Espresso apparaat ontkalken

Discussie in 'De lounge' gestart door singa, 13 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. singa

singa Niet meer actief

Wij hebben een delonghi espresso apparaat. Dat geeft vanzelf aan dat het ontkalkt moet worden en het lampje knippert weer.
    De eerste keer heb ik het netjes met het bijgeleverde ontkalkmiddel gedaan. Maar zo'n flesje is best duur. Ons senseo heb ik altijd gewoon met een goedkoper ontkalkmiddel gedaan (melitta). Kan ik dit niet ook gewoonm voor het espresso apparaat gebruiken?
    Bovendien kan ontkalken toch ook met azijn?

2. eeneneen isdrie

eeneneen isdrie Actief lid

1 jun 2010
    342
    5
    18
    naar mijn idee kan ontkalken ook gewoon met schoonmaakazijn.
    daarna een paar keer doorspoelen en schoon!!! :D

3. zaterdag

zaterdag Fanatiek lid

28 mei 2011
    1.008
    2
    0
    ontkalken met azijn kan je gerust doen bij waterkokers maar met espresso apparaten moet je uitkijken; hier zitten allerlei slangetjes in waar het water/koffie doorheen loopt en schoonmaakazijn is hier te agressief voor.
    Hierdoor gaat je apparaat dus uiteindelijk kapot van.

Koop een ontkalker op basis van citroenzuur, dit kan van het merk zelf zijn maar je hebt ook een goeie ontkalken van bijvoorbeeld senseo ( vaak bij de blokker oid) die je ook prima kunt gebruiken, wellicht is die goedkoper.
    Melitta zou je even op de verpakking moeten lezen wat erin zit, dat durf ik niet te zeggen.

4. singa

singa Niet meer actief

Volgens mij is de melitta ook met azijn dus dat gaat dan ook niet. Dan koop ik voor de zekerheid wel de ontkalker van het merk zelf. Dan weet ik zeker dat er niks stuk gaat.
    Geen azijn dus.

Deel Deze Pagina