Ik begrijp ook niet de meerwaarde van een wipper. Ja, als je begint met bijvoeding, of als je even 5 minuutjes je handen vrij moet hebben of wat dan ook. Maar verder? Hier nooit gebruikt voor andere doeleinden. Gewoon lekker op de grond spelen. Kant en klare papjes begrijp ik ook niet zo. Ik ben er ook ingetuind in het begin. Onze kleine wordt (nu nog) 2x per nacht wakker voor een voeding. Tja, dan probeer je vanalles, en dus hebben wij ook kant en klare papjes geprobeerd, etc. Maar ik merkte al snel dat hij daar juist actief van werd, dus daar zijn we snel mee gestopt! Ja, we slaan allemaal erg door met gezonde voedingen, maar ik denk wel dat wij als ouders zijnde je de eerste basis legt bij je kindje. Wij zijn verantwoordelijk, dus wat dat betreft moet je wel goed nadenken over welke keuzes je maakt.
Hier nooit geen wipper of box gehad. Ook heb ik nooit potjes of kant en klare papjes gebruikt alles vers en ze aten pas als ze zelfstandig in de kinderstoel konden zitten dat was met ongeveer 7 maanden. De kinderen lagen ook heerlijk op de speelkleed.
Ik geloof wel dat je tijdens de babytijd een basis voor obesitas kunt leggen door ze vol te stoppen met een papfles om door te slapen, per se bord moeten leegeten als ze iets ouder zijn. Je kindje moet zijn hongergevoel kunnen volgen. Mijn oudste was tijdens de bv op verzoek periode een lekker spekkie maar na haar eerste verjaardag heeft ze een hele periode alleen maar in de lengte gegroeid. Ze is nu 7 en broodmager. Eet best goed maar is de hele dag heen en weer aan het springen.
Ik ben het met jou eens. Ik word knettergek van dat gezeur over ´te dik, te dik, te dik´. Dat is het enige waar het tegenwoordig nog over gaat. Toen ik met mijn oudste dochter met 18 maanden op cb kwam begon de arts over haar BMI!!! Nou, dat heeft ze maar 1x hoeven doen want met mijn kinderen word niet over BMI gesproken, doe eens ff normaal. En jongste dochter moest het maar met 2 flesjes minder doen dan een ander kind van haar leeftijd omdat ze zwaarder was dan gemiddeld. Dikke neus, ik ga een baby van 6 maanden niet op dieet zetten. Nog even en de baby´s van nu hebben op hun 6e anorexia, daar ben je mooi klaar mee.
tja, mijn baby krijgt wel het 'pyjamapapje' en ook potjesvoeding en fruit uit een potje... waarom? omdat ik het makkelijk vind, daar ben ik heel eerlijk in. dochter heeft dit ook gehad en is altijd aan de magere kant geweest en zoon zit ook onder het gemiddelde qua gewicht, dus het ligt niet altijd aan de voeding. beweging; hij ligt/zit altijd op de mat op de grond, dus beweging genoeg... als hij dat nu ook eens zou doen dan zou het fijn zijn haha. maar weet niet wat erop tegen is om potjes dingen te geven? hoor daar altijd een hoop gezeur over.
merk zelf dat ik er best onzeker van word. mama van een flinke jongen, op 9 maanden 11,5 kilo en 79 cm. Hij eet heel goed, maar alleen goede dingen. Heeft 6 maanden bv gehad en zit nu nog op 2 flessen en verder boterhammen en avondeten. Hij krijgt niks te veel en volgens CB groeit hij goed volgens zijn eigen curve. maar het is wel een reus..... en ik sjouw me echt af en toe bijna een hernia. En ben vanaf de geboorte bang dat hij te dik wordt. Maja.... zolang er geen troep in gaat, zal het wel loslopen. Maar gedachte blijft wel. Minder geven is geen optie, hij heeft het nodig. Het idee alleen al om hem eten te ontzien. Hij groeit gewoon heel snel.
