Welke schrijfwijze?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Nina Sanders, 20 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Welke schrijfwijze spreekt je het meeste aan?

1. Miné

18 stem(men)
    23,1%
  2. Minée

60 stem(men)
    76,9%
  1. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Toevallig was ik vandaag aan het zoeken naar namen die veel voorkomen in Japan (de naam van baby M komt daar veel voor en we zijn er zelf ook geweest - we kunnen echt wel zeggen dat we een beetje verliefd zijn op Japan haha). Toen las ik Miné en dat vonden we beiden erg mooi. Volgens de lijstjes wordt het ook wel eens geschreven als Minée. Wat vinden jullie ervan en hoe zouden jullie het schrijven?

Misschien wel handig om erbij te vermelden. Voor een meisje vinden we Coco ook alsnog heel erg mooi en als tweede naam zijn de opties Filippa, Juliette, Charlotte en Leonore. Waarschijnlijk wordt het een van deze namen of iets wat erop lijkt.

2. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.502
    13.794
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik hou doorgaans erg van namen eindigend op -ée.
    Eindigend op enkel -é is voor mij minder logisch, omdat ik het met -ée nou eenmaal zo gewend ben vanuit het frans (voor een meisje dan natuurlijk, voor een jongen is -é weer gebruikelijker, zoals bij René voor een jongen en Renée voor een meisje).
    Maar eerlijk gezegd zou ik Minée of Miné dan weer niet doen. Het doet me zo denken aan jeminee :oops:

Cobon vindt dit leuk.
  3. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik moest ook meteen aan jeminee denken. En ik vind het "min"-gedeelte van de naam ook niet mooi.

Als ik zou moeten kiezen zou ik voor Minée gaan.

Nina Sanders vindt dit leuk.
  4. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ik zeg echt nooit jeminee en niemand in mijn omgeving doet dat eigenlijk.. :p

Lara123 en hummeltje5 vinden dit leuk.
  5. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Maar voor een meisje voelt -ée dus wel logischer aan? Dat vind ik op zich ook wel ja..

Dagda, Linda86, lorreke en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Sunna

Sunna Fanatiek lid

10 okt 2017
    1.103
    600
    113
    Minée, komt meteen duidelijker voor een meisje/vrouw op me over. Net als bij bijv Madée (ook erg mooi bij O, O en M)

7. RMN

RMN Actief lid

5 sep 2020
    140
    101
    43
    Vrouw
    Ik zou het dan met ée schrijven. Ik dacht eerst dat er 'mine' stond, het Engelse woord, bij de andere versie.

Nina Sanders vindt dit leuk.
  8. Linda86

Linda86 VIP lid

Madée vind ik er ook heel leuk bij ja!

hummeltje5 vindt dit leuk.
  9. Philou

Philou Fanatiek lid

20 apr 2019
    1.921
    5.835
    113
    Miné

10. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    -ée voor een meisje en -é voor een jongen.

Daarom ook niet gestemd, wil je de naam voor een jongen of voor een meisje?

11. Aries

Aries Niet meer actief

Leuk! Ik vind Miné eerder Japans ogen dan Minée, dat ziet er Frans uit. Ik ken ook een Japanse Miyu, misschien is dat nog iets?

hummeltje5 vindt dit leuk.
  12. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Hier in de omgeving komt Minée vaak voor als achternaam, dus dan zou ik voor Miné gaan.

13. zegenwens

zegenwens VIP lid

28 sep 2021
    5.011
    4.986
    113
    Vrouw
    Ik vind Minée er meer af uitzien en ook duidelijk dat het om een meisje gaat. Ik moet idd wel direct denken aan jeminee

RMN vindt dit leuk.
  14. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Meisje.

Het klopt wat je zegt over dat Miné er eerder Japans uit ziet. Ik kwam de tweede schrijfwijze nl ook tegen toen ik wat meer ging zoeken op internet.. Miyu vind ik qua klank minder leuk. Op papier wel maar qua uitspraak wat minder. :) Zeg je letterlijk MIE-joe?

15. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Madee vind ik zelf dan echt totaal weer niet leuk. Ik hoor de naam ook super veel in onze nabije omgeving en ik vind het wat ‘lomp’ overkomen. Komt denk ik door de letter -d in het midden. Ik weet het niet zo goed. Op zich prima naam maar niet voor ons.

RMN vindt dit leuk.
  16. Aries

Aries Niet meer actief

Ja, maar dan met de klemtoon op de tweede lettergreep. Als Milou met een j in plaats van een l, zeg maar.

Nina Sanders en hummeltje5 vinden dit leuk.
  17. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    É spreek je uit als ee,
    Ee spreek je uit als ee,

ée spreek je dan uit als eee? Dat streepje is taalkundig echt totaal overbodig. ik ken inderdaad een Renee en een Madee, maar die streepjes zie ik niet (als docent zie ik heel veel namen)
    Zo’n extra streepje ziet er net zo raar uit als namen als Djef of Djoey.

Over de naam zelf: ik wil niet kiezen, ik vind het een ‘scrabblenaam’. Sorry.

NiVa0230 en Cobon vinden dit leuk.
  18. Cobon

Cobon Niet meer actief

Idem!

19. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Maar het gaat er toch niet om of het overbodig is ofzo? Waarom ziet dat er dan per se raar uit? Dat jij dat vindt prima, maar ik zou een streepje op de E niet direct vergelijken met een Djef of andere combi. Sorry ;)

RMN vindt dit leuk.
  20. zegenwens

zegenwens VIP lid

28 sep 2021
    5.011
    4.986
    113
    Vrouw
    Je hebt wel deels gelijk. De namen Aimée en Renée komen uit het Frans, aimée is het voltooid deelwoord van aimer en betekent 'is geliefd', renée is het voltooid deelwoord van renaître en betekent 'is herboren'. Daar is de ée dus de juiste grammaticale spelling. Renée komt ook veel vaker voor dan Renee volgens het Meertens instituut. Bij namen als Madée en Romée en idd ook bij Minée heeft het geen functie, want dat zijn geen Franse werkwoorden, maar zo'n naam oogt toch een beetje als een naam als Aimée/Renée, dus ik denk dat mensen er daarom graag een accent opzetten ;)

Normaal kan ik helemaal niet tegen overbodige leestekens in namen, maar bij ée-namen heb ik daar gek genoeg niet zo'n last van, zelfs als het er taalkundig eigenlijk niet hoort te staan.

Dubbelgeluk, NiekeKris, Kolibrie2 en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina