Babynestje

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Starfire, 28 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yunaaatje

    Yunaaatje Actief lid

    19 nov 2017
    160
    173
    43
    Vrouw
    Leerkracht PO
    Misschien is het voor de TS handig als je jouw tips deelt ipv hierover te blijven doorgaan.
     
  2. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    834
    640
    93
    Vrouw
    Er zijn hangwiegjes die aan een soort wigwam stelsel hangen en dat zou je overdag kunnen inklappen en het wiegje op een lage tafel zetten? Hoe veilig dat is weet ik niet, en kan er ook niets over vinden. De prijs kan natuurlijk ook een bezwaar zijn, want alle dingen die niet onder de standaard uitrusting vallen, zijn meestal 2x zo duur. :(

    De babybjorn wieg (ook iets waar een prijskaartje aanhangt) heeft pootjes die je gedeeltelijk onder het bed of de bank kunt schuiven, als dat laag genoeg is. Banini Piccolla ook, alleen is die niet parallel met het bed maar staat er haaks op . Weer heb ik geen idee over de veiligheid hiervan.
     
    Yunaaatje vindt dit leuk.
  3. Arwen86

    Arwen86 Actief lid

    29 nov 2016
    304
    206
    43
    Vrouw
    Die van mij wilde ook niet in het wiegje naast ons slapen. Alleen bovenop mijn buik, de hele nacht, tot ik niet meer kon bewegen van de rugpijn. Toen was een nestje tussen ons in wel een uitkomst. Wij hebben een nestje gekocht met een rand zoals een airosleep. Dus van dat ademende materiaal. I know, misschien niet de veiligste optie maar ik was ten einde raad.
     
    Yunaaatje vindt dit leuk.
  4. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.140
    15.210
    113
    Totaal niet mee eens.
     
    zonnetje2015, nosilla en 1Hanneke vinden dit leuk.
  5. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.946
    12.419
    113
    Vrouw
    Dat mag.
    Ik kies toch voor veiligheid mocht er weer een kindje komen. Dat is bedje/wiegje/ledikantje/mozesmandje
    en vooral in de nacht.
     
    Spectre vindt dit leuk.
  6. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik snap niet helemaal hoe je het daarmee oneens kan zijn?
    Ik had een flinke huilbaby, dus echt wel ervaring met een baby die niet slaapt - maar bovenaan ons lijstje stond een veilige slaapplek. Een babynestje en verschoonkussen zijn dat niet.
     
    Loveischocola vindt dit leuk.
  7. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.140
    15.210
    113
    Veilig slapen is niet per definitie in een eigen bedje. Een eigen bedje is niet per definitie veilig net als samen slapen per definitie onveilig is. Hoe de bedden zijn opgemaakt en hoe de omgeving is heeft ook invloed
     
  8. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.103
    15.614
    113
    Vrouw
    Dat klopt maar als je de regels volgt en het aller veiligste wil zal je toch bij een eigen wieg of bedje uitkomen lijkt mij.
     
  9. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Natuurlijk heeft dat invloed, maar volgens mij beweert hier niemand dat dat niet zo is...

    Hier sliepen ze in een ledikant omgebouwd tot co-sleeper, dus eigen bed maar wel direct naast me. En de oudste heeft ook echt wel eens op mij geslapen, want ze huilde 18-20 uur per dag en ik was moe. Maar een (goed opgemaakt) eigen bedje blijft het veiligst, daar is volgens mij gewoon geen discussie over onder professionals.
     
    Pien86 vindt dit leuk.
  10. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Zou even lezen over veilig samen slapen. Dat zul je zien dat dit op een veilige manier niet gevaarlijker is dan op een veilige manier in een eigen bedje laten slapen.

    hier een voorstander van veilig samen slapen.

    Wat ik weet over een mozesmandje is dat deze op een vaste ondergrond moet staan om echt veilig te zijn. Dit is dus geen bed of bank maar een tafel of commode of het allerbeste op een standaard.

    een cosi sleep is imo de beste optie
     
  11. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Mijn eerste gedachte was ook meteen een mosesmandje!
    En volgens mij is er 1 babynest wel goedgekeurd als slaapplek? Ik weet de naam even niet meer...
    Wij hebben een rieten wiegje, ik heb ook een babynestje gekocht maar hem werkelijk nooit gebruikt (dochter is 5 weken) ik zou gewoon niet weten wanneer...
     
