baby's op lange vluchten - hoe?

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door zilvervosje, 20 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Hoi meiden,

Na lang wikken en wegen op een vakantiebestemming in de winter is Indonesie eruit gekomen. Superfijn, eenmaal daar zijn er ook allerlei voorzieningen voor baby's, services die flessenwarmers en -reinigers en strollers en boxen voorzien in je hotel, oppasservice, enz. Geweldig dus.

Maar... het is natuurlijk wél even vliegen en we hebben een pittig meisje dat dan een jaar oud is. Dus ik wil me zo goed mogelijk voorbereiden zodat het voor haar en medepassagiers het prettigst is.
    We willen de vlucht in drieen knippen zodat ze even de benen kan strekken en uit het vliegtuig is (en zodat mensen sowieso niet langer dan 6 uur met haar in het vliegtuig zitten mocht het een krijsfestijn worden).
    We vliegen liefst voornamelijk 's nachts, zodat ze dan meestal toch al slaapt en rustiger is.

Ze is dan te groot voor het bassinet, maar ik hoop dat ze bij klm toch een bassinetstoel aan ons geven zodat ze wat beenruimte heeft om op de grond te spelen. (ze zit op schoot, een eigen stoel wordt echt te duur).

We nemen drinken, eten en een speen mee ivm opstijgen en landen. Dekentje enzo voor de warmte.

Maar hebben jullie mss gouden tips waarmee de vlucht voor haar (en medepassagiers) zo makkelijk mogelijk maken?

2. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Hoi! Als eerste veel succes, ik heb met mijn dochter vluchten van 2 uur gemaakt, dat ging prima. Zelf heb ik ook (alleen) transatlantische vluchten van zo´n 12 uur gemaakt, mét andere krijsende baby´s. Dit was inderdaad geen leuke ervaring, maar als reiziger weet je dat die kans er in zit. Ik zou zowieso de vlucht niet in 3 delen doen. Dan moet je 3 keer jezelf installeren, in de rij staan, enz. Beter éen keer, dan is de totale tijd veel korter, en dat zorgt voor meer rust.
    Bij mij hielp het heel goed om bv te geven op moeilijke momenten, ik weet niet of je nog bv geeft?

3. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Kindival tabletjes van vsm!!
    Die hebben wij op de heenweg gebruikt naar Curacao toe, we hadden een super lief kind, lekker rustig en veel slapen op de terugweg wilde we het zonder proberen, dat hebben we geweten.
    Hij kreeg zoveel prikkels dat hij gewoon niet in slaap kon vallen, heb toen een kwartier tot half uur het vliegtuig door gewiebelt met hem en toen viel hij in slaap.
    Dus begin 48 uur van te voren met kindival tabletjes, zijn rust makers maar je houd wel gewoon je kind zonder dat het een zombie wordt.

4. littledreamer

littledreamer Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.329
    11
    38
    hier
    Wij zijn naar australie geweest de heen weg was hij 10 maanden. Hij heeft veel geslapen en is heel lief geweest!

Terug weg was hij bijna een jaar en dit was drama! Niet slapen overal heen willen!

zorg dat je op een plek met veel beenruimte zit neem kleedje en speelgoed mee en zet haar daarop dat ze een beetje der gang kan gaan!

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik zou het ook niet in 3en knippen. Dat wachten en alles is al zo ontzettend vermoeiend.

6. littledreamer

littledreamer Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.329
    11
    38
    hier
    Ik zou ook de vlucht niet in 3e splitsen dit is een hoop gedoe!! Dat vond ik het ergste van alles en wij hadden er 2!

7. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Wij gaan in Januari (dan is Mira 8maanden) ook met de vliegtuig op vakantie, dus ik lees even mee.

8. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    OKe.... dus juist wel een lange vlucht? Ik voorzag de moordlustige passagier die Fay uit het vliegtuig zou willen gooien na 10 uur drama (niet dat ik zeker weet dat het drama wordt, hoor). Ik twijfelde ook wel, eigenlijk of het een slim idee was.

