Hoi hoi, Even een kort vraagje, mijn kleine meid is bijna 8 weken oud en zeker wel last van een voorkeurshouding. Ik heb tot nu toe alles geprobeerd om dit eruit te krijgen, maar ze heeft gewoon een eigen willetje... Ze heeft verder nergens last van, heeft geen moeite de andere kant op te draaien of te kijken, ze kan ook wel op de andere kant slapen, maar als ik later kijk, dan ligt ze toch weer op de voorkeurshouding.... Nu las ik ergens over een babysleeper, zo'n antirol kussen voor baby's, om haar toch op de andere zijde te houden, zonder dat ze terug draait op d'r rug of draait op d'r buik. Blijkt een ideaal ding te zijn voor kinderen met een voorkeurshouding. Heb alleen zitten zoeken, maar waar kan ik zo'n ding aanschaffen? (Heb ze alleen zien staan op marktplaats, maar vroeg me af of er ook gewoon een winkel is waar ik ze kan krijgen?)
Hey meid! Alles goed met jullie? Wat heb je toch een prachtig kindje! Volgens mij kun je die dingen ook wel krijgen bij de baby-dump/Gardo etc. Wij gebruikten gewoon een opgerolde handdoek om haar om en om op haar zij te laten liggen. Werkt dat niet bij jullie?
Eva had ook een lichte voorkeurshouding. Ik heb toen een foldertje bij het cb gekregen wat je eraan kon doen, ik hou zelf niet zo van dat soort hulpmiddelen namelijk. Wat ik nog kan herinneren: Vaak op de buik oefenen (dan train je de rug en nekspieren aan allebei de kanten en dat gaat een voorkeurshouding tegen) Andersom verschonen dan je gewend bent en af en toe ook met de voetjes naar je toe verschonen. De kant waar ze vooral naartoe kijkt minder leuk maken, of de andere kant juist wel leuk (speelgoed daar neerleggen) Er waren nog wel meer dingen, maar dit is wat wij hebben gedaan. Bij Eva hebben we dit een paar weken heel consequent toegepast en het werkte!
inderdaad een opgerolde handdoek, dat was een goeie tip van mijn kraamverzorgster je kan overal wel wat voor kopen maar als het zo kan waarom niet
Het advies is wel om kindjes op de rug te laten slapen, dus dan kan dat met die opgerolde handdoeken niet. Je kan beter de oorzaak aanpakken.
Nova heeft fysiotherapie gehad, zij kon namelijk écht niet naar links kijken. Sliep ook altijd met haar hoofd naar rechts (plat op het oor). Eén van de tips die wij kregen was (speelsgewijs en als ze goed wakker was) de makkelijke kant afschermen, als we aan het spelen waren oid. Gewoon het zicht aan de makkelijke kant afdekken door je hand ervoor te houden. Zo ging Nova 'vanzelf' meer naar links kijken. Want je hand wordt op een gegeven moment een beetje saai .. Daarnaast hebben we veel geoefend, nu is het weg. Gelukkig! Oh ja, veel op de buik oefenen, dat was hier al gezegd, heeft veel geholpen. Sterkte ermee .
Hoi! Mandy had ook last van een voorkeurshouding..Heel erg naar links..Wij hebben inderdaad zo'n zijligkussen aangeschaft en het werkt hartstikke goed..Ik hoefte me niet druk te maken dat ze naar dr buik doorrolde..Dus voor mij ook een rustgevender gevoel! Dr hoofdje was iets afgeplat en dat is nu weer bijgetrokken gelukkig..Het kussen hebben we gekocht bij de babyplanet en heeft ons in ieder geval goed geholpen! Succes
wat zijn de adviezen verschillend, mij is verteld dat ik haar juist niet op de rug moet laten slapen want onderzoek heeft aangetoond dat ze dan een plat achterhoofd kunnen krijgen en dat dat later complicaties zou geven moeilijk wat je nou soms wel of niet moet geloven hoor.
yuri had ook last van een voor keurs houding en ook hier word er geadviseert om de kleine op de rug te slapen te leggen. dus hoe hebben wij dit gedaan nou dat zal ik jullie vertellen. overdag legde wij yuri wisselent op een van zijn zijtjes met een opgerolde handdoek of een lege kruik achter hem. en snachts als we er geen zich op hadden legde wij hem gewoon op zijn rug en kon hij slapen zo als hij zelf wilde. nu hoeven we er niet meer echt op te letten want hij ligt nu uit zich zelf al wisselent met zijn hoofdje eerst de ene kant en dan de andere kant op.
