Verse rode bieten

Discussie in 'De lounge' gestart door La femme Nikita, 29 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. La femme Nikita

La femme Nikita Fanatiek lid

21 mrt 2009
    3.088
    0
    0
    Iemand enig idee hoe je die lekker klaarmaakt?

2. juf85

juf85 Niet meer actief

Je kookt ze eerst met schil heeeel lang. Dan kun je de schil er makkelijk afpellen.

Dan rasp ik ze (met de rasp...) en doe ik ze in een pannetje met een beetje water (bodempje) en wat stukjes appel en gesnipperde ui.
    Nog even een poosje op een zacht vuurtje, de appel wordt dan lekker zacht en de biet gaar.

Met aardappels, vlees en jus

3. La femme Nikita

21 mrt 2009
    3.088
    0
    0
    Wat is heel lang?

En moet je beter handschoenen aantrekken i.v.m. rode handen?

Ow en is het iets wat ik de kleintjes kan geven?

4. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Als ze echt vers zijn en ongekookt duurt het wel even voor ze gaar zijn. Ik koop altijd voorgekookte en die rasp je en even warm worden en klaar. Voor ons doen we er een uitje door. Voor je kindjes kan dat ook prima hoor ik zou alleen geen ui doen.

5. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Ik kook ze een uur à anderhalf uur. Ligt eraan hoe groot ze zijn. Daarna velletje eraf en ik gooi ze dan 2 seconden in de keukenmachine. Krijg je dezelfde stukjes als met de rasp, gaat alleen sneller en geen geklieder. Dan in een pannetje opwarmen met een uitje en evt. appel. Super lekker!

6. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Handschoenen gebruik ik niet. Na afloop was ik mijn handen gewoon goed met zeep.

7. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik heb ze ook weer lekker vers van het land. eerst goed wassen en het blad eraf. dan 1,5 uur koken en dan schillen dan doe ik ze door de de keukenmachine met het snijblad (blad 2 van de 4) en dan doe ik ze af koken met een uitje

8. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Waar hebben jullie ze vandaan dan? Geen enkele winkel hier verkoopt ze vers, alleen maar voorgekookt.

9. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Bij c1000 of bij onze groenteboer. Beide hebben ze biertjes het hele jaar door.

10. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Als salade ook erg lekker. Die voorgkookte raspen en dan augurkjes erdoor, wat mayonaise peper en zout.

Vers natuurlijk ook goed te maken, alleen dan bietjes zacht koken en afkoelen.

11. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Koud, met een uitje erdoorheen, en zout en peper.

12. juf85

juf85 Niet meer actief

ja zeker wel een uur koken of langer.
    M'n zoontje krijgt nu gewoon rode biet met appel en ui. Eerst kreeg hij het zonder ui.
    Maar het mag maar 1 keer per week of zo. Rode biet is een nitraatrijke groente.

13. Coquelicot

Coquelicot Niet meer actief

Ik kook ze 45-60 minuten, dan af laten koelen. De schil komt er dan heel makkelijk af.

Dan kun je ze óf in blokjes gesneden door een salade doen,

óf je schaaft je ze in plakjes, je fruit een uitje in boter, dan de bietjes erbij doen. Een minuut of 5 laten smoren en dan een scheutje (niet te veel) azijn erbij.

Lekker!

14. MWB

MWB Bekend lid

7 dec 2011
    907
    0
    16
    Ik snijd ze na het koken in stukjes, gooi ze even in de wok en dan scheutje sinasappelsaperbij en serveren met geroosterde zonneblempitjes... Lekker...

15. wuppie 01

wuppie 01 Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Oh krijg gelijk zin in de salade van Jamie Olivier. Is een tijd geleden dat ik die gemaakt heb rauwe biet met peer. Ga hem morgen eens opzoeken.

16. wuppie 01

wuppie 01 Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.817
    10
    38
  17. La femme Nikita

21 mrt 2009
    3.088
    0
    0
    THX meiden...Morgen maar eens proberen dan...moet niet moeilijk zijn...Manlief bracht ze mee uit de moestuin van een collega...;)

18. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Tip: Als je ze geraspt en weer op temperatuur hebt, dan nog een scheut azijn erbij (en peper en zout). Door de azijn verdwijnt de wat gronderige smaak die bietjes vaak een beetje hebben en worden ze lekker fris/zoetig! Echt heel lekker!

19. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Als t lof er nog aan zit: gelijk eraf draaien, dat onttrekt voedingsstoffen aan je bieten. Bieten heel goed schrobben met een schoon schuursponsje onder stromend koud water voordat je ze kookt, dan smaken ze niet meer naar aarde. Rond deze tijd van het jaar zijn ze misschien nog w in zon 3 kwartier gaar, zomerbieten garen sneller dan winterbieten. Je zou het kookvocht nog kunnen inkoken en bewaren als natuurlijke kleurstof.

Ik maak ze vaak in een combi met zachte geitenkaas en walnoten: die drie dingen samen (bieten altijd eerst koken, wat je er ook mee doet) geschikt in een ovenschaal en onder de grill, bieten dan in plakjes, of in stukjes in een salade met gekookte aardappel, appel, geitenkaas en walnoten dus, een lente-uitje en wat Turkse yoghurt, breng op smaak met zout, peper en citroen. Je kan bieten ook goed inleggen in het zuur, maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan.

20. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63

Deel Deze Pagina