Kindival... dat lijkt me een superidee! Ik vroeg me al af of er rustgevende pilletjes waren waarmee ik haar veilig rustig kon krijgen. Brandy in de melk vind ik nml. niet zo'n goed idee (de oplossing van de crew toen ik zelf met 1,5 jaar uit Indonesie kwam). Ik blijf meelezen hoor. Zijn er bijv. speciale oordopjes ofzo? Mss haar bakerdoek meenemen?

9. Bri

Bri Niet meer actief

Wij zijn naar Australië geweest toen zoonlief 6 mnd was (en terug met 7 mnd). Hij paste gelukkig nog wel in het bassinet. Al moet ik zeggen dat hij er op het eerste stuk (A'dam - Singapore) nauwelijks in gelegen heeft, bij iedere luchtzak moest hij eruit en bij mij op schoot vastgegespt aan mijn riem. Na 3 keer of zo heb ik hem maar op schoot gehouden en daar heeft hij lekker geslapen.
    Het ene kind is stil, het andere moet huilen. Wat er ook gebeurt, blijf zelf rustig. Dat helpt beter om je kind te kalmeren dan wanneer jij in de stress schiet omdat iemand anders jou en je kind kwaad aankijkt.

Ik zou de vlucht zeker niet in 3 stukken knippen. Die overstappen, het wachten/rondhangen, dat geeft alleen maar gedoe en meer stress. Plus dat je dan 3 keer moet stijgen en dalen. Áls je kind last van de oren heeft, is dat het ergst tijdens stijgen en dalen. Dat wil je dus zo min mogelijk doen. Tijdens het stijgen en dalen kun je het beste wat te drinken geven, dat verkleint de kans op oorpijn. (niet al tijdens het taxiën beginnen, goede kans dat het dan op is voor je op de startbaan staat...)

Reserveer bij boeking een bassinette-plaats. Als je pas bij inchecken kijkt of er nog een beschikbaar is, is dat vaak te laat. Weet niet of dit bij alle maatschappijen kan. Wij hebben toen met Singapore Airlines gevlogen en daar kon het.

Neem speelgoed mee om af te leiden. En verder is het gewoon uitzitten.
    Wij hebben de volgende trip naar Australië wat uitgesteld. Het vliegen met een dreumes lijkt me eerlijk gezegd veel 'erger' dan met een baby. Jongste is nu 1,5 en misschien gaan we het er weer op wagen als ze 2 is.

Maar juist omdat het in één ruk kan, zou ik Indonesië wel overwegen met een 1-jarige. Stel je er alleen wel op in dat het een weekje kan duren voor je kleintje is gewend aan het tijdsverschil en het plaatselijke dag- en nachtritme gaat volgen. Zo lang duurde het in elk geval bij ons (heen, en terug).

10. Bri

Bri Niet meer actief

Een draagdoek mee is sowieso handig. Soms krijg je je buggy namelijk niet meteen aan de gate terug, maar moet je het halve vliegveld over. Dan is het fijn om je handen vrij te kunnen houden. Plus dat het misschien fijn is om zo met haar door het gangpad te lopen, of haar zo op schoot te houden. Ook op reis is een draagdoek fijn.

11. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Als het kan, de vlucht niet splitsen. Wij hebben binnenkort weer een grote reis voor de boeg en we moeten ook 1 keer overstappen maar dat is echt heel vermoeiend voor die kleintjes.

- genoeg speeltjes meenemen. Wij nemen voor elk uur een nieuw speeltje mee. Zo'n tekenbordje, boekjes, autootjes, een klein vliegtuigje etc.
    - een eigen trolley als ze al kan lopen. Was hier een hit!
    - je benen strekken kan ook prima in het vliegtuig. Gangpad op en neer etc. of je kind laten rond kruipen
    - mijn ervaring was dat mijn zoontje veel beter opschoot kon slapen dan op de grond. Maar als ze op de grond kan slapen, kun je bij de stewardessen extra dekentjes en kussens vragen zodat je een bedje kunt maken.
    - relaxed blijven. Zelfs als je kind de boel bij elkaar krijst. Dat laatste is erg moeilijk heb ik ondervonden.
    - wissel af met je man. Afwisselend lopen, afwisselend verschonen, afwisselend spelen.

