Ik lees af en toe dat mensen zelf cupcakes maken voor bijv. kraambezoek. Nu lijkt mij dit eigenlijk ook wel een leuk idee, maar hoe maak je die dingen?! Zijn het gewone cakejes, die je leuk opmaakt ofzo? of???
Deze kwam ik op een site tegen: Cakejes met muizen Koop bij de bakker of in de supermarkt kleine cakejes (ook wel cupcakes genoemd), of bak ze zelf. Smeer de bovenkant in met glazuur en bestrooi ze met muisjes.
Cupcakes zijn kleine cakejes ja, in cups . Ik heb van tevoren muffins gemaakt en ingevroren. Met glazuur en suikersnoepjes (Suikerdecoratie Baby figuren Blauw pk/12 - C165 - De Leukste Taarten). Met fondant of marsepein vond ik het 'te' worden. Je kan er ook muisjes inderdaad op doen, bedenk wat je zelf leuk vindt!
toevallig gisteren weer gebakken met m'n dochter... En om te testen even eentjes ingesmeerd met glazuur (poedersuiker vloeibaar maken met wat drupjes suiker -is net lijm ) en dan zo in de vruchtenhagel gedoopt. Zag er érg gezellig uit, bleef super plakken. Met muisjes zou dat net zo gemakkelijk moeten kunnen. Ik weet alleen niet of je ze versierd in kan vriezen, of dat je dat beter naderhand kan doen. receptjes voor cupcakes staan er tig op internet... ik heb gisteren gekozen voor 125 suiker 125 bakmeel 2 eetlepels melk 2 eieren zakje vanillesuiker en dan alles mixen eigenlijk -precieze recept zie je wel op internet. Je kan ook kiezen voor recept met bloem of een recept met een combinatie van bakmeel en bloem. Verder hadden wij gisteren er ook rozijntjes door gedaan, die waren ook wel érg lekker
Cupcakes zijn kleine cakejes inderdaad, die je bakt in een cupcakeplaat, ook wel muffinvorm genoemd. Dat is een bakplaat met ronde bakjes, waar je een papieren imhulsels in zet, caisses genoemd. Dat zijn van die cakepapiertjes, je hebt die in heel veel verschillende dessins op internet. Je hebt een standaard maat, zo'n cakeje is een paar happen. Je kunt ze ook in mini formaat maken, dat zijn cakejes van 1 of 2 happen. Kijk voor bakvormen bijvoorbeeld bij de Xenos of een kookwinkel. Hier een leuk recept voor geboortecakejes, 12 stuks van normaal formaat of ca. 20 van miniformaat. - 125 boter, zacht geworden > kan even in de magnetron, niet smelten! - 125 gram kristalsuiker - 2 eieren - 125 gram zelfrijzend bakmeel - 2 eetlepels melk Voor de versiering: - 250 gram poedersuiker - Paar theelepels water - Muisjes - Eventueel voedingskleurstof Bakken Verwarm de oven voor op 190 graden en plaats caisses in de bakvorm. Boter en suiker met de mixer in een kom luchtig kloppen. Eieren, bakmeel en melk toevoegen en tot een glas beslag kloppen. Je kunt daarvoor het beste het bakmeel even zeven, dan krijg je geen klontjes. Verdeel het beslag over de cups en bak ze tot ze gerezen zijn en stevig aanvoelen. Dat is afhankelijk van je over, de meeste ovens hebben ongeveer 15 minuten nodig voor het normale formaat en 10 minuten voor de minicakejes. Let wel: als ze heet zijn voelen ze niet heel stevig, maar licht sponzig. Bij het afkoelen worden ze nog iets steviger. TIP: voor chocoladecupcakes gebruik je 100 gram zelfrijzend bakmeel en 3 eetlepels cacao. Decoratie Zeef de poedersuiker en meng voorzichtig met het water, tot je een pasta hebt. Het is de bedoeling dat de pasta nog wel beweeglijk is, maar niet echt vloeibaar. Je kunt eventueel roze of blauwe kleurstof erbij mengen. Let of dat als dit vloeibare kleurstof is, dit ook als vocht geldt! Wordt het te vloeibaar, dan gewoon wat poedersuiker toevoegen. Smeer een beetje pasta op de bovenkant van de afgekoelde cakejes en strooi er muisjes op. Zo plak je ze aan het cakeje vast, want het glazuur stolt.
