Hoi meiden, Hopelijk kunnen jullie met ons mee denken. Ons zoontje van 6 weken is de afgelopen week eigenlijk (plotseling?) heel veel aan het huilen en slaapt overdag nauwelijks. Op dagen dat we op pad zijn, slaapt hij keurig 3,5-4 uur achter elkaar. In de kinderwagen of de maxicosi. Drinkt z'n fles en slaapt weer verder, niets aan de hand. Maar zijn we thuis: dan is het loos. Hij slaapt nu eigenlijk alleen vanaf een uur of 8 's avonds, maakt dan eerst een ruk van 5 uur, drinkt z'n fles (rond 1 uur) , slaapt dan tot 5 uur voor weer een fles en vervolgens tot een uur of 8 voor een fles en dan begint het. Hij slaapt als we mazzel hebben net 10 minuutjes of een kwartiertje en dan begint het huilen. Wbt de hoeveelheid drinken is hij verschrikkelijk wisselend. Hij heeft de.eerste 3 weken borstvoeding gehad, dus we (en het cb) dachten dat hij daarom steeds eerst een hele hoop dronk (iets meer dan voor z'n gewicht voorgeschreven) om energie in te halen en vervolgens weer een stuk minder omdat hij gewend zou zijn kleine beetjes tegelijk te drinken. We zijn gisteren op de weegschaal gaan staan met hem en hij weegt nu ongeveer 5,5 kg. Hij zou dus al naar 180/6 mogen. Maar hij dronk gisteren steeds maar 70/80 cc doezelde weg en een kwartier later weer een beetje. Werden er gek van. Maar ook als we er minimaal 3 uur yussen lieten zitten (om te voorkomen dat hij steeds maar drinkt en echt niet meer naar grotere flessen kan) maar dan is het steeds brullen. Dus flessen ophogen van 90 of 120 naar 150 of zelfs 180 lukt niet. Omdat hij de avond en nachten zo goed slaapt hebben we niet het idee dat er rondom het soort voeding iets niet goed is (in de trant van KMA oid). We hebben hem gisteren zelfs een zetpil gegeven om te kijken of hij dan rustig wordt en dus of hij ergens pijn heeft. Dit haalde echter niets uit. Het maakt echt niets uit of ik alleen met hem ben, boven of beneden of dat we met het hele gezin inclusief radio/tv/ drukke betrokken broer van bijna 3 etc thuis zijn. Ook het ritme rondom de voeding is niet veranderd, wakker voeden, boertje, schone luier en de rest Vd fles, weer boeren en dan even in de box of bed (hij valt namelijk 9 van de 10 keer na de 2e lading melk en een boer op de borst in slaap). S nachts slaapt hij dan dus verder tot de volgende voeding en overdag begint dan het huilen. Proberen te laten slapen in z'n bedje helpt niet, zit daar dan of de hele tijd bij of kom steeds na 5 min terug, maar dat houdt hij vol tot aan de volgende voeding. Nogmaals hij lijkt geen pijn te hebben, heb niet het idee dat hij overprikkelt is of dat hij verkeerde voeding krijgt. Hij is tussendoor niet rustig in onze armen, dus dragen zowel op de arm als in een zak lost het probleem niet op. Alleen die wagen (als die af en toe wordt geduwd!) lijkt te werken. Maar dit kunnen we natuurlijk niet hele dagen (blijven) doen. Iemand nog ideeën??? Hij valt overigens zo rond 7/8 wel uit zichzelf/ op zichzelf in slaap zonder te huilen. Hij wordt eerst rustig en pakt z'n handje een beetje en gaat dan slapen (in de box, naast ons op de bank of in de Newborn set). Overdag de speen werkt hij met kracht z'n mond uit en helpen z'n handje bij/in z'n mondje te doen helpt om hem tussendoor iets rustiger te krijgen, soms even te slapen, maar dat is altijd voor maar heel even...
Sorry voor het hele lange verhaal. Ik probeer de situatie en alles wat we proberen zo compleet mogelijk te omschrijven.
Heb je dit al aangekaart bij het cb? wat zeggen die ervan? drinkt die onrustig, huilt die veel tijdens de voeding? spuugt die? Zoja hoeveel? onze dochter sliep ook nauwelijks.. en al helemaal niet in bedje of in de reiswieg.. maxi cosi of op de arm, huilde enorm veel, dronk heel vaak en dan maar weinig, spuugde veel etc en bleek reflux te hebben.. daar kunnen ze enorm veel last van hebben.. Als je t nier vertrouwd.. ga naar de ha en vraag een verwijzing naar de Ka! het cb hier kunnen we niet op bouwen.. af en toe moet je je eigen plan trekken.. erg vervelend het huilen en het weinige slapen.. het gaat ooit over.. hou in je achterhoofd dat die het niet voor de fun doet.
Heb je al eens een ander flesje geprobeerd? Krampjes? Ik zelf ben erg positief over een osteopaat, was eerste keer een hoge drempel om naartoe te gaan maar heel erg tevreden!
Hoe lang doet hij dit al? Dat huilen en slechte drinken en weinig slapen? Ik zit namelijk te denken aan een groeisprong.
