Kinderen worden vooral sneller dik omdat alles voor ze gedaan wordt. Zie om me heen ouders een slaaf worden van hun eigen kinderen. En heb het dan al over zeer jonge kinderen. Zo van mam ik heb Dorst terwijl ze prima zelf kunnen lopen of mama die achter de kont van de kinderen speelgoed opruimt want ze zijn nog zo klein. Of helpen met aankleden tot jaar of 6 en dan problemen hebben op school omdat ze niet zelf kunnen omkleden met gym. Ook buiten spelen wordt amper gedaan want het is of te koud, te nat, te warm etc. Geef een tablet of zet ze voor de tv en je hebt een prima oppas terwijl mama een boekje leest. Tot jaar of 5 in de buggy want anders wordt Pietje te moe en kan nog niet zo veel en ver lopen. ( nee dat leer je door te doen) Mijn kinderen moeten spelen, opruimen, hun zelf aankleden en ja ze hebben spelcomputers maar daar mogen ze Max 30 min per dag . Gelukkig gaan ze liever met mama naar de speeltuin. Op hun vrije dagen zijn we nooit thuis omdat thuis zitten savonds iets is voor de avond. Kwa eten mogen ze lekker snoepen. Snoepje vanuit school en wat lekkers na het eten . Op feestjes mogen ze zoveel zooi eten als ze willen. Te veel eten is nooit goed maar je kunt ook overdrijven. Als je weinig beweegt eet je minder en beweeg je veel mag je wat meer.
Ik denk ook dat het bij de bouw past. Ben zelf 182 en mijn vriend 195 en allebei harstikke slank maar dus wel groot. Maar ondanks dat ik dat denk, ben ik toch soms wel bang en let ik er wel op. Vind het fijn hoor, zo'n makkelijke eter die tegen een stootje kan, maar hoop wel dat het niet in dit tempo doorgaat. En zolang de basis van de voeding goed en gezond is, mag er af en toe best wat lekkers tussen zitten, vooral als ze wat ouder zijn. Hier is dat lekkers nog een volkoren soepstengel of maisboogje. Daar zal hij vast niet dik van worden. Overigens kregen ik vroeger als kind doordeweeks geen chips, of snoep. Hooguit een koekje bij de thee. Chips en snoep en bv een glaasje fris (op latere leeftijd) mochten eenmalig in het weekend. Iets wat ik ook wil gaan doen. En hebben ze om 16 uur honger? Dan maar een komkommer, tomaatjes, wortel etc.... gezond en lekker!
Ik vind het zo'n stom artikel haha en op een onwetend niveau geschreven. Volgens mij een groep journalisten die elkaar aan het opfokken zijn. Vooral dat stukje dat de baby mee gaat in de maxi cosi naar de creche,Moet een baby lopend of kruipend naar de creche?? Ik vind het grote opgeklopte onzin. Ik las het gisteren in de krant en heb me gek gelachen.Kan bijna een stukje uit een schoolkrant zijn ala Jip en Janneke.
Het gaat over baby's maar ik begrijp je wel. Heb 3 kinderen van 10,8 en 1,5 jaar. Ik sta soms met mijn oren te klapperen wanneer ik lees dat iemand serieus een tablet zoekt voor een 2 jarige. Een psycholoog zei eens tegen mij dat de kinderen van nu fantasieloze wezens worden met al die multi media en ik geef hem groot gelijk. Pak je dreumes bij de hand en ga lekker naar de speeltuin.
Volgens mij zocht ze die tablet om mee te kunnen nemen op reis. Er is toen niet gezegd dat ze haar kind vol continu achter een tablet wilde plaatsen. Mijn zoontje kreeg toen ook een dvd-speler in de auto, scheelde een hoop gekrijs. Inmiddels niet meer nodig omdat kindermuziek en verhaaltjes op cd prima werken, blijkbaar ook een fase. Wat ik bedoel is dat alles met mate prima moet kunnen. Een kind aan de tablet is niet perse slecht, ervan uitgaande dat hij/zij ook gewoon naar de speeltuin gaat. Het een sluit het ander gewoon niet uit.