Het kan nog erger. Mijn jongste was wel 4 hele weken oud toen de CB-arts (invaller gelukkig) de legendarische woorden sprak: "Mevrouw, uw baby is te zwaar" Waarbij ik overigens wel denk dat het prima is als ouders wat meer voorlichting krijgen over de zogenaamde kant en klare papjes, want dat lijkt me idd bar ongezond ondanks de misleidend zoetsappige naam. (net als de knijpfruitjes enzo... wat is dat toch met al die "...jes")
Ik kan er wel in komen. Er zijn zoveel speciale baby producten die vol zitten met rotzooi als suikers en e nummers dat het echt niet goed kan zijn voor ze. Vast liggen is nooit goed. Hier hebben de kinderen in hun hele leven misschien 2 uur in een wipper gezeten. De rest van de tijd gewoon op de grond. Goed voor de ontwikkeling ook nog. Ik vind bewegen belangrijk en wil dan ook dat ze minimaal een uur per dag echt actief bewegen dus niet simpel lopen. Maar klimmen klauteren etc of een uur springen op de trampoline.
Ik haal even jou aan omdat ik niet iedereen kan quoten. Maar wat is volgens jou het bezwaar tegen BMI? Het lijkt mij juist een goede manier om het gewicht van je kind een beetje in de gaten te houden. Iemand anders had het er over dat je niet zo op voeding e.d. omdat een kind gewoon kind moet zijn. Maar vind je dan dat een kind dat niet / weinig in een wipstoel ligt, geen kind mag zijn? Ik zou juist eerder denk dat het kind wat vaak in de box of op een kleed is 'meer kind' mag zijn. Ik ben juf en ik zie obesitas en overgewicht gewoon toenemen. En dat in de 12 jaar dat ik voor de klas sta (en toen was het al toegenomen als je het vergelijkt met de tijd dat wij zelf op school zaten.) Ik heb in verschillende klassen gezeten toen en mijn broer ook. Ik kan het op de groepsfoto's terug zien. Toen zaten er in de klas gemiddeld 1 of een enkele keer twee kinderen die zichtbaar te dik waren. Nu zie ik in elke klas al gauw vier tot zes kinderen die echt vetrollen hebben en een buik die meebeweegt als ze rennen. Dat is geen 'normale' lichaamsbouw voor een kind. En dan gaat het me niet om lichaamsbeeld of mode e.d. Maar echt om gezondheid en de conditie hebben om vrijuit te kunnen bewegen.
Mee eens. Ik vind het schokkend hoeveel kinderen er te dik zijn tegenwoordig. In mijn tijd (ben nu 40) was een dik kind een uitzonderlijk iets. Op onze hele lagere school zat er 1! In dit huis juist sprake van ondergewicht. Ook moeilijk, maar ons zoontje beweegt de hele dag en eet veel en gezond (waaronder ook brintapap met soyamelk als ontbijt en afsluiter van de dag) maar vol is vol. Hij heeft een goeie eetrem en snoept erg weinig.
Onze oudste heeft ook altijd op +2 of zelf iets daarboven gezeten wat betreft zijn gewichtcurve. En op +1 wat lengte betreft. Bij zijn geboorte al. En ook de eerste zes maanden toen hij volledige borstvoeding kreeg. En de maanden erna. Tot 1,5 ofzo heeft hij überhaupt nooit suikers gehad, afgezien van wat fruit. Maar geen koekjes e.d. Oké, pyjamapapje misschien zes keer geprobeerd toen we er na ruim een jaar even echt doorheen zaten qua slapen. Maar dat zal z'n curve niet beïnvloed hebben. Blijkbaar is het hun bouw gewoon. Zit bij mij (vaders kant) ook wel in de familie. Zijn BMI werd ook niet gelijk minder toen hij ging kruipen en lopen. Dus ik houd zijn gewicht wat extra in de gaten. Maar hij heeft met Pasen gewoon lekker een chocolade Paashaas gekregen hoor en hij mag bij verjaardagen gewoon een stuk taart. Ons kind is niks minder kind omdat hij door de week geen koek, snoep en chips krijgt. Eten we zelf ook niet. Ik zie nu zijn lengte toeneemt en zijn gewicht nauwelijks. De verhouding gaat beter kloppen.
Op zich is dat wel een punt Tupp, maar om bij een baby al over BMI te beginnen? Dat vind ik ook een beetje overdreven. Misschien als ze een jaar of 4 of 5 zijn (of nog wat later), maar bij een baby?? Op voeding letten en over BMI praten vind ik nog 2 hele andere uitersten hoor.
