Moet even wat kwijt... Begin april heeft mijn dochter in het ziekenhuis gelegen met een astmatische aanval. Dat was voor mijn man en mij een behoorlijke verrassing, want wij hadden een opname totaal niet zien aankomen. We waren een weekendje weg geweest en tijdens dat weekendje hadden we haar al een keer een pufje ventolin gegeven, omdat ze wat benauwd leek. Op de terugweg was ze de hele tijd huilerig en hangerig. 's Nachts werd onze dochter benauwder, elke keer huilend wakker worden en hijgen. Dus gaven we haar nog een keer een pufje. We zeiden toen tegen elkaar: morgenvroeg bellen we de dokter wel, krijgen we een extra pufje ofzo en dan gaat het vast wel snel weer over. (we zeiden zelfs nog dat we het maar wat moesten aandikken zodat we diezelfde dag nog terecht zouden kunnen, anders moesten we een paar dagen wachten). Maar toen mijn man met haar bij de dokter was, bleek het alles behalve aangedikt en overdreven, want hij vond haar zo benauwd dat hij ons naar de kinderarts verwees en die besloot om haar op te nemen. Ik voelde en voel me enorm schuldig dat ik dat niet heb zien aankomen en dat we dus zelfs dachten dat we 'aan het overdrijven' waren aan de telefoon, terwijl het dus een hele heftige aanval was. Ik voel me schuldig dat ik deze aanval niet heb herkend. We waren vandaag bij de kinderarts op controle en had het gevoel dat ik een standje kreeg (ze bedoelde het vast niet zo) dat we het niet in de gaten hadden. Wie heeft er ook een kleintje met (waarschijnlijk) (peuter-)astma en herkent dit schuldgevoel? Hoe herkennen jullie een aanstaande astma-aanval? Sorry voor m'n lap tekst, moest het geloof ik even kwijt...
Haai, Mijn dochtertje heeft ook astma waarschijnlijk. Nu kan je dat natuurlijk pas met 2 jaar geloof ik vaststellen. Ze gebruikt in de winter elke dag 2 a 3 pufjes flixotide en in de andere maanden ventolin wanneer nodig. Ik geef haar al snel een pufje dus zo'n echt aanval hebben wij niet gehad. Wel in de winter bij verkoudheid. Maar toen belde ik direct de HApost en was het nog snel in de hand zodat een opname niet nodig was. Wij zijn goed geinformeerd en hebben een goed plan mbt pufjes. Als ik zie dat ze het een beetje benauwd heeft 1 pufje bij meer benauwdheid krijgt ze er 2 achter elkaar en zo mag ze maximaal 4x 4 pufjes. Dit is gelukkig nog nooit nodig geweest. Op een minder goede dag 3x 2 pufjes op een dag is tot nu toe het maximale geweest. Wij geven een puf voordat ze grote inspanning heeft zoals bijv. fysio, wanneer haar luchtpijpje naar binnen klapt, wanneer ze piept of hijgt. Ik herken die schuldgevoelens alleen niet echt. Mijn dochter gebruikt het al een jaar ruim en we hebben hele goede instucties en behandelplan gekregen. Je kon het toch niet weten dat het zo zou lopen.. Als je dit nog nooit heb meegemaakt dan weet je toch niet hoe zoiets verloopt. Probeer je niet schuldig te voelen, want dat is echt onnodig! En bovendien zal dit je nooit meer zo gebeuren. Volgende keer (hopelijk komt die niet) zal je veel sneller handelen omdat je het eerder herkent. Ik zou in jou situatie waarschijnlijk hetzelfde hebben gehandeld bij zo'n eerste aanval. Groetjes
He Fabsie, jemig meid, wat een toestand, maar neem jezelf aub niets kwalijk. Je wist het toch niet? Jullie hebben juist goed gehandeld door de dokter te bellen. Mag ik vragen, waarvoor gebruikten jullie in eerste instantie de pufjes? Toen Noor 5 maanden was is ze opgenomen met een ernstige luchtweginfectie, wij dachten ook dat het wel meeviel. Nou, ze wisten niet hoe snel ze haar moesten vernevelen en wij stonden daar machteloos aan de zijlijn. Maar ja, het is je eerste kindje en wisten wij veel wat ze had. Dus ja, ook hier schuldgevoelens, maar ook een fijn gevoel dat we naar ons ouder gevoel hadden geluisterd. Noor heeft nog wel buien dat ze benauwd is. We mogen 4x p.d. pufjes geven (ook meer als het nodig is, maar dat is nog niet aan de orde geweest). Momenteel zitten we aan 2, dus dat is te doen. Ze is hijgerig, maar daarnaast ook verkouden) Neemt niet weg dat het af en toe naar is haar zo te zien als ze echt benauwd is. De kinderarts hoeven we niet meer naar toe, het was onder controle. We gaan wel regelmatig even met haar naar de huisarts (ook icm haar eczeem) en haar longen klinken eigenlijk altijd schoon. Hij heeft het wel eens over (baby)astma gehad, maar zolang haar benauwdheidsklachten onder controle zijn, doen we er niets aan. Wat heeft de kinderarts je aangeraden? Heb je er extra pufjes bijgekregen? Snap heel goed hoor, dat je dit kwijt wil. Heel veel liefs van ons. xxx *edit, lees het nu ook op je hyves. Best flink 6x puffen, maar mijn ha vertelde dat je met de ventolin niet kan overdoseren. Dus wees daar iig niet bang voor.
