Hallo meiden, Ik vroeg me iets af. Ik heb me voorgenomen mijn zoon tot zijn 18e elk jaar op zijn verjaardag een brief te schrijven. Ik ben nu al een heel eind op weg met de brief voor zijn eerste verjaardag, waarin ik eigenlijk vooral schrijf hoe blij we waren toen hij geboren werd en de hoogtepunten en ontwikkelingen uit zijn eerste jaar. Waar ik nou benieuwd naar ben: zijn er meer mama's die dit doen en zo ja: wat heb jij je kind geschreven? Alvast bedankt aan degenen die dat met me willen delen! x
Hihi! Das ook al leuk om te horen Ik zal ook uitleggen waarom ik het doe. Mijn ouders hebben van mijn jeugd eigenlijk niet echt iets bijgehouden. Geen albums gemaakt, mijn 'Boek van Ikke' niet ingevuld - niets. Toen ik zwanger raakte vond ik het zo jammer dat ik nergens kon teruglezen hoe ik me had ontwikkeld enzo, dat ik me heb voorgenomen voor mijn kindje in ieder geval iets bij te houden. Nu vond ik het wel leuk om met die brieven een album te maken waarin ik per jaar een paar foto's plak, zodat hij later (bijv. voor als hij zelf ooit papa wordt) iets heeft als een soort samenvatting van zijn jeugd
Wat leuk dat je dat doet. Daar zal hij later vast heel blij mee zijn. Mijn moeder hield voor mij ook een dagboek bij, met knipsels, foto's en verhalen. En ik lees daar nog heel vaak in. Zo leuk! Zelf ben ik ook een schrijffreak Ik doe twee dingen: ik heb een 'pap en mam vertellen over jou' boek (te koop bij Bruna), waarin voor elk levensjaar een aantal vragen worden gesteld die je kan beantwoorden. Een soort babyboek, maar dan uitgebreider. En daarnaast hou ik al vanaf de dag voordat ik de positieve test in handen had een internet-dagboek bij. Daar schrijf ik zo'n 3 á 4 keer per maand een stuk in over mijn zoon. Over zijn vorderingen, grappige (of minder grappige) dingen die hij heeft gedaan, maar ook brieven aan hem, en blogs over hem (schrijf ook wel eens iets op mijn hyves namelijk). Op de avond voor zijn 1e verjaardag heb ik ook een brief/blog aan hem geschreven, over zijn eerste levensjaar. Een soort terugblik zeg maar. Flink wat leesvoer voor als hij groot is dus
Wat een geweldig idee! Ik denk dat ik het ook ga doen (voor de eerste verjaardag met terugwerkende kracht dan). Ik heb tijdens mijn zwangerschap wel een dagboek aan mijn kindjes geschreven, jammer dat die ophoudt een paar dagen vóór hun geboorte. In de ziekenhuisperiode hebben we ook een dagboek geschreven aan het kindje, maar na de thuiskomst niks meer, stom.
Ik doe het wel. Alleen ik schrijf geen brief maar een kaart. In een boek "Papa en mama vertellen..." houden we de ontwikkelingen bij. De kaart is bedoeld voor een korte terugblik en vooral op te schrijven wat ik hem in het volgende levensjaar toe wens. Ik koop een kaart die bij zijn (en straks) haar leeftijd hoort. Op de 18e verjaardag krijgen ze de 18 kaarten en hopelijk vinden ze het leuk. Ik ben dan eigenlijk voornemens om na de 18e verjaardag gewoon door te gaan.. tenminste als het op prijs wordt gesteld.
Het is inderdaad jammer om in zo'n periode niks te hebben om terug te blikken. Mijn moeder heeft wel alles bijgehouden van mij en mijn zusje, maar toen ik 12 was is ons huis helemaal afgebrand, en hebben wij echt helemaal niks meer om terug te blikken. Ook amper foto's, alleen foto''s die mijn oma's en tantes hadden van ons e.d.
Ja, ik doe het ook.. Niet specifiek een brief, maar wel elke paar weken stukjes over zijn ontwikkeling.. de dagjes uit en de grappige/leuke momenten enzo.. Per 100 pagina's wil ik het laten inbinden en dan krijgt hij alles als hij 16 of 18 is..
