Mn dochter van 2.5 pakt regelmatig mijn telefoon om angry birds of smurf village te "spelen". Ze dan hoef ik haar niet te helpen om daar te komen. Ze zit ook regelmatig fotos te kijken. We zitten in een tijdperk dat je er gewoon niet meer omheen kan. Heledagen kassie kijken ben ik niet mee eens, maar zelf dingen laten doen mbt comp, telefoon, etc. prima. Leert ze alleen maar van (als ze het maar niet sloopt)
TS, ik dacht eerst...oh dat kindje zal wel al ietsje ouder zijn. Maar zie dat ze nog maar 5 maanden is. Nee sorry dan vind ik het echt "not done". Als ze in de wipper een tekenfilmpje kijken vind ik meer dan voldoende. In de box zo'n babytelevisietje met verschuivend beeld vind ik technisch genoeg voor zo'n kleintje. Kun je het moeilijke namen geven wat je wil, maar een baby van 5 maanden heeft geen "Complexe Stimuli" nodig om zich te ontwikkelen. Er is genoeg speelgoed verkrijgbaar waarmee ze ook met de nieuwere technologien worden geconfronteerd en wijs mee worden gemaakt. Maar een baby met een ipad, smartfoon, laptop en weet ik veel wat voor ongein nog meer vind ik echt belachelijk. Als ze wat ouder worden vind ik het ook helemaal prima hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar wel vanaf dat ze een jaar of 2 zijn geweest. Mijn zoontje ontwikkelde vanaf toen ook een voorliefde voor technische snufjes. Hij speelde spelletjes op mijn telefoon en we hebben een wii waar hij spelletjes op kan doen. Tot die tijd maakte je hem blijer met pannen en pollepels en andere dingen waar herrie uit kwam dan echt speelgoed enzo. Inmiddels is die fase ook weer voorbij... Hij kijkt sinds het mooie weer niet meer om naar de wii en naar mijn telefoon en is heerlijk bezig met fietsen,steppen,trampoline springen,stoepkrijten en bellenblazen. En zo zie ik het graag. Lekker buiten zolang het kan. Je bent later nog lang genoeg afhankelijk van de technologie. Daarom krijgen ze er les in op de basisschool, dat is vroeg genoeg. Tuurlijk vind een baby al die kleurtjes en bewegende beelden leuk...Logisch toch! Maar die dingen zijn ook te krijgen in de vorm van... Let op, je verwacht het niet: BABYSPEELGOED!!!
dikgedrukte ben ik het zoooooo mee eens!! Hier zei de juf op de psz wel eens, oh hij is wel erg vies hoor. Nou prima toch! Heeftie zich iig goed en verantwoord vermaakt! Ik wil graag een kind dat zich vooral buiten goed kan vermaken... Bouw regelmatig met hem hutten in de achtertuin en dat soort dingen. Kleuren enzo is aan hem niet zo besteed...maar als hij daar tegenover graag buiten bezig is, vind ik dat niet erg. Als hij liever met zn neus voor een beeldscherm gedrukt zat, dan ging ik me zorgen maken.
Dit vind ik ook irritant, of dat kinderen meteen geparkeerd worden met papa's telefoon en dan een filmpje kijken. Het is soms best handig als afleiding als je ergens bent waar het niet zo leuk is voor kinderen, maar probeer eerst eens wat anders ipv meteen maar de smartphone erbij te halen.
ik ben een fel tegenstander wat moet een kind ermee? ik snap en sowieso de ballen niet van dat het allemaal zo moet. nee voor mijn kids gewoon een leuke set speelgoed en de telefoons zijn voor papa en mama. ik vind het echt gewoon onzin waarom zou je het uberhoupt toestaan omdat er leukke apps zijn?? neefje van mijn vriend ook 11 jaar heeft als zolang als ik hem ken iedere keer een andere gameboy psp nintendo en nu een ipad etc is zo asociaal als de pest omdat hij de heletijd met zijn bek in die dingen zit. hier hebben ze op de psz een pc staan om te spelen maar ouders moeten er toestemming voor geven en tja mijn zoon mag er dus niet op
Voor baby's vind ik het onzin. Mijn zoon is nu 2,5 jaar en die mag sinds kort soms eventjes op mijn smartphone een klein spelletje (afgestemd op zijn leeftijd) spelen. Verder speelt hij maar lekker met zijn 'ouderwetse' speelgoed of lekker buiten, rennen en fietsen. Ik vind wel dat je met je tijd moet meegaan en ja, kinderen groeien nu eenmaal op met alle technologie, maar ik bepaal wel de grenzen. Het is dus ook zo dat zodra Sil gaat zitten dreinen omdat hij met mijn telefoon wil, dan gebeurt het sowieso al niet (gemeen, he?)
