Tot mijn zoontje ongeveer 3 maanden was had hij een voorkeurshouding naar rechts. Met tips van het CB (bedje draaien naar het licht, speelgoed andere kant box, enz.) is dit gelukkig over gegaan. Met een maand of drie kwamen we er achter dat zijn hoofdje aan de rechterkant wat afgeplat is. Van voren zie je het niet, en van achter een beetje, maar van boven af is dit erg goed te zien. Op het cb zeiden ze dat dit waarschijnlijk wel weer goed zou komen, maar dat het wel langer zou duren dan wanneer je zou starten met een helmpje. We hebben het toen zo gelaten, omdat het dus ws. (met tips natuurlijk) weer goed zou komen. Toen we met 6 maanden weer zijn geweest, vertelden ze dat het anders verstandig was om misschien een keer naar de kinderfysio te gaan (wij hadden onze twijfel uitgesproken over of het echt wel goed zou komen), en die het te laten beoordelen. Dit hebben we gedaan. Zei gaf aan dat het wel zal verbeteren, maar dat je het ws. wel zal blijven zien. Ze heeft ook nog weer wat extra tips gegeven hier thuis voor de box e.d. We hebben gezegd dat we geen helmpje wilden. Nu begin ik toch heel erg te twijfelen. Vanmorgen de huisarts gebeld of die nog een keer willen kijken, omdat ik toch van twee kanten een ander verhaal heb gehoord. Ze bellen straks terug, omdat de assistente dacht dat dit waarschijnlijk meer iets voor de kinderarts is. Nu is mijn vraag.. Wat is jullie ervaring hiermee? Hebben jullie gekozen voor een helmpje (zo niet is het ook goed gekomen?) Heeft jullie kindje last gehad van zo'n helm? Moeten ze dit echt de hele dag op en hoe komt het eruit te zien? En heeft het uiteindelijk geholpen? Heb nog even een foto erbij gedaan dan hebben jullie een idee hoe het er nu uitziet van bovenaf. Moet er wel nog even bij zeggen dat het al beter is dan het is geweest!
Mijn zoontje heeft een redressiehelm. Dus ja ik heb ervaring. En heel eerlijk.. als ik de foto zo zie zou ik als ik jou was, zeker kiezen voor een helmpje. Het is natuurlijk een foto maar ik vind de afplatting best fors. Heeft de fysio ook een meting gedaan? En zo ja wat waren de 'waarden' ? Ik snap wel dat je twijfelt over een helmpje maar geloof mij, niemand staat te juichen als haar/zijn kindje een helmpje moet. Maar voor zover ik gelezen heb, zijn het meestal de ouders die het moeilijk vinden maar hebben de kindjes zelf er meestal geen last van. Mijn ervaring, in het begin met opbouwen ging het wat moeizaam omdat zijn huidje heel gevoelig is. Hierdoor heeft het opbouwen iets langer geduurd dan 'normaal'. Maar toen zijn huid eenmaal er aan gewend was, hebben we eigenlijk geen problemen meer gehad. Ook als ik de helm op of af doe, geeft hij geen kick. Ik heb zelfs het idee dat hij het met helm op prettiger vindt dan zonder. Eigenlijk moet de helm 23 uur per dag op maar ik heb ervoor gekozen om 's morgens en 's avonds de helm een uur af te laten. Toen we laatst op vakantie waren was het wel erg warm en toen heb ik de helm overdag afgelaten. Over het resultaat, we zijn nu 3 maanden verder en het is duidelijk zichtbaar dat de helm goed zijn werk doet. Ik ben iig erg tevreden over het resultaat tot nu toe. Succes met je keuze!
Als ik zo zijn hoofdje zie zou ik toch ook wel kiezen voor een helmpje. Ons zoontje had achter een behoorlijke afplatting en hij heeft pas met 9 maanden een helmpje gekregen. Wij wilden er gewoon alles aan gedaan hebben om zijn hoofdje wat ronder te krijgen, dus ook zo'n helm. Ons zoontje had hem alleen met slapen op omdat hij als hij wakker was alleen maar zat dus niet op zijn hoofdje lag en wij zagen het nut er dan niet zo van in. Maar als je zoontje nog veel ligt zou ik er wel voor kiezen om het zoveel mogelijk op te doen. Omdat ons zoontje dus al 9 maanden was heeft hij de helm maar 4 maanden opgehad. Als we er eerder mee waren begonnen was het resultaat denk ik wel beter geweest, dus ik zou niet meer al te lang twijfelen.
Ik zou ook voor een helmpje kiezen als ik het hoofdje zo zie. Als hij eenmaal 1 jaar is verandert er namelijk nauwelijks meer aan de vorm. De rest staat hierboven al uitgelegd...
