Baby's op een kdv

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Bailief, 23 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Wat mag ik verwachten wat een kdv met baby's doet?

    Ik ben op zoek naar opvang voor mijn zoon. De gastouders die hier het meest in de buurt zitten, zitten helaas vol. Één kdv in de buurt heeft plek, ik ben daar wezen kijken. Tijdens de rondleiding werd meerdere keren benoemd dat de baby's in de box zitten gedurende de dag. Het werd dusdanig vaak genoemd dat ik uiteindelijk zelf maar vroeg of er ook nog wat met de baby's gedaan wordt. Als antwoord kreeg ik dat ze soms even knuffelen of ze in een kinderstoel zetten en dan liedjes zingen of een speeltje pakken. Verder dus de box. Ik had eigenlijk verwacht dat baby's wel wat meer betrokken worden bij de rest van de groep, verwacht ik dan teveel? Is dit een kwestie van mijn verwachtingspatroon aanpassen of is het terecht dat ik dit niet goed genoeg vind?
     
  2. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Dat ligt er ook een beetje aan hoe oud ze zijn. Met baby’s van 10weken wordt niet zoveel ondernomen, die slapen meestal het grootste gedeelte en krijgen de flessen. Of liggn in de box of de wipper.
    Jouw zoontje is al 8 maanden, dus die wordt als t goed is gewoon lekker oo de grond gelaten, waar hij kan tijgeren/kruipen en alles ontdekken. Sommige verticale groepen hebben een aparte babybox opnde grond, waar ze veilig op de gron kunnen spelen, zonder dat de grote kindjes er overheen walsen.
    Maar.... het ligt ook erg aan het kdv, de grote van de groepen, enz...
    Ik heb ooit op een kdv gewerkt waar de baby’s letterlijk lopende band werk was. En dat wil je echt niet voor je kind ;)
     
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Nee dit is niet goed genoeg. De baby's de hele dag in de box vind ik geen normale gang van zaken. Baby' s horen ook betrokken te worden bij de activiteiten.
     
  4. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.080
    3.562
    113
    Vrouw
    Eigenlijk weet ik niet eens meer precies hoe dat hier ging toen ze klein waren (ze gingen vanaf 10 weken). Ze zaten hier beide in een verticale groep (0 tot 4) en wat ik wel terug zie op de foto's is dat ze met activiteiten regelmatig op schoot zaten bij de leidsters of op de grond er bij lagen. Verder idd een grondbox, afgeschermd van de oudere kinderen en wat meer bewegings vrijheid. En ook een hoge box. Ook organiseerden ze speciale baby activiteiten (babyzwemmen, muziek op schoot, massage, etc).
    Tegenwoordig hebben ze weer een babygroep op de locatie, daarbij dus de hele ruimte is ingericht voor de allerkleinsten.
     
  5. Bezige bij

    Bezige bij Fanatiek lid

    6 mrt 2016
    1.881
    1.654
    113
    Vrouw
    Ons zoontje ging vanaf 4 maanden naar de opvang. En inderdaad ligt de baby veel in de box. Maar ook hebben ze een wipstoel en een schommelstoel waar de baby in kan. Ook gedurende de dag doen ze de voedingen af en toe knuffelen en verschonen. Als ze iets ouder zijn en beginnen te rollen dan hebben ze ook matten op de grond waar de baby dan met speelgoed werd neer gelegd. De schommelstoel was vaak ook wel leuk want dan konden andere kinderen contact maken met de baby zonder dat er een gevaarlijke situatie ontstaat.
    Dat is ook de reden dat baby's vaker in de box liggen omdat het anders ook gevaarlijk kan zijn met de oudere kinderen.
     
  6. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Bedankt. Er waren inderdaad veel oudere kinderen, dat zal de reden zijn geweest. Maar ik mag dus best meer verwachten. Goed om te weten, dan ga ik nog even verder zoeken.
     
  7. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.682
    21.211
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Je mag zeker meer verwachten! Hier een kleinschalig kdv en een verticale groep. Er zijn maar 2 baby's. Ze hebben een speciale plek afgeschermd waar ze lekker kunnen liggen, rollen, spelen, onder zo'n boog enzo. Tijdens het eten in een wippertje erbij. Ze hebben niet eens een box, haha.
     