Hier ook een kindje met (baby/peuter)astma. De eerste aanval dachten wij ook wel dat het mee viel, tot we bij de hap kwamen en hij direct werd verneveld en door werden gestuurd naar het ziekenhuis voor een algeheel onderzoek. Dus ja, ook wel schuldig gevoeld, van waarom niet eerder gehandeld. Maar sinds dien zijn onze voelsprieten allert, en ondanks dat is hij toch 2x opgenomen geweest, en al een paar keer grens gevallen dat hij opgenomen moest worden. Quinn zit sinds hij 4 maanden zit al aan de puffers, hij krijgt nu airomir (ventolon) indien nodig en Qvar (ontstekingsremmer) in de wintermaanden 1x1 perdag, en nu 1x perdag en daarbij heeft hij nog een long tablet om alles onder controlle te houden. Hoe wij de aanval herkennen, bij Quinn begint het bij meestal een verkoudheidje, hij ademd zwaar, piept, en hoest extreem veel. Hij is dan ook aan het neusvleugelen (zijn neusvleugels gaan dan zichtbaar op en neer) zijn ademhaling gaat ook heel snel, en Quinn is doodmoe op zo moment. Wat hij als advies hebben gekregen om te doen als hij zo is, is iedere 10 min een puf te geven, en dat een uur lang. Helpt dat niet, moeten we actie ondernemen en moeten we direct naar het ziekenhuis. Hopelijk heb je er wat aan, en bij een goede begeleiding is het allemaal goed te doen hoor, ook al is he tniet leuk om je kindje zo te zien natuurlijk.
Bedankt voor jullie reacties! @Fleur: de kinderarts zei inderdaad dat ze astma nu nog niet kunnen vaststellen. Ze noemt het nu peuterastma, omdat ze de symptomen van echte astma heeft, maar het dus nog niet zo mag noemen... Fijn dat jullie zo'n goed behandelplan hebben en dat jullie het daarmee goed onder controle hebben! @Daan: Fabiënne was vorig jaar januari-maart steeds erg verkouden, luchtweginfecties etc. en vorig jaar maart is ze toen opgenomen geweest met het rhinovirus (ze had vlak daarvoor ook al het RS virus gehad).Ze kreeg toen ventolin en later ook Qvar. Dat heeft ze een tijd gehad en in juni mocht het toen afgebouwd worden. Nu heeft ze na de opname afgelopen maand uiteraard weer Qvar en dat moeten we nu ook blijven gebruiken. Verder heb ik gevraagd om meer begeleiding rondom dat astma verhaal en dus zijn we nu ook onder controle bij een kinderlongverpleegkundige. Daar zijn we 1x geweest en dat was heel prettig. In juni gaan we daar weer heen. Wat akelig dat Noor ook in het ziekenhuis heeft gelegen, maar fijn dat het bij haar nu ook onder controle is. Momenteel kunnen wij het hier ook met 2 pufjes Qvar af en momenteel geen ventolin. @ikke1981: bedankt ook voor jouw reactie. Dus toch nog 2x opgenomen geweest, ondanks dat je het al eerder had meegemaakt. Dat lijkt me heel heftig. Ik heb nog nooit van een longtablet gehoord. Is dat dan ook een soort ontstekingsremmer net zoals de Qvar? Bij ons is de aanval dit keer ook begonnen met een paar snottebellen. Ik denk dat het uiteindelijk tot een aanval kwam door de plotselinge weersverandering (zaterdag 25 graden - zondag 12 graden, regen en mist) en dat we gingen zwemmen. Als ik achteraf terugkijk kan ik wel wat signalen noemen, maar ja, ze zijn natuurlijk ook wel eens 'zomaar' jengelig of moe. Blijft lastig!
een astma aanval is soms niet te voorkomen, Quinn kan in een half uur ineens super benauwd zijn, daar staat astma ook helaas om bekend. Moet gelukkig zeggen naar mate hij ouder word hij er minder last van heeft. Gelukkig ook erg stabiel. Dit is de buisluiter van de long tablet, Singrulair, is inderdaad ook een ontstekingsremmer http://www.msd.nl/files/276161/bijsluiter_singulair_4mg.pdf