Ik vind het wel bij deze tijd horen... De oudste kan heel goed overweg met de ipad, het is voor haar pure ontspanning en ze leert er ook een hoop van. Hier starten we vrijwel elke dag even met dora/diego en op het moment dat zusje naar bed gaat en 1 van ons de keuken ed opruimt, mag de oudste even "rustig worden" met de ipad op de bank. Meestal kijkt ze dan naar koekeloere. Daarna gaan we een verhaaltje lezen en melk drinken. De jongste heeft sindskort ook de ipad ontdekt en er zitten ook wat apps voor haar op. Dieren met geluiden en een piano. Vanmorgen ging ze ook met haar vingertje over mijn iphone, dus met 11 maanden oud weet ze al hoe het werkt. Maar het is hier niet of-of. Het is hier en-en. Zoals vandaag is het heerlijk weer en dan is de tv uit en de ipad in de kast. Overdag lekker buiten spelen, in de box, op de grond of whatever. Maar het kan ook voor heerlijke afleiding zorgen, lekker uit eten, bij de tandarts dokter oid.
Hier hetzelfde.. Tv en dergelijke vind ik helemaal niet nodig. Heel af en toe kijkt ze wel hoor, maar geen uren achter elkaar. Het spelen met gewoon speelgoed is zeker goed voor de fijne motoriek, maar ik denk al helemaal voor de creativiteit. Laat ze lekker zelf dingen bedenken.. En met dit weer gewoon lekker naar buiten, met zand spelen, bloemen plukken (wat niet mag), beestjes ontdekken etc. Ik denk dat ze daar meer aan hebben dan aan het spelen met een Ipad of zo..
Met 5 maanden een echte laptop enz? Komaan daar heeft ie niets aan. Mijn zoontje speelt met knuffels en ritselboekjes een baby telefoontje en laptop van 6 maand tot 3 jaar. Maakt muziekjes en zegt de getallen .( hij doet het meer open en toe, en slaagt er meer op met ander speelgoed). 'S avonds en overdag kijkt hij soms tv. Is dan nog meer bezig met zijn speelgoed. Je hebt tegewoordig alles in babyvorm. Maar hier blijft het tot hij wat ouder is bij een oude telefoon en laptopje.
eens en ik ben echt een pc nerd maar eerste prioriteit is op een goede en gezonde manier normaal ontwikkelen. Onze kids hebben een mobigo dat is op hun eigen niveau en ze blijven van volwassen spullen af, er is een grens bij ons thuis tussen kinderspullen en volwassen spullen, ze komen niet aan mijn pc of laptop daar staan te belangrijke dingen zoiezo op.. En die mobigo mogen ze mag 2 keer in de week een half uurtje ofzo mee spelen (en dan eigenlijk alleen in de winter in de zomer , met goed weer is binnen met de pc spelen een beetje onzin)
op zich vind ik wel dat je iets mee moet gaan en het is de toekomst dus vanaf ene jaar of 4-5 zou ik ze pas mee introduceren maar dan nog heb ik liever dat ze lekker buiten spelen of met hun eigen speelgoed, straks als ze op school krijgen is er nog tijd zat en dan nog met MATE...!
