Hoi, het zit namelijk zo. Wij hebben pas een jaren 30 woning gekocht. Momenteel delen wij nog de oprit met de buren die een autobedrijfje hebben, een gedeelte van onze schuttig is in overleg met de vorige eigenaar, op hun grond geplaatst (d.w.z. 4 meter) om zo de auto in de garage te kunnen parkeren. Daar tegenover stond dat de vorige eigenaar geen auto's op zijn oprit plaatste. Nu is het zo dat wij het niet nodig vinden om achter ons huis de auto neer te zetten en dus liever gebruik maken van onze oprit. We zetten dus ook gewoon onze auto's op onze oprit. De buurvrouw wil nu z.s.m. het stukje grond terugpakken. Dit omhelst een hoop werk voor ons, terwijl we nu nog binnen het huis aan het opknappen zijn. Wij moeten in dit geval zeer zware betonnen plantenbakken verwijderen zodat zij hun stukje grond weer terug hebben. Wij dachten er in goed overleg uitgekomen te zijn, dat we hier over ongeveer een half jaar gezamenlijk een oplossing voor zouden zoeken en het kadaster te laten komen voor het opmeten van de grond, zodat daar geen verwarring en frustratie over hoeft te ontstaan. Nu kregen we een brief van Das rechtsbijstand met het hele verhaal daar in en dat ze dit binnen 20 dagen opgelost wil hebben. Maar moet je het kadaster nu via de Das laten komen? Je kunt toch ook rechtstreeks een afspraak maken bij het kadaster zelf? Ik heb het idee dat ze er nu een juridisch verhaal van wil maken, waar wij absoluut geen behoefte aan hebben. Hoe moet ik dit nu opvatten?
mmm, ik snap je verhaal niet helemaal, maar 1 ding weet ik wel; een autobedrijf bij huis mag niet bestaan uit meer dan 2 auto's (wij hebben zelf ook een autobedrijfje) voor de rest kun je zelf gewoon een afspraak maken bij het kadaster, hier zijn echter wel kosten aan verbonden.
@Cheryll, het is zo dat wij een oprit hebben van ongeveer 1.80 en dat de buren een bredere oprit hebben. Alleen, omdat er nog geen schutting staat is er sprake van 1 en dezelfde oprit. Dus geen afscheiding of wat dan ook. Daarna begint pas de schutting naar de tuin. Het probleem is dat zij niet willen dat wij onze auto's op onze oprit zetten, omdat ze zeggen dat het vrachtverkeer er niet door kan. Dit is echter niet waar dus voor hun is het meer een machtsspelletje. We hadden gehoopt er samen netjes uit te komen en we hebben zelfs aangeboden om mee te betalen aan het kadaster en de metingen. Nu spelen ze het echter via de DAS. Ik vraag me af of dat de normale gang van zaken is of dat je het kadaster ook rechtstreeks kunt benaderen voor een afspraak, zonder meteen het recht erbij te slepen.
Je buren hebben hun rechtsbijstandverzekering gebeld en van hen heb je nu deze brief gekregen. Je buren willen het nu dus inderdaad een juridisch verhaal maken. Ik zou dan nu even terug reageren naar Das met het verhaal dat je dacht dat je er al uit was met je buren en dat jullie ná de verbouwing een en ander zouden regelen met het kadaster. In ieder geval heeft Das rechtsbijstand niets met het kadaster te maken. Das rechtsbijstand behandelt juridische geschillen van mensen die bij hen een rechtsbijstandverzekering hebben.
Bedankt, dat wilde ik even weten. Ik voel me hier echt niet prettig bij. Leuk om zo ergens te gaan wonen. pfff Ik ga inderdaad reageren richting de DAS met ons eigen verhaal.
Ik zou eerst even naar de buren lopen en vragen wat nu precies het idee hierachter is. Misschien kom je er zo ook wel uit. Overigens snap ik het probleem van beide kanten niet zo hoor. Als jullie toch aan het verbouwen zijn, waarom dan niet even een stukje doorrijden?
Zeggen dat zij het Kadaster dan er maar bij moeten laten halen, op hun kosten, en zodra zij de hele handel hebben opgemeten een schutting plaatsen. Als ik jou zo lees hebben zij geen poot om op te staan en dan ben je gelijk van het geouwehoer af.
087mama, het is zo dat hun echt geen last hebben van onze auto en dat wij ook netjes op onze eigen grond staan. Ik ga niet omdat hun de baas willen spelen, want een andere reden is er niet, mijn auto achter mijn huis in mijn tuin parkeren. Dat is 1 geen gezicht en 2 niet nodig omdat we niet voor niets een huis met oprit hebben gekocht. Mijn man gaat er vanmiddag praten, mijn humeur wordt momenteel iets teveel gekleurd door hormonen waardoor een gesprek weleens verkeerd uit kan pakken. Voor mij is het nu al klaar wat dat betreft, een goede verstandhouding zal er niet meer komen. Maar ik hoop wel dat we gewoon een termijn af kunnen spreken en ze niet zomaar onze hele schutting af gaan breken, wat nu dus hun idee is omdat het een stukje op hun grond staat.
