Hallo mede-mama's, Even een vraagje. Ik heb vandaag een groeiecho gehad, goed nieuws want de beeb groeit als kool. Alles erop en eraan en zeker niet te klein o.i.d. Sterker nog, volgens de echoscopiste wordt de baby groter dan gemiddeld, ze zat te denken aan een 8-ponder. Ik ben benieuwd of iemand weet aan welke maat babykleding ik nu moet denken. Wij hebben destijds namelijk enorm veel kleertjes gehad, veel rompertjes, shirtjes, broekjes en boxpakjes in maat 50 en maat 56. Is de kans groot dat deze maten veel te klein zullen zijn? Ik hoop eigenlijk van niet, het is best zonde als we al die kleertjes niet gelijk kunnen gebruiken. Anyone?
Met 8 pond past maat 56 nog wel, lijkt me, en misschien 50 ook wel, dat ligt er ook aan hoe lang de baby is. J. was bij de geboorte ruim 9 pond en ook lang (56 cm), maar zij paste goed in maat 56. Eerste pakje was zelfs 50/56, maar daar was ze na een week wel uitgegroeid. Maat 50 had ik niet, dus geen idee of dat had gepast.
Het gaat vooral om de cm's bij het passen van kleding. En dikke baby kan misschien nog best gemakkelijk in maatje 50 maar een baby die 54 cm lang is zal hier minder goed in passen vanwege de lengte. De kleding heeft vaak wel genoeg stretch dat de dikte niet het grote verschil maakt maar wel de lengte van de beeb. Maar je moet standaard 3 keer alles maatje 50 hebben en 4 keer maatje 56 (staat bij ons in de kraampapieren). Nou zal ik straks denk ik wel meer hebben maar dat is het minimum wat je moet hebben.
Je baby moet heel groot zijn wil mt56 ook al niet meer passen. En kijk eens wat je hebt: pakjes met voetjes zijn altijd als eerste te klein. En kleding valt ook heel verschillend. Ook kunnen ze nog best naast zitten hoor met metingen. Dochter zou 7,5 pond zijn en bleek 2890 gram!
De kleertjes zullen nog wel even passen denk ik. Mijn zoontje was 5155 en 57 cm en heeft even maat 56 ook aangehad niet lang. Ze kunnen er naast zitten mijn zoontje zou normaal zijn maar twee weken later een flinke baby.
Idd wel een beetje naast ja.... Maar als ik het goed begrijp gaat het bij babymaten voornamelijk om de lengte? Ik ben nu 31 weken + 5 dagen, maar volgens de groeiecho zit de buikomtrek van de beeb al op 34 weken en 2 dagen! Zou wat zijn als het steeds dat buikje is dat niet in de kleine kleertjes past. Baby weegt nu overigens 2133 gram volgens het ziekenhuis.
Hier een bijna 9 ponder (4450) met 54 cm en een 8-ponder met 52 cm. Beiden hebben wat van maatje 50 gedragen, tuurlijk in een paar weken over op 56 maar het is erg merkafhankelijk. Broekjes vallen vaak ruim, zitten ze met shirtje in maatje 68 en zijn met broek net uit de 56.
Mijn jongste dochter was 54cm en 4260gr (8,5pond) maat 50 paste ze 2 weken in en maat 56 heeft ze een maand aan gehad, daarna werden vooral de mouwtjes te kort. Mijn dochter was met 34wk al behoorlijk, geloof 2600gr De pakjes uit 1 stuk waren het snelst te klein (of althans, daar merkte je het eerder)
Kindje moet wel heel groot zijn wil het niet in 56 passen bij de geboorte. Mijn dochter was 4200 en paste zelfs nog in maatje 50
Ik zou voor de zekerheid gewoon 2 maatjes of 3 zelfs meenemen. Dan kun je nooit verkeerd zitten. Ik weet wel dat hema groot valt. Bij ons scheelde het steeds zowat een hele maat. Mijn zoontje woog 3500 gram en paste noppies maat 50 prima in de eerste en zelfs 2e week. Wat ik ook even wil zeggen: de vk of gyn kan het soms ook best mis hebben qua maat. Bij mij zeiden ze ook steeds dat het een best kindje zou worden en uiteindelijk volgens mij een heel normaal gewicht. Dit was hetzelfde bij een vriendin van mij. Dus mijn advies: gewoon meerdere maatjes meenemen
Bij echo's zitten ze er zo vaak naast. Bij mijn jongste had mijn VK gezegd dat hij met de 34 weken echo al 3 kilo was en met 40 weken echt 4 kilo zou zijn. Dit klopte helemaal hij was 6 dagen te laat en 4180 gram!! Maar, met 40 weken en 4 dagen echo in het ZH gehad, die echoscopiste zei tegen me, jee wat een kleintje(ik natuurlijk helemaal in de stress) die is echt niet meer dan 3 kilo. Die zat er dus meer dan een kilo naast! Hier maar een week 56 aangehad, 50 was echt hoog water en te krap. Had best veel dus vond het ook jammer(naar aanleiding van die muts in het ZH snel geshopt want had niet veel kleins..) hoor, na een week was het echt 62.
Bedankt voor de reacties. Ik ben nu wat meer gerustgesteld, maakte me al zorgen dat ik alles moest vervangen door maat 62 en 68 of zo.
Ik krijg ook een "reusje" zoals het nu lijkt. Meneer loopt ruim 2 weken voor en het hoofdje zelfs 3 ben dus per direct opgehouden met maatje 50 shoppen. Heb een paar pakjes en rompertjes, en daar hou ik het eerst maar even bij. Mocht hij stiekem toch klein zijn is het zo bijgehaald door papa of oma!
Ons meisje is geboren met 4300 gram en paste zeker een maand lang nog in maat 50/56 van hema en prenatal. Zeker maat 56 moet passen hoor! Het verschilt wel qua merk, noppies bv zou wellicht snel te klein zijn. Je ziet het verschil ook in maat als je de keertjes gaat wassen & opvouwen.
Ik heb nooit maatje 50 gehad, die lijstjes konden me wat Hier 7,5 pond en de eerste tijd de mouwtjes omgeslagen. Maar ze groeien zo hard.. binnen een week pastte hij het kleinste rompertje (50/56) al niet meer. Hema viel ook hier erg ruim trouwens. Noppies bijvoorbeeld weer heel smal.
Dat is ook zo leuk met babykleding, alles valt weer anders. Ik kwam er gisteren dus achter dat ik slechts 2 warmere truitjes in mt 56 heb en 1 shirtje met lange mouwen. Dus vandaag nog 2 setjes bij halen in mt 56 en daar hou ik het bij (1 van deze setjes wordt dan ook het eerste pakje) Mt 50 halen vind ik zonde... een mouwtje omslaan is zo gebeurt en ze groeien er vaak toch snel uit.