Er is niets op tegen om potjes te geven. Ik heb ze zelf ook wel eens een keer gegeven bij haast of voor het makkelijke. Maar het heeft naar mijn idee helemaal niets te maken met eten. Brocoli smaakt naar brocolli. En worteltjes naar worteltjes. Pompoen is geen bloemkool. Een potje smaakt, ja waar smaakt het eigenlijk naar? Ik heb wel eens een hapje genomen en het heeft werkelijk niets te maken met de smaak van puur eten. Ik wil zelf genieten van mijn eten, hou er van om verschillende smaken te proeven. Dus waarom dan mijn kind een neutraal smakend prakje geven? Ik combineerde rapley met geprakt (bijvoorbeeld stampot), en echt, dat kost zo weinig tijd om te bereiden... En een banaan in stukjes snijden en neerleggen is in 10 seconden gepiept.
Ik kan me ook wel vinden in het artikel. Wetenschappelijk onderzoek toont meer en meer aan dat de basis van overgewicht/obesitas in de vroege jeugd gelegd wordt . Ik lees een aantal keer hier dat we "doorslaan met gezonde voeding". Dan vind ik het wel opvallend dat ondanks dit zogenoemde doorslaan kinder obesitas wel toeneemt. Het is een zorgwekkende trend, en ik vind het belangrijk dat er bewustzijn bij de ouders komt, hoe kan je het voorkomen.
Niets mis met een potje, Eva krijgt het ook wel eens als we te weinig tijd hebben (meestal krijgt ze het dan al op het kinderdagverblijf), maar die potjes smaken allemaal hetzelfde, ongeacht wat erin zit. En zoals Zoe zegt, bloemkool moet naar bloemkool smaken, en worteltjes naar wortel. Zelf maken is echt zo gepiept, ik maak voor een aantal dagen tegelijk, dus ik heb "potjes" in de vriezer, die ik 's avonds even in de magnetron zet om op te warmen. En fruit geef ik nog niet raply omdat ze nog niet goed zelf rechtop kan zitten (ze zit in een bumbo dat wel, maar ik dur het nog niet aan), maar een banaan schillen, snijden en pureren kost het grootste gedeelte van 2 minuten ...
OMG! We hebben het over baby's. Dat je er zo min mogelijk zoete troep in moet stoppen, lijkt me duidelijk, maar ze doet nu net of baby's al met 5 maanden rond moeten stappen ofzo! Hier zat babylief alleen in de auto in de MC en dat was het eerste jaar zelden! Ik kan niet geloven dat mensen thuis hun baby daar ook in hebben liggen! Hier een box en vanaf 6 maanden op het kleed.
Waarschijnlijk omdat het probleem niet wordt opgelost door enkel gezond eten en verbannen van suiker e.d. Het probleem wordt opgelost als we met mate alles doen, en balans brengen in ons voedingsschema. En daar kan best eens een koekje in zitten, of een snoepje of (de horror), iets met suiker.
Helemaal mee eens. Maar het verbannen van suiker of een keer een koekje is ook niet wat ik lees uit het art of uit de adviezen vanuit de gezondheidszorg. Inderdaad mate en het belang van vrij kunnen bewegen al op de hele vroege leeftijd. Ik kan me niet voorstellen dat iemand het daar niet mee eens is. Wel kan ik me indenken dat het gewoon nog niet zo bekend is onder ouders dat zelfs op deze vroege leeftijd overgewicht voor de latere jaren wel schadelijk kan zijn.
Hier een dunnetje, bijna 2 en 88cm/12kilo Hier heeft ze heel weinig in de wipper gezeten en in de box gelegen. Hier lag ze meestal op een kleed op de grond en ze had energie voor 10 en dat heeft ze nog steeds. Hier ben ik met 1 jaar overgestapt op gewone melk en met de pot mee eten. Ben met opvolgmelk gestopt en pyama papjes heb ik nooit gedaan. Hier eet ze over het algemeen erg gezond en ze is gelukkig ook gek op gezond. Af en toe een koekje/snoepje en het is prima. Het ene kind beweegt gewoon meer als het andere kind en meestal als ze gaan lopen verliezen ze weer veel van de vetjes. En wat is "te dik" voor een baby?
Je moet ze de kost eens geven die dat doen. Toevallig viel het mij laatst op dat bij Andy en melisa de kleinste continu in de maxicosi lag.