Babynaam camille

Discussie in 'Babynamen' gestart door liza1991, 14 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Ik vind het een mooie naam, maar ik hou sowieso van Franse namen. Maar vanwege de uitspraak zou ik er zelf niet voor kiezen, ik zie echt niet gebeuren dat dat goed komt namelijk.

    Ik dacht zelf nog aan Celeste, vind ik ook prachtig!
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  2. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.881
    4.154
    113
    Ik zou het uitspreken als [kamiejuh]. Ik zou het gewoon doen hoor. Ik vind het een mooie, vrouwelijke naam.

    Wat de uitspraak betreft: dan verbeter je mensen gewoon en dan leren ze het snel genoeg.
    Als docent heb ik al zoveel verschillende uitspraken voorbij zien komen bij voor het oog dezelfde namen, of andersom. Komt vanzelf goed.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  3. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.730
    405
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik ken een Camille en spreek je uit als Kamieje. Als je het eenmaal weet, dan weet je het. Kwestie van wennen. Kans dat men het verkeerd uitspreekt bestaat wel, maar dat zal vast met meer namen zo zijn. Ik vind het een mooie naam.
     
  4. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.053
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik lees dat zo vaak hier op ZP.. en ik kan het niet helpen om dan te zeggen dat dat echt lang niet altijd zo is hoor.
    Onze oudste wordt bijna 7 en nOg kunnen meerdere mensen zijn naam niet goed uitspreken!
    Dat is ook een franse naam toevallig.
    Dus TO: doe wat goed voelt, maar volg niet klakkeloos wat anderen zeggen zou ik zeggen.
     
  5. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.881
    4.154
    113
    Dat is echt vervelend. Maar zou je dan met de kennis van nu een andere naam hebben gekozen?
    En misschien redeneerde ik teveel vanuit mezelf hoor. Ik heb zoiets van: je best doen om iemands naam goed uit te spreken, laat ook iets van oprechte interesse blijken.
     
  6. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.053
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik snap je, ik heb dat zelf ook dat ik m’n best doe om een naam uit te spreken zoals iemand (of de ouders) dat zelf doet/ doen.
    Precies wat jij zegt: vanwege oprechte interesse.
    En het is dan best lastig voor te stellen dat er mensen zijn bij wie het na jaaaaaren nog stééds niet blijft hangen.
    Maar sommigen maken er écht een potje van.
    Dat voorbeeld van de naam van onze zoon is nog niet eens de ergste :|
    Wij hebben iemand die al meer dan 25 jaar in de familie is en nog altijd wordt zijn naam door een ander familielid van mij verkeerd uitgesproken :cry:
    Dat vind ik persoonlijk nog het ergste: niet eens wildvreemden die het keer op keer verkeerd uit blijven spreken, maar bloedeigen familie :|

    Ik zou met de kennis van nu niet persé een andere naam uit hebben gekozen evengoed.
    GossipGirl had laatst een topic hierover geopend waar ik op gereageerd had (voor als je meer wilt lezen :)).

    Het grappige is: míjn #1 naam (de naam die onze zoon nu heeft was de #1 van m’n man), had precies hetzelfde probleem qua uitspreken gehad ook al was de naam anders.
     
    Fanne vindt dit leuk.
  7. Mentos8

    Mentos8 Bekend lid

    2 nov 2020
    745
    445
    63
    Vrouw
    Mooie naam! Ik zou hem op zn Frans uitspreken. Heel mooie vrouw ook in Emily in Paris, dat helpt voor de positieve associatie met de naam.
     
  8. Olympia

    Olympia Bekend lid

    16 okt 2020
    876
    1.400
    93
    Vrouw
    Camille is van oorsprong inderdaad een Franse naam, maar de naam komt in Nederland ook best veel voor. En dan wordt die in principe gewoon uitgesproken als Kamille. Ik ken er in ieder geval een stuk of 4 die zo heten.

    En een vriendin van me heet Camilla, zij is Deense. Volgens haar is het best een populaire/standaard naam in Denemarken, en zij spreken het ook uit als Ka-mi-lla.
    Dus dit is gewoon zo'n typische naam die zo ingeburgerd is in andere landen dat er gewoon vele uitspraken mogelijk zijn.

    Ik zou dus ook verwachten dat je gewoon Kamille zou moeten zeggen. Maar wanneer ik hoor dat het de Franse uitspraak is, dan switch ik wel ja.

    Edit: de vrouw van Charles van Engeland heet toch ook gewoon Camilla:)
     
  9. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Ik houd me niet bezig met het koningshuis van Groot-Brittanië (of van Nederland :D). :roflmao:
     
  10. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Heel mooi maar dan idd wel op z’n Frans. Dus ‘KaMIE’. Als je het zo ziet is de uitspraak niet lastig. Maar dus wel altijd uitleggen!
     
  11. Anna1083

    Anna1083 Bekend lid

    21 okt 2016
    841
    323
    63
    Ik las het in eerste instatie ook als ka mil le
    Wat ik al prachtig vind en ik dacht, ja doen!
    Maar jouw uitspraak vind ik nog mooier! Wat een prachtige naam.
    Ja, zeker dat het geregeld fout gaat. Maar ik zou er zo n mooie naam niet om laten. Mensen wennen snel.
     

Deel Deze Pagina