Onze dochter is bijna 6 maand. Ze is een maand te vroeg geboren. Het slapen overdag is heeeeeeel wisselend. De ene keer een 2 uur, dan 45 min enz. Ze doet vaak 3 slaapjes overdag. Wanneer ze wakker wordt na 45 min wil een speentje nog wel eens werken. Nu vroeg ik mij af wat jullie ritme is bij 5/6 maand en hoe lang jullie kleintjes ongeveer wakker kunnen zijn. Hier is ze vaak toch na 1,5 uur weer moe. Hoe doen jullie het wanneer de kleine na 45 min wakker wordt en zagen jullie in de loop van de tijd ook verbetering in de duur van de slaapjes. Wanneer ze wakker wordt en geen speentje krijgt is het op een gegeven ogenblik echt krijsen en is ze klaar wakker.
Hier rond de 4/5 maanden een periode gehad van slaapjes van 45min. We hebben toen dmv 2a3 min laten huilen, troosten, etc er voor elkaar gekregen dat hij sindsdien slaapt: S'ochtends 2uur Smiddags 2 tot 2.5uur En late middag soms niks en soms een uurtje in de wagen. Na 2uur vanaf moment wakker worden ligt hij trouwens weer in bed. Als jullie kindje na 1.5uur weer moe word, gewoon weer naar bed doen. Date werkte hier het beste
ons ritme is meestal: 2:00 fles terug slapen 7:00 wakker fles 9:00 terug naar bed tot meestal 10:00 12:00 fles en om uiterlijk 1 terug naar bed tot 15:00 16:30 fles en om 17:30 terug naar bed meestal voor een uurtje. Om 20:00 fles en om 19:30 naar bed. Ik pas zelf altijd de 10 min regel toe als hij eerder wakker is. Meestal valt hij dan vanzelf weer in slaap
Dochter sliep zelfs tot een jaar 3 slaapjes. Zoals bij jou klinkt me niet gek in de oren. Wisselde hier soms ook qua tijden en flestijden. Go with the flow zeg ik altijd maar.
Zoon heeft tot hij over ging op 1 slaapje altijd maar 45 min per keer geslapen. Met 1 slaapje werd het anderhalf uur. Toen hij ging lopen werd het heel soms 2 uurtjes. Met ruim 2 jaar waren de middagslaapjes gedaan. Dochter deed tot ruim een half jaar ook alleen maar slaapjes van 45 min. Was 90 min wakker en sliep dan weer 45 min. Daarna ging ze wel soms anderhalf uur slapen. Maar ze ging ook met 9 maand over op 1 slaapje. Meestal slaapt ze zo’n 2 uur, soms ietsje langer.
Met zes maanden zaten we hier nog op 3 a 4 slaapjes per dag van 30/45 minuten. Gedoe... Pas na een jaar ging ze naar 2 slaapjes van 1 uur en met ongeveer 15 maanden naar 1 slaapje van 1 a 2 uur.
Oudste dochter sliep toen: 10.00 tot 12.00 en 14.00 tot 16.00 Zoontje sliep toen van 10.00 tot 11.00 en 14.00 tot 15.00. Jongste dochter slaapt vrijwel niet. Als ik geluk heb 1 of 2x 30 minuten.
Hier met 8 maanden nog op 3 slaapjes. Vaak 45 minuten tot een uurtje. Heel soms trekt ie ineens door tot 1,5 uur. Langer nooit. Ben eraan gewend en hij is verder super vrolijk de hele dag (tenzij hij het in zijn bol krijgt om maar 2 slaapjes te doen, soms doet ie dat, dan is ie niet meer gezellig om 18.00 hoor haha, maar das niet gek) dus ik heb het losgelaten.....Overal lees je dat hazenslaapjes niet goed zijn maar je kunt je kindje moeilijk in slaap slaan En ik heb werkelijk alles geprobeerd. Het is gewoon het temperamentje van onze zoon. Bij ochtend slaapje zit er meestal 2 uur tussen. Bij 6 maanden was dat juist langer. Nu in de ochtend sneller naar bed en daarna steeds wat langer op. Volg je gevoel en het ritme van je kindje; je doet het super!
