Het zou ons leuk lijken om zoonlief uiteindelijk te stimuleren een instrument te bespelen. Of dat uiteindelijk ook wat gaat worden weten we niet maar we willen hem de kans geven van alles te kunnen doen en zich te ontwikkelen. Maar waar zouden we mee kunnen beginnen? Ik heb laatst zo'n setje gekocht met van die houten sambaballen, een trommeltje en een rammelaar met belletjes. Vooral de sambaballen zijn favoriet want die kan hij overal op rammen Hij is nu nog pas 1 jaar dus we hebben alle tijd maar wat is leuk om te kopen om hem daarin te stimuleren en te kijken wat en of hij dat leuk vind, iemand een idee?
Ja je kan ook piano spelen met baby/dreumes/peuter. Je plank grote kleur ronde stickers op elk knoop en op a3 papier plak je volgorde van melodie. Zo in principe kan je leren piano spelen. Maar echt muziek instrumenten bespelen en echt leren is pas vanaf 3 jaar want ervoor kind gebruikt geen logica maar fantasie, intuietie, geheugen.
Wij hebben voor de 1e verjaardag van ons zoontje een (kinder) keyboard gekocht. Vindt hij erg leuk! Hij is nu 19 maanden en vindt het nog steeds erg leuk, gaat steeds gerichter op de toetsen drukken.
Xylofoon, djembe, fluit, mondharmonica, sambaballen, rasp, gitaar. Als je ruimte hebt, een piano. Als er een piano staat, kan een kind zelf wanneer hij interesse heeft, spelen. Zo gaat het helemaal op eigen initiatief en ze leren echt razendsnel. Klassieke muziek luisteren is ook echt goed voor kinderen. Ik speelde zelf vanaf 4 jaar viool, belangrijk vind ik wel dat een kind er interesse in heeft. Je kunt vanaf een jaar of 4/5 eens imformeren bij een muziekschool. Vaak zijn er van die algemene muzieklessen waar een kind kennis maakt met verschillende instrumenten.
Wij hebben een xylofoon (zo'n metalen, waar goed geluid uit komt en je al vrij snel mooie toonladders op kunt rammelen), we trommelen samen ritmes op verschillende dingen, we luisteren naar muziek, dansen op muziek, en praten door lege keukenrollen en in doosjes om te horen hoe je stem dan anders klinkt etc. Alles alleen om interesse op te wekken. Als ze oud genoeg is mag ze naar muziekschool (want ze heeft interesse en kan al goed ritmes). In mijn tijd begon dat met een jaar blokfluit en algemene muziekleer. Er zijn ook van die muziek op schoot cursussen. Gezellig alles wat hierboven genoemd wordt in groepsverband doen
Een xylofoon heeft hij, ook erg leuk om op te slaan ja. Een (kinder) keyboard of piano vind ik wel een goeie, dat ik daar zelf nu niet ben opgekomen We gaan eens daarvoor kijken en zien wat dat doet.
Die rups hebben wij ook liggen ja, dat is zeker een favoriet. Maar ik vind het toch niet echt een "muziekinstrument"
Ik leg regelmatig mijn keyboard op de grond en mag ze er mee spelen, doet ze al vanaf dat ze 7,5 maand oud was en ze vind het erg leuk. En levert ontzettend leuke filmpjes op
Lekker "Muziek op schoot" samen gaan doen. Dat kan nog makkelijk. Liedjes zingen, trommelen, met belletjes rinkelen, etc doe je daar in een groepje met andere ouders en dreumsen/peuters (naar leeftijd ingedeeld).. Rondjes lopen op de muziek. Hartstikke leuk. Vanaf 3 - 3 1/2 jaar is "muziek en beweging" dan weer leuker. Daarna over naar kleutermuziek of algemene muzikale vorming. Daarna een blokfluit en dan pas een echt instrument.
Thijs speelt al piano sinds hij groot genoeg is om bij de toetsen te kunnen. En sinds de gitaar van mijn man weer in de woonkamer staat gaat hij daar ook steeds gerichter op spelen. Fluitjes vindt hij ook leuk. Voor een kind van een jaar zou ik op zoek gaan naar eenvoudige instrumentjes die wel enigszins op het origineel lijken. Klein pianootje, trommel, sambaballen, etc... je kunt bij de echte muziekwinkels ook altijd kleine instrumenten voor kinderen krijgen. Dan heb je vaak goede kwaliteit en gemaakt van hout ipv plastic uit de speelgoedwinkel.