  12. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Ik mis het misschien ergens in de hele discussie, maar waarom kan baby niet gewoon op hetzelfde bedoppervlak bij mama slapen? Als je borstvoeding geeft en in maternale houding slaapt (https://samenslapen.nl/hoe-samen-slapen/maternale-houding/) is dat perfect veilig.

    Het bed moet dan natuurlijk wel tegen de muur aan staan, liefst ook geen ruimte tussen matras en muur en een deken zonder pockets (een wollen deken in en dekbedhoes is aangenaam warm).
     
  13. Pien86

    Pien86 Bekend lid

    3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    Omdat dat niet als feit 'perfect veilig' is. Dat is het volgens sommigen. Maar volgens veel experts niet. Het is dus een mening.

    Persoonlijk vind ik dit de meest betrouwbare informatie op dit vlak: https://www.veiligheid.nl/kinderveiligheid/slapen/veilig-slapen/baby-slaapt-in-eigen-bedje.
    Samen in 1 bed is dus niet volgens alle experts perfect veilig, ook niet onder de voorwaarden die jij noemt. Heb overigens zelf wel eens op die manier geslapen en vond het een fijne tijdelijke oplossing als niks anders werkte, maar ik vind een eigen bedje nog steeds het meest veilig :)
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  14. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Zelfde hier :) Daarom toen overgegaan op co-sleeper, dat voelde toch beter - maar eerst een tijd zo geslapen (en mijn man sliep dan op de logeerkamer).
     
  15. Pien86

    Pien86 Bekend lid

    3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    Jaa hier ook co-sleeper fan! Alleen sliep ie daar helaas ook niet in, in het begin. Hij had waarschijnlijk veel pijn door verborgen reflux, want het ging alleen in de draagzak goed. En 's nachts ook even bij mij na het voeden, in die maternale houding. Na een korte periode met maagzuurremmers kwam het gelukkig goed en sliep hij ook lekker in de co-sleeper.

    Ik kan iedereen de Lilly van Petite Amelie aanbevelen trouwens, heel fijn bedje!
     
  16. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Over wat wel en niet perfect veilig is kunnen de meningen inderdaad verschillen, zo vind ik het bijvoorbeeld een veel fijner idee om mijn pasgeboren baby vlakbij te hebben, zodat hij mijn ademhaling en hartslag kan volgen en ik mee z’n temperatuur kan reguleren.

    Maar ik bedoelde vooral, waarop wordt het niet geopperd, want het is een prima optie. Een eigen bedje is dat voor de TS blijkbaar niet, want anders zou ze niet op zoek gaan naar een ander oplossing.
     
  17. Muisje458

    Muisje458 Niet meer actief

    Je heb de sleepyhead als babynestje dat veilig zou zijn. Hier een baby die enkel dicht bij mama wilt slapen. Heb eerst beide matrassen op grond gezwierd en nu heb ik haar ledikant omgebouwd in cosleeper.
     
  18. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.015
    17.032
    113
    Vrouw
    Wat ik trouwens niet snap is waarom de kinderwagenbak wordt afgeraden, maar een Mozes wiegje is toch ook helemaal dicht rondom??

    Heb zelf een wiegje met spijlen. In bed bij ons vind ik doodeng. Nachtmerries over gehad in de kraamweek bij mijn eerste. :$ hij was toen 1 keer in slaap gevallen op mijn borst, ik ook een schrok midden in de nacht wakker en hem snel in eigen bedje gelegd. Daarna dus veel nachtmerries gehad dus bij ons in bed Nee Nooit.
     
  19. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.015
    17.032
    113
    Vrouw
    Maar je hebt er toch geen invloed op hoe je slaapt?? Je hebt toch geen garantie dat je in die houding blijft liggen?
     
  20. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Als je borstvoeding geeft, zorgen je hormonen ervoor dat je erg alert bent op de toestand van je baby. Hier is onderzoek naar gebeurd en ik kan ook uit eigen ervaring bevestigen, na 3,5j samen slapen met mijn kinderen, dat ik nog nooit op een kind ben gaan liggen.

    Daarom is die voorwaarde van borstvoeding ook zo belangrijk, en mag baby nooit naast papa slapen. Het is ook belangrijk om zeker nooit op hetzelfde bedoppervlak te slapen als je (slaap)medicatie gebruikt of alcohol gedronken hebt.
     

Deel Deze Pagina