Ben vandaag bij de kinderfysio geweest vanwege een voorkeurshouding. Daar hoorde ik dat het overstrekken wat mijn zoontje af en toe doet erg slecht is. En dat ik dit moet voorkomen. Aantal tips gehad, maar hebben jullie ook tips/ervaringen?? Hij zit ook vaak met zijn linkerhand aan zijn oor en hoofd, de fysio wist niet waardoor dit komt weet iemand van jullie dat?
Hoi! Mijn zoontje kwam ook bij de fysio voor een voorkeurshouding en overstrekken. Ik weet natuurlijk niet wat jouw fysio allemaal verteld heeft, maar hier hebben wij het volgende toegepast: - dwars op het aankleedkussen leggen, dus in de holling met de beentjes naar je toe (zo leert je kindje recht aankijken en gaat het overstrekken tegen) - zo min mogelijk aan het hoofdje komen als je de kleine vasthebt, dus steunen op 't ruggetje en niet aan het hoofdje, een baby duwt namelijk snel tegen je in, dus gaat ie overstrekken - we kregen de tip te dragen in een draagdoek (al wilde onze man dat niet), daar zitten ze ook gebogen in. - Als je zelf wat onderuit gezakt zit met je knieƫn opgetrokken (als je snapt wat ik bedoel), de kleine op je bovenbenen leggen en zo liedjes zingen, kletsen, spelletjes doen, etc. Zo ligt de kleine ook wat meer gekromd. Baby's bewegen namelijk in totaalbewegingen: dat wil zeggen, als het onderlijfje gestrekt is, strekt ook het bovenlijf en andersom. Leg overigens wel de kleine regelmatig op de buik, want hij moet natuurlijk wel oefenen wat 'normaal strekken' is. En over dat aan het hoofdje plukken: ik weet ook niet precies wat dat is, misschien heeft ie wat last van zijn nekje? Je zou kunnen overwegen om als je fysio uitbehandeld is, je kleine eenmalig door een osteopaat te laten bekijken. Die kijken naar meer dingen dan alleen het bewegingsapparaat en heeft een wat andere invalshoek. Wie weet kan hij/zij het wel verklaren? Succes!!
Hier hielp alleen de osteopaat tegen overstrekken. Mijn zoon deed het heel vaak per dag en nu zelden of nooit.
Hier heeft de osteopaat ook wonderen gedaan! En verder bij het oppakken vooral eerst wat krom buigen en dan pas tillen. Even denken hoe ik dat ook alweer deed... Ja, ik legde mijn hand onder haar nekje, met de muis van mijn hand tussen haar schouderbladen zeg maar en mijn vingers zo dat ik haar koppie nog kon ondersteunen. Andere hand onder haar kontje en dan haar koppie wat naar voren sturen. Als ze dan mooi in een kommetje lag, tilde ik haar pas op. En ook hier een draagdoek gehad (combi cotti) en dat was ook erg fijn! Ze overstrekt trouwens nog steeds als ze niet lekker is, dat is er nooit uitgegaan. Dus 't blijft oppassen met 'r, want als ze eenmaal goed overstrekt, is ze bijna niet te houden. Maar goed, op een gegeven moment wordt het een automatisme en ik ben er erg handig in geworden om heel snel over te pakken als ik 'r echt niet houd (handen onder d'r okseltjes).
wat doet zo'n osteopaat dan precies? en hoe weet ik naar welke osteopaat ik het beste kan gaan? heb er geen ervaring mee en als ik op internet zoek vind ik 2 adressen hier in lelystad maar die hebben geen site dus kan ik niet kijken hoe hun werken..
Hier een manueel therapeut tegen het overstrekken. Na 1 behandeling deed hij het al bijna niet meer, daarvoor constant. Wat je ook niet meer moet doen is je kindje onder de okseltjes optillen, maar vanaf opzij en dan de rug gebogen houden.
Een osteopaat kijkt volgens mij naar het hele lichaam, dus naast het bewegingsapparaat ook bijv. de organen. Maar wij zijn er nooit geweest, dus ik kan het je niet precies vertellen. Je zou kunnen kijken op www.osteopathie.nl, misschien vind je daar meer informatie!