Hi Meiden, Zag dat er al zo'n topic bestond, maar deze is gesloten Duss bijdeze open ik er weer eentje Ik woon sinds 2,5jaar met me vriend en me 2maanden oude zoontje in Oostenrijk. Ik merk dat het er hier toch best anders aan toe gaat dan in NL als ik zo mijn NL vriendinnnen hoor (de meeste hebben ondertussen ook allemaal kids). Zoals dat Aaron vandeweek werd ingeent tegen Rotavirus (hele erge buikgriep) In NL worden kinderen daar niet tegen ingeent, maar ik hoor wel heeel vaak dat de kleintje thuis zitten en dat de mama hopeloos is omdat hij/zij buikgriep heb en dan denk ik hallo NL waarom niet ingeent worden daar tegen?!? (is trouwens niet met een prik maar via druppeltjes in de mond die de kinderarts hier geeft). Maarja zo zijn er wel meer dingentjes Ben benieuwd of er nog meer meiden zijn die in het buitenland wonen en hier hun ideen/ervaringen ect willen delen Zonnige groetjes vanaf de bergen in AT
Hellowww, Ik had een pb gehad of deze topic weer heropend kon worden omdat er toch nog meerdere mama's in het buitenland wonen...Ben benieuwd of er nu nog meer zijn, zou leuk zijn
Ik woon ook in het buitenland! Zit jij niet ook in het maart 2013 topic?? Ik woon dus in Turkije sinds januari 2012, bijna 2 jaar dus. Ik hoop hier wel zo snel mogelijk weer weg te zijn, ik heb het hier niet erg naar mijn zin Het wordt waarschijnlijk Engeland, mijn vriend heeft daar al 11 jaar gewoond. Daar kan ik me tenminste verstaanbaar maken Ben benieuwd wie er nog meer allemaal in het buitenland wonen!
Ja dat klopt Ik was/ben niet zo heel vaak meer te vinden op zp, maar had een pb gekregen over dit onderwerp en dat vind ik dan wel leuk...heb het momenteel erg druk...Ben met de kleine in NL op bezoek en dan rij je van hot naar her om iedereen te bezoeken, maar ik heb nu toch maar gevraagd of mensen mijn kant op komen (waar ik logeer in nl). Kleine man is ook nog eens verkouden geworden door t stomme weer in nl Zit er bij jou al in planning is wanneer jullie naar Engeland gaan? Lijkt me idd heel erg lastig als je de taal niet spreekt Heb je daar wel een beetje mensen om je heen die je kent?
Ohh ik ben jaloers, ik wil zo graag naar Nederland, maar moet nog 2.5 maand wachten! Ben er dan al bijna 2 jaar niet geweest, ik mis het echt. Wel rot dat de kleine zich niet lekker voelt. Wij gaan naar Engeland zodra we hier (en ook die in Engeland) al onze schulden afbetaald hebben, dat zal iig voordat Ezra naar school gaat zijn. Maar ik hoop volgend jaar al, maar dat is nog even afwachten Het is gewoon ook dom van me dat ik de taal nog niet spreek, maar ja dat komt ook gewoon omdat ik hier niet happy ben, ik kan me er niet toe zetten. Veel mensen ken ik ook niet, alleen mijn Doula en schoonfamilie Hoe ben jij in Oostenrijk belandt? Bevalt het je? Is het daar niet koud nu?
Hey Nenaten en Asherah, Sorry, heeft even geduurd want had je PB niet gezien Nenaten maar hier ben ik dan! Hoop dat we hier idd lekker kunnen kletsen. Omdat het soms echt helemaal anders is in een ander land dan in NDL, vind ik het soms wat moeilijk om alle adviezen te combineren. Ik woon in Spanje sinds 5 jaar, ons mannetje is ook in maart dit jaar geboren. Wat mij vooral opvalt is dat in Spanje heel andere adviezen qua eten gegeven wordt. Ik moest op 4 maanden beginnen hier met granenpap zonder gluten, op 5 maanden met fruit (en dan verschillende soorten onder elkaar waaronder sinaasappel) en op 6 maanden met groenten en kip (ook allemaal soorten groenten gemengd). Hier moet hij maar 2 flesjes per dag meer drinken volgens de KA en de verpleging (CB van in NDL). Hij mag ook mango en zo eten. Allemaal dingen waarvan ik hier op ZP hoor dat dat absoluut niet mag in NDL. Ik trek me er niet veel meer van aan en doe gewoon wat ze me zeggen, maar had toch ook graag jullie ervaringen gehad.
