Vraag voor Belgische mama's en zwangeren

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Eliseb82, 4 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eliseb82

Eliseb82 Actief lid

17 jul 2012
    224
    0
    0
    Amsterdam
    Hoi ladies,

Even een vraagje voor jullie. Ik ben met een Belg getrouwd en wij gaan dus ook een geboortelijst aanmaken (is niet zo gebruikelijk in Nederland). En nu vraag ik me af wat ik nu eigenlijk op de geboortelijst ga zetten omdat we de lijst pas mee gaan sturen met de geboortekaartje.

Er zijn natuurlijk dingen die je van te voren moet aanschaffen voordat de baby er is.. voor de eerste maanden. Voordat onze vrienden en familie de lijst hebben ontvangen en er iets mee gedaan hebben, is het 1-3 maanden verder. Nu vraag ik me af wat jullie allemaal op deze lijst hebben gezet (dat je dus niet zelf eerder hebt aangeschaft). Ik zou ook graag willen weten wat jullie zelf hebben gekocht.. Misschien een rare vraag, maar wij verwachten best wel veel van de familie/vrienden in BE (was ook zo bij onze bruiloft) en ik weet niet wat absoluut essentieel is voor de eerste maanden behalve kleding/badje/kinderkamer/maxi cosi en kinderwagen.

2. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Eigenlijk best veel hoor!
    -De autostoel voor eens ze uit de maxicosi gegroeid zijn
    -Hoezen voor het aankleedkussen
    -Pampers
    -Manicuresetje (kammetje, borsteltje, nagelknippertje,...)
    -Potje
    -Drinkbekertjes
    -Slabbetjes
    -Lepeltjes en vorkjes, bordjes, eetsetje, ..
    -Hydrofieldoeken
    -Badcape
    -Babyfoon
    -Nachtlampje
    -Flessen(wij zijn gestart met bv maar flesjes voor na de bv)
    -Fopspenen voor alle leeftijden (0-6, 6-12, 12+)
    -Kinderstoel
    -Kussen voor de kinderstoel
    -Lakentjes voor op het bedje
    -Speelgoed
    -Kinderwagen
    -Plooibuggy
    - ...

Eigenlijk echt gewoon alles:) Best wel leuk, lekker losgaan en zelf niets moeten betalen :D Bij ons was de lijst helemaal leeg, al na 2 maand. Hadden ook alle zaken van de lijst na twee maanden thuis. Mensen kwamen vrij snel langs.

In Nederland blijkbaar geen gewoonte maar ik vind het best praktisch

3. Eliseb82

Eliseb82 Actief lid

17 jul 2012
    224
    0
    0
    Amsterdam
    Mie - hartelijk dank voor je reactie! Wow, dat is inderdaad meer dan ik dacht... Het is inderdaad ideaal om zo'n lijst te kunnen maken. Zonde om van iedereen dezelfde type kado's te krijgen, wel lief bedoeld..maar uiteindelijk heb je er vrij weinig aan.

Wat zijn de dingen die jullie zelf hebben gekocht voordat jullie kaart verstuurd werd?

4. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Eigenlijk hebben wij zelf alleen de maxicosi, een pak pampers en kleertjes gekocht. Verzorginsproducten kregen wij mee uit het ziekenhuis.
    Dingen zoals het matrasje voor het bedje, een badje, ... maw de dingen die je nodig hebt vanaf het moment dat de baby thuis is hadden wij ook op de lijst gezet. Onze broers en ouders kochten dan die zaken. Zij kwamen tot direct op bezoek en zo hadden wij die zaken ook al thuis toen de baby en ik thuis kwamen uit het ziekenhuis.

5. Syrse

Syrse Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.157
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ga gewoon eens in de winkel kijken :) Wij hadden een vrij korte lijst volgens de winkel, maar we wilden er nu ook geen onnodige dingen opzetten.
    Wat we er zoal op hebben staan; speelmat, leuke mandjes voor in de babykamer, bestek en bordje, een meegroeistoel, extra boxkleed, bijtringen...

Je kan op de lijst ook markeren wat de 'dringende' zaken zijn, zodat mensen weten 'aha, als we dit kopen gaan we best vroeg'. En je kan altijd op je lijst zien wie wat heeft gekocht.

