Baby's die bij ouders slapen tot 5 keer meer kans op wiegendood

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door sydneys, 22 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

12 feb 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee, maar die correlatie is er ook alleen met de andere risicofactoren. Feit is inderdaad dat ze niet precies kunnen zeggen waardoor wiegendood wordt veroorzaakt en dus ook niet precies kunnen zeggen waardoor bepaalde dingen beschermend of risico verhogend werken. Dat geldt bijv. ook voor roken. Ook al heeft roken naast wiegendood nog veel meer andere negatieve gevolgen die wel veel duidelijker zijn in het hoe en waarom.

Maar ja, waarom op dezelfde kamer slapen (en niet zozeer in hetzelfde bed) dan precies beter is, dat kunnen ze dan niet zeggen (maar volgens mij kunnen ze dat ook niet zeggen bij op de buik slapen of roken en wiegendood).

Maar verder zegt DM toch ook helemaal niet dat je het zo moet doen omdat het 'bewezen' beter is. Ze zegt juist dat je moet doen wat bij je past en daar ben ik het helemaal mee eens.
    Ik ga ook echt niet altijd toepassen wat 'bewezen' het beste is, als dat helemaal niet bij mij past en al helemaal niet als de verschillen zo klein zijn. Kijk, als je je baby nou echt actief in gevaar zou brengen met een dergelijke beslissing, dan zou ik het wel aanpassen.
    Maar de kans op wiegendood is hoe dan ook zo klein....

Maar goed, ik vind wel dat je dergelijke beslissingen beter goed geïnformeerd kunt maken, wat je uiteindelijke beslissing dan ook is/wordt. Dat geldt ook voor de baby bij je in bed te laten slapen, daar zijn ook bepaalde risico's aan verbonden.

Uiteindelijk is het voor- en nadelen afwegen van elkaar en dat is heel erg persoonlijk. Maar bepaalde voor- of nadelen ontkennen, omdat ze niet bij je beslissing passen, vind ik niet erg handig.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Simpel rekensommetje. In bed bij ouders geeft vijf keer grotere kans, in kamer apart geeft zeven keer grotere kans.

En hou op met je zo geirriteerd te gedragen. Ik schrijf wat wij deden, en leg uit waarom. Wat jij doet oxideert mij aan mijn derriere.

3. adi

adi Niet meer actief

#163 adi, 3 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jun 2013

De regels die jij noemt en die je dus van bv.com haalt, zijn al geelimineerd in dit onderzoek.

Resultaten zijn gericht op babys die allemaal borstvoeding kregen, ouders geen drugs of alcohol gebruikten, geen prematuren/dysmaturen enz enz.
    En buiten deze factoren is aangetoond dat in bed nemen van jonge babys risico op wiegendood 5x verhoogt.

In hun aanbevelingen hebben de betreffende artsen en onderzoekers al aanbevolen om de 'samen slapen' regels heel kritisch onder de loep te nemen en aan te scherpen.

Overigens is stikken en op de baby liggen geen wiegendood. Dat is dood met een oorzaak. Wiegendood heeft geen aanwijsbare oorzaak, de baby stopt 'zomaar' met ademen. Dat kun je ook niet zien, horen of ruiken als je zelf slaapt, ook al slaap je er naast.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.506
    36.467
    113
    @adi: die regels zijn juist niet meegenomen volgend mij. Waar heb je dat gelezendan?

5. adi

adi Niet meer actief

#165 adi, 3 jun 2013
    In de originele publicatie van het onderzoek in BMJ. Ik kan niet kopiëren vanuit de link, maar het staat samengevat bij Results, en daaronder kun je doorklikken naar het volledige rapport.

Bed sharing when parents do not smoke: is there a risk of SIDS? An individual level analysis of five major case

EDIT: onderzoekers wijzen in hun aanbevelingen op een goed beleid in Nederland, waar aanbevolen wordt om de baby de eerste 6 maanden in de slaapkamer te houden, maar niet in ouderlijk bed.
    Zij bevelen UNICEF aan om dit advies over te nemen.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het is dus een bijstelling, eerder werd al geadviseerd niet het bed te delen onder 3 maanden, nu onder 6 maanden.

Critici in Engeland wijzen er wel op dat dit advies mogelijk de kans op verstikking op een bank of fauteuil weer vergroot, omdat ouders i.p.v. in bed op de bank zouden kunnen gaan voeden. Maar ik vind dat dat iets is waar je prima op kunt letten.
    Wat weer pleit voor een co-sleeper. Veilig en nabij.

7. Alf

Alf Niet meer actief

#167 Alf, 3 jun 2013
    Wat bij mij past bepaal alleen ik inderdaad. Wie leest heeft ook gezien dat ik in het begin van dit topic wel degelijk informatie heb ingewonnen en ook sommige nieuwe inzichten heb meegenomen in mijn gedachten.
    Ontkennen omdat het niet past is iets anders dan het niet eens zijn met geponeerde stellingen.

Het is gewoon onwaar dat er ook maar iets rondom wiegendood omonstotelijk bewezen is.
    Maar het word hier gebracht als enige waarheid.
    Ik kan het niet aanzien. Het irriteert me.

Ik verdedig mijn stelling tav die zgn feiten. Niet tav mijn manier van hoe ik het aanpak met mijn baby.

Dirksmama, Geïrriteerd reageren..? kijk naar jezelf! Niemand mag jou tegenspreken.

8. adi

adi Niet meer actief

Wanneer was eerder? In 2009 was het advies in NL ook 6mnd op de kamer en niet in bed.
    Dat laatste wordt alleen al jaren door bepaalde stromingen als belachelijk en 'onwetend' genoemd.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Unicef adviseert tot nu toe geen bedsharing tot 3 maanden. Dit onderzoek raadt Unicef aan dit bij te stellen tot 6 maanden.

10. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Dat zegt ze toch!

Beds-haring...moest even 3x goed lezen :D

Maar goed...is weer een behoorlijk bedweterig topic geworden zeg!
    Nog wat nieuws onder de horizon?

11. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Is dit niet al jaren bekend of ben ik nu blond?

12. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    Hier ligt de kleine nooit bij ons in bed. Tenzij we even op bed gaan liggen met haar om te spelen en te dollen. Slapen moet ze in haar eigen bedje doen. Toen de kleine meid snachts nog kwam voor een nachtvoeding, dan legde mijn man haar naast mij in bed als ik wakker was, en dan ging hij het flesje maken. Verder nooit.
    Vanaf maand 3 sliep ze heerlijk op haar eigen kamertje.
    Ik kan niet begrijpen dat ouders hun kindje in hun eigen bed nemen om te slapen. Persoonlijk vindt ik dat erg gevaarlijk. Je kan tijdens je slaap op het kindje rollen, de dekbed kan over het kindje gaan, en noem maar op. Ik zou er niet aan moeten denken brrrrrr. Je zal maar wakker worden met je kindje naast je en............
    Nee, mij niet gezien.

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.855
    19.238
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het is op zich wel bekend, denk ik. Maar je leest toch steeds vaker dat mensen zeggen dat hun kind wel bij hun slaapt, soms ook baby's jonger dan een half jaar. En echt niet allemaal in een co-sleeper. Regelmatig als mensen om hulp vragen bij slaapproblemen, wordt heel gemakkelijk geroepen dat je je kind dan maar 'gewoon' bij je in bed moet nemen. Dus ik vind het wel goed dat er hier weer wat aan bewustwording wordt gedaan.
    Het gemiddelde 'westerse bed' (op poten, zacht matras, dekbed, hoofdkussen e.d.) is gewoon niet geschikt voor baby's.

Deel Deze Pagina