Hey meis! Wist helemaal niet dat jij ook op dit forum zat! Hier alles prima hoor en bij jou ook? Ik heb dus inderdaad al geprobeerd om met een opgerolde handdoek te werken... maar dat werkt dus niet. Vannacht ook weer geprobeerd, eentje tegen dr rug en een kleiner handdoekje bij dr buik, zodat ze niet omrolt.... maar ik ging vanmorgen kijken bij haar en de opgerolde handdoeken lagen aan de kant van het bedje en zij lag gewoon lekker in het midden.. op haar rug... weeeeer met haar hoofd naar rechts.. Haha. Echt een eigenwijs! Verder heb ik ook van het CB die oefeningen mee gekregen, en ik doe ook al alles andersom, verschonen, andersom in de box, speeltjes aan de andere kant, op haar buik... gaat op zich ook allemaal prima. Alleen als ze slaapt, met name de lange nachten, dan komt ze toch weer op haar rechterkant terecht. Dus vandaar dat kussen.
vroeger werden kinderen altijd link-rechts gelegd, toen moest het opeens weer op de rug..... onze uk heeft in een babysleep gelegen omdat hij veel spuugde, op z'n rug kon dan ook écht niet, dan stikte hij. het CB wilde dit niet, maar ja, heeft niks te willen. na 2 maanden waren ze helemaal lyrisch omdat ons kindje zo'n onwijs mooi rond hoodje heeft en absoluut gee voorkeurshouding. hij ligt nu prima op zijn rug, net zo goed op zijn buik en rolt alle kanten op.
wij gebruiken bij alyssa nog steeds het zij-ligkussen. wat een super ding. alyssa wilde niet op haar rug slapen, dan was ze veel te onrustig. we gebruiken hem sinds ze ongeveer een maand was en ze heeft geen voorkeurshouding en geen afgeplat hoofdje. nu begint ze meer te draaien en weet ze zichzelf op haar rug te draaien. ze is nu gelukkig niet onrustig als ze op haar rug ligt en draait haar hoofd goed naar beide kanten. ik heb zo`n zij-ligkussen al in verschillende babyzaken gezien. (heb die van mij te leen van een vriendin) liefs doris
Mandarijn, in Nederland is het algemene advies om op de rug te laten slapen. Dan kunnen baby's het makkelijkste ademhalen. Wat betreft een plat achterhoofd, het is de bedoeling dat je kindje om en om op op de linker en rechterkant van het hoofd ligt. Dan maakt het met spugen ook niet uit, want kan het gewoon uit de mond lopen. Maar daarom vond ik de babyfoon ook zo fijn, je hoort het als ze spugen en dan kan je even gaan kijken (je wil het dan toch ook schoonmaken). Eva heeft na de eerste week op haar rug geslapen en na 6 maanden ging ze op haar buik slapen. Ze heeft een heel mooi rond bolletje, kregen we ook al complimenten over. Dus het is echt niet zo dat met rugligging altijd de achterhoofdjes afgeplat zijn. Gilmoora, als ze overdag op haar niet voorkeurskant ligt en 's nachts wel, is het ongeveer half om half toch? Dan is het ook gewoon goed, maar ik zou wel de niet voorkeurskant blijven stimuleren.
Hihi ja ik struin hier alweer een paar jaar rond Hier gaat alles super! Louise is een fantastisch kind en we hebben niks te klagen. Als je alle adviezen al hebt opgevolgd en het schijnt niet te helpen zou ik inderdaad ook zo'n babysleeper aanschaffen, dan kun je altijd kijken of het wel of niet werkt. Snoopy; geweldige banner heb je weer! Hier is ons ook gezegd, zowel door de kraam, als het cb, om Louise de eerste periode (weet niet meer hoe lang) om en om op haar zij te laten slapen. Na een tijdje mocht ze pas op haar rug.
Manuela, dank je wel! Eva sliep op advies van de kraamhulp op haar zij om en om, toen Eva 10 dagen was kwam de wijkverpleegkundige langs en gaf het advies om haar op de rug te laten slapen en dat dat het landelijke advies is.