Baby's met borstvoeding huilen meer...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Be Happy, 12 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

'Baby's met borstvoeding huilen meer' | nu.nl/gezondheid | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

BAARN - Baby's die borstvoeding krijgen huilen meer en zijn over het algemeen prikkelbaarder dan baby's die flesvoeding krijgen. Dat meldt de BBC.
    Britse experts van de Medische onderzoeksraad in het Verenigd Koninkrijk zeggen dat nieuwe moeders hierop gewezen moeten worden. Baby's die flesvoeding krijgen lijken vaak meer tevreden, maar de onderzoekers benadrukken dat borstvoeding nog altijd het beste is.Ze hopen dan ook als ouders meer realistische verwachtingen hebben dat vrouwen het langer volhouden om borstvoeding te geven. Het grootste deel van de Britse vrouwen begint met borstvoeding, maar tweederde stopt binnen een paar maanden. Het advies luidt baby's zes maanden lang exclusief borstvoeding te geven.
    Vaak geven vrouwen aan te stoppen met borstvoeding, omdat hun baby niet tevreden lijkt met alleen borstvoeding. Ze zien de prikkelbaarheid van hun baby als negatief signaal.
    Maar humeurigheid is volkomen normaal bij baby's en hun enige manier om te communiceren. Vaak wordt het huilen ook verkeerd begrepen en hebben ze geen honger, maar zijn ze moe.

Overvoed

Volgens de experts lijken flesvoedingsbaby's gelukkiger, maar zijn ze vaak overvoed en komen ze te snel aan. Net als volwassenen eten ze omdat eten een ontspannende werking heeft.
    Voor de studie werden 300 moeders gevraagd naar het temperament en huilgedrag van hun baby. Hiervan kregen 137 baby's exclusief borstvoeding, 88 kregen alleen flesvoeding en 91 kregen een mix van borst- en flesvoeding.
    De onderzoekers concludeerden dat borstgevoede baby's een 'uitdagender temperament' hebben en meer huilen.
    "Het zou interessant zijn om dit te vergelijken met landen waar bijna alle baby's borstvoeding krijgen", aldus één van de onderzoekers. "Vaak horen we van moeders dat de borstvoeding een eitje is als moeder en baby elkaar begrijpen."

--------------------

Hmmm...Aiden krijgt nog steeds borstvoeding. Misschien komt het doordat hij geen Britse baby is ;), maar hij huilt juist errug weinig! Aiden is juist een erg vrolijk mannetje en al helemaal niet prikkelbaar! Hier is dus het tegendeel waar.

Hoe is het bij jullie?

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier wel een stuk minder prikkelbaar toen ik aan de fles begon, maar dat heeft mede met allergien te maken en het feit dat ik dus altijd ontzettend op moest letten met eten en hierdoor mijn bv achteruit ging.

Weet dus ook niet of ik nu bij de derde aan bv ga beginnen.

3. Eliesje

Eliesje Niet meer actief

Ik denk dat dit niet echt meer voor kids van 3 geldt maar voor baby's van 0-6 maanden.

4. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Tja, hier ging het op. Bij alle kinderen bv geprobeerd, en me er behoorlijk voor ingezet, maar ze waren een stuk beter te genieten toen ik overging op flesvoeding.

Maar waar dat mee te maken heeft? Ik denk eerder dat ze niet voldaan waren op mijn borstvoeding, en daardoor huilerig en humeurig waren.

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier (als ik vergelijk met de oudste die 'maar' een week of 9 bv kreeg) is de 2e niet veel meer/minder aan het huilen. Ze krijgt nu 10 maanden bv, maar merk dus niet veel verschil eerlijk gezegd.

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Weet niet of het tegen mij had? Haha maar ik bedoelde mijn derde kind die eraan zit te komen, niet mijn kind van 3? Of bedoel je iets anders?

7. Eliesje

Eliesje Niet meer actief

Oh whahahaha ik dacht je kindje van 3 jaar. :D

8. Poemelke

Poemelke Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.341
    0
    0
    Tja ik heb nog geen vergelijkingsmateriaal, dit is pas mn eerste.
    Lizzy krijgt volledige borstvoeding, maar of ze daardoor nu meer huilt?
    ze huilt als ze honger heeft, ze moe is, en als ze wil ontdekken, dan is liggen niet meer goed genoeg, en geeft ze dat aan door te huilen... tja of dat nu echt anders is als je kindje flesvoeding krijgt? huilen is toch puur communicatie?
    zo'n groot verschil met kindjes die flesvoeding krijgen zal het wel niet zijn denk ik...
    Ik vraag me soms af wat ze eigenlijk met zo'n onderzoeken willen bereiken? het geeft nou niet echt heel veel moed voor kersverse moeders om te starten met borstvoeding of ligt dat aan mij?

xx

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Beide kinderen huilden eigenlijk nooit. Nog steeds niet.