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mn man maakte na 3 kwartier krijsen wel een opmerking 'Als het raampje open kon had ik hem eruit gegooid' :)

13. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik heb eerlijk gezegd, nu al de zenuwen. We gaan met een bijna 3-jarige en een baby van bijna 10 maanden die niet meer in het bassinet past. Plus 2 x opstijgen en landen.

Vorig jaar was ik 20 weken zwanger en mijn zoontje was toen 19 maanden. Ik heb gezworen nooit meer met peuters en/of baby's te vliegen maar ja, we gaan het toch weer doen dit jaar.

14. BeingMommy

BeingMommy Fanatiek lid

19 dec 2009
    2.089
    0
    0
    Denk dat als het misgaat dat er sowieso weinig aan te veranderen is.
    Maar om het te vergemakkelijken zou ik denken aan:

- Lievelingsknuffel
    - Lievelings koekje en drinken
    - Een dekentje
    - Een leuk boekje of spelletje (ligt aan de leeftijd)
    - Jezelf zo installeren op de stoelen dat je makkelijk en goed zit
    - Je kindje zo aankleden dat er makkelijk een vestje uitkan als het bijv warm is, of makkelijk aankan als het kouwelijk word sowieso ook makkelijke kleding
    - Een slab voor het eten
    - En neem een hoop geduld en liefde mee als mama en papa..

Ik reis 2 keer per jaar 24 uur met 3 kinderen, dus een soort van 'ervaren'. En dit soort dingen helpen wel. De jongste is alleen nogal van het krijsen en schaam me dan ook wel voor de mede passagiers. Maar goed die zullen ook wel zien hoe ik mijn best doe, hoop ik dan maar.

15. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ik ben jaren geleden met mijn zoon van toen 2.5 naar suriname geweest tien uur vliegen NOOIT meer.

Wat een ramp was dat. We hebben het vliegtuig van voor naar achter en terug gezien. Een bowing 747 die zijn groot nou was gesloopt en slapen onderweg wat was dat. Moet zeggen hij zat midden in de peuterpubertijd en was al geen makkelijk mannetje. Ik ga voor een bepaalde leeftijd nooit meer met een kind het vliegtuig in;)

Hij kreeg potloden in het vliegtuig nou en hij en tekenen haha. We moesten toen met spoed weg en we hebben ons ook niet echt goed voor kunnen bereiden.

Mijn schoonmoeder overleed vrijdags en s maandags zaten we al in het vliegtuig met in het weekende nog nood pasporten regelen voor zoonlief.

16. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Verplaatst naar vakantie

17. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    #17 corina83, 20 sep 2011
    Laatst bewerkt: 20 sep 2011
    Ik vroeg toen bij de apotheek of er iets was voor een kindje ivm vliegreis, hun kwamen toen met kindival en het werkt echt super.
    Oordopjes hoef je niet echt te hebben, gewoon laten drinken tijdens opstijgen en landen of een speen geven dat ze zelf het slikken doen.
    Werkte hier perfect.
    En door het drinken was hij tijdens het stijgen en landen heel rustig.
    Als ze gewend is om ingebakerd te zijn kan je dat inderdaad proberen.
    Ook helpt het om een nieuwe 'troost' knuffel/speeltje bij je te hebben, iets wat ze nog niet eerder heeft gezien.
    Werkte hier als een tierelier, meneer was uren bezig met zijn nieuwe knuffel.
    Makkelijke kleding is ook wel fijn, hier was het een trainingsbroekje, lekker truitje en een vestje zodat je die kan uittrekken als het te warm is maar ook weer aan kan trekken als ze het koud heeft.

Succes!

18. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Superbedankt meiden... we gaan voor comfortclass voor de beenruimte en nemen de bakerdoek maar mee. En Kindival... superidee. :D:D

Bedankt, ik was even bang om allemaal boze mama's op mijn dak te krijgen omdat we zo lang met haar gaan vliegen en naar de tropen gaan... maar gelukkig krijg ik alleen maar goede tips! :)

Deel Deze Pagina