@ bri: ja je hebt gelijk, toch grappig dat de hevigste discussie niet is tussen mensen die baby op de kamer in wieg laten slapen en mensen die de baby in bed laten slapen. Maar tussen mensen die de baby op eigen kamer laten slapen VS mensen die baby op hun slaapkamer laten slapen (in bed dan wel in wieg). Ik ken geen precieze aantallen en cijfers, maar de indruk die ik heb (door alle waarschuwing etc.) is dat een kindje meer risico loopt op sterfte (of dat nu wiegendood is of overlijden door andere oorzaak) wanneer de baby bij de ouders in bed slaapt, dan als hij op zijn eigen kamertje slaapt. Waarbij de allerveiligste optie inderdaad is bij de ouders op de kamer, maar in een eigen wiegje/bed/cosleeper @ beingmommy: natuurlijk kiest iedereen zijn eigen manier van opvoeden en kies je die manier die voor jou de meeste voordelen heeft. Als je een andere manier beter zou vinden, dan zou je die wel kiezen Maar ik vind het nogal raar om zo veroordelend naar andere manieren te kijken en te zeggen dat die ongezond en/of slecht zijn. Volgens mij heeft elke manier zijn eigen voordelen en nadelen, je moet het wel heel bont maken om echt een ongezonde situatie te creëren. Een beetje meer respect naar elkaars zienswijze lijkt me toch niet zo gek...
En uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat je bij een baby niet hoort of een pasgeboren baby een apneu heeft of niet. Vooral niet als het kind uberhaupt weinig geluid maakt en onhoorbaar slaapt. Ik heb vaak genoeg mijn kinderen op de borst gehad, was wakker en keek naar ze, er was geen enkele verandering te zien of te horen aan de baby. Gelukkig lagen ze aan de monitor en konden we zien dat de baby 'wegviel'. Dat gebeurt in 5-6 seconden. 1 keer moest zelf zuurstof aan te pas komen om het kind terug te halen. Jij strooit erg makkelijk met allerlei feiten 'uit eigen ervaring', jouw ervaring hoeft niet datgene te zijn wat 'men' ervaart of meemaakt. Overigens gaat deze topic over een hogere sterfterisico bij baby's die bij ouders in bed slapen, heb je de titel wel gelezen? Of is dit onderzoek per definitie 'verzonnen'?
Hoe kom je er in vredesnaam bij dat ik stel dat wiegendood voorkomen had kunnen worden? Het gaat om kansberekening. En in een artikel waar ik een link naar geef heeft men het over preventable deaths. Omdat de KANS bij de ouders op de kamer kleiner is. Als er een exacte reden was kon er een oplossing gevonden worden. Maar de conclusies m.b.t advisering zijn nogal duidelijk. Jouw conclusie dat het allemaal niet uitmaakt kan ik in elk geval niet volgen. Zoals je weet worden er nooit voorschriften aan ouders gegeven. Ouders krijgen adviezen, over slapen, voeden, vitamines, roken, vaccinaties, kleding, noem maar op. En het wordt aan de verantwoordelijkheid van de ouders overgelaten om die adviezen wel of niet te volgen. Er is geen wettelijk voorschrift m.b.t. het roken in nabijheid van een baby. Er zijn wel adviezen.
Als je het onderzoek goed leest gaat het er om dat kinderen tot 6 maanden die het bed delen een verhoogd risico hebben, terwijl eerdere onderzoeken het hadden over tot 3 maanden. De kans op een kamer apart is overigens altijd nog groter dan bij de ouders is bed. Beste optie is (en dat was ie al) om jonge babies bij de ouders in de kamer in wieg, ledikant of cosleeper te laten slapen.
Het is wel goed Dirksmama. Jij weet het allemaal het best. En je leest niet. Ik zeg nl helemaal niet dat 'het allemaal niks uitmaakt'. Wel dat het niet bewezen is en dat jouw uitspraken over het voorkomen - welke je overigens wel degelijk hebt geschreven- geen feiten zijn. Je wilt zo graag anderen overtuigen van je gelijk en laten zien dat je het het allerbeste doet, alles naar aanleiding van onderzoeken en artikelen, dat ik denk dat jíj zo onzeker als de pest bent!