@ adi: oh, wat erg! Tuurlijk ben je blij als er niemand gewond raakt bij zo'n brand enz, maar dat soort dingen lijkt me echt verschrikkelijk. Alle tastbare herinneringen en aandenkens kwijt Bah! @ all: thanks Zo'n pap & mam vertel eens-boek vind ik leuk (al meerdere malen mee in mijn handen gestaan), maar ik denk gewoon dat ik dat ga vergeten. Ik wil ook gewoon kunnen opschrijven wat er in me opkomt en niet alleen maar antwoorden op de vragen die iemand anders heeft bedacht. Maar goed, nu heb ik dus eigenlijk alleen nog maar een soort opsomming van gebeurtenissen en ontwikkelingen tot nu toe, maar ik mis nog iets, maar weet niet wat. Vandaar dat ik benieuwd was wat anderen zoal schrijven
-=] lennklomp.kidzsite.nl [=- kijk hier maar even op.. is ook een site die ik bij houdt, maar dan vanuit L. zijn oogpunt word ook gebundeld..
Hey, Ik houd een dagboek bij vanuit mijn dochter, en af en toe zet ik er iets op vanuit mezelf. chelseyvanvught.babysite.nl wachtwoord is zonnestraaltje Kijk er maar eens in, voor wat inspiratie
Wat een leuk idee, dat ga ik ook doen! Ga vanavond aan de verlate 1 jaar brief beginnen Ik heb wel een babyboekje bij gehouden van het eerste jaar. Daar worden iedere maand vragen gesteld over de lengte/gewicht, aantal voedingen, doorslapen, uitstapjes, lievelingseten, ontwikkeling etc. Mijn moeder heeft dat ook voor mij gedaan vroeger en vind het erg leuk om dat nu terug te lezen
Dat heb ik ook... je kan wel alleen de ontwikkelingen en gebeurtenissen opsommen, maar dan mis je nog steeds iets ja. Ik zou alles wel vast willen leggen voor later, maar dat gaat helaas niet!
Ik hou ook een babysite bij. Vanaf de dag van de test tot nu nog bij de oudste. Ze is 15 maanden bijna en wil het tot een jaar of 4 doen als ze naar schooltje gaat. Ik schrijf wat ze allemaal leert en doet en wat er allemaal gebeurt om der heen. Ik wil het ooit ook bundelen www.bridget.dreumessite.nl
Zo'n babysite heb ik ook geprobeerd, maar na 2 keer vergeet ik dat gewoon. 1 zo'n brief per jaar dat lukt me nog wel, haha! Zouden jullie anders eens willen lezen wat ik tot nu toe heb en laten weten wat jullie er zelf van zouden vinden als je moeder dit voor jou had geschreven voor je 1e verjaardag? Mis je dan iets? Of is het gewoon leuk? ------------------------------------ Lieve Sil, Alweer één jaar voorbij sinds je geboorte! Wat is de tijd hard gegaan, maar wat hebben we ervan genoten! Jou te zien groeien van een kleine, hulpeloze baby naar een stoere, stevige dreumes: de ervaring van ons leven! Na een fijne, maar vermoeiende zwangerschap en een best zware bevalling, maakte jij alles goed. Het mooiste kindje dat we ooit hadden gezien, en helemaal van ons! Eenmaal thuis was het erg wennen. Voor ons, maar natuurlijk ook voor jou! Eerst mag je negen maanden ronddobberen in mamas warme buik en dan ineens moet je je daarbuiten zien te redden, met kleren aan, een luier om en niet meer altijd zo dicht bij mama! Dat vond je niet altijd even makkelijk, maar gelukkig vond je het na een tijdje steeds leuker om even in je eentje de wondere wereld van je box te verkennen... Naarmate de tijd verstreek ging je steeds meer doen en leren. Het begon met slaan naar je mobile in de box (Winnie the Pooh en vriendjes waren gewillige slachtoffers) en langzaamaan kwam er steeds meer beweging en eigen willetje in je lijf. Je liet duidelijk horen als je het ergens niet mee eens was en ook de wereld om je heen werd steeds interessanter! Liggen in de kinderwagenbak was al snel niet meer goed genoeg: zitten wilde je, om maar alles mee te krijgen van wat er om je heen gebeurde! Gelukkig was je zo snel gegroeid dat ook dat een reden was om de kinderwagen om te bouwen. Je lag klem in de bak, dus logisch dat je dat niet fijn vond. Ook kwam natuurlijk de tijd dat je meer mocht dan alleen maar melk! Wat had ik me verheugd op je eerste hapjes en de bijbehorende moeilijke gezichten! Helaas; je keek hooguit een beetje verbaasd over wat we nu toch weer in je mond stopten, maar na de eerste hap ging dat mondje steeds sneller open, want je vond het heerlijk! En zo ging het met elke nieuwe smaak die we je gaven... Je bent een