Baby en hond

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Adinka, May 9, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Adinka

Adinka Actief lid

Oct 1, 2015
    333
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Ik weet niet of dit de juiste plek is voor mijn vraag, maar kon geen geschikter kopje vinden.

Hoe hebben jullie, als jullie een hond hebben, de hond en de pasgeboren baby aan elkaar laten wennen? Ik ben nu bijna 29 weken zwanger van mijn eerste kindje en omdat de uitgerekende datum steeds dichterbij komt is dit een van de vragen die me bezig houdt.

We hebben thuis een Drentsche patrijshond van ruim 6 jaar. Een schat van een beest. Het enige waar je hem op kan betrappen is dat hij zo nu en dan zijn enthousiasme lastig kan bedwingen en daardoor wat onstuimig kan zijn, maar 't is echt een lieverd. Ook voor mijn neefjes van 6 en 8.

De hond speelt een belangrijke rol in ons leven en daarom wil ik ook baby en hond zo goed mogelijk aan elkaar wennen, zodat ze goede "vriendjes" worden.

Hoe hebben jullie dit gedaan? Iemand tips?

2. LVtje

LVtje Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    3,128
    1,100
    113
    Female
    Ik heb voorafgaand aan mijn bevalling en erna paar dagen in het ziekenhuis gelegen.
    Toen wij naar huis mochten ben ik eeeet alleen naar binnen gegaan omdat ik wist dat onze twee honden helemaal door het dolle zouden zijn.
    Na paar minuutjes is mijn vriend binnen gekomen met de maxi cosi. De honden hebben even gesnuffeld en was meteen goed.

Je merkte dat ze de eerste dagen nog iets onrustiger waren doordat er natuurlijk de hele dag (vreemd) volk over de vloer was; kraamhulp, verloskundige, hielprik, cb, huisarts etc. Los van de visite.

Maar ze zijn gewoon overal lekker bijgeweest. Bezoek heeft honden ook altijd eerst even gedag gezegd en geaaid en ik ben veel overal beneden geweest zodat ze dan niet alleen waren. (En wil de honden niet boven in bed hebben) dus had zelf zoiets van , kan net zo goed op de bank liggen ipv in bed.

Onze honden zijn ook altijd heel enthousiast maar je merkt dat ze rondom onze dochter echt voorzichtig zijn. Als ze nu op de grond ligt te spelen dan komen ze wel even kijken, maar waar ze bij wijze van gerust over mij heen zouden springen lopen ze netjes om dochterlief heen.

Natuurlijk laat ik de honden nooit alleen met onze dochter. Hoe lief ze ook voor haar zijn, het zijn en blijven beesten. Ik zou het mezelf nooit vergeven als er ooit iets zou gebeuren.

Maar buiten dat zijn wij altijd van; doe maar gewoon normaal en het vind zich allemaal z'n weg wel.

3. Adinka

Adinka Actief lid

Oct 1, 2015
    333
    1
    0
    NULL
    NULL
    Thanks voor je reactie. Ik heb ook het idee dat het allemaal zijn weg wel vindt, maar wat goede tips zijn natuurlijk nooit weg! De kennismaking is natuurlijk iets wat je niet kan over doen.

Voor de indeling van het huis is het het meest praktisch om de box op de plek te zetten waar de hondenmand tot op heden stond. Ergens anders past dat lompe, grote ding gewoon niet. Afgelopen weekend al grote verbouwing gedaan beneden en de box dus al opgezet op de plek waar de mand stond. Mand staat nu aan de andere kant van de bank, dus nog steeds gezellig bij ons! Maar wilde niet dat de hond t idee zal krijgen dat ie van zijn plek wordt verbannen door de nieuwe bewoner, dus vandaar dat we de boel nu al omgegooid hebben. Zo kan de hond alvast rustig wennen aan de nieuwe opstelling

4. nellebelle

nellebelle Actief lid

Sep 8, 2014
    218
    0
    0
    hoi,

hier ook een hond en baby, wij hebben bij het voorstellen de fout gemaakt om de kap op de maxi cosi te laten staan. hierdoor kon de hond de baby niet zien en verschoot hij heel erg van een baby-brabbel geluidje... oeps. maar nadien is het goed inorde gekomen.

Als de baby erg moest huilen door krampjes of zo. kreeg de hond wat lekkers toe gegooid. want huilen kan stessvol zijn voor ouders maar ook voor de hond. zo krijg je een positieve associatie van de hond met een huilende baby.

tijdens de borstvoeding mocht de hond wel even zijn kopje komen leggen voor een aai. maar niet te zeer knuffelen of spelen. hond ruikt zeker dat er gevoed word. en dat moet hij respecteren en jou de ruimte geven.

als je er bewust mee bezig bent gaat het zeker goed komen!

5. Veera

Veera Niet meer actief

Wij hebben de hond even aan de baby laten ruiken en toen ze in de box lag te kraaien heeft de hond echt ernaar staan staren van Wat heb je in vredesnaam mee naar huis genomen :D
    Maar verder niets bijzonders gedaan! En het zijn de beste vriendjes, gisteren zaten ze samen in de hondenmand ;) (niet echt de bedoeling) en ze spelen samen, knuffelen samen. Heel schattig
    Onze hond vindt alles best, is normaal ook heel druk maar bij dochter is ze kalm.
    Wat het belangrijkste is denk ik: laat de baby iets positiefs zijn voor de hond ipv negatief.