  8. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Nou nee dat vind ik niet normaal. Mijn kinderen zitten op een kleinschalig kinderdagverblijf en er zijn geen boxen. Op de baby dreumes groep spelen ze vrij met allerlei soorten speelgoed. Daarnaast zit er structuur in: activiteit-fruit-activiteit zoals wandelen- activiteit (en echt mijn baby van 3 maanden gingen ze al dingen laten voelen zoals veertjes, blaadjes etc, muziekles met een muziek juf, dieren geluiden alles volgens thema en bij 6 maanden al vingerverven haha) knuffelen, spelletjes en uiteraard slapen en flesjes volgens schema. Wel toen hij klein was soms in de wipper maar werd dan overal goed bij betrokken. Hier zijn het wel kleine groepen ook: baby’s tot 8 maanden, 8 maanden tot 1,5 jaar etc. Dus dat is wel anders natuurlijk. Met grotere kinderen is box wellicht wel nodig!

    Maar goed dit is een top kleinschalige opvang met dieren etc waar ze dit doen. Ze zijn super ondernemend en educatief en dat is waarom ik er ook voor gekozen heb. Lieve leidsters (vaste!) en echt ik zie ze bijna nooit met elkaar kletsen maar altijd met kinderen bezig en ook echt interactie. Oudste zoon heeft eens op een andere opvang gezeten wat zo ging zoals jij omschrijft. Kwam ik ook wel eens binnen was de leidster van de groep of zaten ze te kletsen en lag mijn baby te huilen in de hoek. Het voelde achteraf al niet lekker bij de kennismaking (hadden het toen ook veel over de box) maar dat wuifde ik toen nog wat weg: ach komt wel goed. Toch weggegaan want het ging mij erg tegenstaan.

    Dus ja het komt voor maar ik zou dus op zoek gaan naar een opvang waar het niet zo is. Want die zijn er hoor!
     
    Nescio en Pepijnn vinden dit leuk.
  9. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    @Hopsatee dat kdv klinkt perfect! :D met minder zou ik ook tevreden zijn, maar wat ik nu tegen ben gekomen vind ik niet goed genoeg. In ieder geval goed om te lezen dat dat niet aan mij ligt.
    Hier hadden ze het trouwens ook over vaste gezichten. Maar ze bleken zoveel leidsters in dienst te hebben dat ze op vaste dagen vaste leidsters hebben, maar het zijn wel elke dag andere leidsters. Ik wil liever een terugkerend gezicht door de week heen.

    Nouja, ik zoek maar weer verder :)
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  10. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.155
    1.079
    113
    Mijn dochters zaten in babygroep tot ongeveer 1,5-2 jaar (afhankelijk van ontwikkeling waar ze aan toe waren), daarna gingen ze door naar peutergroep (waar ze werkten met educatieve methode Speelplezier). In babygroep was het zo'n beetje een binnenspeeltuin ;), veel matten, zachte blokken, en leeftijdsadequaat speelgoed. In box lagen alleen de kleintjes die niet verder komen dan liggen op de rug. Ik heb zelden leidsters zonder baby op de arm gezien, of ze zaten op de mat op de grond naast een kleintje. Was ook een klein vast team.
    Het was echt wel een 'tweede thuis' voor mijn kinderen: vertrouwd, veilig, warm/gezellig en leuk.

    Dat gevoel gun ik jou (en je zoon) ook! Dus idd... nog even zoeken?
     
    Pepijnn en Hopsatee vinden dit leuk.
  11. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Was wel een zoektocht hoor maar via via gevonden en toen ik zwanger was van de tweede hem al bij 9’weken zwangerschap op de wachtlijst gezet haha.

    Ik ben nogal nuchter en dacht dan na ja hoe erg kan het zijn maar ik weet nu dat wanneer het om de verzorging van je kinderen gaat je pas ja moet zeggen als het goed voelt. Niets zo vervelend als zon periode waarin je je afvraagt of het wel goed met hem gaat daar. En dat vraag ik mij nu nooit meer af. Ik vertrouw ze volledig.’

    Ik weet niet waar je woont want anders gaf ik je de naam van het kdv :p (midden Nederland) Veel succes met je zoektocht!
     
    Bailief vindt dit leuk.
  12. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Haha dat was heel erg op tijd. Maar ik snap het wel, als je zo'n fijne plek gevonden hebt wil je dat ook voor je andere kind. Heerlijk zeg dat je je dat nooit hoeft af te vragen.

    Ik woon in het Oosten, dus helaas!