Hier is ons dochtertje van bijna 3 een grote fan van de ipad waar ze youtube filmpjes op kijkt en spelletjes op speelt en ik sta ervan te kijken wat voor aantrekkingskracht dat nu al heeft op die van 11 maanden, zodra die de ipad in zijn vizier krijgt is die niet meer te houden. En zoals met alles, als het maar met mate is, toch? Je ontkomt er niet meer aan. En wellicht dat onze ouders dat vroeger ook dachten toen die 1e computerspelletjes kwamen. Zaten wij ook op een regenachtige zondag te pingpongen op de tv met 2 van die streepjes en een stip op het scherm .
Mijn zoontje kijkt wel eens een filmpje op de iPhone of iPad of laptop. En hij mag de iPhone ook wel eens vasthouden, maar hij vindt vooral de aan/uit knop interessant en dan gebeurt er niet zo heel veel . Hij mag van mij een heleboel ontdekken en ervaren. Momenteel is de afstandsbediening van de zonwering favoriet, vooral omdat hij doorheeft dat daarmee de zonwering omhoog en omlaag gaat: dikke lol! Hij mag van ons alles bekijken en onderzoeken, en als hij wat ouder is zal hij misschien ook wel eens een spelletje doen. Nu het zulk mooi weer is hebben we ook net een zandbak aangeschaft en dan wordt er toch vooral buiten gespeeld. Ik geloof zelf niet dat een kind van 5 maanden het nodig heeft, complexe stimuli zijn ook op andere manieren aan te bieden. Dat ze het leuk vinden is prima, maar zoals TS al aangeeft: met mate. Ik vind het persoonlijk ook fijn dat mijn zoon 's avonds in bad moet omdat het zand tot in z'n luier zit. Dat betekent dat er flink actief gespeeld is en zo zie ik het graag.
Tja, hier hebben opa en oma een iPad, waar dochter al mee aan het 'spelen' was sinds ze dat ding hebben, en toen was ze 3 maand. Opa vindt het geweldig om af en toe nieuwe apps voor haar er op te zetten, voorleesboekjes en zo'n app met plaatjes van beesten en de geluiden enzo. Ook nog wel leerzaam dus. En dochter is zwaar Nijntje en Zandkasteel verslaafd, en vindt het dus geweldig om op youtube filmpjes te mogen kijken. Hier thuis mag ze iedere dag wel even (half uurtje hooguit) op de laptop filmpjes kijken, en soms 's ochtends even op mijn telefoon (als ik nog geen zin heb om op te staan). Buiten spelen, en dan vooral met een bal, vindt ze ook helemaal geweldig, ze heeft vandaag zelfs tussen kleuters staan spelen op het schoolplein tegenover m'n ouders hun huis (liep ze zelf naartoe, zag een bal en ging spelen. Oma was er natuurlijk wel de hele tijd vlakbij). Bij beide krijgt ze driftbuien als ze er mee moet stoppen, zowel als de laptop/iPad uit gaat en ze er nog niet flauw van is, maar ook als ze buiten aan het spelen is en we moeten eten/naar huis of wat dan ook. Ik denk dat het niet helemaal te voorkomen is, maar ik vind het vooral heel belangrijk dat kinderen in eerste instantie leren normaal te spelen, zonder afhankelijk te zijn van elektronische apparaten. Dochter kan zich prima vermaken met stiften en een kleurblok (of de boekenkast zoals vanmorgen), boekjes lezen, met d'r knuffels en gewoon lekker met een bal. Alleen als ze bij opa en oma komt en de iPad ziet, is het mis en wil ze perse 'Nijnie kijke!'.
Ons zoontje speelt ook wel eens met de ipad. Piano spelen oid. Vind ie geweldig, of een automatisch voorleesboekje, voor 5 min en dan pakt ie de ipad liever op om er echt mee te spelen (lees; in bijten en mee gooien. Laten we niet gebeuren hoor). Er zitten echt wel hele leerzame dingen voor babys op dat ding. Ik heb er dus geen problemen mee, maar hij moet zich ook leren vermaken met andere dingen als een vierkant kastje.
