Hallo, Mijn dochter is bijna 1 jaar en ik merk dat haar slaap en eetgedrag aan het veranderen is. Misschien is het tijd voor een ander schema. Willen jullie hier even naar kijken? 08:00 wakker en fles 180/6 Nutrilon HA 2 08:15 1 boterham met boter (+150cc waterlimonade) slapen 10:00 - 10:30 (of niet ) 10:30 fruithapje of halve banaan of kleine krentenbol 12:00 2 boterhammen met smeerkaas/abrikozen jam (+100cc water) 13:00 fles 150/5 Nutrilon HA 2 slapen 13:30/14:00 - 15:30/16:00 16:00 soepstengel / halve Liga 12 maanden (+150 cc waterlimonade) 17:45 150 gram avondeten (soms 3 happen ) (soms) 18:15 yoghurt/toetje 50-100 gram 18:45 150/5 Nutrilon HA 2 slapen 19:00 - 08:00 Ze slaapt overdag minder en is dus actiever en heeft overdag meer trek. Ik geef haar denk ik wel genoeg, maar haar avondeten lijkt ze zo weinig te eten. Krijgt ze te weinig groenten binnen 's avonds? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Wij hadden met 12 maanden dit schema en daar zit ze nu nog steeds op: 8.00 uur 2 boterhammen + gewone melk 9.00 uur slapen 11.00 uur krentenbol + gewone melk/roosvicee 13.30 uur fruit + een koekje + roosvicee 14.00 uur slapen 17.00 uur bordje groentehap met vlees en een toetje + water 19.00 uur slapen tussendoor krijgt ze nog weleens een hapje van ons,maar op dit schema groeit ze hartstikke goed ondanks dat ze ontzettend veel energie verbruikt.
Dit is ons schema. We zijn net overgestapt naar 1 slaapje omdat ze s'morgens niet meer sliep. 08:00 papfles 170cc halfvolle melk met 5 schepjes bambix (brood wil ze niet) 10:00 fruit 11:00 naar bed tot 13:30 13:30 broodje met drinken erbij meestal roosvicee 15:00 tussendoortje (fruitreepje/koekje/rozijntjes) 18:00 warm eten + toetje (150/200 gram) 19:30 papfles 180 cc met 3 schepjes bambix. (wil ze perse nog hebben.) En daarna naar bed. Drinken staat altijd klaar in haar rietjesbeker. Dus dat kan ze altijd pakken.
Ze krijgt nog wel redelijk wat opvolgmelk. En vanaf een jaar hebben ze vaak iets minder honger. Die 2 samen zouden er voor kunnen zorgen dat ze geen honger heeft 's avonds. Wat gebeurd er als je de middagfles vervangt door thee?
Ik vind idd ook dat ze nog veel opvolgmelk krijgt. Ik gaf vanaf 11 maanden gewone melk en ik heb ook begrepen dat kinderen vanaf een jaar max. 500 ml zuivel op een dag mogen, liefst rond de 300 ml per dag. Het zou kunnen dat ze door de hoeveelheid opvolgmelk die ze per dag krijgt, wat meer verzadigd is en daarom misschien 's avonds wat minder eet van de groentehap. Kun je niet op gewone melk overgaan of mocht dit nog niet van het cb? Ik geef overigens ook Bambix 's ochtends i.p.v. brood, maar dan met gewone melk. Tussen de middag word er wel brood gegeten.
Ons schema was; 08.30 1 boteham + bekertje melk 10.00 fruit 12.00 2 boterhammen +bekertje melk 12.30-15.30 slapen 15.30 drinken + koekje 17.00 warm eten + toetje met de pot mee 19.30 drinken + koekje of fruit 20.00 slapen "s ochtends; ik zou haar 's ochtends eerst het brood geven en dan kijken wat ze nog van de fles op drinkt. tussen de middag; wat doet ze als je de fles van 13.00 laat vervallen? Misschien gewone melk bij het brood geven? Hopelijk eet ze dan 's avonds ook beter. De avond fles zou ik eerst nog zo houden. Hier gaf F het zelf heel goed aan dat hij die niet meer wilde hebben.