    Mijn dochter is een aantal maanden naar een kdv geweest waar 2 leidsters waren die alles deden voor haar. Helaas werken die leidsters er niet meer, is het beleid veranderd en heb ik haar er toen ze bijna 2 was af moeten halen omdat ze een zorgenkind is. Dat maakt gelijk dat ik me wat verwend voel wat opvang betreft. Zij heeft daarna alleen maar op hele kleine groepen gezeten met veel begeleiding. Maar wat ik nu gezien heb leek mij weer het andere uiterste:rolleyes:
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  13. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.682
    21.211
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Wij hebben ook zo'n fijn kdv! Dus kan zeker! Hier vaste leidsters, en zelfs de invalsters zijn vaste gezichten. Ik zie nooit een vreemde. Echt fijn. Hopelijk vind jij ook zoiets!
     
  14. Musti1234

    Musti1234 Actief lid

    10 okt 2018
    329
    166
    43
    Hele dag in de box gebeurde hier niet. Ze hebben wipstoeltjes(op hoogte dat andere dreumessen er niet overheen walsen:roflmao:) en ook vaak op het kleed bij de andere baby's. En dan met zo n speelboog bijvoorbeeld. Baby ging hier toen hij 16 weken was voor het eerst.

    Ik zie dat jouw zoontje 8 maanden is. Toen mijn jongste 8 maanden was lag jij zelden nog in de box. Maar toen kroop en tijgerde hij al dus hij speelde lekker op de grond.

    Als het niet goed voelt zou ik gewoon verder kijken! Hier een heel fijn gevoel bij kdv (vooral vaste gezichten vind ik prettig) en dat is zooooo fijn.
     
  15. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    #15 Riverdale87, 24 okt 2018
    Laatst bewerkt: 24 okt 2018
    V. heeft een tijdje op kdv gezeten, een groep van 0-2. Hij was toen 9 maanden, tot 11 maanden zat hij daar. Een invalster heeft hem toen in de box laten spelen maar dat was drama voor mijn ondernemertje ;)
    Hij werd gewoon op de grond gelaten, kon kruipen en oefenen met lopen. Werd betrokken bij de liedjes enzo, voor hoe lang zijn concentratie dan duurde :D

    Ik zou verder zoeken... :)
     
  16. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.324
    1.054
    113
    Hier hebben ze boxen hoog staan zodat ze veel kunnen zien, verder schommelstoel, wandelwagen, hangwieg, tripp trapp met New born Seat. Verder ook veel spelen op de grond en verder op schoot knuffelen.

    Het is een baby groep van 0 tot 2 jaar ze probeer fruit, lunch en tussendoortje zoveel mogelijk aan tafel te doen. De kids zitten Dan allemaal in een tripp trapp. Verder zingen ze liedjes, maken muziek, soms wat knutselen en naar buiten.
     
  17. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Mijn zoon zit nog op de bankgroep.
    De allerkleinste liggen alleen in de box tijdens het spitsuur smorgens.
    Verder op de dag liggen ze in een afgeschermd stuk op de grond met allerlei speelgoed, word er met ze geknuffeld, even in de wipper.
    De wipper stond naast de bank maar is inmiddels verplaatst naar een veiligere plek.. Mijn zoon vond het namelijk grappig om vanaf de bank er in te springen :rolleyes: (toen die leeg was!) en er in te klimmen terwijl er een kindje in lag
     
  18. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Bij ons kdv worden de baby’s (zo ver mogelijk) mee genomen in het patroon van de dag. De baby’s die wakker zijn zitten dus in speciale stoeltjes aan tafel met liedjes zingen, zitten op schoot met boekjes lezen, spelen in de grondbox
     
  19. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.750
    3.289
    113
    Bij onze crèche deden ze niet zo veel met baby's qua activiteiten, maar onze dochter huilde heel veel dus meestal droeg een leidster haar wel in haar armen. Toen ze ouder werd, lag ze veel in het afgeschermde deel waar ze lekker haar eigen gang kan gaan. Maar met 8 maanden zou er al wel wat meer gedaan kunnen worden denk ik. Succes met de zoektocht!
     
  20. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wij hebben bewust niet gekozen voor kdv met soortgelijke aanpak. Vind ik niks.

    Onze kdv had een heel ontwikkelingsvisie voor baby's (ben even kwijt welke), met veel bewegingsruimte in de groep en rijk aanbod aan natuurlijke spelmaterialen en ontwikkelingsspellen.

    Baby's die nog niet kruipen spelen in een afgescheiden grondbox (ong 1/3 van dw groep) en daar zit altijd een juf bij. Kruipende baby's dwarrelen mee door de rest van de groep.
    Ze deden van alles met baby's, maar lietem ze vooral ook veel ontdekken.
    Het beleid was ook dat als een juf zat, altijd een baby op schoot zat. Om max knuffeltijd te geven
     

Deel Deze Pagina