@ Asherah: Wat naar dat je je daar niet goed voelt. Wel goed dat jullie naar Engeland kunnen gaan. Ik kan met me inbeelden hoor, heb een tijdje in Egypte gewoond, een jaartje, en vond het ook vervelend de taal niet te spreken. @ Nenaten: Hier worden de kinderen ook niet ingeënt tegen het rotavirus. Eigenlijk wel zonde, zou toch beter zijn.
Ik trek vooral eigenlijk mijn eigen plan, ik luister nooit echt naar mijn dokter, nou ja, ik luister wel, maar check het later op internet en besluit aan de hand daarvan wat ik met zijn advies doe Nu kan ik mijn dokter ook niet verstaan en moet mijn vriend vertalen en die laat nog al veel weg haha Hier adviseren ze elke dag yoghurt te geven vanaf 6 maanden en fruit, later beginnen met groenten. Met 7 maanden vlees. Yoghurt geef ik hem nog niet, want dat wordt dus in Nederland afgeraden (ik doe alles eigenlijk volgens de lijst van borstvoeding.com) en vlees ga ik hem ook echt nog niet geven (nu ben ikzelf vegetarisch dus daar zie ik sowieso al tegenop, mag mijn vriend gaan doen als hij een jaar is). Pap hoor ik hier niemand over trouwens, nu moet ik zeggen dat mijn dokter erg borstvoedingsvriendelijk is en dus ook zegt dat de bv het belangrijkste is. Mijn zoontje is een maand ziek geweest en was toen 1 kilo afgevallen en de dokter was helemaal niet in de stress ofzo, hij zei dat dat vanzelf wel goed zou komen als ik hem wat vaker aan zou leggen! En inderdaad het is er nu gelukkig allemaal weer bij Raar eigenlijk dat er geen eenduidig schema bestaat van de WHO ofzo, zou toch wat makkelijker zijn dan al die verschillende adviezen overal. Hier krijgen ze ook het rotavirus vaccin, hij heeft het nu 2 keer gehad. Wat ik soms zo jammer vind, is dat de mode voor kinderen (ja waar maak je je druk om) echt helemaal mijn smaak niet is... Ben blij als ik in december in Nederland ben, ga ik even helemaal los
ja, dat internet checken doe ik ook. Uiteindelijk doe ik wat ze hier zeggen, maar geef ik ook nog dingen bij (zoals broodkorstje en zo). BV geef ik niet meer, ben overgeschakeld op flesje. Dat van die mode kan ik me inbeelden! Ik kan hier niet klagen maar toch zijn er bepaalde merken en stijlen die niet overeenkomen. Vooral voor pasgeborenen, hihi. Hier wouden ze onze jongen in een pakje met kanten kraagje steken. Een een doopJURK voor zijn doopsel. Nou NEEEE dus! Vind hier voor pasgeborenen ook bijna alleen blauw en wit in de speciaalzaken. Gelukkig bestaat H&M en Kiabi nog...
Hier iemand uit het vorige topic, ivm drukte van iedereen zit die dicht. Nu ook niet meer zo aktief op zp, maar wel leuk om wat mee te lezen ed.
