hond

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door sillie78, 4 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sillie78

sillie78 Actief lid

13 nov 2008
    392
    0
    0
    maatschappelijk werker
    Hoi allemaal,

Even een vreemde vraag misschien. Wij hebben een hondje. Een ontzettend lieve natuurlijk.
    Maar goed, hij heeft de neiging om je helemaal af te likken als hij blij is om je te zien. Soms komt ie opeens en dan likt ie tegen mijn mond. (ik weet het, sommige mensen roepen nu IEK). Nu is mijn vraag, kan dit kwaad. Heeft iemand hier ook ervaring mee?
    Ik probeer het zo veel mogelijk te vermijden, maar soms is ie zo snel en dan is het gebeurt voordat ik er erg in heb.

Groetjes sillie

2. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    ik heb zelf ook 2 honden en die likken zelfs een inbreker nog als die voor hun neus zou staan.

Kattenpoep is niet goed voor het kindje en aangezien sommige honden dat helaas eten zo nu en dan, zou ik je gezicht toch even wassen als hij je gelikt heeft. Probeer dit bij hem/haar af te leren want hij zal dit ook straks bij je kindje willen doen. Voor de hond is het gewoon gedag zeggen, straf dit dus nooit! Ik ben nu ook druk bezig om het ze af te leren en het is niet makkelijk.

3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Onze hond is ook een lebberaar, maar ik wil niet dat ze op mijn mond of gezicht likt. Een hondenlik is qua bacterieën wel vele malen schoner dan die van een mens, maar de kans dat ze wormen hebben is altijd aanwezig, ook al wordt ze regelmatig ontwormd. Daarom geen gelebber aan mijn gezicht of dat van mijn dochtertje.

4. Snuffeltje

Snuffeltje Actief lid

3 feb 2009
    437
    0
    0
    Steun en toeverlaat van mijn mannetje en lekker th
    Boxtel
    Een hondenlik kan niet veel kwaad, maar ik zou toch proberen om te beginnen met afleren.
    straks likt ie te pas en te onpas je babies snuitje schoon en dat lijkt me niet echt fris.
    Beter nu mee beginnen dan pas als de kleine er is!

Veel succes!

5. 2009mama

2009mama Niet meer actief

als een hond likt... betekend dit dat hij weet dat jij de baas bent.
    likken is onderdanig gedrag, dus niet afstraffen,
    wel kun je hem gewoon steeds van je af duwen als hij het weer doet, hij snapt het vanzelf dat ie het niet eens meer hoeft te proberen...

ook als hij zometeen de kleine wil likken, niet afstraffen, dan weet hij gewoon dat de kleine boven hem staat. !

wel kun je hem leren dat als hij wil likken hij de kleine echt absoluut niet in het gezichtje likt

6. Macdee

Macdee Bekend lid

23 mrt 2008
    755
    1
    0
    Goh, onze hond doet dat ook altijd, maar ik heb er helemaal niet bij stil gestaan om dit mischien af te leren!
    Ik vind het altijd wel schattig als ze kusjes komt geven.......

7. Cilla24

Cilla24 Fanatiek lid

23 sep 2008
    2.810
    0
    0
    verkoopster
    ik ga het me hond ook dus niet afleren, ik zal me baby nooit alleen laten met me hond dus kan ik altijd meteen het gezichtje schoonmaken. als je hond wormen heeft natuurlijk wel oppassen en niet in t gezicht of aan de handjes laten l.ikken

8. Chamaro

Chamaro Fanatiek lid

9 apr 2008
    3.448
    0
    36
    Vrouw
    Pm-er
    Drenthe
    Onze hond doet dit alleen als wij weg zijn geweest..Ik vind het persoonlijk niet erg, vind het wel lief .! Als honden iets hebben gegeten of wat dan ook, dan zijn hun tongen weer naar 10 minuten weer schoon..Tenminste heb ik gehoord..haha

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Een hondentong blijkt heel schoon, maar hier geen gelik!
    't Zijn geen rolmodellen, maar likken langs de mondhoeken heb ik ze meteen afgeleerd!

10. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Onze hond is ook zo'n lebberaar.
    Hij springt zelfs op de rugleuning van de bank om onze haren helemaal schoon te likken. :)
    We zijn het hem nu wel aan het afleren, want ik wil het straks bij ons kindje niet hebben.

Trouwens, nu dit topic toch over honden gaat..
    Onze hond is nu dik 10 mnd.
    Hij is uiteraard nog erg speels.
    Vooral als er vreemden in huis zijn, vind ie het leuk om te gaan blaffen tegen ze en op schoot te springen.
    Dan wil ie spelen en gaat ie bijten.
    Dat krijgen we hem dus niet afgeleerd.
    Iemand tips?

11. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    jazeker. mijn honden zijn precies zo en die zijn 2 en 3jaar oud.
    mijn honden gaan al tekeer als ze een vogel voorbij t raam zien vliegen en blijven daarna bij elk bewegend takje blaffen, mega irritant. Zodra ze gaan blaffen, Foei ofzo zeggen, tis maar net wat je hun heb aangeleerd wat jij tegen ze zegt als ze iets doen wat niet mag. en dan belonen als ze stil zijn. gaan ze weer blaffen, weer 1x reageren en belonen als ze stoppen. Ik ben begonnen met die clicker... geen succes als je 2honden heb want als 1 iets goed doet en je clickt dan verwachten ze beide iets lekkers. als je 1 hond heb werkt het perfect! veel oefenen dus succes!

zelfde doe je dus met springen wat ze niet mogen

12. ch28

ch28 Actief lid

23 sep 2008
    494
    0
    0
    Onze hond is nu een jaar maar heeft dat tot een paar maanden geleden ook gedaan; bijten met spelen. Wij hebben haar dat afgeleerd door als ze dat deed of meteen weg te lopen en te stoppen met spelen, of (vooral als het wat harder bijten was) haar bek aan de onderkant vast te pakken en haar eigen lip over haar tanden te duwen. Niet heel hard natuurlijk maar zo heeft ze wel geleerd dat dit pijn doet. Nu doet ze het eigenlijk nooit meer.

13. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    haha ja dat vinden ze dus helemaal niks, hun onderkaak vast houden. 1 van mijn 2 honden vind het leuk om te blaffen om niks.. mega irritant, en hem straf geven of te reageren erop vind hij alleen maar leuk en gaat dan nog ff wat harder door. totdat ik zn onderkaak vast houd, dan stopt ie eindelijk, maar zie maar is een kaak vast te pakken bij een speelde adhd hond ;)

14. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    oja voor de mensen die het willen weten of misschien weten de meeste het al.
    De meeste mensen zijn bang voor eerste ontmoeting tussen hond en baby. Ik heb advies gekregen om tijdens de zwangerschap al de hond te laten wennen aan een bekriem/muilkorf van stof. Doe dit aantal maanden en de hond zal er aan wennen. Bij eerste ontmoeting tussen hond en baby kan je dan die bekriem om doen en kan de hond jouw baby niks aan doen, je weet tenslotte niet wat een hond gaat doen. De hond zal dit niet zien als straf aangezien hij er al maanden dus aan gewend is. Gewoon zo nu en dan even 5min rond laten lopen met een bekriempje. wel een bekriem/muilkorfje waar hij zn bek niet open kan doen.

15. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik heb al heel wat honden grootgebracht en ik heb nou twee mishandelde herplaatsers waar ik alleen met liefde en geduld wat bereik, dus lip over de tanden trekken: NO WAY! :confused:

Belonen bij goed gedrag, negeren bij ongewenst gedrag, daar zijn ze heel gevoelig voor. Kan met clickertje, voertje, speeltje, knuffel, stem; ligt helemaal aan de hond!

En altijd consequent blijven, vooral in de puberteit!