Poemi ik wil niet lullig doen maar zn helmpje moet hij op omdat dat druk op zijn scheedeltje geeft waar het nodig is. vandaar 2 uur op. en heeft niets te maken met als hij zit dat het dan niet nodig is. dan geven ze die helmpjes wel als baby`s geboren worden en een voorkeurshouding hebben. groetjes
Ik zou niet snel voor een helmpje gaan, omdat niet bewezen is dat het beter is dan het met de jaren zelf laten rechttrekken. En de 'gevolgen' over heel wat jaar weten ze ook nog niet natuurlijk. Misschien kun je je zoontje zoveel mogelijk op de buik laten slapen/liggen?
Ook mijn zoontje heeft een helmpje. Natuurlijk is het als ouders zijnde best een moeilijke beslissing maar ik ben blij dat we het gedaan hebben. Vanaf dat hij 8 weken oud was hadden we al fysiotherapie en we hadden een mannetje dat overdag alleen maar op zn buik wilde liggen. Maar uiteindelijk werd het dus toch nog een helmpje. Het valt me alles mee, normaals iets op/over zn hoofd hier al een heel drama maar om zn helm heeft hij nog nooit een kik gegeven! Na 2 maanden zal je al duidelijk verschil. Met koorts mag de helm niet op en mijn zoontje heeft de afgelopen tijd aardig vaak koorts gehad, tandjes 5e en 6e ziekte etc., maar toch zie je dat zn hoofdje vooruit blijft gaan. Als ik de vorm van het hoofdje van Levi zo zie zou ik ook voor een helm kiezen. Tuurlijk het is even slikken als je je kindje voor het eerst zo ziet, maar het is voor een goed doel. Er zijn genoeg kinderen/mensen die vroeger geen helmpje hebben gehad en waarbij de afwijking nu nog goed te zien is. Daarnaast zijn er wel degelijk onderzoeken geweest wat de gevolgen verder op de lange termijn zijn, die zijn er namelijk niet. Het helmpje heeft geen invloed op de verdere ontwikkeling van je kindje.
Hai, het hoofdje van jou kindje ziet er hetzelfde uit als dat van Ben met beetje een puntje van achter. Ook een voorkeurshouding vanuit de baarmoeder hier. Ben 2 x naar de osteo geweest om het nekje goed los te laten masseren en heb met 5 weken aan de bel getrokken bij de kinderfysio. Met alle tips zijn we aan de gang en vandaag is ze komen meten, met een soort bandje. Met 5 maanden gaan we dat weer doen om te kijken hoe het is veranderd. Bij ons zoontje is de schedelbasis mooi rond en zijn de fontanellen nog zo wijd dat het wel goed zal komen volgens de mensen die ik nu heb gesproken. De voorkeurshouding is nu redelijk doorbroken, Ben kijkt en slaapt alle kanten op. Inderdaad veel op de buik laten liggen in de box en stimuleren de andere kant op te kijken. Verder zegt mijn kinderfysio hetzelfde als Jois over het helmpje. Ik hoop in ieder geval dat het hier niet nodig gaat zijn. Veel succes, Charlie
als ik de foto zie dan zeg ik HELM!die 6 maanden zijn zo voorbij en t ondersteunt de naturlijke correctie. snel actie ondernemen, meteen afspraak bij een helm boer(als je fysio niet snel genoeg werkt. ik ben voor de laatste controle bij onze fysio geweest gister(1,5 jaar oud, de controle hiervoor was het 8 maanden oud). ze zei toen dat de verbetering zonder helm ook wel gaat, maar een kindje dat wel n helm gedragen heeft heeft ook bolle achterkant van het hoofd bij het end van het nekje. deze verbering zie je echt niet bij de natuurlijke correctie zonder helm. ze kan het zeggen omdat ze zoveel kindjes ziet voorbij komen... en de verbetering duurt wel langer dan dat half jaartje met het helmpje, maar een goede start geef je hem met de helm. ook een kindje dat zit,of staat of loopt moet het dragen trouwens, niet alleen snachts! ze slapen toch niet altijd op rug? die van mij sliep op buik of op zijn zij...
Bij onze dochter was de afplatting minder en wij hebben gekozen voor een helm. Helaas wil ze deze nu niet meer (na 7 weken gedragen te hebben) dus we stoppen er weer mee.. De percentages zijn wel een stuk verbeterd en ook de oortjes staan al weer recht.. Ik zou hoofdje laten meten bij een kinderfysio..
Bedankt voor jullie reacties!! Huisarts heeft terug gebeld en we hebben een verwijzing voor de kinderarts gekregen. Daar gaan we dus zsm naar toe en een meting laten doen!
Ik wil ook niet lullig doen maar zo'n helm mag juist GEEN druk op de schedel uitoefenen. Als dat gebeurt is de helm niet goed. En 32 uur op een dag vind ik wel heel veel....