Babyliga's

Discussie in 'Voeding' gestart door Mama26, 18 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente

Precies, goed voorstel! ;)

2. Mama26

Mama26 Bekend lid

29 okt 2007
    786
    0
    0
    ok dus beter beschuit.
    Soepstengel in de hand is ze daar niet nog wat klein voor? Daar wacht ik denk ik maar eventjes mee.

Ik kan het wel eens proberen fruitsap in een flesje, misschien kan ik zo'n flesje halen wat ze zelf kan proberen vast te houden, zodat ze zelf kan gaan drinken.

3. flippy

flippy Actief lid

16 jul 2007
    282
    0
    0
    Rotterdam
    Zijn er dan speciale soepstengels en beschuit voor baby's?
    Of zijn het gewoon voor grote mensen?
    Welke gebruiken jullie dan?

4. flippy

flippy Actief lid

16 jul 2007
    282
    0
    0
    Rotterdam
    En wat voor sap geef je dan? Zo'n diksap of maken jullie het zelf?

Sapcentrifuge?

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Sap voegt qua voeding nauwelijks iets toe, terwijl het wel nadelen heeft: suikers en fruitzuren (niet goed voor de tanden), maagvulling (gaat in de weg van ander eten zitten) en grotere kans op peuterdiarree.

Ik zou dus helemaal geen sap geven, maar liever gewoon fruit. Als je begint dan so wie so liever eerst groente en pas later fruit, omdat ze aan groente veel meer hebben.

Als je iets anders dan melk te drinken aanbiedt, doe dat dan bij voorkeur vanaf het begin niet uit een flesje, maar gewoon uit een beker.

6. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Uit een beker vind ik wel een heel gedoe hoor, mijn zoon is 13 maanden en hij krijgt 2 keer per dag een laagje sap in zijn fles hoor. Ik ben het met dirksmama eensdat het niet veel voordelen heeft maar ik vind een volle fles ook overdreven, zoals ik zei mijn zoon krijgt een laagje (denk zo'n 100ml) sapin zijn flesje.

7. patje

patje Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.923
    0
    0
    overijssel
    Ik hoorde op het cb afgelopen maandag dat een liga bijna 6 suikerklontjes bevat!
    Alles speciaal voor baby's zit ongelofelijk vol met suiker!
    De danoontje toetjes enzo zitten ook vol met suiker ( ook iets van 6 of 7 klontjes geloof ik)
    Ik geef het liefst soepstengels, maar door de yoghurt deed ik ook gerust een liga!
    Doe waar je je goed bij voelt, en alles met mate dan is het altijd goed!

8. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    gewoon even op de verpakking kijken dan zie je zelf wel wat er in zit... :D van horen en zeggen wordt je niet wijzer... ;)

9. patje

patje Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.923
    0
    0
    overijssel
    ZE liet me op papier zien wat er in zat!

10. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    hm ja oke dan... (horen, zien, what so ever) ;)

per 100 gr. zit er 16,4 gram in oftwel 3,4 suikerklontjes dus tja simpelrekensommetje leert dat er in een liga echt geen 6 suikerklontjes zit aangezien zo'n liga 3x niks weegt....

dus wat zij jou heeft laten zien? ik weet het niet, maar wat ik al zei dit is terug te vinden op de verpakking van liga....

vindt het persoonlijk allemaal overdreven, want bijna overal zitten wel suikers e.d. in, al dan niet gezoet dmv zoetstoffen e.d....

je moet gewoon opletten dat je je kind niet volpropt met al dat soort dingen, dan is er niets aan de hand, kan me niet voortellen dat er iemand zijn of haar kind een heel pak laat opeten of wat dan ook, maar af en toe een liga, of een liga door een (zelfgemaakt) fruithapje niks mis mee hoor, maar he, smaken-meningen verschillen natuurlijk altijd ;)

trouwens ter vergelijking die o zo verantwoorde "ontbijtkoek" bevat nog meer suikers per 100 gram, en daarvan wordt verondersteld dat het een goed "verantwoord tussendoortje is, als je dan er bij nadenkt dat er bij ontbijtkoek per 100gr 43 gram aan suiker in zit valt het met de liga reuze mee ;)

11. patje

patje Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.923
    0
    0
    overijssel
    KLopt, die bammetjes bijv bevatten 9 suikerklontjes.
    Die lijst die ze me liet zien had een dietiste gemaakt, kan er ook niks aan doen.
    En tja, suikers krijgen ze toch wel binnen, voorkom je niet, maar ik zeg altijd, gewoon alles met mate dan komt het allemaal wel goed.
    In appelsap schijnt ook veel suiker te zitten, en ik kreeg vroeger niet anders, maar ben er ook niet dik van geworden want ik weeg 62 kilo en dat met een lengt van 1.80 :) ( tja ik weet het, te dun, maar ik weet niet beter....en het wil niet anders)

12. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    weet je wat het is, mensen doen altijd maar alsof suikers zo slecht zijn, maar als je kind ziek is of wat dan ook en het wil niet eten en weinig drinken, geef het dan maar cola juist voor die suikers die erin zitten en wat het lichaam toch nodig heeft...