Onze zoon van 1,5 mag ook geregeld (paar keer per week) met mijn iPad spelen. Hij kijkt bijna dagelijks naar de teletubbies. En hij ziet mij en mijn man ook wel eens gamen, met de iPad op schoot zitten of aan de laptop werken. Toevallig is mijn man vandaag met mijn zoon op het bureau geweest. De verpleegkundige was zeer verbaasd omdat hij keurig zonder ergens tegenaan te botsen met de loopauto het kantoor in reed. Hij maakte keurig een torentje met de blokken, liet een deel van de (ik schat) 150 woorden horen die hij inmiddels kent en demonstreerde gelijk even dat hij al in 2 en 3 woordzinnen spreekt. Na het bezoekje parkeerde hij de loopauto weer keurig op de plaats waar hij hem gevonden had en zei de mevrouw netjes gedag. Hij heeft bij het bureau geen demonstratie gegeven van zijn fijne motoriek. Maar als ik hem na het ontbijt keurig alle hagelslagjes van mijn bord zie pakken, dan weet ik genoeg. Mevrouw was onder de indruk, hij liep behoorlijk voor, Heel jammer dat jouw neefje zo ver achter loopt in zijn ontwikkeling. Maar ik zie werkelijk geen enkel verband met dit topic TS vraagt namelijk niet "Wat vinden jullie van ouders die hun kind niet stimuleren?" Ze vraagt wel wat wij vinden van (jonge) kinderen die met computers e.d. spelen. Een aantal dames (waaronder jij) doen het nu voorkomen alsof kinderen anti-sociaal worden van die apparaten. En dat is echt niet zo. Kinderen worden niet asociaal van spelen. En of ze nu spelen met een houten blokken, mama's potten en pannen of een iPhone maakt niks uit. Ik zie echt het verschil niet tussen een boekje 'lezen' of een spelletje doen op de iPad waarbij onze zoon bijvoorbeeld woorden en dierengeluiden leert. De ene keer lees ik een boekje met hem, de andere keer spelen we met de iPad en een volgende keer wandelen we naar de kinderboerderij of kijken we naar de dierenparade van de Teletubbies. In alle gevallen leert hij woorden, maar op een andere manier. Alleen maar boekjes lezen en nooit naar buiten is niet goed. Altijd met je neus bij voor de tv, iPad of ander apparaat is niet goed. En alleen maar in de zandbak zitten is ook niet goed. Ieder zijn eigen mening hoor. Als je je kind niet op een laptop / iPad / telefoon wilt laten spelen; prima. Ieder voedt op een andere manier op. Maar reageer alsjeblieft niet zo zwart-wit door te doen alsof het spelen met zo'n apparaat per definitie slecht is voor de ontwikkeling. Je hebt als ouder altijd een rol ide ontwikkeling van je kind, of je ze nu met hout, plastic of elektronisch speelgoed laat spelen.
Heel erg bedankt voor jullie reacties allemaal!! Ik zie dat de meningen verdeeld zijn, maar dat het merendeel het goed vindt mits het licht gedoseerd wordt. Die mening deel ik ook. Tupp, jij hebt heel goed verwoord hoe ik er over denk en had het zelf niet mooier kunnen doen! Technologie is zeker geen vervanging voor het echte werk, maar als ze er af en toe mee kunnen pielen is het voor henzelf leuk en ook leerzaam! Avey speelt af en toe piano op de garageband-app, kijkt naar de plaatjes of luistert naar voorleesverhaaltjes met leuke prints. Ondanks dat het nog erg vroeg is, kan het imo geen kwaad om ze alvast een beetje kennis te laten maken met.
@ ts Dat he kindje dat zelf wil? Jij stimuleert haar daar in.. Misschien onbewust.. Maar ze doet et heus niet omdat ze het zoon geweldig apparat vind.. Maar omdat ze het jou ziet doen kinseren doen ALLES na.. Dus ze wil het omdat jij het doet Niet perse ondat ze het zelf wil
@Sam20, natuurlijk zal ze het willenn omdat ze het mij ziet doen. Dat vind ik helemaal niet erg, want ze kraait blij als ze ook mee mag doen. Het is geen negatieve stimulus. Net zoals ze ziet dat ik de hond aai, ze begint tegenwoordig al te lachen als hij er aan komt. Ik vind dat alleen maar leuk!