L sliep de nachten prima! Maar overdag amper.. Huilde uren achter elkaar, zo sneu! Bleek verborgen reflux door kma. Ik wil hiermee niet zeggen dat jouw kleintje dat ook heeft, maar hou de optie nog wel open
Is het niet gewoon een sprongetje? En die flessen: 180/6 is voor een hoop kinderen gewoon echt teveel in 1 keer hoor! Dat steeds kleine beetjes willen drinken, zou een soort van regelgedrag kunnen zijn, wat vooral kinderen met BV laten zien, maar wat ook kinderen met KV soms doen. Maar het past ook bij refluxklachten, (maagzuur wat omhoog komt en brandt). In het eerste geval is het een kwestie van laten gaan, (alhoewel ik niet letterlijk elk kwartier zou gaan voeden). Maar je richten op 150/5 of 180/6 zou ik dus niet doen. Hij is nog maar 6 weken en onze jongste heeft heel lang niet meer dan 90/6 gedronken en drinkt nu nog steeds niet meer dan 150/5. Klein maagje gewoon, terwijl onze oudste met BV op verzoek al met 3,5 maand flessen van 200 cc dronk, (te zien aan wat ik kolfde en wat zij bij de gastouder zo wegklokte ). Die tabellen lekker loslaten dus, zolang ze goed groeien, plassen en vrolijk en alert zijn, hoef je aan de hoeveelheid voeding echt niet te sleutelen Is het toch maagzuur, dan zul je verergering gaan merken de komende tijd en dan is het sowieso heel belangrijk om de flessen klein te houden. Je kunt dan ook voeding in gaan dikken, (alhoewel dat niet voor elk kind werkt, sommige hebben daar meer last dan profijt van). Bedje ophogen, even omhoog houden na de voeding, (iig 20 minuten), en goed laten boeren tijdens en na de voeding.
Mijn jongste dochter zat met 6 weken ook op 90 cc en dit ging niet allemaal op Nu met 12 weken zit ze op 120 en soms 150 180 voor een kindje van 6 weken vind ik opzich best veel En hoeveel flessen krijgt hij ? Sorry als ik erover heen lees maar ik kan het niet vinden in je verhaal, als hij 5 flessen krijgt mag hij indd 180 per fles naar als je hem 6 flessen geeft mag hij 130 per fles 5,5 kilo x 150ml melk = 825 :6 flessen is ongeveer 137 ml per fles 5,5 kilo x 150 ml melk = 825 : 5 flessen is ongeveer 165 ml Mijn dochter had de waterpokken bij 2 maanden en had hier verschrikkelijk last van we hebben de ha gebeld en de assistent zei gebruik maar een halve paracetemol ( 120 mag niet op die leeftijd zei ze ) een uur later terug gebeld door de ha zelf dat ik ook die 60 Mg niet moest geven dat dat echt niet gewenst is bij zon kleintje Dus ik Wil je toch voor de zekerheid er even op wijzen niet zomaar paracetemol te geven op de leeftijd van 6 weken Bij reflux ( tenminste hoe wij het kennen van onze middelste ) Is het moeilijk boeren, veel de hik voeding die ophoog komt terug slikken en wanneer dat gebeurt is het echt krijsen ! Uit voorzorg kun je het bedje iets ophogen, na de fles een half uurtje omhoog houden zodat de voeding moeilijker omhoog komt of eventueel Johannes brood pitmeel gebruiken
klinkt hetzelfde als hier opeens, alleen spuugde ze hier al en kreeg er nu last van. Sinds een paar dagen medicijnen en ze slaapt nu overdag ook weer goed. De nacht ging als goed omdat ze dan bijna nooit eet.
Bedankt voor het meedenken. Morgen/ straks ga ik naar het inloop spreekuur van het cb. Hopelijk dat ze daar ook nog wat suggesties hebben. Zelf heb ik niet het idee dat het reflux is (misschien verborgen?). Maar wie weet heb ik het helemaal mis. Hij hikt namelijk wel regelmatig, maar geeft nauwelijks wat terug, ruikt niet zuur uit z'n mondje en is ook niet opeens aan het krijsen zoals je bij pijn zou horen. Denk zelf aan evt een groeisprong en dat hij daarbij niet weer wat hij aan moet met een periode wakker zijn. Wij zijn niet zozeer van de schema's of het lijstje met de hoeveelheid melk, maar doordat hij maar steeds blijft huilen en heel even wakker slaapt (na 10/15 min weer wakker is) wat voeding nodig lijkt te hebben, ga je je afvragen of hij niet in een spiraal zit van te weinig voeding ( slecht drinken, waardoor niet goed slapen, waardoor goed drinken niet meer lukt). Vandaar dat we keken naar wat hij nu zou mogen. Aangeven hoeveel flessen hij krijgt lukt niet, want ik kan er geen zinnig woord over zeggen, het scheelt per dag. Ik gok rond de 7/8 keer en die gaan dus (op de late avond en de nachtvoeding na) bijna allemaal in 2a3 keer naar binnen. Ieder kwartier krijgt hij niet, maar wel als hij na zo'n kwartier wakker wordt en echt flink hapt als je over z'n wangen wrijft. De paracetamol leek me niet heel erg kwaad kunnen, aangezien m'n oudste deze nog geen 5 min na de geboorte al kreeg van de verloskundige (vacuümverlossing) en ze allebei via borstvoeding wat mee hebben gepikt en dat nooit een probleem was. Maar ik strooi er echt niet mee, neem zelf ook alleen in uiterste nood. Ik wilde alleen maar uitsluiten of hij niet ergens pijn had. Gelukkig worden we er niet moedeloos van, hebben we allebei meer het idee: voor ons is het even lastig, maar voor hem is het met name vervelend. Hij plast en poept prima, is alert, maar zeker niet vrolijk of tevreden en dat is zo vervelend voor hem.
Bij ons ook rond week 6. Heb op aanraden van iemand Oei ik Groei gekocht, waar alles uitgelegd staat over sprongetjes. En bij mij kwam het helemaal overeen. Bovendien heb ik de voeding naar beneden gegooid. Van 120 6x per dag weer terug naar 90 7x per dag. Of 6x per dag 90 en de laatste fles voor het slapengaan 120. Werkt hier prima! Nog wel onrustig en hangerig maar hoort dus bij zo'n sprongetje...