vanavond kreeg alyssa (als uitzondering) een potje met bloemkool,aardappel, kaas en ei. ze wilde dit echter niet eten, maar omdat ze al de hele week slecht eet wilde ik toch dat ze de helf opat. dus mn man en ik een beetje dwingen en zo heeft ze dus (onder protest) de helft opgegeten. na het douchen krijgt alyssa altijd nog wat melk, maar ook dit wilde ze niet helemaal opdrinken (de helft laten staan) het naar bed gaan ging allemaal normaal en ze ging ook gelijk slapen. begint alyssa net zomaar vanuit het niet heel erg overstuur te huilen. ik dus gelijk naar boven, want als ze zo huilt is er wat. heeft mn kleine meisje dr bed onder gespuugt en was daardoor helemaal overstuur. voel me nu een beetje schuldig omdat ze waarschijnlijk niet helemaal fit is (als ik terug denk aan de vooraf gaande dagen) en ik haar toch het eten heb gegeven wat ze niet wilde. ook heeft ze al eens eerder een combi (uit een potje) gehad met kaas en ei erin en (als ik nu terug denk) heeft ze dat er toen ook uitgegooit. bah, t zit me helemaal niet lekker. moest het ff kwijt. liefs doris
Vervelend maar jezelf niet té schuldig voelen hoor... als we alles vantevoren wisten... maar helaas weten we dat niet Misschien had ze ook wel gespuugd als je haar het niet op had laten eten!
Voel je vooral niet schuldig. We proberen alles zo goed mogelijk te doen voor onze kindjes, maar dat lukt niet altijd. Je doet wat je denkt dat goed is en dat is belangrijk. Misschien beter dit uitspugen dan dat ze moet overgeven en er alleen gal uitkomt. Dat doet veel meer zeer bij je kindje. Dat doet bij volwassenen al meer zeer, laat staan bij je kindje, dus vooral geen schuldgevoel.
Tsja, gebeurd is gebeurd. Door dat dwingen te eten ben je heus niet meteen een slechte moeder, maar ik zou het de volgende keer niet meer doen. Ouders willen graag dat hun kind goed eet, maar ze kunnen zelf heel goed aangeven of ze honger hebben en als ze geen honger hebben, zijn ze wsl niet lekker. Ze gaan vanzelf weer eten hoor als ze weer honger hebben! Ik moest vroeger ook altijd mijn bord leeg eten dat ik niet eens zelf op had geschept. Ik had altijd buikpijn en kreeg nooit een toetje (dat is erg hoor als alledrie je zussen je ermee de ogen uitsteken). Ik bleek een spastische darm te hebben en een stuk dikke darm was verdikt, dus de passage ging heel slecht. Mijn man is al 20 jaar bezig eruit te rammen dat ik mijn bord niet leeg hoef te eten als ik maar lekker gegeten heb! Nu heb ik nauwelijks nog klachten hoor en kan lekker eten, maar ik heb wel een toetjestrauma, serieus, van alleen het woord word ik al akelig! Eten voor kinderen moet normaal zijn; niet dwingen, niet chanteren ("als je je bord opeet, krijg je een toetje en anders niet"). Toetjes horen geen beloning te zijn, maar gewoon toetje. Succes ermee, komt wel goed!
Hier gisteren hetzelfde gehad... alhoewel minder gedwongen, maar ik had Thirza maar voor de tv gezet te eten, zodat er tenminste nog iets naar binnen ging, (ze had geen fruit gegeten en brood wou ook niet). Tja, kwam die warme hap er dus uit bij het tandenpoetsen... Was voor mij iig wel even een moment dat ik dacht: OK, dwingen helpt niet, toch maar niet doen. Voelde me er ook wel even beroerd om, maar ja... als je dit van te voren had geweten, had je het niet gedaan toch? Meenemen voor de volgende keer en je kind zal je er heus niet scheef om aankijken (Als je hier geen gewoonte van maakt ).
aah.. zo had je het toch niet bedoeld? maar ik had vroeger veel last van astma en verkoudheden en dus ook van slijm.. mijn ouders pushten me ook heel erg en ik moest dan ook regelmatig overgeven.. achteraf was dat niet zo best, want op een gegeven moment lustte ik bijna niets meer omdat ik dat associeerde met overgeven! waarschijnlijk komt dat omdat sommige groentes niet zo lekker liggen bij kindjes met astma en het de luchtwegen kan irriteren.. ik ga mijn best doen om Eef nooit te dwingen om te eten mijn dietiste zei ook dat je dat nooit moest doen.. valt het jullie trouwens ook op dat het meerendeels meisjes zijn die moeilijke eters zijn...
ahhhhh niet treuren hoor!! kan toch gebeuren! je doet t toch niet express. en kinderen eten soms gewoon heel moeilijk en je weet echt niet altijd of er nou echt iets is of dat ze lopen te rotzooien met het eten. Dat soort dingen overkomt iedereen wel een keer. geen enkele moeder is perfect! ik had laatst ook zelf fruithap gemaakt voor sam, zat ie af en toe te kokhalsen, dus ik dacht ook, aaaansteller hihi... maar bleek ik het niet goed te hebben geblenderd.... zaten nog paar grote stukken appel in waar die bijna in stikte.... schrok me kapot.... en voelde me ook even heel dom.. maar je kan niet altijd alles helemaal perfect doen... je doet je best en je wilt dat je kind goed eet.. meer kan je niet doen knuffel Muis
ik weet nu dat ik me niet schuldig hoef te voelen over donderdagavond. alyssa was vrijdag de hele dag hangerig en heeft weinig gegeten. savonds gingen we boodschappen doen en toen heeft ze in de auto weer gespuugd. zaterdag ook weer hangerig en smiddags weer gespuugd. vanmorgen had ze koorts en ze is nog steeds hangerig. ze speelt wel, maar niet echt fanatiek. liefs doris
Mijn zoontje heeft dit ook wel eens. Niet willen eten en dan dwing ik toch om wat te eten... en dan na het eten spuugt hij alles met een boog er uit. Ja dan voel ik me ook wel schuldig... Meestal knapt hij na zo'n spuugpartij heel snel weer op, zit hem dan echt even dwars.