1,5 jaar en nog niet praten

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Jo85, Jul 18, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Onze vent is nu 1,5 jaar en overal om ons heen zie ik kindjes van die leeftijd toch al redelijk praten.
    Maar onze vent "weigert" nog om te praten.
    De informatie die ik vind over de spraakontwikkeling is toch 90% bevestigend dat rond die leeftijd al 50 woordjes kent en al met de eerste woordcombinaties begint.

Onze vent kent 4 woordjes: papa, mama, die, op... verder nog niks.

Hij begrijpt me wel prima want als ik bijvoorbeeld op de bank zit en vraag aan hem om zijn beker van de grond te pakken en op tafel te zetten doet hij dat prima zelf.
    Ergens weet ik wel dat ieder kindje zich anders ontwikkeld vraag ik het me nu toch wel af of ik hier niet wat mee "moet".

We kletsen honderduit met hem en vertellen alles wat we doen.
    Ook verhaaltjes lezen we iedere dag wel aan hem voor.

2. Hogelinda

Hogelinda Actief lid

Apr 12, 2013
    458
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hebben wij met onze zoon ook gehad. Hij bleef heel erg hangen in hetzelfde. En als ik dan al die andere kindjes hoorde praten.... Maar zo ineens begon het bij hem ook! Zo uit het niets, van de 1 op andere dag leek het wel. En nu is hij 2,5 jaar en maakt hij hele zinnen.

Ik denk dat je het gewoon af moet wachten. Komt vanzelf goed! :) ik denk nu wel eens bij mijn zoontje: hielt ie z'n mond nou maar eens dicht... Hahahaha!

3. Miekoe

Miekoe Fanatiek lid

Aug 9, 2012
    1,908
    502
    113
    Female
    Een stel vrienden van ons heeft een zoontje, die in oktober 2 wordt en behalve 'mama' en 'die' zei hij ook niks...
    Ze heeft nu een afspraak staan bij de logopedist. Sinds vorige week heeft hij er ineens 2 woordjes bij, zonder dat ze nog bij de logopedist geweest zijn. Ik denk dat het nu heel snel zal gaan bij hem. De afspraak heeft ze overigens gewoon laten staan. Ze wil nu wel dat er wat gaat gebeuren.

4. Metire

Metire Niet meer actief

mijn zoontje zegt ook nog niet zo veel.. mama, papa, oma, poes, ja, nee, heet, heiß, nein (wordt 2 talig opgevoed) borst (terwijl hij geen bv krijgt:p) en dat is het wel zo'n beetje.. af en toe zegt hij iets na, maar het zijn lang geen 50 woorden! combinaties maakt hij ook nog niet. ik maak me er niet zo'n zorgen over, ieder kindje doet het op zijn eigen tijd!

5. lievekindjes

lievekindjes Niet meer actief

hoi
    mijn zoontje van bijna anderhalf jaar zegt alleen heel soms mama en ook verder niks,hij heeft wel een chromosoonafwijking en krijgt ook logopidie die bij mij thuis komt.
    maak je niet teveel zorgen meis.
    groetjes

6. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Denk dat onze Sylvano ook erg laat zal zijn , loopt nog niet , praat nog helemaal niks, papa mama helemaal niks! Vind het zo jammer :(

7. lievekindjes

lievekindjes Niet meer actief

hoi
    meis dat komt wel hoor,maar ik snap het wel wat je bedoeld:)
    mijn mannetje loopt ook nog niet en daar maak ik me ook soms zorgen
    over.
    groetjes

8. Pleak

Pleak Fanatiek lid

May 30, 2011
    3,620
    218
    63
    zuid-holland
    mijn zoontje is ruim ander half en praat ook nog niet. Hij begrijpt ongelofelijk veel, maar praten doet hij niet.
    Ik maak me soms een beetje zorgen, maar zeg dan net zo snel (een beetje streng) tegen mezelf, komt vanzelf, heeft geen haast. ;)
    Maar soms lastig he als je ziet dat andere kindjes al veel verder zijn..

9. ientje

ientje Fanatiek lid

Jun 7, 2010
    2,999
    0
    36
    Mijn zoontje is zaterdag 2 jaar geworden en die zegt van alles, maar dan in het Russisch ;) geen echte woordjes dus.
    In mijn familie is het best veel voorkomend dat kindjes wat later beginnen met praten, dus ik maak me nog geen grote zorgen. Hij is er gewoon te eigenwijs voor, kan zich makkelijk duidelijk maken zonder te praten en begrijpt alles.
    Binnenkort naar cb en daar zullen ze vast wel over logopedie beginnen. Maar dan? Daar gaan ze toch ook alleen maar dingen benoemen, boekjes lezen en kijken of hij dan gaat praten? Eerlijk gezegd heb ik echt niet het idee dat hij dan ineens wel gaat praten.
    Kan ik mis hebben hoor, ik ben tenslotte geen logopedist maar ik heb het gevoel dat het bij hem puur eigenwijsheid is en dat hij straks ineens begint en niet meer stopt :p
    Met 1,5 jaar zou ik me echt nog niet te druk maken hoor!

10. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Hier ook hoor...

Hij kan papa en mama zeggen en bal... Noujaa zonder de L heel duidelijk te zeggen..

Was er vorige week nog voor op t cb omdat hun met 14 maanden even wouden dat ik langs kwam...