volgens mij moet dat wel kunnen ja maar zelf nog nooit geprobeerd. heb sowieso nog nooit wat gebakken hahaha
Bedankt meiden! Sommige cupcakes zien er zó feestelijk uit. Volgens mij kun je die deco niet in de gewone supermarkt kopen, of wel? Of je zou idd muisjes o.i.d. moeten doen.
je kan cake gewoon invriezen en de smaak blijft hetzelfde wel ongedecoreerd invriezen hoor! daarna dus decoreren
Dat is opzich wel heel handig...lekker van te voren maken en dan alleen nog decoreren. Leuk!! Ga ze binnenkort maar een keer uitproberen denk ik. Bedankt voor de recepten die jullie hier geplaatst hebben!
cupcakes bak je net al gewone cakejes, alleen zorg je ervoor dat de bovenkant plat blijft. (tijdens of na het bakken afdekken) Ik ga ze versieren met fondant. Net als die beklede taarten zeg maar! als je kijkt op De Leukste Taarten Maak Je Zelf! dan kom je heel veel mooien geboorte cakejes tegen!
@Taliaa....dat is idd wel erg leuk! Heb jij, of anderen van dit topic, daar wel eens wat besteld voor bijv. decoratie? En hoe beviel dat?
Cupcakes kun je ook mét decoratie invriezen. Met fondant en marsepijn kan dit sowieso.. met poedersuikerglazuur heb ik het nog nooit geprobeerd.. Kan het ook niet testen.. want de cupcakes zijn gisteren allemaal opgegeten
ja, ik bestel spulletjes voor mijn taarten daar (ben maar een prutser hoor, haha). maar service is super en kwaliteit ook! Alleen gebruik ik normaal marsepein en nu ga ik voor het eerst met fondant werken, ben benieuwd ik zal je een foto laten zien als het klaar is
Ow leuk! Ben benieuwd! Wat hebben ze daar veel leuke en lekkere dingen zeg! Ga zeer zeker wat bestellen! Ga binnenkort wat uitproberen en invriezen om te kijken hoe het daarna smaakt. Ben benieuwd. Wat is eigenlijk het verschil tussen fondant en marsepein? en bestel je dan een pakje wat je kan rollen en daar bijv. vormpjes uit kan steken ofzo? Ik weet nog niet zo goed wat ik moet bestellen, maar vind het nu al helemaal leuk!
ja, je bestelt een pakje. Kun je neutraal doen en dan met kleurstof mengen en kleuren, of een gekleurd pakje bestellen. Die rol je idd uit en daar kun je van alles mee. Ik zal even een link op zoeken, hoe ik mijn cupcakes ongeveer wil maken. Je kunt trouwens ook boetseren (kleien) met de fondant/marsepein. het verschil er tussen is de smaak (marsepein smaakt naar amandelen, fondant naar suiker) en het werkt anders. Is een kwestie van ervaring, iedereen heeft zijn voorkeur.
De Leukste Taarten Maak Je Zelf! De Leukste Taarten Maak Je Zelf! De Leukste Taarten Maak Je Zelf! die eerste zijn super simpel, dus dat is wat ik het meeste ga maken. Ik wil dus alleen maar cupcakes, ook voor op mijn werk en op mijn mans werk. Dus heb er nog wel wat nodig en heb dadelijk niet heelveel tijd...
cupcakes met marsepijn kun je inderdaad invriezen met decoratie. Ik ga ze komende week ook maken voor op de verjaardag van mijn dochter voor de week erop. Ik moet z emaken voor op de creche voor de kinderviste op haar verjaardag en de dag voor haar verjaardag maak ik een taart voor de volwassenen. Dat de cupcakes ingevroren kunnen worden is dus mega handig!
Ziet er erg feestelijk en lekker uit, he? Bijna te zonde om op te eten. Ik heb de plaatjes opgeslagen op de pc...vind ze er zo leuk uitzien. Owja,..Ik neem aan dat je via die site ook van die ''uitstekers'' kunt kopen om mooie diverse rondjes te snijden of bijv. voetjes... ?