echte genieter als het om eten gaat en we hebben dus ook nog niets kunnen ontdekken dat je niet lekker vind. Daar is vooral mama toch stiekem wel heel erg blij om Na de eerste vier maanden is het allemaal hard gegaan! Als een speer ging je oefenen met zitten en een dag voordat je een half jaar was had je ook door hoe je op je buik kon rollen! Dat hebben we geweten, want natuurlijk rolde je steeds zo snel mogelijk om, maar je vond het helemaal niet zo lang leuk op je buik, en terugrollen vertikte je! Dat werd dus gillen Op vakantie in Harskamp heb je erg veel geoefend met zitten en rollen en begon je te proberen te kruipen. Rond negen maanden kon je als een speer achteruit kruipen, werd ons verteld door de meiden van het kinderdagverblijf, maar vooruit: nee, dat lukte nog niet zo! Wel probeerde je telkens op handen en voeten te komen wilde je misschien op die manier lopen? Begin augustus was het zover: je had het kruipen van de ene op de andere dag helemaal onder de knie! Begon het eind juli al met af en toen één of twee stapjes om je vervolgens op je buik te laten vallen, zodat je kon pakken wat je hebben wilde, twee weken later was je ineens razendsnel! Ook het zelf (gaan) staan werd steeds leuker en aantrekkelijker! Op schoot zitten was er in ieder geval bijna niet meer bij Ook leek je televisie steeds grappiger te gaan vinden. Je keek al vroeg met papa mee naar de Formule1 races, maar vanaf 9 maanden ontdekte je ook programmas die je zelf erg leuk vond! Sesamstraat, Bumba en Kleine Einsteins deden het erg goed! En ook Bruine Beer in het Blauwe Huis. Gelukkig programmas die papa en mama ook wel te doen vonden, haha! Toen je ruim tien maanden was, ontdekte je hoe je jezelf overeind kon trekken tot staan! En als je dat eenmaal kan, is zitten natuurlijk gewoon niet leuk meer... Op schoot wilde je dus bijna niet meer, maar gelukkig kwam je nog wel regelmatig een kusje brengen! Aan de tafel stappen en langzaamaan ook aan twee handen het echte lopen kwam snel dichterbij! Ook op het kinderdagverblijf merkten ze dat je ineens heel veel in heel korte tijd leerde. Elke dag leek je weer iets nieuws aan je oeuvre toe te voegen en dus was elke dag weer een verrassing... (10,5 12 mnd) En nu ben je dus al één jaar! Wat een verbazingwekkende ervaringen, maar wat speciaal om allemaal mee te maken. Nu je groter bent en je jezelf langzaam steeds wat beter kunt uiten, merken we ook steeds meer hoe gek je op ons bent. Bijna net zo gek als wij op jou! Onze dag kan nooit beter beginnen dan gezellig met zn drieën in ons bed, terwijl jij alle kanten op kruipt en over ons heen probeert te klauteren. Gelukkig zit een knuffel er ook nog regelmatig in voor papa en mama dat maakt het compleet! We verheugen ons ontzettend op dit nieuwe jaar en zijn benieuwd wat het ons gaat brengen aan nieuwe ontwikkelingen en ervaringen voor jou! We zullen er ongetwijfeld net zo van genieten als in je eerste jaar... Lieverd, we houden heel veel van je en wensen je een fijn en gelukkig tweede levensjaar toe! Dikke kus, Papa en Mama
mooi hoor! hier wel een baby site. maar het idee van een brief is wel heel erg mooi. toch een s over nadenken
Ik heb op de pc een dagboek bijgehouden over het zwanger worden en zwanger zijn. Dit was in eerste instantie voor mijzelf om het van me af te schrijven, omdat wij eigenlijk niet spontaan zwanger konden worden. Maar ze mag dit later ook lezen. Hoort ook bij haar vind ik. Nu houd ik een schriftje bij voor mijn dochtertje. De eerste maand schreef ik vanaf de bevalling elke dag en vanaf toen elke week. Ik heb ook niet veel uit mijn baby tijd en vond dat zo jammer.
ik heb een klein dagboekje, mijn moeder hield een boekje bij met prietpraat van mij, dit wilde ik ook alleen ben wat eerder begonnen, waardoor ook de eerste woordjes etc er in staan..
ik houd voor beiden een dagboek bij vanaf het moment dat ik wist dat ik zwanger van ze was. ik schrijf ongeveer 2 keer per maand. Verdeel het in 2 stukjes: - wat ze allemaal al kunnen,welke maar luier,wat ze eten,maat kleding etc. - wat voor leuke dingen we allemaal gedaan hebben en hoeveel ik van ze hou etc ben heel erg blij dat ik dat doe!