Hier sliep ze met 6 maanden sowieso 2x, soms nog 3x, hing er een beetje vanaf hoe lang ze sliep. Hier een beetje verwend, maar soms sliep ze dus ruim 2 uur en dan kwam ik met 3 slaapjes gewoon niet uit omdat ze van het 2e slaapje pas om 17.00 ofzo wakker werd, dus dan hield ik d'r gewoon op. Was ze voor 16.00 wakker, dan ging ze vaak rond 18.00 nog even een keer en dan rond 21.00 naar bed, bij 2 slaapjes rond 19.30/20.00. Hier heb ik vanaf dat ze 3 maanden oud was als ze wakker werd steeds stug d'r speen teruggestopt en d'r nooit gelijk uit bed gehaald. In het begin liep ik wel eens een uur lang op en neer, maar het heeft uiteindelijk wel z'n vruchten afgeworpen. De oudste sliep ook maar 3 kwartier per keer vaak, maar toen hij eenmaal vast op 2 slaapjes zat werden het wel 2 langere slaapjes, maar soms ook niet. De jongste was ook gewoon een betere slaper dan de oudste.
Wat hier altijd ‘lastig’ was met 6 maanden (ook een maand te vroeg geboren) was dat hij uit bed kwam om 8.00 en dan eigenlijk binnen een uur weer naar bed wilde. Hij sliep dan ook heel wisselend. Soms echt 2.5 uur en soms maar 45 minuten. Hij heeft ook heel lang geen fruitmomentje gehad in de ochtend omdat daar gewoon geen ruimte voor was. Dan ging hij rond 14.00 weer naar bed, maar was vaak na een uur weer wakker. Nog een dutje doen wilde hij dan vaak niet, maar hij hield het ook nog niet goed genoeg vol tot na het eten. Dat was altijd een beetje puzzelen en kijken wat haalbaar was. Deze periode gaat uiteindelijk over en voor ons persoonlijk kwam er pas echt een ritme in de dagen toen hij overging naar 1 slaapje, omdat die voor ons echt op gezette gebeurde en daaromheen plan je dan alles. Dus het aanmodderen elke dag hoort er echt een beetje bij het eerste jaar
Hier ook 6 mnd. Hij slaapt rond 9 een uurtje, rond 13 een uurtje en dan nog ergens een half uur/3kwartier op een wisselende tijd in de namiddag. Niet zo heel veel maar hij slaapt de nachten perfect en is altijd vrolijk wakker, dus prima.
Nu sinds een week is t vaak 2x 1.5 a 2 uur en soms nog ergens 45 min. D waarvoor soms 4x 45 min. Nu meestal max 2 uur wakker soms ook maar 5 kwartier. Als hij in zn ogen wrijft stop ik hem in bed
Hier net 6 maanden en wisselend van de lengte van de slaapjes 2 of 3 op een dag maar meestal lukt 2 al wel. Schema is ong: 6:30 papfles 9:00-10:30 slapen 10:30 fruit 12:00 fles + sinds kort paar plukjes brood 13:30-15:30 slapen 16:00 fles 17:30 groente 19:30 papfles + naar bed. Als hij smiddags voor 3 uur al weer wakker is, doet hij vaak nog een hazeslaapje rond 5 uur in de box of kinderwagen.
Wat fijn al die reacties! Hier gaat het nu wat beter, er kwamen twee ondertanden door en nu deze er door zijn moet ik zeggen dat de slaapjes ook wat beter gaan. We beginnen nu net wat met groenten en fruit. Tis nog niet veel, de fles is nog favoriet. Ook verbaasd het mij hoe snel ik zulke dingen van mijn eerste ben vergeten. Alleen was dat en nog een kind van de klok. Ik ga het proberen wat los te laten, hoe lastig het soms ook plannen is. Slapen in de box of kinderwagen doet ze helaas niet. Mijn eerste ook nooit gedaan. Denk ook omdat ze altijd in bed gelegd wordt wanneer ze moe is. Overdag slaapt ze gemiddeld 4 a 5 uur en in de nacht 11. Lijkt mij dan niet al te gek. Verder merk ik dat het jengelen overdag ook niet alleen komt van moeheid maar ze ook nu haarfijn door krijgt wanneer ik bv weg loop of ze even geen aandacht krijgt.