Ik heb een (ex-prematuur) van (gecorrigeerd) ruim 3 maanden oud. We hebben de afgelopen maanden geprobeerd naar hem te kijken wanneer hij moe was. Dus geen vaste slaaptijden. De laatste weken merken we dat er vanzelf meer ritme in komt. Zijn dag ziet er meestal ongeveer zo uit: Na 8 uur slaap een voeding in de vroege ochtend (tussen 4:00-7:00). Dan valt hij direct weer aan de borst in slaap en wordt wakker tussen 8:30-10:00. Dan gaan we naar beneden en gaat hij eind van de ochtend nog een klein uurtje slapen (ongeveer van 11:00-12:00). Tussen de middag slaapt hij zo'n 2 uur (ongeveer van 13:30-15:30). Daarna is het slapen wel klaar. Rond etenstijd doet hij soms nog een heel kort slaapje, maar dit is soms maar een kwartiertje en soms wil hij niet slapen, ook al is hij moe. Het probleem zit 'm in de avonden. Hij gaat naar bed als hij moe is. De ene keer is dat 19:00, maar vaker is het tussen 20:00-21:00. De afgelopen avonden kregen we hem er voor 22:30 niet in. Van alles geprobeerd, maar hij blijft maar huilen. Ik heb er geen last van, nu wordt het 's ochtends ook wat later (uitslapen ), maar dit lijkt me niet de bedoeling. Een kwartiertje huilen vinden we prima, maar net zo lang laten schreeuwen totdat hij zichzelf oververmoeid in slaap huilt vinden we niet oké. We willen graag naar een vast slaapritme toe, zodat hij weet: luier, pyjama, slaapzak, drinken, liedje, bedtijd. Maar als hij nog niet moe is, hebben we dit allemaal voor niks gedaan. Hoe krijgen we hem zo ver dat we hem rond 19:45 (is dat een goede tijd?) naar bed kunnen brengen elke avond?
Waarom wil je hem er rond 19:45 in hebben, omdat het zo hoort? Ik zou gewoon doen wat bij jullie werkt en lekker blijven uitslapen . Zolang je niet (allebei) hoeft te werken is dat toch prima? Zal vanzelf wel veranderen en wat vroeger worden, dat gebeurde hier vanzelf rond 3 maanden.
Wat snoopy zegt... Die van ons ligt er tussen 20.00 en 21.00 in. Hij doet ook drie slaapjes overdag en sinds kort slaapt hij in de vroege avond (17.00) ongeveer 45 minuten tot een uurtje. Ik neem aan dat uiteindelijk hij het vanzelf regelt als hij vroeger naar bed wil....
Hier gingen ze rond die leeftijd tegelijk met mij naar bed; rond 22.30-23u. Vanaf een maand of 6 gingen ze eerder naar bed, uur of 19.
19:00 naar bed, 23:00 stille fles. Kostte even tijd om haar ritme in kaart te krijgen met dr andere slaapjes maar 18:30-19:00 is ze steevast versleten. Het is alleen HAAR ritme, ik heb er weinig op in te brengen, hij valt alleen gunstig. Met 6 maanden nog steeds het geval, keer geprobeerd om 19:30 maar toen was ze over de vermoeidheid heen en werd t een gevecht met idd veel huilen. Slaapsignalen moet ik met haar niet naar kijken, die komen namelijk te laat, grijs/blauwe kleur onder de ogen is hier t signaal waar we op letten.
Wat fijn om te horen! We willen hem inderdaad eerder naar bed hebben omdat het hoort. En omdat ik bang was dat we iets verkeerd deden en het straks misschien niet meer goed kunnen draaien. Maar het geeft dus niet en komt vanzelf goed begrijp ik. Als we allebei weer werken is het ook geen probleem, de oppas komt aan huis, dus als hij nog slaapt zit zij gewoon beneden.
Volgens mij doe je het helemaal prima Hier sliep ze rond die leeftijd 's avonds ook niet. Vanaf zes maanden wilde ze vaak wel al vanaf acht of negen uur in haar eigen bed slapen, zomaar ineens! Nu wisselt het een beetje, met die warmte had ze er bijvoorbeeld helemaal geen zin in en was ze om half twaalf nog altijd klaarwakker, zucht.
Ah kijk dat is ideaal dat de oppas aan huis komt! Tegen de tijd dat hij naar de peuterspeelzaal gaat of naar school, is het wel handig dat hij een beetje op tijd in bed ligt. Dus je hebt nog ongeveer 2 jaar
Indd gewoon doen wat goed voelt. Hier ging hij met zes maanden ongeveer zo rond 19:00 uur naar bed. Daarvoor met ons mee. Ik vind zelf 15 min huilen ook wel lang voor een kleintje. Maar hij sliep naast mijn bed en ik gaf hem de borst tot hij sliep, dus hij huilde nooit om in slaap te vallen.
Laat de tijden los, en volg je kindje. Wij hielden eerst ook vast aan tijden, 'omdat dat hoort'. Maar was drama. Toen we tijden loslieten en haar gewoon lekker bij ons lieten tot ze echt moe was ( of wij naar bed gingen, ze sliep naast ons) ging het 1000x beter. Na een week of wat sloop er een ritme in, en schoof haar bedtijd steeds verder naar voren. Uiteindelijk lag ze er tussen 19-20.30 in. Nu nog steeds standaard tussen 19-20 uur .
Mijn zoontje ging met 4 maanden pas echt in bed slapen rond een uur of 19.00 uur. Daarvoor lukte het niet, bij ons beneden sliep hij maar in bed huilen. Zo ineens sliep hij wel boven, toen was hij eraan toe denk ik. Waarom zou je er zo tegen vechten? Als hij niet wil laat je hem toch bij jullie slapen beneden? Mijn zoontje heeft trouwens ook een behoorlijke tijd in de avond zijn voeding korter op elkaar gehad, had dus ook honger. Nu is hij 6.5 maand en gaat al geruime tijd tussen 18.30 en 19.30 naar bed. Dat heeft hij helemaal zelf geregeld!