dat is gewoon een vasstaand feit, je kunt wel bij alles denken oh er zit veel suiker in, maar het lichaam heeft ook aardig wat suiker nodig hoor...wat denk je wat je lichaam verbruikt op een dag al doe je weinig..laat staan voor een (klein) kind...

gr.smoekie

13. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    daar zit wat in inderdaad... :idea:

14. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    weet je wat het is, mensen doen altijd maar alsof suikers zo slecht zijn, maar als je kind ziek is of wat dan ook en het wil niet eten en weinig drinken, geef het dan maar cola juist voor die suikers die erin zitten en wat het lichaam toch nodig heeft...

gr.smoekie

:confused: :confused:
    Jazeker, als je kind ziek is lekker cola geven.

15. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    ja idd ja, als je kind ziek is, en het wil niks tot weinig drinken, laat staan eten, geef het dan maar cola als het wil, dan krijg het in ieder geval nog suikers binnen die het nodig heeft, geloof je het niet, pb me dan, geef ik je even het foon nummer van mijn ha die ver, ver doorgeleerd heeft vanuit belgië en zeker geen een of andere trien is die zomaar wat voorschrijft maar het liever af doet met dingen die je zelf kan geven (oftewel zonder medicamenten)...en daarbij vraag het voor de grap eens aan je eigen ha joh denk dat die je precies hetzelfde zal vertellen... :(

het gaat bij het ziek (zeker van een klein kind) zijn niet om de cola maar om de "suikers" die je lichaam nodig heeft, en als je kind niet tot weinig wil drinken, laat staan eten is het laten drinken van cola een goede manier om te zorgen dat het toch suiker (lees energie) binnen krijgt...

denk dat jij zo "ouderwets" bent dat je niet eens weet wat suiker (koolhydraat) allemaal voor je lichaam doet, en of waar je dat allemaal voor nodig hebt... :(

en misschien is jouw kind (die van mij zijn 10 en 7) nog niet zo ziek geweest dat je er niets bij naar binnen kreeg....

dat je ha je (tis niet te hopen natuurlijk) adviseert om als ze niks anders willen en of krijgen je het wel naar binnen krijgt als je ze cola geeft om op die manier wat energie te geven die ze te kort krijgen door het ziek zijn en het niet willen eten en drinken...... :(

16. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik drink die rommel niet eens, laat staan mijn kind.

En wat je andere commentaar betreft, ik zal daar niet op reageren.

17. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Tja of je het wel of niet drinkt dat is een keuze die je als mens zijnde maakt en doet er verder ook niet toe, ik heb enkel maar aangegeven dat zelfs het drinken van cola zelfs "goed" kan zijn.... :D of je dat nou rommel vindt of niet, dat is jouw ding...

je hoeft ook niet te reageren hoor, ik miszeg er volgens mij niets mee, en er staan mijn inziens ook verder totaal niets verkeerds...

18. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Gelukkig willen mijn kinderen geen cola als ze ziek zijn, en als ze wel ziek zijn en alleen dat willen, ga ik me serieus afvragen wie ze denken dat ze voor de gek houden :)

Je lichaam heeft idd suikers (koolhydraten) nodig maar niet via die weg, dus dat is een argument van niks. Trouwens ooitgehoordvan fruitsuikers, als je je portie fruit eet per dag heb je al een bom aan suikers binnen, laat staan wat er allemaal voor suikers in de rest van je (normale dagelijkse) voeding zit, heb je echt geen snoep of glas prik extra bij nodig hoor.
    Ik lees altijd vol verbazing je posts en iedereen mag zelf wetenhoe zij eet, ik kan alleen niet al die vindingrijke goedpratertjes over dat slechte eten waarderen.Zeg dan gewoon dat je dat weinig interesseert en dat je gewoon eet wat je lekker vindt, maar als je komt met praatjes dat je een ziek kind dan maar cola moet geven, kan ik echt niet bij, dat je dat serieus meent.

Ik ga ook verder niet meer op je reageren want ik heb het idee dat je het leuk begint te vinden om tegen "onze" goede adviezen aan te trappen, want ik kan me niet voorstellen dat een vrouw van jouw leeftijd ECHT niet beter weet dan wat je nu aldoor zegt :( Het is niet mijn/onze mening over eten, maar feiten over eten hoor...

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Vroegah werd cola inderdaad geadviseerd als drankje als je ziek was, bijvoorbeeld bij diarree of misselijkheid.
    Oorspronkelijk is cocacola ook als medicijn ontwikkeld (toen nog met echte cocaine). Maar het werd toen als stroopje op een lepel gegeven. Pas toen men ontdekte dat je een lekker drankje kreeg als je het mengde met spuitwater werd het populair.
    Bij Amerikaanse apotheken kun je nog steeds cola syrup kopen voor als je ziek of zwak bent.

Maar als medicijn is cola wel heel sterk verouderd, en zeker vanwege het fosforzuur dat het bevat is het niet echt aan te raden. En antuurlijk vanwege de prik die er in zit.