16. deetje

deetje Bekend lid

10 dec 2007
    563
    0
    0
    docent
    Friesland
    Eigenlijk moet je bezoek hem volledig negeren. Maar probeer je bezoek maar eens op te voeden 'ik vind het niet erg' 'dat is toch leuk' etc. Maar het is wel de snelste methode. Of hem leren naar zijn plaats te gaan zodra de bel gaat, hem dan wat lekkers te geven en later bij je roepen.

Wat betreft likken: dat is altijd heel moeilijk af te leren, omdat het onderdanig gedrag is en geef je hem daarvoor op z'n donder, dan wil hij het goedmaken door..... te likken! Ook hier: negeren.

Weet niet wie er met de clicker bezig was: maar als je er twee honden mee wilt opvoeden, moet je voor beide een ander geluid hebben. Dan wil het prima! Het hoeft geen klik te zijn, je kunt ook een woord kiezen, of met je tong klakken.

Mijn honden zijn 10 en ondertussen redelijk rustig... we zijn nu wel extra scherp op op de bank springen, dat lijkt me straks niet echt super met de baby.

Ontzettend goede tip dat snuitbandje! Al zal die van mij wel z'n tong erdoor wurmen :) maar da's gelukkig niet gevaarlijk.

17. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    ja mijn hond steekt ook altijd nog zijn tong naar buiten, dat bandje zit dan net iets te strak en dan blijft zn tong uit steken haha.

die clicker met 2 honden dat was ik, hier wil het maar niet lukken. 1 hond heeft het eigenlijk niet nodig want die luistert perfect maar die andere is er volgens mij immuun voor :p hij blijft ook blaffen als hij een andere hond of kat zien, dan is hij bijna niet meer te houden, slipketting geprobeerd maar dat boeide hem totaal niet.

18. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Oh geloof me dat we al vanalles geprobeerd hebben!
    Een foei helpt niet, buiten zetten om af te koelen ook niet.
    Meestal leiden we hem nu maar voortaan af met een speeltje, maar dat is ook geen oplossing voor op de lange termijn.
    Plaats kent ie wel, maar hij doet de laatste tijd net of ie niet hoort. (Puberteit?)

Toch bedankt voor jullie antwoorden! :)

19. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    doen alsof hij het niet hoort is jou uit proberen. kijken hoever hij kan gaan. zoals deetje al zei, fout gedrag negeren, goed gedrag belonen.

20. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Onze hond is ook 10 maanden, leuk! Wij hebben dat soort gedrag al gelijk de kop in gedrukt toen ze nog pup was, want daar zit ik niet op te wachten, niet voor mezelf, niet voor mijn dochter en ook niet voor bezoek.
    Laat je honden gewoon naar hun plaats gaan als je bezoek krijgt, pas naar het bezoek laten komen als ze rustig kunnen doen. Als ze springen, het bezoek gelijk laten stoppen met aaien. Zeg ook 'nee' i.p.v. laag ofzo, onbewust zeggen veel mensen namelijk 'laag' of 'niet springen' precies op het moment dat de hond springt, waardoor de hond dit dus gewoon koppelt aan 'spring'. Beetje verwarrend misschien uitgelegd.
    Bijten hebben wij ook afgeleerd door bij een beet gelijk de hond te negeren en bij een harde beet de lip over de tanden te drukken, dit heb ik misschien maar 2 keer hoeven doen, toen was de boodschap wel duidelijk. Honden hebben hun kaken perfect onder controle hoor, weten precies hoever ze kunnen gaan of hoever je ze laat gaan. Ik krijg ook regelmatig mensen op bezoek die het leuk vinden om hun hand in de bek van onze hond te steken en ermee te gaan schudden :( , daar zeg ik ook altijd gelijk wat van, leren wij haar dat juist niet te doen, willen zij dat opeens, nee, dat werkt niet.
    En inderdaad, goed gedrag uitgebreid belonen!

Deel Deze Pagina