Je eerste gedachte streepje is niet (meer) helemaal waar: er zijn aangepaste 'schalen' voor kinderen. Oorspronkelijk was het alleen voor volwassenen bedoeld. Verder moet je BMI altijd in relatie zien met andere indicatoren, waarbij voor volwassenen buikomvang erg belangrijk is. Maar de lichaamsbouw is bij kinderen anders dan bij volwassenen. (Met name baby's en peuters hebben vaak een buikje en daar is niks mis mee want dat hoort op de leeftijd bij een normale lichaamsbouw.) Je moet ook zeker niet in paniek raken als je een puntje te hoog of te laag scoort bij BMI. Maar het is wel degelijk een heel geschikt instrument voor een eerste snelle screening. Als je merkt dat een kind (of volwassene) veel afwijkt van het gezonde BMI is het zeker zaak om even verder te kijken. Bij volwassenen is de buikomvang ook relevant en snel te meten. Maar de andere indicatoren zijn gewoon wat tijdrovender. Die vetpercentage-meters die tegenwoordig vaak op weegschalen zijn ingebouwd, zijn ook niet heel betrouwbaar. Eigenlijk moet je echt op een paar plaatsen op het lichaam de plooien meten. Maar dat kost al wat meer tijd. Het uitvoeren van een goede fittest, waarbij je niet alleen maar uithoudingsvermogen kijkt maar ook naar de hartslag en het herstel kost gewoon veel tijd. Ik vind het dus helemaal niet raar dat er tegenwoordig vaak naar BMI wordt gekeken. Het is snel en daardoor (kosten-)efficiënt. Voor een grote groep mensen klopt het aardig. Bij de groep waarbij het niet opgaat (veel spiermassa) zie je dit meestal op het blote oog wel.
Dat er een aangepaste BMI schaal is voor kinderen wist ik niet. Weer wat geleerd Maar om over een baby (!) van 4 (!) weken oud te zeggen: "die is te dik!"... Dat gaat mij te ver. Tenzij de BMI van dat ukkie ergens in de 50 uitkomt, is er op die leeftijd echt nog heel weinig van te zeggen. Mijn dochter was een lekker dik propje totdat ze begon te kruipen: toen zág je haar met de dag slanker worden. Dit effect werd sterker toen ze begon te lopen. Nu is ze nog steeds lang en zwaar voor haar leeftijd, maar zeker niet dik. Juist slank. Mijn zoon is nu ook een lekker dik propje, ik verwacht zeker dat dat voorbij is zodra hij doorkrijgt hoe hij achter zijn zus aan moet rennen
Ik ben het zeker met je eens. Denk ook dat we 2 dingen moeten scheiden hier. Dit artikel is natuurlijk redelijk onzinnig. Oke, die pyamapapjes ben ik het wel mee eens. Neem jij lekker een bord pap voordat je gaat slapen? Nou nee. En als je dan pap wil geven, neem gewone pap. Wat wel waar is, kinderen van tegenwoordig worden dikker en dikker en dikker. Maar vooral, MEER kinderen zijn te dik in vergelijking met 10 jaar geleden. Dat is niet overdrijven of kinderen niet een snoepje gunnen, het is gewoon een feit. Als een kind eenmaal in de puberteit komt, en het gewicht zit er nog aan, is het heel moeilijk om het er weer af te krijgen. En overgewicht is gewoon iets waar je een kind niet mee op wil zadelen. Als je kind in de 2+ lijn komt te zitten, is er dus niets mis mee om eens kritisch te kijken naar het eet en beweeggedrag. Hoe lang kijken ze tv? Of de tablet? Meer buitenspelen? 1x per dag zoet beleg op brood. Geef je kind lekker een bakje rauwkost met een appeltje ipv een koek. Dat zijn geen dingen die je kind dat snoepje kost, maar wel waar je je kind mee helpt een gezond gewicht te bewaren. (dit gaat natuurlijk niet zozeer over baby's maar meer 1+). Is dat in orde, dan heeft het waarschijnlijk met de bouw en de ontwikkeling van een baby/dreumes te maken. Waar mijn oudste dochter met 13 maanden een keer ging staan, liep jongste dochter met gemak het park door in haar eentje. Ja, dan zie je ook verschil natuurlijk.