Zoooow ben weer terug van de drukte uit nl Zal vanavond als de kleine op bed ligt en vl aant sporten is even uitgebreidt reageren
Zoooow tis laat maar alweer n dag later @Asherah: Je gaat al bijna naar nl, kan je je kleine showen aan iedereen of heb je wel al bezoek uit nl gehad?? Het lijkt me wel errug lastig hoor dan je niemand kan verstaan, zelfs je kinderarts niet Spreken ze daar ook geen engels? Hoe wij hier zijn gekomen...tsja me vriend en ik hebben elkaar in nl leren kennen maar wilde allebei daar niet blijven. Hij wilde terug naar t noorden en ik naar t zuiden waar we allebei hebben gewoont een aantal jaren terug maar wij wilde allebei die andere kant niet op en hadden we voor Oostenrijk gekozen hihi. Over het algemeen is het hier beter weer dan in nl wat de meeste mensen niet verwachten En wat nog wel beter geregeld hier is, is dat ik nu 20 maanden verlof heb hahaha @podiki: Ik reageer nu dus ook weer wat later Was dus in nl en dan heb ik t errug druk, iedereen wil de kleine man zien en toen werd hij nog eens ziek ook dus weinig slaap en veel met hem bezig zijn Spanje vind ik ook geweldig, heb op Mallorca gewoont Waar wonen jullie? Mango heeft Aaron hier ook gegeten met 6maanden volgens mij mag dat wel (volgens nl dan hihi) Sinasappel weer niet, peulvruchten ofzo pas vanaf 7/8 maanden dacht ik uit me hoofd Maar idd gewoon doen waarbij jij je beter bij voelt. Wat ik wel gedaan heb is steeds met een nieuwe groente/fruit 3/4 dagen geven (alleen geven dus niet gemend met een andere soort) en dan kijken hoe hij erop reageerd. Weet je gelijk of er allergien zijn @AMS: Ik ben hier nu ook minder actief, maar ik vind het wel interresant wat/hoe andere mama's het allemaal doen in het buitenland Wilde vragen hoe oud jouw kids zijn maar lees t net van 2009 en 2011 en whoo allebei van november dus das n drukke maand hihi Waar woon jij in Spanje? Ben ook wel benieuwd of jullie nog meer Nederlanders bij jullie in de buurt hebben. Ik ben ze hier nog niet tegen gekomen, ja op 1 meid na die half nederlands is, maar zij heeft vaste vriend en kinderen zit er nog helemaal niet aan te komen haha Trouwens wat yogurt betreft....Ik had in nl yogolino gekocht en dat is vanaf 6 maanden daar maar hier in oostenrijk en duitsland (was daar ff potjes inkopen is iets goedkoper dan hier) vanaf 8maanden En grappig trouwens dat onze kids van maart 2013 zijn
Jullie missen Nederland niet? Ik wel, ik kan ook niet wachten tot 20 december, we hebben eindelijk de tickets geboekt Zal inderdaad een drukke vakantie worden, ga op kraambezoek en heel wat vrienden en familie bezoeken. Ik kan ook net wachten tot ik Turkije uit ben en in Engeland zit, maar nog eventjes geduld Maar inderdaad niet veel mensen spreken engels, de universiteiten hier zijn onderverdeeld in taal, je hebt Duitse, Franse en Engelse universiteiten, dus niet iedereen krijgt engels. Ik kan me daar soms best kwaad om maken, ik bedoel, het is toch een wereldtaal, je kan er bijna overal mee terecht. Ik snap ook niet hoe ze dat doen, want de meeste wetenschappelijke artikelen zijn in het Engels. De arts verstaat me volgens mij wel, misschien vindt hij het eng om engels te praten. Ik had dat ook toen ik mijn vriend voor het eerst ontmoette, ik kon engels goed verstaan en ook typen, maar praten deed ik het bijna niet, moest ik echt even aan wennen Nu praat ik het altijd en ook ons zoontje voeden we voornamelijk engelstalig op aangezien we toch naar Engeland zullen gaan. Hoe doen jullie dat met taal? Ik ken hier niet veel mensen maar ik heb wel iemand van het forum ontmoet (ook een maart mama), zij woont ook in Istanbul. We wonen alleen ver van elkaar dat is jammer, we hebben beide geen rijbewijs en het openbaar vervoer en het verkeer is echt vreselijk hier. Ik ben trouwens nu wel met Turkse yoghurt begonnen, sinds een paar daagjes, hij vindt het nog best lekker Hij eet op het moment alleen niet veel, hij heeft weer last van doorkomende tandjes
@nenaten, idd uiteindelijk allebei van november (nr 2 had eerder mogen komen, had uiteindelijk half december geboren moeten worden, maar vond het eind november wel genoeg..), een drukke maand idd. Helemaal omdat we ook proberen de sinterklaasviering mee te pakken (sinterklaasjournaal, schoen zetten ed). Woon trouwens in Almeria. @asherah: ik mis NL zeker hoor! Kijk nu al uit naar de kerst als we weer die kant op gaan. Ook mijn oudste vind NL erg leuk en had het er na de zomer moeilijk mee om weer naar huis te gaan. Op dit moment is het niet aan de orde, maar we hebben het er wel over om in de toekomst misschien naar NL te verhuizen. Hier drietalige opvoeding. Met z´n vieren engels, ik nederlands en mijn man spaans als we alleen met ze zijn. De oudste spreekt alle drie de talen perfect (voor zijn leeftijd natuurlijk), maar heeft wel een sterke voorkeur voor nederlands en engels..