Nou er is niks aan de hand hoor.. Komt vanzelf wel :)
    En idd zoLs je zegt, hij begrijpt alles heeeeel goed :)

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Het komt, meestal, vanzelf goed!

Mijn oudste was twee en wou nog niet praten. Ja een paar woordjes!
    Ineens is hij razend snel gaan leren praten, niet altijd even duidelijk, maar toch.

50 woorden hoeft echt nog niet met 1,5. Ik geloof dat het cb bij die leeftijd veel en veel minder aan houdt als 'moeten kunnen'. Bij mij is er althans nooit iets van gezegd!

Probeer duidelijk te maken wat iets is, zonder er druk op te leggen. En verder gewoon nog even afwachten!

12. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,828
    4,201
    113
    Hier word er ook vnml russisch gesproken. Mama en heel soms papa, aai en bah. Dat was het

13. toekomstigemam

toekomstigemam Fanatiek lid

Mar 7, 2011
    1,792
    0
    0
    overijssel
    Mijn zoontje is anderhalf en heeft eigen woorden voor dingen papa is mama krakra is lamp aan vrawa is vrachtwagen etc etc.
    Heeft altijd hele verhalen maar soms begrijp ik dr niks van

14. DJ Momo

DJ Momo Fanatiek lid

Apr 23, 2010
    4,523
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier een ventje die tussen 1 en 2 jaar heel veel oorontstekingen heeft gehad. Daarbij 'erfelijk belast', zijn vader was ook een late prater. Met 2 jaar sprak hij 10 woorden. Krapaan de norm van het cb. Als ik me zorgen maakte, mocht ik aan de bel trekken. Met 2j5m vond ik het nog niet opschieten, dus naar de logopedie. Dat was het stilste half uurtje van de week. Thuis ging hij steeds meer praten, met 2,5j ook zinnen van twee woorden. na 3 maanden zijn we met de logopedie gestopt, omdat het niet opschoot daar. Alle tips hadden we inmiddels wel gehoord (ga naar zijn niveau, praat mee in waar hij mee bezig is, lees voor, benoem alles). Hij is inmiddels 3, en hoewel nog steeds niet vergelijkbaar met leeftijdsgenootjes, is ie echt wel vooruit gegaan. Hij maakt nu standaard zinnen met 3 woorden, soms uitschieters naar 6 of 7. Hij begint opeens te zingen, herhaalt alles wat je zegt, is ook veel geinteresseerder in de wereld om hem heen (wat is dat nou? en dan moet jij zeggen hoe iets heet). denk dat je met 4j bijna geen verschil meer merkt.

15. marike

marike Bekend lid

May 21, 2011
    631
    0
    0
    interieurbouw
    Mijn mannetje zegt ook nog niets. Zelfs geen mama. Ja hij kan het wel zeggen, maar gebruikt het alleen als hij zich heeft bezeerd. Hij is wel bezig met gggg en klakken met zn tong. Dus ik heb me eigenlijk nog geen zorgen gemaakt. Gelukkig zijn er wel meer kindjes die later praten. Ik denk van het komt vanzelf. Ik snap heel goed wat hij bedoeld. Ondanks dat hij niet praat weet ik wat hij wil. Dus ik ervaar het niet als vervelend. Maar door jullie verhalen begrijp ik dat het dus niet normaal is? Het is mijn eerste kindje dus daar heb ik nog niet bij stil gestaan.

Misschien heeft iemand tips om het praten een soort van uit te lokken? Heb wel eens ergens gelezen. Kinderen keuze geven. Appel of banaan. bijvoorbeeld, maar zijn er nog andere manieren?

16. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,828
    4,201
    113
    Enigste wat je kunt doen is alles continue benoemen. Maar ik zou me er geen zorgen om maken. zolang jullie elkaar begrijpen is het prima en levert het voor niemand frustraties op

17. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Dit dus.

Kijk dat is een koe en die doet boe. Etc. Kijk wat er interessant is en ga daar op in.

18. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

May 13, 2010
    2,802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Hier ook een dametje wat nog niet praat, met inmiddels 20 maanden oud komt er zelfs geen mama of papa uit:(. Erg jammer vind ik, maar meer kunnen we niet doen, behalve alles blijven benoemen!
    Met de cb co met wat was het 14 of 16 maanden vonden ze het nog niet echt zorgelijk, maar wachten tot de afspraak met 2 jaar duurde te lang. Na de zomer bellen ze om te informeren en als ze dan nog niet praat vond ze het wel nodig om naar de logo te gaan. Afwachten maar!
    Verder snapt ze alles wat we zeggen wel, en sinds een paar dagen schudt ze duidelijk nee met haar hoofdje als ze iets niet wil, dus vooruitgang is er dan denk ik wel!

19. raspberry

raspberry Niet meer actief

Vriendin van mij werkt met haar zoontje met downsyndroom met babygebarentaal: dat is misschien een uitkomst voor de late praters ook? Ze schijnen dit dus veel eerder op te pakken en het schijnt de taalontwikkeling erg ten goede te komen.
    Haar zoontje kan nog niet praten (2,5), maar weet zich met de gebaren wel goed duidelijk te maken. Erg leuk om te zien!

20. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,301
    1,464
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Vanuit het CB hier, ze moeten naast mama en papa 3 andere woorden verstaanbaar kunnen zeggen met 1,5 jaar. Vind 50 woorden ook wel heel erg veel.

Share This Page