Hoeveel woordjes met 16 maanden?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door SYRV, 25 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Onze dochter is bijna 16 maanden en brabbelt veel maar zegt eigenlijk nog geen woordjes. Het enige wat ze zegt als er iemand binnen komt of wanneer ze wakker wordt is: haaaaaai (heel schattig;)). Maar voor de rest zegt ze niks, ook geen papa of mama. Ik maak me hier (nog) geen zorgen over, elk kindje ontwikkeld zich immers op zijn of haar eigen tempo. Maar uit nieuwsgierigheid ben ik wel benieuwd hoeveel woordjes jullie kindjes zeggen/zeiden rond deze leeftijd.

2. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Onze dochter zei met de 18 maanden controle van het CB 25 woordjes. De meeste woordjes zei ze pas een week voor de controle. Papa zegt ze al wel een tijdje, maar mama zegt ze nu met 2 jaar nog niet. Nu ze 2 is gaat het snel met de nieuwe woordjes, soms wel 5 nieuwe woordjes per dag

3. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Onze dochter van 17 maanden zegt ook nog niet echt veel.
    Meeste woordjes zegt ze maar 1x.

Papa zegt ze wel veel, mama helemaal niet.
    Verder is het aai, dag, en nee.

4. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    Mijn dochter praat al heel veel. Ik denk dat ze met 16 mnd tussen de 50 en 70 woorden kon.
    Nu is ze 20 maanden en komen er dagelijks woorden bij en begint ze met zinnetjes.
    Lekkere kletskous dus

5. Joycelyn

Joycelyn Bekend lid

27 feb 2015
    602
    1
    16
    NULL
    NULL
    Volgens mij beginnen de meeste kindjes pas rond de 18 maanden echt woordjes te zeggen. Zou mij inderdaad dus nog geen zorgen maken!

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.308
    10.276
    113
    Haaaaai, heyyy echt heel schattig, pap, mama, ernie ( van sesamstraat) oma, die en de est weet ik niet. Hij ging snel met praten, hij is nu 2.5 en kletst veel :D

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Voor mij is het lang geleden.. maar ik weet nog goed dat het eerste woordje wat goed herkenbaar was was: Tieee! (die!) en dan iets aanwijzen.
    Zelfs papa en mama echt duidelijk kwamen pas na 18 maanden (duurde lang voor mijn gevoel!) . Rond de 20 maanden begon het een beetje. Pas 1 maand na haar 2e verjaardag maakte ze enorme sprongen..

8. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Mijn zoontje is bijna 14 maanden en die zegt; papa, mama, oma, aap, die, daar en Nijne (Nijntje).

9. Sascha87

Sascha87 Actief lid

3 dec 2014
    419
    114
    43
    Mijn jongste zegt ongeveer 30/40 woordjes, ze is 16 maanden.

De oudste daarentegen zei pas na zijn 2e verjaardag voor het eerst mama, en is toen pas begonnen met praten. Helemaal goed gekomen, want hij kletst nu echt de oren van je kop!

Jongste is een meisje, oudste een jongen..

10. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Verschilt dus toch heel erg. Motorisch is ze wel heel snel en liep ze al ruim voor haar eerst verjaardag. Ook snapt ze gelukkig veel wat ik zeg. Dus het zal niet aan haar oortjes liggen. Ach, het komt vanzelf!

11. Modra

Modra Fanatiek lid

24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Hier heeft de kleine man een aantal woordjes. Voornamelijk woordjes die wij zelf veel gebruiken...

-Mama
    -Papa kan hij zeggen maar zegt hij maar soms... Hij zegt meestal ''Meh'' ofzo, waar hij papa mee bedoelt ...Geen idee waarom!
    -Die (heel veel! ;))
    -Kat
    -Aaien
    -Dicht
    -Uit
    -Dat
    -Bed
    -Draak (de naam van één van onze katten)
    -Haaaaai zegt hij ook, haha :D

Verder kan hij ''Woef woef''& ''Broeemmm''. En snapt inderdaad ook veelgebruikte, simpele taal. :p Maar inderdaad, het verschilt enorm per kindje! Mijn gastouder zei dat het vaak zo is dat ze dan ineens een stuk meer gaan praten...

12. krullebol81

krullebol81 Actief lid

9 jul 2014
    393
    23
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Hier zegt dochter van 16 maanden papa mama bah en ja. Wel brabbelt ze ontzettend veel en begrijpt ze wel alles wat we zeggen/vragen.

13. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.157
    23.238
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Rond de 50. Nu over de 100 en 4-woordzinnetjes al. #trotsemoeder :)

14. Jenn78

Jenn78 Actief lid

11 okt 2014
    332
    2
    18
    Hij kent er wel geteld 1, namelijk "die". Daarmee dirigeert hij zo ongeveer iedereen 😂. #tochookeentrotsemoeder 😜

15. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Mijn dochter is 15 maanden
    - die
    - dat
    - daar
    - papa
    - mama
    - poes
    - hart
    - eeeeetuuuuuhhh 😂

Maar ik hoor voornamelijk papa en die

16. Hallooo

Hallooo Niet meer actief

Geen zorgen hoor! Mijn zoontje is 15.5 maand. Hij zegt: mama(soms), papa, opa, die, ja, nee, op, dicht, toetje, bah, dag dag, aahh, drinken, nijne(nijntje en ook het konijjn), boe (koe), beeh (schaap), poe (poes) ah ah ah(aap), hii (paard), baby en broem(auto). Hij loopt nog niet los.

17. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Wauw! Wat kennen sommige kindjes al veel woordjes zeg! Leuk!

Onze zoon was ook geen snelle prater, maar net als zijn zusje motorisch wel snel. Hij is nu bijna 7 en bij hem is het ook meer dan goed gekomen. Hij komt soms met woorden waar mijn mond van open valt, Haha! Dus ik heb er alle vertrouwen in dat het met onze dochter ook helemaal goed gaat komen.

18. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Met 16 maanden soms papa en mama, veel meer kwam er niet uit.
    Met 18 maanden is hij opeens begonnen met praten, en nu is hij 21 maanden en zegt heel veel.
    Papa, mama, opa, oma, poes, hond, paard, koe, schaap, trekker, kopter (helikopter), auto, haar, handjes, voetjes, oor, oog, neus, op, in, donker, licht, boven, buiten, kijken, naam van zijn broer, jas, laars, mij, nee, ja, die, zitten, staan etc :)
    Dus het komt echt wel. Ik dacht met 16 maanden echt dat mijn jongste héél laat zou zijn met praten. Zijn broer en zus zeiden toen al veel meer, maar ik denk dat hij nu sneller gaat dan zijn zus op die leeftijd. Hij haalt zijn achterstand helemaal in :D

19. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    'Papa' en 'mama' en voor de rest zweer ik dat ze in het verkeerde land geboren is. Ze komt denk ik uit China of Rusland ofzo 😂

20. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Papa en mama, sindskort ook "ja" (zonder daadwerkelijk te snappen wat we vragen). Nee schudden snapt hij wel. Verder papegaait hij "eten" na als ik het zeg, en als hij teletubbies wil dan zegt ie tietie (ik weet niet of dit tinkywinky of teletubbies betekent).

Dus eigenlijk vrijwel niets herkenbaars verder. Brabbelt wel lekker nu

Edit: ooooooh hij zegt tjoeketjoeketoettoet! Hoe kon ik het vergeten hahaha.

Hij loopt met 15,5 maand nu 3wk los

Deel Deze Pagina