hier de jongste heeft morbide obesitas. Komt niet door de voeding maar door een syndroom. Hij beweegt de hele dag door. Is echt niet normaal. Hij scoort enorm hoog voor ADHD. Als ie al zit dan zit ie nog niet stil en ook snachts ligt ie geen 5 minuten stil ( hebben camera in zn kamer dat opneemt ) Alles wat we hem te eten geven is correct. Dieetisten en artsen staan voor een raadsel! Enigste conclusie is een syndroom ( ook mede door zn autisme, verstandelijke beperkingen en slechte ogen ) Maar dat neemt niet weg dat we wel een boel shit over ons heen krijgen als we eens met hem in het centrum komen en hem een ijsje geven. Of als ie ( door zn autisme en slechte spieren ) even in zn buggy moet zitten. De blikken die je dan krijgt van pure afschuw is heel erg Of gewoon openlijk commentaar. Echt schandalig!! En dan zn broer die is te klein en te mager voor zn leeftijd en heeft speciale drinkvoeding nodig om uberhaupt een beetje te groeien en aan te komen. Maar klein en mager is niet erg en word als juist goed gezien door de medemens of je krijgt juist wel begrip van : ow wat erg en wat heeft ie dan? En hoe komt het? Maar bij de jongste krijg je alleen maar afschuw en hatelijke opmerkingen en hebben we het zelf gedaan terwijl bij hem duidelijk is dat het door een syndroom komt. Maar dat ga ik toch echt niet op zn voorhoofd schrijven om van de nare opmerkingen af te komen.....
Pyamapapje krijgt hij hier gewoon hoor. Hij slaapt er eindelijk lekker op en is genoeg in beweging op een dag.
Groot gelijk heb je hoor. Ik denk dat je als ouder zelf wel in kan schatten wanneer het genoeg is voor jouw kindje. Hier altijd een ventje gehad op de -1 lijn en man, jullie moesten eens weten wat hij op een dag naar binnen kon werken. Vooral met bepaalde periodes (groeispurtjes, denk ik) Soms zat ik echt in zak en as, omdat meneer vooral honger bleek te hebben de hele dag. Vooral als baby. Wat moest ik dan? Hem honger laten lijden? Dacht het effe niet! P.s. Hij zit nu gewoon aan zijn bruine boterham met kipfilét hoor. En een half sinaasappeltje erbij. Gezond genoeg toch?
Ik werk bij een kinderopvang organisatie en promoten erg het gezond eten maar ook slaan we daar eens in door. De kinderen hadden koekjes en cake gemaakt met de pm'ers maar dit mocht niet op Facebook omdat het niet ons voedingsbeleid is. Dit vind ik doorslaan. Ook is de choco pasta verboden op brood en crackers. Bewust making is goed maar je kan ook doorslaan.