Een advies om een ziek kind cola te geven om therapeutische redenen is dan ook echt heel erg verouderd. Iets anders is als er echt vocht naar binnen moet, en dat lukt absoluut niet en als cola dan het enige is, ja, dan kun je niet anders. Maar gezond? Nou neu.

Suikers heeft iedereen nodig, maar je lichaam kan ook zelf suikers maken uit koolhydraten. Je hoeft ze dus niet apart te eten.
    Op zich moet je niet te spastisch doen over suiker (zoetstoffen zijn slechter), maar om een kind nou maar onnodig met suiker en zoetigheid te overladen en een zoete smaak aan te kweken is nou ook weer niet nodig.

20. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Tja ik heb hier tot 3x toe gezeten met 2 kinderen met lymfeklieronsteking achter elkaar, en de oudste wilde helemaal niets drinken en eten, toen ik met hem bij de ha zat en haar vertelde hoe en wat, en wat ik hem dan kon geven omdat hij echt “niets” wilde drinken vertelde ze me dat ik hem dan best cola kon laten drinken (wat water en suiker er aan toe voegen om de prik er af te halen) omdat hij dan toch op die manier de suikers binnen krijgt zodat hij wat “energie” op doet want neem van mij aan dat een kind met lymfeklierontsteking zeker geen pretje is hoor, en idd ik ben echt wel bekend met fruitsuikers en heb ook echt wel alles geprobeerd om bij hem (en haar) naar binnen te krijgen…

Dus toen zij me dat vertelde van de cola ben ik dat gaan proberen kijken of hij dat wel wilde drinken (dat mogen ze normaal gesproken zelden dus dat is eigenlijk een “verboden” iets wat dan legaal verkregen wordt :winkJ ) en idd dat ging wel bij hem naar binnen, dus op die manier kreeg hij toch voldoende vocht (en suiker) naar binnen, dus tja hoe jullie ergens ook tegenaan kijken moeten jullie allemaal voor jullie zelf weten, ik weet hoe de situatie hier is,en wat de reden is geweest dat ik hem (ze) cola heb laten drinken en niet als “medicijn” zoals hier verondersteld wordt, maar wel als iets dat ik weet dat ze toch gaan drinken, want ik hoef niemand uit te leggen waarom het zo belangrijk is dat als een kind (of jijzelf) ziek is het eten niet noodzakelijk is, maar drinken des te meer….daarbij ben ik toen overgestapt op die cola die je zelf kan aanmaken met zo’n sodamaker alleen zonder de “bubbels” er aan toe te voegen…

En ik geloof trouwens ook niet dat ik ergens heb geschreven dat het zo “gezond” zou zijn, je hebt me enkel zien schrijven dat een lichaam die suikers ook nodig heeft, en dat zoals uitgelegd dat het bij mijn kinderen gewoon “noodzakelijk” was om er voor te zorgen dat ze toch genoeg vocht binnen kregen…

en dat ik het af en toe overdreven vindt hoe men klaarblijkelijk alle verpakkingen nagaat om te zien of er suiker in zit, en dat men bang is voor “dikmakers’ je maakt een kind echt niet dik door het af en toe een liga te geven hoor, of door een liga door het fruithapje te doen, daar zijn toch echt vele andere dingen voor nodig om een dik kind te kweken…

En cola zal idd niet voor elk kind goed wezen, maar wel voor die kinderen waarbij je verder niets tot weinig wbt drinken naar binnen krijgt terwijl dat het belangrijkste is dus ja jij kan er misschien niet bij dat ik dat serieus meen, maar ik wil je wel het telefoonnummer van mijn ha geven hoor zodat je het na kan vragen? Of neem contact op met je eigen ha, die zal je ongetwijfeld hetzelfde vertellen….

Leuk om tegen jullie “goede” adviezen aan te trappen? Ik kijk gewoon heel anders tegen opvoeden aan blijkbaar als jullie…ik kijk naar hoe ik ben opgevoed en dat is bij ons in ieder geval allemaal stuk voor stuk heel goed geweest, en zoals ik ben opgevoed, zo probeer ik grotendeels ook mijn kinderen op te voeden en de oudste zijn nu 10 en 7 en kan je vertellen dat ik het er nog steeds ontzettend goed vanaf breng, dus als jij mij kan vertellen waar ik “fout”zit lees ik dat graag van je hoor…

Ik prop mijn kinderen echt niet vol met weet ik veel wat voor vet eten o.i.d. we hebben hier een snoepkast waar ze bijna niet naar omkijken ze mogen van mij snoepen als ze willen, maar hebben hier gelukkig niet zo veel behoeft aan, waarschijnlijk omdat het mag, en het niet sporadisch is of tijdens een of ander feestje of in het weekend dat ze het enkel mogen…

Dus tja nogmaals denk dat je een beetje een verkeerde indruk hebt opgedaan, maar misschien dat je bovenstaande wbt een kind dat ziek is cola geven nu wat beter begrijpt…. :D

Deel Deze Pagina