Meiden, Omdat mijn mannetje naar Marokko wil met het Offerfeest, een vraagje aan jullie : Weten jullie ongeveer wanneer Aid Al Kbir (?) - het offerfeest dus- valt ? Kan het zijn dat dat rond de kerstdagen gaat zijn ? Ik weet het echt effe niet maar wil wel op zoek naar een ticket voor hem. Liefs Ilja
Dat wordt dan Kerst én Oud en nieuw zonder mijn mannetje ! Gelukkig gun ik het hem van harte hoor. We zijn net terug uit Marokko en hij woont pas 5 jaar hier en toen we onlangs daar de ramadan hebben doorgebracht, rees bij hem het enorme verlangen om voor het offerfeest terug te gaan. Van mij mag tie ! Ik ga maar eens kijken voor een ticket. Bedankt
Ben geen Moslim Meid, maar wel erg nieuwsgierig, wordt dit feest dan niet met de familie gevierd? (ik bedoel eigenlijk, gaan jij en je kindje dan niet mee? of is dit niet voor kinderogen bestemd)
Mijn manlief wil ook heel graag op offerfeest naar zijn land van herkomst, maar ik laat hem niet gaan...wie weet ben ik zwanger...hiihihhi dan moet hij wel bij mij blijven. offerfeest is inderdaad op 31 december..is wel leuk 2 feestdagen op 1 dag
Mijn man komt dus uit Marokko en woont sinds 5 jaar in Nederland (precies vandaag 5 jaar). Hij heeft destijds alles voor mij achter gelaten (vrienden, familie, baan, huis etc etc) en is hier komen wonen. We zijn pas terug uit Marokko waar we (met zijn 3tjes) de ramadan hebben doorgebracht. Helaas hebben we (door mijn werk) het suikerfeest nét gemist en moesten we op de grote feestdag vertrekken naar Nederland. In december is het grote offerfeest en dan slacht iedere familie een schaap. Er is dan een groot familiefeest met veel lekker eten, gezelligheid, mooie kleren en veel familiebezoek. Toen we vorige week op de terugweg waren heb ik Mostafa voorgesteld dat hij het offerfeest gaat vieren in Marokko. (Met zijn 3en terug is wegens mijn werk én de financien niet mogelijk) Dit vond hij een superplan en nu denken we erover een ticket te boeken. Als hij er niet is, slachten wij ook geen schaap (andere jaren wel) en van het geld wat we uitsparen kan hij een ticket betalen. En nogmaals, het was MIJN idee !
haha nee hoor, dat zal echt de reden niet zijn.. dat slachten wordt ook meestal niet bij de kinderen gedaan hoor, gewoon in een slachthuis offerfeest is een beetje een rotwoord
Hallo dames, die dieren die dan geslacht worden worden die dan op gegeten? met zn allen...en doen jullie ook aan kerst?...misschien een stomme vraag hoor maar is gewoon interesse. liefs Lydia
@lydia Het vlees van dieren die geslacht worden, wordt uitgedeeld aan de armen, zodat zij ook een leuk offerfeest hebben. Het feest wordt niet door de familie zelf opgegeten. Het vlees is bedoeld voor de armen onder ons. Degene die het zich niet kunnen veroorloven om vlees te kopen (dit komt veel voor in arme landen) De familie zelf maakt andere lekkernijen.
@Alina Niet mee eens ! Wij geven zelf altijd een gedeelte van het vlees aan armen, maar een gedeelte eten we toch zeker ook zelf op hoor ! Enne, in ons geval, wij doen ook aan kerst ja ! Maar een kerstboom zet ik niet omdat ik dat niet leuk vindt (heeft totaal niks met het geloof te maken dat ik dat niet doe dus) maar we vieren het wel bij mijn ouders. Gaan niet naar de katholieke kerk omdat we dus moslim zijn. Enne, de kinderen zijn er wel bij hoor als het schaap geslacht wordt ! Althans, in Marokko dan, hier in Nederland gebeurt het inderdaad in een slachthuis. In Marokko bij mijn schoonouders bijvoorbeeld wordt het schaap gewoon thuis op het balkon geslacht en de kinderen zijn hier van kleins af aan aan gewend en weten dus niet beter. Toen ik de eerste keer in Marokko was toen er een schaap werd geslacht, moest ik er van huilen en de kinderen hebben me toen echt uigelachen, het is voor hen zó normaal. Enne, ik zou graag weten waarom je offerfeest een rotwoord vindt ? (Niet de bedoeling om een felle discussie te veroorzaken maar misschien kunnen we van elkaar leren ....) Liefs Ilja
Ilja, ik bedoelde niet alles, maar het grootste gedeelte wordt toch wel aan de armen gegeven. Tuurlijk moet je ook iets voor je zelf houden
@Alina Oeps, sorry had ik niet zo begrepen ! Gelukkig maar dat we niet alles weg geven, tis toch ook wel lekker soms hè !
ik doe ook aan kerstmis, vindt die kerstboom veel te gezellig om weg te laten...voor de kids ook leuk (ze worden natuurlijk wel als moslims opgevoed)
Zelf ben ik niet gelovig maar ik vind de kerst ook gewoon gezellig en niet omdat Jezus toen toevallig geboren is...het gaat me meer om de gezellige sfeer die er bij hoort.
tussen ramadanfeest en offerfeest zitten 10 weken. wij zijn uitgerekend op deze datum, dus het zal wel heel bijzonder zijn als de kleine dan ook geboren word. mijn andere 2 kindjes zijn ook op de uitg. datum geboren. voor de derde keer zal wel heeeel toevallig zijn. in ieder geval zal mijn man dicht in de buurt zijn in die periode. in ieder geval hebben we wel veel te vieren. en dan ook veel te slachten. want voor de kleine word ook een schaap geofferd.
Dat hebben wij ook gedaan bij de geboorte van Soufian, een schaap geslacht. Weliswaar in het slachthuis, en vriendinnen zijn hier geweest om het klaar te maken en vervolgens hebben heel veel mensen er heel lekker van gesmuld. En dat allemaal op de gezondheid en het welzijn van mijn zoon !
Hallo,Ilja mijn man gaat mss ook naar zijn land om feest tevieren met zijn familie. Gun het hem van harte ,hij heeft ze al 3 jaar niet gezien ,ik kan niet mee . Mijn dochtertje zit op school en vind twee vakantie te weinig en te duur . Mijn hele familie woont hier . Ik ga mss in de zomervakantie ! Ally
@ Ilja: als je een zoon krijgt moet je eigenlijk 2 schapen offeren. wij hebben ook een schaap geslacht voor Iman op de 7e dag na haar geboorte. Offerfeest valt idd op oudjaarsdag. Over kerst: wij vieren kerst bij mijn ouders, maar hun doen het ook voor de gezelligheid en niks met hun geloof. We gaan uit eten met de hele familie en that's it... Ik vind het wel gezellig! Thuis doen we er niets aan, wel aan sinterklaas.