Hier nog een mama in het buitenland. Wij wonen net iets meer dan 3,5 jaar in Engeland en ben bijna 8 jaar geleden uit Nederland vertrokken toen ik 19 jaar oud was. Eerst in Engeland gewoond, toen 2,5 jaar in Duitsland en nu dus alweer een tijdje terug in Engeland. We hebben een heel lief meisje van 8 weken oud. Er is zeker veel verschil tussen alle landen wat betreft de opvoeding van de kinderen. Vind het soms zo ontzettend verwarrend allemaal. Vooral over de voedingen, badje geven in de eerste dagen, hoe lang bij je op de kamer slapen, met welk materiaal schoonmaken bij luier verschonen (hier zeggen ze dat je het kontje met een bolletje watjes af moet vegen ipv vochtige babydoekjes) enzovoorts. Hoe ervaren jullie dat? M'n arme meisje krijgt zo over 1,5 uur de eerste inentingen. Vind het zo super eng!
@liedx: Bij de eerste vond ik het heel lastig, maar deed wat ik dacht dat het beste was. Voedingen en badje deed ik volgens de KA. Mbt de rest en bijvoeding ed, denk maar zo dat als het in andere landen geen kwaad kan hier ook niet. Vraag ook maar eens om je heen, hier kwam ik erachter dat de adviezen en de praktijk nogal verschillend zijn in de meeste gezinnen. Hopelijk zijn de inentingen snel gegaan en heeft ze er niet veel last van.
Leuk Engeland! Ik hoop daar ook heen te gaan verhuizen voor dat Ezra naar school gaat Over drietalig opvoeden: zou ik te laat zijn met het overstappen naar jouw methode AMS? Dat ik Nederlands spreek met hem als ik alleen met hem ben, mijn vriend Turks en samen Engels, of ben ik dan al te laat? Tot nu toe heb ik dus Engels met hem gesproken, hoort hij Nederlands op skype en in liedjes/verhaaltjes en Turks bij mijn schoonouders en van pratend speelgoed Ben zo bang dat als ik dat nu ga doen dan hij in de war zal raken. Moeilijk.
AMS wat is KA? Heb nog nooit van die afkorting gehoord (kinderarts?). Ja inderdaad iedereen doet het op zijn eigen manier. Woon je al lang in Spanje? Lijkt me een heerlijk land om in te wonen. Asherah wat leuk dat je misschien naar Engeland gaat verhuizen. In welk gebied zou je willen wonen? Wij wonen bij Oxford in de buurt. het is echt mooi hier. Wat betreft 3-talig opvoeden denk ik niet dat het te laat is. Kinderen kunnen talen ontzettend makkelijk oppakken. Begin anders met makkelijke boekjes met veel plaatjes zodat hij er meer een beeld van kan krijgen. Het zou echt zonde zijn om het niet te doen.
Hallo! Wij wonen ook in Engeland, alweer bijna 5 jaar. Wij wonen lakbij Derby. Leuk topic dit! Wij zijn ook een multiculti gezin,dus onze dochter krijgt ook meerdere talen mee. Ben zeer benieuwd hoe ze dat strks op gaat pikken.