Wij zijn bij dreambaby, het leuke daar is dat je je lijst online kan beheren, en als je zelf dingen koopt mag je die mee op de lijst zetten en dan kopen, je krijgt op het einde een procent op je hele lijst. En qua prijsvergelijking kwam die er het goedkoopste uit.

6. Eliseb82

Eliseb82 Actief lid

17 jul 2012
    224
    0
    0
    Amsterdam
    Kunnen jullie Dreambaby echt aanraden? Wat zijn de alternatieven? liefst wat luxere winkels waar je ook een geboortelijst kan aanmaken.. (the basics hebben we namelijk hier genoeg..)

@Syrse, ook bedankt voor jouw feedback!

7. Syrse

Syrse Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.157
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat je best gewoon een paar winkels afgaat om een gevoel te krijgen van de stijl, de prijs... het is een heel persoonlijke keuze.

Baby2000 is bijvoorbeeld qua stijl iets meer luxe, en Prémaman heeft ook leuke dingen.
    Je hebt ook Baby-Lux, maar daar zijn we nooit gaan kijken eigenlijk.

8. Ik reageer ook even, ik woon in Frankrijk maar het is daar vergelijkbaar ;) Wij hebben voor de eerste een geboortelijst gemaakt maar daar hebben we ook het kamertje op gezet toen (de kinderwagen kregen we van mijn ouders uit nl dus die stond er niet op en de box heb ik ook uit nl want daar hadden ze geen mooie houten boxen), maar er moest volgens mij een minimaal bedrag op staan en hoe meer er gekocht werd hoe groter ook de tegoedbon die we kregen bij het sluiten van de lijst. Het kamertje hebben we dus eerst gewoon uitgekozen en de schoonouders wilden die kopen dus die hebben hem gewoon van de lijst gehaald. En verder hebben we de fleswarmer, het badje, de wipstoel speelkleed maxi cosi babycam etc erop gezet en dit is allemaal voor de geboorte al gekocht door familieleden die een wat groter bedrag te besteden hadden. Na de geboorte kregen we veel van de kleinere dingen van de lijst zoals een badsetje met thermometer enzo, knuffeltjes en andere kleine dingetjes.

Mag ik vragen waarom je wilt wachten tot na de geboorte voor iedereen? En niet gewoon al aan sommige mensen de lijst/winkel bekendmaken zodat zij alvast iets kunnen kopen voor je, als je sommige dingen al eerder nodig hebt?

Ik denk trouwens dat ik voor deze zwangerschap geen lijst meer maak, vond het veel te veel gedoe en mensen kochten uiteindelijk toch vaak zelf kado's die niet op de lijst stonden. Dus dit keer doe ik dat allemaal niet. Plus dat we heel veel spullen natuurlijk ook al hebben dus op het kamertje na hebben we niks groots nodig eigenlijk.

9. Syrse

Syrse Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.157
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik reageer ook eventjes op het bekend maken van de lijst: wij steken de kaartjes mee bij het geboortekaartje, maar vrienden/familie die op voorhand achter de lijst vroegen hebben we de informatie eerder gegeven. We zijn er niet mee gaan strooien, enkel op aanvraag :)

Vooral een aantal familieleden wilden heel graag spulletjes komen die we al meteen nodig hadden. En de grootouders wilden de kinderwagen kopen, dus die moest persé mee op de lijst :p

10. bereke

bereke Niet meer actief

Zoveel mogelijk er op zetten, zelfs dingen die je zelf gaat kopen. Want meestal krijg je nog een aankoopbon voor een bepaald percentage van de totale waarde van de lijst.

11. niekenie

niekenie Actief lid

29 feb 2012
    387
    0
    0
    Reet / Antwerpen
    wij hadden onze lijst bij dreambaby (baby afdeling van dreamland ism colruyt) ,krijgen een procent op het totaal bedrag bij afsluiting en hebben een hoop bons voor gratis producten bij colruyt gekregen
    wij hadden op onze lijst staan :
    alles voor in de box (boxkleed en speelgoed) ,borstvoedingscover ,speelgoed en activiteitenmat ,zo een st voor de voetjes en handjes af te drukken ,beddengoed ,voedingskussen ,bestekje ,verzorgingssetje (schaartje,pincet,thermometer,...), draagdoek ,lodger ,...

op de site van dreamland staat alles ook in handige categorieen zodat je zelf kan beslissen van wat al dan niet nodig is (ik rij geen fiets dus een kinderstoeltje voor de fiets zou maar stom zijn)

Deel Deze Pagina