Hier ook een kind dat tot nu toe, nog steeds op de -1 lijn zit. Als baby kregen we bij hem van de kinderarts in het zh het advies om zijn voeding te verzwaren met een schep extra nutrilon, ipv broodpitmeel, omdat meneer onverzadigbaar leek. Dat lijkt nog steeds niet te minderen, en ondertussen is hij 6. Gelukkig wel een voorliefde voor groente en fruit, dus als ie wat lekkers krijgt, mag dat, maar nog steeds met mate, ook vanwege alle suikers. Kind heeft al geen rust in zijn donder Kant en klare papjes eigenlijk nooit geprobeerd. Ben er op zich niet tegen, maar vond al die extra dingen op zo'n jonge leeftijd niet zo nodig en zag het ook vooral als geldklopperij van de producenten. Ik denk dat er vooral gekeken moet worden, naar de hoeveelheid beweging die kinderen krijgen, als ik zie dat een hoop kinderen ervoor kiezen om liever te spelen met een console of pc, in plaats van lekker buiten te spelen, ja dan niet zo heel vreemd dat er steeds meer zwaardere kindjes zijn. Maar alle snoepjes, koekjes, chipjes en whatnot, verbieden of uitsluiten, werkt naar mijn idee, op de lange termijn averechts. Ik merk vaak genoeg, dat kinderen die het wel krijgen thuis, ook met mate, beter om kunnen gaan met hun 'snoep momenten' dan kinderen die het vrijwel niet krijgen. Die zie ik zichzelf in sneltreinvaart volstouwen, omdat ze nooit weten wanneer ze het een volgende keer weer krijgen. En daarmee creeer je ook ongezond eetgedrag. Is mijn idee in ieder geval.
De kinderen kregen hier wel gewoon kant en klare papjes. En daar sliepen ze ook heerlijk op. Maar hun bewogen ook vaak zat als baby zijnde. Geen van hun is nu dik.
Mijn oudere kinderen kregen geen kant en klare papjes, die waren er toen nog niet. Maar mijn jongste wel hoor, hij krijgt er nu nog wel eens 1. Zo'n mager scharminkel, een hele slechte eter en ik gaf hem die omdat hij dat wel lekker vind en wat extra calorieën kan hij wel hebben. Bewegen doet hij meer dan genoeg, altijd al gedaan. Ook krijgt hij nog kruidvat nummer 4 opvolgmelk omdat hij helaas geen melk drinkt. Nummer 5 vind hij behoorlijk vies haha.
Aha weer wat geleerd Ik wist niet wat dat was. Mijn 2 jongens hebben nooit geen kant en klare pap oid. gehad en ze sliepen beide al na 2 weken de hele nacht door. (En nog steeds..) Die pap klinkt letterlijk als een zoethoudertje... Btw mijn kids zijn beide slanke dennetjes en stuiterballen die geen seconde op hun billen zitten... i wish haha
*Heeft niet eens een wipper* Wel een doomoo seat waar meneer niet veel in zit. Is ook heel anders dan een wipper. Vind het meer een ding voor later, om even lekker te relaxen zeg maar. Ik doe nu ook heel andere dingen dan bij onze dochter. Ik ben er nu veel bewuster mee bezig. Al lag onze dochter ook heel veel in de box hoor. N ligt heel veel in de box of op de grond op een boxkleed. Ontwikkeld zich sneller dan zijn zus. Of eigenlijk, hij ontwikkeld zich gelijk aan zijn zus ongeveer, maar bij hem mag ik er nog 2 maanden af trekken. Maar grote zus was dan ook lui als het op de grove motoriek aankwam. N zit juist aan de calorierijke voeding vanwege zijn matige groei, in opdracht van KA. Nu groet hij super. Verder krijgt hij nog geen sap of koekjes. Stoor me eraan als mensen hem dat wel willen geven en verontwaardigd reageren als ik zeg dat hij dat nog niet mag. Is mijn kind, ik bepaal wat hij krijgt. Hij is nog niet eens met boterhammen begonnen, waarom zou ik hem dan een koekje gaan geven? Maar goed, dat is een andere discussie. S. Is nu 3 jr en 10 mnd en is gisteren naar het CB geweest voor de laatste check. Ondanks lui in grove motoriek (was vrij laat) is het altijd een fijn meisje geweest. Nu 14,5 kg bij 1 m lengte. Nu rent springt en vliegt ze alle kanten op hoor. Snoepen doet ze niet veel, maar melk vind ze echt niet lekker, dus ze krijgt van mij bij de boterham wel een beker yoghurtdrank.