Dat weet ik eigenlijk niet hoor. TS was op de hoogte van de afspraken en nu heeft ze dus een stuk grond extra doordat de schutting wat verder staat en ze parkeert haar auto op de plek waar de compromis over gaat. Het is dus 2 keer nemen en niet geven. Of ze dan helemaal in haar recht staat betwijfel ik.
Ik snap je hormonen Misschien is het dan beter dat je man gaat praten. Ik zou alleen wel proberen een beetje normale omgang te houden. Een burenruzie is echt een ramp natuurlijk!
Jammer dat je buren er een juridisch gevecht van willen maken, ben jij hiervoor verzekerd, dan zou ik je rechtsbijstandsverzekering even opbellen. Nu vraag ik me af of je een juridisch gevecht met je buren wilt aangaan. Je wilt er tenslotte nog een hele tijd met plezier wonen. Ook al heb je honderd keer gelijk. Persoonlijk zou ik met een grote bos bloemen en een flesje wijn langs gaan en aangeven dat je hoopt er samen uit te komen. Geef aan dat je in de toekomst wel je oprit wilt gaan gebruiken en vraag ze hoe je dit zo kan aanpassen dat het vrachtverkeer er wel langs kan. Neem ze serieus. Stel ook voor dat je tot die tijd niet je auto op de oprit zet, afgezien van laden en lossen. Spreek ook af wanneer je dit in orde brengt en natuurlijk neem je dan die schutting meteen mee. Nogmaals ook al heb je gelijk, je wilt er toch met plezier blijven wonen, niet?
Je hebt helemaal gelijk, ik las verkeerd, ik meende te lezen dat zij in hun eigen tuin parkeerden en niet in een verlengstuk van haar buren.
Hè, wat irritant, leuk begin van jullie burenrelatie. Ik zou anders je eigen rechtsbijstandverzekering eens bellen voor raad of inderdaad eerst je man eens langs laten gaan bij de buren om te kijken of jullie nog op een normale manier er over kunnen praten.
078mama, wij waren niet op de hoogte van de afspraken die zij met de buren hadden. Ze stonden ineens voor de deur met de mededelingen dat onze auto per direct van de oprit af moest. Waar wij de auto neerzetten, is niet de plek waar het om gaat. Dit gaat weer om een ander stuk grond. Lekker ingewikkeld allemaal. Je zou de situatie eigenlijk moeten zien.. @Allemaal, bedankt voor jullie adviezen. Mijn man gaat vanmiddag even praten. Ik vond het gewoon heel flauw van ze, we hadden eerder een goed gesprek waarin we tot overeenstemming kwamen dat zij eigenlijk ook helemaal geen last hadden van onze auto die op onze oprit staat en nu gaan ze het dus zo spelen. Het gaat mij niet zozeer om de situatie op zich, wij willen helemaal geen gebruik maken van haar grond, want we hebben zelf genoeg grond om ons huis heen. We wisten alleen niet dat de vorige bewoners de oprit bij hun op de grond hadden geplaatst. Anders hadden we hier al vantevoren iets mee gedaan. Bij de vorige bewoners hebben ze dit blijkbaar jaren getollereerd, mits zij dus geen auto op hun eigen oprit plaatste. Nu zitten wij midden in een verbouwing en moet mevrouw ineens alles geregeld hebben. Het gaat ook niet om een een kleine uitgave, de tuin is 60 meter lang, als zij het stuk schutting gewoon laat slopen, moeten we de hele schutting vervangen, anders ziet het er niet meer uit. Pff, waarom zijn mensen soms zo egoistisch.
Op welk moment zijn jullie op de hoogte gebracht van deze afspraak? Voor of na de koop, maw heeft de verkoper jullie op de hoogte gesteld van deze afspraak? Zo nee, dan is er mogelijk nog een kans dat je een schadevergoeding kunt eisen van de verkoper ogv verkeerde informatie. Laat je daarin ook even goed voorlichten door je rechtsbijstand. Wij hebben hier (in Duitsland) nu een vergelijkbaar akkefietje... de buurman (X) loopt ook te mauwen dat onze oprit op zijn grond ligt. Maar in eerste instantie zei hij dat hij niet precies wist waar de grenssteen zou liggen en of die er überhaupt wel lag... en sinds een maand of drie "pronkt" er ineens een grenssteen..... ziet er veel te nieuw uit om jaren onder de grond te hebben gelegen. En volgens de buurman daarnaast (Y) moet het kadastraal uitgemeten zijn, toen hij het heeft gekocht. Dus zou buurman X exact moeten weten waar die grenssteen ligt.