Je bagatelliseert, omdat je je blijkbaar aangevallen voelt omdat jouw manier niet de manier is die aanbevolen wordt. En je valt aan, waarom? Last van denial? Niemand hier beweert dat jij de dingen niet op jouw manier aan mag pakken. Er wordt alleen uitgelegd (niet voor jou, jij hebt je standpunt allang al bepaald, maar voor andere mensen die meelezen) wat er geadviseerd wordt en waarom. Het 'preventable' bij SIDS is een citaat uit een van de artikelen die aangehaald worden. Geen uitspraak van mij persoonlijk. Je hoeft me geen gelijk te geven, het gaat helemaal niet om 'gelijk hebben', maar pak de feiten nou gewoon zoals ze zijn. Iedereen kiest uiteindelijk wat voor haar het beste werkt, of dat nou de beste aanbevolen manier is of niet.
Die laatste zin, daar ben ik het er roerend mee eens. Lijkt me dat hier toch geen speld meer tussen te krijgen is haha. Op naar de volgende discussie.
Hou maar op alf, het heeft geen zin, dirksmama weet het het best, is het best, strooit met feiten op basis van eigen ervaring, kan nog wel even doorgaan, tis gewoon bijna zielig te noemen.
Maar het IS toch een feit. Buiten de discussie tussen dm en jullie om dan. Ze heeft het niet verkeerd.
Tis maar net hoe je het lezen wil, ik lees inderdaad veel dingen van DM die geen fijt zijn maar in haar ogen door eigen ervaring wel een fijt zijn. wat is een fijt, er wordt geadviseerd, maar echt bewezen dus een fijt, volgens mij niet hoor.
Nou het is wel degelijk bewezen. Daarom wordt het ook opgenomen in het lijstje wiegendood preventie toch? Met alle andere risico factoren.
Wbt @ dirksmama, Het is een feit dat er een correlatie is tussen de manier van slapen en wiegendood. Dat is heel iets anders dan dat er onomstotelijk bewezen is dat op een eigen kamer slapen een verhoogde kans op wiegendood geeft. Dat het ene het risico lijkt te verlagen wil niet zeggen dat het andere het risico automatisch verhoogt. Dat is namelijk wat je steeds zegt, en dat is gewoon onwaar. Op de site en in de folder van de stichting preventie wiegendood staat overigens dat de veiligste manier van slapen is in een eigen bed, wieg of co sleeper, liefst bij de ouders. Op basis van waakzaamheid. Niet vanwege veiligheid van kamertje, bedje iof omgeving. Bij de ouders IN bed wordt afgeraden. Dus, DM.. waar haal jíj de wijsheid vandaan dat 'dat altijd nog veiliger is'? Ik bepaal zelf wel wat ik doe hoor, maar dat irritante gezwaai met zogenaamde feiten.. Gatverdamme!
Feit (definitie) Een feit is een gebeurtenis of omstandigheid waarvan de werkelijkheid vaststaat, ofwel zintuiglijk kan worden waargenomen of instrumenteel gemeten. Een feit moet met objectieve waarnemingen vastgesteld en getoetst kunnen worden (zie het artikel wetenschappelijke methode).
Jouw ademhaling past zich niet aan aan die van een pasgeboren baby, want dan zou betekenen dat je 40-50 keer per minuut ademhaalt. Probeer het maar eens... lijkt me niet plezierig slapen.. Ademhaling van de baby kan wel vertragen als de baby tegen de ouders aan ligt (dit gaat dus niet als de baby in een wieg ligt naast het bed), en dat betekent dat de baby veeeel langzamer gaat ademhalen, wat zelfs een slaapapneu kan veroorzaken bij een pasgeborene.