Hier kan ik het onderzoek ook bevestigen.. Ons kind dat als baby bizar alert was (moest in een bijna geluidloze kamer slapen) en pas met 24mnd voor het eerst doorsliep heeft veel hogere schoolprestaties dan onze kinderen die prima sliepen EN het overigens ook prima doen op school en ook hele slimme meiden zijn. MAAR: biologisch gezien slapen de baby's helemaal niet 'door'. Door de eeuwen heen toen iedere baby bij zijn/haar moeder sliep werden de kinderen s nachts veel langer en vaker wakker dan nu in aparte kamers. Nu ook in landen waar niet opgevoed wordt op doorslapen principe. Bij mijn nicht in Italië gaan haar kleine kinderen tegelijk met hun naar bed (22/23h) en komen tot 3-4 jaar s nachts nog steeds om te eten/drinken, moeten rondgedragen worden om weer te slapen enz. Volgens haar vrij normaal in haar omgeving. En ze hebben echt geen bijzonder hogere cognitieve prestaties
Dat had ik moeten weten toen ik tijdens die slapeloze nachten heen en weer aan het lopen was hahaha. Hij is wel erg nieuwsgierig, leerbiedig en vlot. Ik geloof niet een nieuwe Einstein maar wel vlot
Had ik dat eerder geweten! Mocht er ooit een 2e komen moet ik die dus wat knijpen of laten slapen met metal muziek op de slaapkamer. Gij zult niet slapen! Hier een heel gemakkelijke slaper. De gemakkelijkste wat je je kan inbeelden maar op veel punten is hij juist extreem sterk. Zijn denkwijze is zo mooi dat ik me vaak afvraag wie wie iets leert. Ik heb vaak het idee dat zoon mij opvoed ipv ik hem. Zijn kijk naar de wereld ligt op een hoger niveau dan bij de gemiddelde mens. Heel mooi en leerzaam om te zien. Ik help hem met de simpelste zaken die hij raar en moeilijk vind. Hij helpt mij met de zaken waar menig mens niet over nadenkt. Zo extreem zelfs dat ik bijna in sterrenkinderen begin te geloven.
Ik denk wel dat het ook erg per kind verschilt hoor. Hier doen ze over het algemeen ook aan samenslapen maar er zijn in mijn schoonfamilie wel wat kinderen die als baby's erg snel doorsliepen. Ondanks dat ze naast de ouders liggen dus. Ook dramatische gevallen overigens die met 8 jaar nog steeds met moeder op de kamer wilden slapen. Ik hoor wel vaak van ze dat het slecht voor de ontwikkeling zou zijn om een baby weg te stoppen op een eigen kamer en hoewel ik geen idee heb of dat klopt, kan ik me er wel iets bij voorstellen.
Uit diverse internationale onderzoeken is wel gebleken dat samenslapen tot 3 jaar beter is voor de ontwikkeling en de hechting.
Hier precies zo! De jongste is wel slim maar minder leergierig dan zijn grote broer die alles wat er te leren valt als een spons opzuigt (en abnormaal goed met cijfers is.) Vooral tijdens de zwemles is dat te zien.Sinds mei zitten ze samen op zwemmen, dus gelijk niveau begonnen. De oudste die al bijna helemaal zonder kurken zwemt, en de jongste die met band vol kurken het nog steeds vertikt om zonder hulp het bad in te springen. (hij durft echt wel hoor, maar hij vindt het wel prima zo)