Julian was altijd zo voldaan na de borstvoeding dat hij altijd gelijk heerlijk ging slapen.

10. Yelice

Yelice Niet meer actief

Hier 2x bv gegeven en 2 hele tevreden kinderen.
    Mijn zoontje huilde echt amper en me dochter alleen in de avonden door krampjes.

11. lovekees

lovekees Bekend lid

8 okt 2010
    814
    0
    16
    NULL
    NULL
    ons meisje huilt alleen maar wanneer ze honger heeft moe is das toch normaal volgens mij maakt dat geen verschil met de fles hebben we ook wel een makkelijk meisje

12. Amethist

Amethist Niet meer actief

Mijn dochter heeft vanaf dag 1 FV gekregen en mijn zoontje vanaf dag 1 BV. Mijn zoontje huilde op het begin wel meer, maar dat kwam doordat zijn nekje helemaal vast zat en had dus niks met de BV te maken. Inmiddels is hij 6,5 maand en huilt hij eigenlijk alleen als hij moe is. Net als mijn dochter deed. Dus nee hoor, hier gaat hetgeen gesteld wordt in het artikel niet op.

13. Pindaatje

Pindaatje Niet meer actief

Gaat bij mij ook niet op hoor!!

Dochter na 10 weken over op fv en zoon nu met 4,5 maand nog steeds bv maar dochter juist huileriger en zoon rustiger!

14. Mauzelino

Mauzelino Actief lid

5 sep 2011
    151
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje krijgt nu bijna 3 maand volledige bv en is een heerlijk tevreden ventje! Hij huilt ook alleen als er iets is, honger of moe. Dus hier gaat dat niet op!

15. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Nou, ik heb liever een kind met een uitdagend temperament dan een baby die op jonge leeftijd al is overvoed met alle problemen voor later van dien!

Ik snap dat huilgedrag overigens wel: zo communiceert een baby en dat hoeft helemaal niet altijd negatief te zijn. Mijn kind huilde heel anders bij pijn dan bij honger. Hij is altijd op verzoek gevoed en het is toch alleen maar mooi dat hij je duidelijk kan maken dat hij honger heeft?
    Beter dan een baby die geleerd heeft niet meer te huilen omdat mama toch niet komt omdat ze toch geen fles neer mag geven omdat baby al aan de maximum hoeveelheid kunstvoeding zit.

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Die van mij is inderdaad vrij temperamentvol. :D Ik geloof niet dat het (op deze leeftijd - 15 mmd) aan de bv ligt. Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat jonge bv-baby's iets vaker huilen. Heel vaak is het huilen een teken dat het kind toe is aan de volgende voeding. Aangezien bv baby's meer voedingsmomenten hebben, kan ik me er iets bij voorstellen dat ze ook meer huilmomenten hebben.

17. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ja precies! En de mijne jammerde niet een beetje, die zette een flinke keel op als hij eten wou!:D

18. jomidi

jomidi Bekend lid

13 okt 2010
    904
    1
    0
    Waarom voel jij je zo aangevallen op basis van een onderzoek? Er wordt toch niet beschreven dat moeders niet komen als de baby huilt omdat ze aan een maximum zitten en ze het op een gegeven moment maar opgeven.
    Waarom hemel je jezelf zo op, is het volgens jou beter dat... en schop je fv onderuit op basis van je eigen constatering?

En dit is geen aanval, maar een oprechte vraag.

19. Vagans

Vagans Niet meer actief

Hier een snel overprikkels kindje die (zeker in het begin) best veel gehuild heeft.

Maar ik geloof nooit dat dat van de BV is, ze is gewoon wie ze is.

20. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Tja, erg stimulerend is zo'n bericht niet voor aankomende mama's, dat is jammer.

Ik zou best benieuwd zijn naar dat onderzoek, hoe ze dat gemeten hebben en hoe het verder met alle kindjes was. En hoe het later met ze gaat. Er is te weinig echt wetenschappelijk onderzoek naar alle aspecten van babyvoeding en voor- en nadelen en gevolgen voor later. Jammer dat dan in zo'n onderzoek 1 aspect zo eruit wordt gelicht - als dat zo is, ik heb het niet gelezen. Zou ook meegenomen zijn dat bv-kindjes ook altijd een snelle troost kunnen krijgen?

Ik twijfel absoluut niet aan bv, en ik zie ook wel wat in jullie communicatietheorieen, maar het lijkt toch wel jammer als onze schatjes gemiddeld minder tevreden moeten zijn :( Misschien zijn er nog wel veel bv-mama's die de vroege hongersignalen niet kennen, en valt daar nog wat te verbeteren? Of mama's die niet echt op verzoek voeden? Of andere dingen die niet optimaal verlopen.

Deel Deze Pagina