Mij lijkt het meer zo dat misschien lager opgeleide mensen minder geld etc hebben waardoor ze meer stress hebben dan mensen met een beter betaalde baan. Stress in een zwangerschap is niet goed voor het kindje en daar kunnen ze na de geboorte wel last van hebben. Maar dat is mijn idee hier over, ik denk dat zulke dingen moeilijk te onderzoeken zijn, ieder gezin is anders natuurlijk. Mijn zoon is behoorlijk temperament vol, en deze baby is nu ook al lekker actief in mijn buik, maar komt dat omdat ik mijn school niet heb afgemaakt? Of omdat wij door geldzorgen vaak wakker liggen? Of omdat ik zelf ook zo ben en dat waarschijnlijk door geef?? Ik weet het niet, en het maakt me ook helemaal niets uit! Wel jammer dat er gelijk bij staat over rokende moeders, ik denk dat roken in elke klasse wel voorkomt.
Dat staat er ook niet, er staat alleen dat roken tijdens de zwangerschap váker voor komt bij vrouwen uit een lager milieu. Dit onderzoek komt bij mij niet over als onzin of is voor mij ook echt niet verrassend hoor. Ik heb weleens vaker onderzoeken gezien die uitwijzen dat er meer rokers zijn onder zwangeren welke een lager opleidingsniveau en/of inkomen hebben. En het risico op een vroeggeboorte met de daarbij behorende gedragsproblemen hangt daarmee samen. Net als stress, wat ik me goed kan voorstellen wanneer er financiële problemen zijn of er sprake is van een alleenstaande moeder. Waaronm nu.nl dit moet publiceren, weet ik ook niet. Misschien juist om deze reacties uit te lokken? De website wordt nu ook hier meerdere malen genoemd natuurlijk. En ik kan het niet laten om te zeggen dat het geen argument is wanneer je aangeeft dat je zelf wél twee rustige kinderen hebt die niet zoveel huilen en het dáárom onzin is. Dat is hetzelfde als wanneer je zegt dat je moeder ook gewoon doorgerookt heeft tijdens de zwangerschap en je er goed uitgekomen bent. Het gaat hier om de kans dat er problemen zijn, niet om individuele gevallen.
Waarom rekenen jullie jezelf allemaal tot een lager milieu? Ik denk dan aan tokkie mensen, en ja ik kan me voorstellen dat die baby's lastiger zijn. Als er constant geschreeuwd wordt enzo, kan ik me indenken dat een baby dan meer huilt.
Ik voel me er persoonlijk niet door aangesproken, maar begreep het gedeelte van de rokende moeders en de rest van het artikel niet. Wat heeft roken met klasse te maken, roken tijdens zw schap is toch nooit goed? Of je nou hoog opgeleid bent of laag. Verder blijf ik erbij dat dit lastig is om te onderzoeken omdat elk gezin en elk persoon anders is.
Ik voel me niet aangesproken hoor Maar ik heb wel gewoon een HBO diploma maar dat wil niet zeggen dat ik veel geld heb of zo. Dus hier ook regelmatig best wat stress en geldzorgen, maar een vet relaxte baby
Een HBO diploma en veel geld, ja daar heb ik het ook even verkeerd gezien hahahaha. De rijkdom zit hem gelukkig bij mij in veel andere zaken.
Het gaat erom dat roken meer voorkomt in een lagere sociaal economisch milieu met als gevolg dat je daardoor bepaalde gedragsproblemen meer voorkomen. Natuurlijk is het altijd slecht, maar daar gaat het helemaal niet om. De hele bottomline van dit onderzoek (en daardoor is het wel vernieuwend) dat ze nu oorzaken hebben gevonden, waarom kinderen het slechter doen. Als je de oorzaken weet kun je het ook aanpakken. Dit onderzoek is uitgevoerd vanuit een bepaald maatschappelijk nut en niet met als doel om mensen voor de kop te stoten. Dit onderzoek gaat ook helemaal niet over kinderen die het goed doen, dus ik snap ook niet waarom mensen zich zo aangesproken voelen.
Ik denk dat mensen zich aangesproken voelen omdat ze toch niet goed kunnen lezen. Ze lezen dat wat ze willen lezen en trekken daar een conclusie uit. Jammer, wat daarmee haal je jezelf erg omlaag.
Trees, nooit geweten dat roken meer voor komt in een lager milieu. Misschien is het goed dat dit onderzoek is gedaan voor vernieuwde feiten, maar denk dat veel mensen veel geld en goede opleiding en lager milieu door elkaar halen. Je kan rechten gestudeerd hebben oid, maar nog steeds uit een lager milieu komen. En je kan rijk of arm zijn, dat maakt het verschil ook niet. Bij lager milieu denk ik aan de Flodder familie, weet iemand of hun gestudeerd hebben? En of ze veel geld hebben. Daar was het onderzoek niet naar. Ik denk dat als jij vind dat het niet voor jou van toepassing is, dan is het ook zo, je weet zelf het beste wie je zelf bent.
Inderdaad dat is het belangrijkste! Het gaat erom dat je zelf weet dat je het goed doet en/of je kinderen het goed doen en daar mag je trots op zijn. Dit onderzoek zegt niks, maar kan ook niks zeggen over het individuele geval.
Kunnen ze niet beter wat belangrijkere dingen gaan onderzoeken ... Laten ze lekker meer onderzoek doen naar de MG ofzo .. Of idd naar homofiele mieren hahahahahah ( geintje ) Zucht ....