon eens of er in je omgeving een draagconsulent zit, en maak een afspraak voor een consult!

Edit: de Minimonkey sling is gevaarlijk, de minimonkey carrier is ok, maar een beco of manduca vind ik fijner dragen!

12. Minerva

Minerva Niet meer actief

#12 Minerva, 6 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 dec 2013
    Ik heb nu een rekbare doek van ByKay en ik wil straks in het voorjaar een draagzak kopen. Ik wil onze kleine ook graag op de rug dragen en dat zie ik wat beter voor me in een draagzak ;) Daarnaast spreekt het gemak van een draagzak mij heel erg aan.

Het knopen van een doek is even oefenen (en dan vooral hoe los / strak jullie allebei prettig vinden), maar als je het eenmaal onder de knie hebt, dan heb je de doek met een minuut of 2 om. Het duurde bij mij een half uurtje totdat ik het helemaal goed doorhad. Ik gebruik de doek nu nog dagelijks, want ook wij hebben een kleine die het liefst zo dicht mogelijk bij ons in de buurt is ;) Op deze manier kunnen we hem een gedeelte van de dag daarin tegemoet komen.

Ik durf wel bijna te zeggen dat de draagdoek tot nu toe één van mijn favoriete aankopen is voor de baby. Wat een gemak hebben we er ondertussen al van!

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.966
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb bij de oudste alleen een draagdoek gehad. Nu heb ik er een storchenwieg carrier bij gekocht. Ik heb de jongste toevallig vandaag in beide even gehad om te oefenen. Ik vind de doek toch fijner. Had ik trouwens ook wel verwacht, zo'n doek is toch altijd het meest comfortabel. Zeker voor thuis, als je op je gemak binnen kunt knopen. Maar een drager is wat sneller en makkelijker aan te doen. Vooral als je hem buitenshuis aan moet doen.

14. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Zeker een doek! Ik heb er een van tricotslen. Toen voor mijn dochter gebruikt, en hij ligt nu klaar voor de volgende. Hij is wel onwijs lang en het goed omwikkelen en knopen moet je even geoefend hebben. Maar ben heel tevreden over deze!

15. Yupgup

Yupgup Fanatiek lid

18 mrt 2011
    3.745
    0
    36
    Onze grote beer en kleine welpje!
    Gelderland
    Beide! ;)

Maar als je moet kiezen, zou ik een doek doen. Knopen duurt (in het begin) langer, een draagzak is klik-klik, maar een geweven draagdoek koop je in principe niet op maat: past dus altijd! Een ergonomische drager (doek of drager) moet van knie tot knie ondersteunen, dus als je wat langer doordraagt heb je al gauw 2-3 dragers ivm de groei van je kindje.

Persoonlijk vinden zoon en ik een drager wel fijner.... daar draag ik mee op m'n heupen, een doek meer met je bovenlijf. Een doek is knusser, een drager geeft -zeer beweeglijke zoonlief- meer ruimte.

Maar voor nr 2 liggen toch een rekbare doek en een geweven doek klaar :)

16. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    ik wil ook graag een draagdoek, maar zie door de bomen het bos niet meer, (ben al een tijd aan het zoeken) aan de ene kant spreekt mij bykay heel erg aan, mooie vrolijke doeken en ook kwa prijs, maar het is tricot, nu hoor ik dat et in het begin fijn is, maar de meeste voorkeur hebben voor een geweven doek. die varieren van 40 tot 150 euro. zoveel soorten, zoveel merken.
    draagdoekcunculent zit niet in mijn buurt, dus dan word het een duur grapje.

nu hadden ze bij kaatje katoen ook een draagdoek, maar bestond uit 2 delen.

17. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Ik heb in het begin alleen maar een geweven draagdoek gebruikt van amazonas. Nu gebruik ik meer de manduca draagzak.
    Ik vond een draagdoek als ze nog zo klein zijn veel prettiger en knusser.
    Een rekbare doek is ook fijn als ze nog piep zijn maar die gebruik je maar kort. Dat vond ik persoonlijk zonde van het geld en een geweven is net zo fijn. (vind ik)

18. Miepske1980

Miepske1980 Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    ik ben me er ook in aan het b=verdiepen en bijna 100% zeker dat we de bondolino aanschaffen, liever niet iets wat we moeten knopen, dus een draagzak

19. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Helaas kan een mini monkey wel heel gevaarlijk zijn. :( Omdat het kindje in een soort komma houding ligt kan het gebeuren dat de luchtpijp dichtgedrukt wordt. jonge kindjes hebben nog niet zelf de kracht om dat te corrigeren en kunnen op die manier stikken.
    Je hoort / leest soms dat draagzakken gevaarlijk zijn en dat er kindjes in zijn overleden en dat zijn altijd deze draagzakken waarin dat gebeurd is.

Ik heb zelf geweven doeken en dragers. Een rekbare doek is vooral de eerste maanden heel fijn. Daarna wordt een geweven doek of een ergonomische dragers fijner!

En wat dan fijner is hangt van de persoon af. Hier zit de manduca bijvoorbeeld fijn (en tot 9 maanden heb ik de bondolino ook gebruikt) maar de storchenwiege carrier vond ik niet fijn zitten, maar een vriendin van me vind die juist wel fijn. Het ligt aan zoveel factoren. Een doek is nog fijner, maar voor korte kleine stukjes vind ik dat niet fijn.

20. tlc81

tlc81 Bekend lid

22 jan 2012
    684
    127
    43
    Ik heb de eerste maanden mijn zoontje gedragen in de Bykay en Tricotslen. Toen hij zwaarder werd heb ik een Beco butterfly gekocht. heerlijk ding! Zeker omdat hij er nu perfect in zit en ook op de rug kan. met name mijn man is fan van de Beco.

Deel Deze Pagina