Ik vindt het ook erg veel melk eigenlijk.... Ons schema is nu: 7:00 pap 10:00 fruit en water 12:00 2 boterhammen met glaasje melk 15:00 koekje/fruit en water 17/18:00 warm eten 19/20:00 naar bed Tja en het slapen is hier ook aan het veranderen, ik doe haar in principe s`morgens na het fruithapje naar bed want s`middags wordt echt niks meer hier....
Ze krijgt 's middags 2 boterhammen en 150cc fles. Misschien zou je die fles weg moeten laten en van de 100cc water zou ik dan 100cc voeding maken. Ik denk dat ze dan 's avonds wel beter eet. Tenminste, als ik het vergelijk met onze dochter vind ik het middageten van jullie kindje wel veel. Maar goed, daarintegen krijgt onze dochter 's morgens en 's avonds nog 210cc voeding met pap. Hier mijn schema: 's ochtends 210cc/7 met bambix 12.00/12.30 boterham en 100cc voeding ergens in de middag soepstengel en fruit 17.00 250 gram groentehap met 100cc joghurt voor het naar bed gaan 210cc/7 met pap Ik heb het slapen er niet bij vermeld omdat ik er op het moment geen touw aan vast kan knopen wanneer ze slaapt, ze is aan het schuiven in haar ritme. Water heeft ze de hele dag staan in haar tuitbeker en ik ben sinds gister over van soepstengel naar nijntjekoekje.
Ik lees dan wel weer overal dat als je ze melk geeft dat er dan weer verschillende vitamines zijn die ze missen. Ik ga dus straks ook over op opvolgmelk 3. Daar zitten alle vitamines in die ze nodig hebben, dat vind ik wel een prettig idee.
Vanaf 1 jaar is opvolgmelk niet meer nodig. Ze halen alle vitamines die ze nodig hebben uit de voeding. Je moet dan alleen Vitamine d gaan bijgeven.
Layla krijgt 's ochtends vaak een boterham, of een bordje pap tussendoor wat druifjes of een koekje Als middageten krijgt ze een boterham of een krentenbolletje tussendoor wat fruit en vaak een koekje of krentjes 's Avonds eet ze met de pot mee, soms een toetje na Ze krijgt als ze gaat slapen alleen een flesje warme melk mee Daarnaast staat er altijd een pakje sap en een tuimelbeker met drinken, zodat ze het zelf kan pakken. Ook krijgt ze vitamine D daarnaast
Het is trouwens beter om geen zoet drinken op tafel te laten staan voor tussendoor.. Voor de tandjes zijn 6-7 zoete momenten per dag genoeg. Maar als ze steeds een slokje sap tijdens het spelen nemen, kunnen de tanden tussendoor niet herstellen. Liever een (tuit) beker water op tafel. En dan bij de tussendoortjes en maaltijden zoet drinken (sap, melk etc)
zoontje 14 maanden: - ontbijt: 1 a 2 boterhammen+ fruit + 100 ml volle melk - lunch: 1 a boterhammen + fruit + 100 ml volle melk - avondeten: 200 gr warm eten (met de pot mee) + 100 ml melkproduct toetje tussendoor: rijstwafel, fruit, rauwkost, koekje, rozijntjes etc drinken: water, diksap, vers vruchtensap, thee Hij krijgt op dit moment 3 kiezen, warm eten gaat niet geweldig (hij eet tussen de 100 en 150 gram). Verder eet hij prima. Tussendoortjes krijgt hij niet altijd, hangt van het slapen overdag en eten af. Hij slaapt: 11:00 - 12:00 en 15:00 - 17:00 en dan weer van 19:30 tot 8:00 (beetje een slaapkoppie maar zit ook geen seconde stil en loopt al een paar maand flink)