6. Manna

Manna Fanatiek lid

Jul 2, 2015
    2,902
    1,196
    113
    Female
    Gelderland
    We gaan het is over paar weken of het liefst dagen ontdekken;) wat we als voorbereiding hebben gedaan is net als jou box al vroeg opzetten (ook plek van 1 vd hondenmanden). Hier werd nauwelijks op gereageerd. We hebben er ook een muziekmobiel en speelgoed met geluid ingelegd omdat 1 vd honden altijd druk is met speeltjes. Visite zet dit regelmatig onverwachts aan wat ons de gelegenheid geeft om de hond te leren dat speelgoed op die plek niet van de hond is en de box op gepaste manier en afstand moet benaderen. Inmiddels is de hond er veel minder druk mee.

Verder kan je eventueel alvast je ritme en rituelen aanpassen wanneer dit gaat veranderen. Denk bv aan enthousiast begroeten(nu alleen en meteen aandacht, hoe gaat dit straks) en eten geven ( rustige plek waar de baby niet bij kan). Ik vind de tip met honden koekjes bij huilen ook een handig advies, ik ga zeker kijken hoe de honden hier op reageren :)

7. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Onze hond is vrij eigenwijs en was bang voor kinderen. We hebben de baby even laten zien, maar daarna buiten zijn bereik gehouden. Hij vond het wel interessant natuurlijk. Bewaakte braaf de hele dag de box. (orobeerde boxspeeltjes te pakken :) )
    Tegenwoordig laat hij zich gelaten 'mishandelen' door dl.

De baby moet idd positief zijn voor de hond. Heel simpel gesteld: als de baby slaapt, negeer je ook de hond. Baby wakker = hond aaien, koekje, etc.

8. LVtje

LVtje Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    3,128
    1,100
    113
    Female
    Dat negeren als de baby slaapt vind ik echt onzin. Juist dan is het ook fijn om weer even 1 op 1 lekker met de hond bezig te zijn. Even niet de aandacht hoeven delen.

Natuurlijk ook als de baby wakker is een aai geven enzo, maar negeren als de baby slaapt zou ik dus echt nooit doen.

9. Moi1985

Moi1985 Actief lid

Jul 2, 2014
    414
    27
    28
    Hier een Labrador van 5,5 jaar oud toen ons zoontje vorig jaar geboren werd. Ook zo'n heerlijke goede sul die echt geen vlieg kwaad doet:)

Wij hebben inderdaad ook de maxi cosi even op de grond gezet toen we thuis kwamen uit het ziekenhuis. Hond heeft er even aan gesnuffeld en verder gewoon met rust gelaten. Ik vond het inderdaad ook belangrijk dat ze niet het gevoel kreeg dat ze er nu opeens niet meer bijhoorde dus heb bijvoorbeeld ook altijd het kraambezoek gevraagd om ook de hond een knuffel te geven en niet alleen maar alle aandacht naar de baby. Ook zij vond en vindt het fijn om aandacht te krijgen :)

Verder lekker verwend met koekjes die periode, juist ook als ik de baby op schoot had en we zijn gewoon met haar naar het bos etc blijven gaan zodat haar dagen er (zo goed als lukt die eerste periode) praktisch hetzelfde uitzagen. Een baby 'doet' natuurlijk verder nog niet veel, maar op een gegeven moment gaan ze kruipen en wordt de hond opeens interessant. Wij zorgen ervoor dat ons zoontje nooit zomaar in haar mand kruipt als ze bijvoorbeeld ligt te slapen, dat moet echt haar plekje blijven. Verder zoeken ze elkaar wel op wat heel leuk is om te zien. Als we bijvoorbeeld op het kleed spelen met speeltjes pakt de hond soms ook opeens een speeltje in d'r bek die ze dan door de kamer zwiept.. :D Even de gekke kolder in d'r kop zeggen we dan!

Ik denk dat het heel leuk is voor ze om samen op te groeien en onze kinderen worden in ieder geval niet snel bang voor honden;)

Succes met de laatste loodjes!

10. Adinka

Adinka Actief lid

Oct 1, 2015
    333
    1
    0
    NULL
    NULL
    Thanks voor alle waardevolle reacties!!
    Het moet inderdaad een positief iets zijn voor de hond. En dat hij net zoveel aandacht krijgt van visite als voorheen vind ik ook erg belangrijk. Hij houdt zo ontzettend veel van aandacht, hij zal doodongelukkig worden als hij genegeerd wordt :(

11. Tazzy

Tazzy Fanatiek lid

Aug 20, 2013
    1,364
    31
    48
    Wij hebben ook honden waarvan twee waakhonden buiten, zij leren haar nu een beetje kennen nu ze lekker buiten rommelt maar ik laat hen er niet zomaar bij stelletje onbehouwen boeven zijn het en onwijs groot. Ze doen niks bij kinderen hoor maar ze zijn zo groot. Onze andere twee honden zijn formaatje mechelaar en chihuahua. Die wonen gewoon binnen. We hebben niks bijzonders gedaan eigenlijk, thuis gekomen en gedaan of het de normaalste zaak van de wereld was. Gewoon erbij gelaten, kennis laten maken en de draad weer opgepakt zoals het altijd was. Ze zijn beide super met haar. Het is heel natuurlijk verlopen. Ze weten dat ze niet aan haar speeltjes mogen zitten en niet op haar speelkleed mogen en doen dit ook niet. Eten niks uit haar handje, pas als ze het op de grond gooit is het van hen dus ze heeft standaard twee trouwe vrienden naast de kinderstoel zitten als ze eet hahaha. Nee het is gewoon heel natuurlijk verlopen, zo trots op mijn schatten!! Uiteraard laten we ze nooit alleen met de honden in een ruimte hoor!!

Share This Page