Hallo Op dit moment zwanger van ons tweede kindje en kan ik in principe ieder moment bevallen. De oudste is 20 maanden. Toen zij 8 wkn oud was heb ik de tula baby met insert gekregen en veel gebruikt. Nu vraag ik me af of deze ook al bruikbaar is voor een kindje van 1 week oud. Ik verwacht geen reus. Eerste was 3100 gr. Anders overweeg ik om een goede/ handige maar niet enorm dure draagdoek voor de eerste weken/ maanden te gebruiken. Heb er alleen weinig verstand van dus kan tips goed gebruiken
https://www.draagzak.nl/tula-zitverkleiner/401-tula-infant-insert.html De Tula Infant Insert (zitverkleiner) maakt het mogelijk om een kleine of pasgeboren baby in de Tula Baby Carrier te dragen en kan worden gebruikt voor baby’s van 3,5 – 7 kg. Eerste hit op Google.
De Tula insert wordt inderdaad pas geadviseerd vanaf 3,5 kilo. Daarvoor is hij echt nog te groot en zelfs vanaf die 3,5 kilo vind ik hem nog erg groot. Mocht je voor een draagdoek gaan, kijk dan naar een geweven draagdoek. Die kunnen echt al vanaf de geboorte gebruikt worden en heb je heel lang wat aan. Een rekbare doek is ook fijn, maar wordt ook pas aangeraden vanaf zeker 3,5 kilo. Een geweven draagdoek kun je prima tweedehands kopen als je er niet teveel geld aan uit wilt geven, om hem eerst te proberen. En een draagconsulent raadplegen voor de manier van knopen is ook erg waardevol! Je mag altijd een pb sturen voor (meer) info. In ieder geval alvast veel draagplezier.
Ik heb een rekbare by kay doek gekocht voor de eerste periode, werkt super! Even een paar keer oefenen met het filmpje en een pop en daarna met baby. Begon met 2 weken met dragen (daarvoor durfde ik zelf niet ivm de keizersnede) en nu elke dag wel.
Een insert in de tula kan wel, maar is geen optimale oplossing. Het is een niet passende drager passend maken door opvullen van ruimte. Ik zou dan voor een doek gaan. Of een andere drager. Een marsupi kan wel vanaf geboorte (maat 50) en is tweedehands voor 35/40 euro te koop. Nieuw zo’n 70 euro. En er zijn natuurlijk meer opties. Een rekbare doek kan ook, lekker simpel in het begin. Een geweven doek is nog handiger, die kan je de gehele draagperiode gebruiken. En is ook helemaal niet zo ingewikkeld als het lijkt.
Ik zou voor een tweedehands geweven doek gaan. Voordeel is ook dat deze al gewassen is en gebruikt. De meeste doeken worden daarvan alleenmaar beter. En al die meters doek zelf wassen is echt veel werk als je elk moment kunt bevallen. Knopen is zo geleerd, al heb ik daarvoor wel een consulent ingevlogen. Kan ook direct na bevalling of keizersnede, je hoeft niet te wachten als je dat zelf niet wil.
Wij hebben bij de eerste die insert aangeschaft, nooit gebruikt. Ik vond de baby echt nog te klein om hem te dragen in de Tula ondanks de insert. Heb nu een marsupi aangeschaft voor de kleine, denk ook dat ik hem binnenshuis vooral veel ga gebruiken zodat ik mijn handen vrij heb voor de oudste van 27 maanden.
Een heleboel dragers geven aan dat ze vanaf de geboorte kunnen, maar in de praktijk valt dat tegen en passen veel dragers pas goed vanaf een ruime 56. Tula is ook nog erg groot voor een pasgeboren babytje. Ik zou gaan voor een 2e hands geweven doek. Daar kun je het meest mee. Dat knopen lijkt ingewikkelder dan dat het is. 2e hands zijn er prima doeken te krijgen. Wil je hem echt alleen in het begin gebruiken kan een rekbare doek ook ook prima. Het voordeel daarvan is dat je die kan voorknopen.
Ik zou voor geweven gaan (Mt 6 of 7 afhankelijk van je postuur) Yaro,, hoppediz, kokadi, hebben allemaal wel doeken onder de 100,- Ik ben geen fan van een insert. Je maakt van iets wat te groot is een alternatief wat niet geweldig steun geeft... Niet een aanrader voor pasgeborenen.
Kijk eens bij Storchenwiege. Ik vind zelf de geweven draagzak heel fijn. Geen moeilijkheden met knopen enzo, maar wel van dezelfde geweven draagdoekstof.
Zijn draagzakken van bijv een marsurpi en storchenwiege dan niet, net als de tula te groot voor een pasgeboren baby?
Nee, de Storchenwiege kun je vanaf de geboorte gebruiken (is in feite gewoon een Draagdoek), zonder inzet oid.
Ik zou ook voor een geweven draagdoek kiezen, die kunnen gebruikt worden vanaf dag 1 en het is niet moeilijk als je weet hoe het moet
Ik had een ringsling voor toen onze zoon echt heel klein was. Super makkelijk, makkelijk mee te nemen en ook erg fijn met borstvoeding.
Ik zou ook voor een geweven doek gaan. Daar kunnen ze in ongeacht gewicht/kledingmaat. Little Frog was niet duur vond ik, hoppendiz is ook heel fijn.
Ik sluit me hier bij aan. Op draagdoek-groepen op facebook, en op marktplaats, zijn voor een paar tientjes wel goede geweven doeken te koop. Ik heb zelf vanaf de geboorte een little frog in gebruik. Die is luchtig, maar ook stevig en lekker zacht.
Dit ja, ik had een tweedehands doek gekregen als kraamcadeau en die was echt al lekker zacht en direct bruikbaar. Na de kraamweek meteen mn dochter er in gedaan en haar heel veel gedragen. Ik heb eerst geoefend met een teddybeer op de front cross carry (volgens mij, supersimpele knoop) en daarna met haar geprobeerd, ging meteen goed. Heb ook een tula met insert gekocht, maar die insert vond ik echt een onding en hebben we heel weinig gebruikt. Als ze wat groter zijn in de tula wel fijn.